direct naar inhoud van 4.8 Luchtkwaliteit
Plan: Beverwijkerstraatweg - Gasstraat Castricum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0383.BPC10Bevstraatweg6-VS01

4.8 Luchtkwaliteit

Volgens de Wet milieubeheer is het nodig een planontwikkeling te toetsen aan luchtkwaliteitseisen. Een uitzondering op deze verplichting om de gevolgen van ruimtelijke ontwikkelingen op de luchtkwaliteit mee te wegen, vormen bepaalde typen projecten die niet in betekende mate (NIBM) bijdragen aan de luchtkwaliteit. Het begrip NIBM is uitgewerkt in het Besluit niet in betekende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) (Stb. 2007, 440), en de bijbehorende Regeling niet in betekende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen).

Een project draagt niet in betekende mate bij aan de luchtverontreiniging wanneer aannemelijk is (door berekening of motivering) dat de 1% grens niet wordt overschreden. Deze grens is 1% van de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2). Dit komt overeen met 0,4 microgram/m3 voor zowel fijn stof als stikstofdioxide.

De Regeling NIBM geeft voor een aantal categorieën van ruimtelijke ontwikkelingen een invulling aan de NIBM grens. Indien er binnen de getalsmatige begrenzing van de Regeling wordt gebleven, is er geen nader onderzoek nodig. Bij de ruimtelijke ontwikkeling is er dan automatisch sprake van een niet in betekende mate bijdrage aan de luchtkwaliteit.

4.8.1 Luchtkwaliteit

De MRA heeft op 21 juli 2009 over het plan geadviseerd. Het bouwplan zal, als gevolg van de voertuigbewegingen van de toekomstige bewoners, vrijwel geen bijdrage leveren aan de heersende luchtkwaliteit. In dat kader kan het bouwplan worden beschouwd als zijnde "niet in betekende mate".

4.8.2 Luchtkwaliteit wegverkeer

Aan de voorzijde van het bouwplan is de drukke Beverwijkerstraatweg gelegen ter hoogte van de spoorwegovergang. Deze spoorwegovergang is gemiddels 20 tot 25 minuten per uur gesloten, waardoor er zich, ter hoogte van het bouwplan, een file ontwikkelt van stilstaand verkeer met stationair draaiende motoren. De lokale luchtkwaliteit wordt hierdoor negatief beïnvloed.

Uit een indicatieve berekening van de luchtkwaliteit ter hoogte van de gevels van het bouwplan vanwege de Beverwijkerstraatweg blijkt dat er zowel in de huidige situatie 2008 als in de toekomstige situatie 2020 net geen overschrijdingen van de jaargemiddelde normen van zowel stikstofdioxide als fijn stof plaatsvindt. Wel vindt er op een aantal dagen per jaar een overschrijding van de normen plaats. Op basis van berekeningsresultaten kan geconcludeerd worden dat de lokale luchtkwaliteit op die plaats niet goed is. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het aandeel vrachtverkeer en de congestie welke optreedt bij een gesloten overweg.

De gevel aan de zijde van de Beverwijkerstraatweg zal worden uitgevoerd als dove gevel (een gevel zonder te openen delen of deze delen grenzen niet aan een geluidgevoelige ruimte). Het aantal te openen delen in deze gevel zal derhalve minimaal zijn. Uit het ontwerp blijkt dat de gevel aan de zijde van de Beverwijkerstraatweg geen te openen delen bevat, omdat er op iedere verdieping geluidsgevoelige ruimten gesitueerd zijn aan de zijde van de Beverwijkerstraatweg. Hierdoor kan worden gesteld dat de luchtkwaliteit ter plaatse geen beperking vormt voor de realisatie en aansluitend de bewoning van de 14 appartementen op deze locatie.

4.8.3 Conclusie

Het bouwplan kan worden beschouwd als zijnde "niet in betekende mate". Het plan levert vrijwel geen bijdrage aan de heersende luchtkwaliteit. Er kan dan ook worden geconcludeerd dat het voorliggende plan niet van invloed is op de luchtkwaliteit ter plaatse. Uit het advies van de MRA blijkt dat de lokale luchtkwaliteit negatief wordt beïnvloed door de file van stilstaand verkeer met stationair draaiende motoren. Doordat de gevel aan de zijde van de Beverwijkerstraatweg wordt uitgevoerd als 'dove gevel' wordt de invloed van de ter plaatse heersende luchtkwaliteit op het woongenot beperkt.