Plan: | De Engh-Roodborstlaan 30 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2010B001005-va01 |
Verkeersontsluiting
Auto
De locatie ligt in het zuiden van de kern Bussum. De hoofdontsluiting voert via de Koekoeklaan. De Koekoeklaan heeft een verzamelfunctie voor de wijk Oostereng. Recent zijn de Koekoeklaan en omliggende straten heringericht als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Gezien de weginrichting en de functie van de weg is categorisering als erftoegangsweg in lijn met de principes van Duurzaam Veilig. In de wijk Oostereng ontstaat hierdoor een verblijfsgebied, waarbij doorgaand verkeer door de wijk geweerd wordt. In het GVVP (gemeentelijk verkeer en vervoerplan, beleidsnotitie, Bussum, november 2005) is geconstateerd dat veel sluipverkeer via de Koekoeklaan rijdt. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties op het kruispunt Amersfoortsestraatweg/Koekoeklaan. Door de herinrichting zal het sluipverkeer afnemen en de verkeersveiligheid, met name voor langzaam verkeer, verbeteren.
De drie nieuwe woningen worden op de Koekoeklaan aangesloten via een nieuw aan te leggen toegangsweg, die vanaf de Koekoeklaan in zuidoostelijke richting loopt en ten oosten van de woningen wordt gesitueerd. Deze toegangsweg wordt vormgegeven als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze nieuwe weg wordt gerealiseerd met het oog op de ontsluiting van de toekomstige gebiedsontwikkeling op de locatie van de Kolonel Palmkazerne (als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Crailo) en zal ook de ontsluiting van de drie woningen naar de Koekoeklaan faciliteren.
Aan de westzijde van de woningen ligt de Roodborstlaan. De Roodborstlaan is een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie voor de ontsluiting van de aanliggende bestaande woningen. De verkeersintensiteit op de Roodborstlaan zal dan ook niet wijzigen als gevolg van de ontwikkeling. De nieuwe ontwikkeling wordt immers niet via de Roodborstlaan ontsloten.
Via de Koekoeklaan vindt de externe verkeersontsluiting plaats naar de Amersfoortsestraatweg. De Amersfoortsestraatweg ontsluit de locatie in noordwestelijke richting naar het centrum van Bussum en Naarden. In zuidoostelijke richting voert de Amersfoortsestraatweg naar de aansluiting op de A1 (Amsterdam-Amersfoort) en de Crailoseweg richting Huizen, Blaricum en Laren.
De ontsluiting voor autoverkeer is goed, omdat de woningen binnen korte afstand ontsloten worden naar gebiedsontsluitingswegen en naar een autosnelwegaansluiting.
Fiets
Fietsverkeer zal in belangrijke mate op de kern van Bussum georiënteerd zijn. Om het centrum van Bussum te bereiken kan via de Amersfoortsestraatweg gereden worden. De Amersfoortsestraatweg beschikt over vrijliggende fietspaden/parallelwegen. Een andere optie is de route via de Koekoeklaan en H.A. Lorentzweg. Deze route biedt ten opzichte van de Amersfoortsestraatweg een kortere afstand naar het centrum en voert via minder drukke wegen. Fietsverkeer op de Koekoeklaan wordt conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor 30 km/h-wegen gemengd afgewikkeld. De Ceintuurbaan wordt middels een rotonde gekruist en de H.A. Lorentzweg beschikt deels over vrijliggende fietspaden.
In oostelijke richting wordt fietsverkeer ontsloten via de Amersfoortsestraatweg richting de Crailoseweg. Ter hoogte van de Crailoseweg wordt aangesloten op het recreatieve fietsnetwerk en op utilitaire fietsroutes naar Huizen, Blaricum en Laren. De ontsluiting voor fietsverkeer is goed.
Openbaar vervoer
De dichtstbijzijnde bushalte is gesitueerd binnen 200-250 m loopafstand van de locatie. De halte wordt bediend door een buslijn van Hilversum via treinstation Bussum Zuid naar Huizen en een buslijn van treinstation Naarden-Bussum via Laren en Eemnes naar Hilversum. Beide lijnen hebben een frequentie van 2x per uur per richting. Binnen 15 minuten worden de treinstations Naarden-Bussum en Bussum Zuid bereikt. Op deze stations kan overgestapt worden op het landelijke treinnetwerk met directe verbindingen naar Almere/Amsterdam en Utrecht/Amersfoort. Bovendien geven de buslijnen bij het Tergooiziekenhuis Blaricum aansluiting op snelbussen naar Amsterdam. De ontsluiting per openbaar vervoer is goed.
Parkeren
De gemeente Bussum heeft op basis van cijfers van het CBS een sterke stedelijkheidsgraad. Conform het beleid van de gemeente Bussum wordt voor de parkeernormen aangesloten bij publicatie 182, CROW 2008. Omdat het type woningen in het bestemmingsplan niet vastligt, wordt voor elke woningcategorie in onderstaande tabel de bijbehorende parkeernorm gegeven.
Tabel 4.1 Parkeernormen per woning
minimaal | maximaal | ||
woning duur | 1,7 | 2,0 | |
woning midden | 1,6 | 1,8 | |
woning goedkoop | 1,3 | 1,6 |
Op basis van bovenstaande parkeernormen per woning dient de parkeerbehoefte berekend te worden. De parkeerbehoefte wordt in principe op eigen terrein opgelost. Hiermee dient bij de definitieve inrichting van de percelen rekening te worden gehouden.
Verkeersveiligheid
De wegen rondom het plangebied voldoen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Langs de Amersfoortsestraatweg is een tweerichtingsfietspad aanwezig aan de zijde van de bebouwde kom van Bussum. Hierdoor hoeft fietsverkeer de Amersfoortsestraatweg niet over te steken. De Koekoeklaan is aangemerkt als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h, waar fietsverkeer gemengd met gemotoriseerd verkeer wordt afgewikkeld. In het GVVP wordt de verkeersveiligheid op het kruispunt Koekoeklaan/Amersfoortsestraatweg wel als aandachtspunt genoemd. Gesteld wordt dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is en dat voor dit aspect vanuit het GVVP aandacht is. Mede door herinrichting van de Koekoeklaan als verblijfsgebied is een verbetering van de verkeersveiligheidssituatie gerealiseerd, waardoor de verkeersveiligheid gewaarborgd is.
Verkeersgeneratie
De verkeersgeneratie bedraagt op basis van publicatie 256 (CROW, 2007) 6 tot 7 mvt/etmaal per woning. Uitgaande van 3 woningen bedraagt de totale verkeersgeneratie 18 tot 21 mvt/etmaal. Gezien deze geringe verkeerstoename, zal dit niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan de milieuonderzoeken staan vermeld in tabel 4.2. De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente Bussum en gebaseerd op recente verkeerstellingen. De verkeersgegevens van de A1 zijn verstrekt door Rijkswaterstaat. Verder is rekening gehouden met de verkeersgeneratie van de voorziene gebiedsontwikkeling Crailo. Hoewel de precieze invulling van deze gebiedsontwikkeling nog niet vaststaat, wordt in de milieuonderzoeken voor onderhavige ontwikkeling in het kader van een worstcasebeandering reeds rekening gehouden met deze gebiedsontwikkeling, met name ter plaatse van de nabijgelegen Kolonel Palmkazerne. Vanuit een verkeersstudie van Goudappel Coffeng (maart 2009) wordt voor de Kolonel Palmkazerne uitgegaan van een verkeersgeneratie van circa 1.750 mvt/etmaal. Voorzien is dat de Kolonel Palmkazerne via een nieuwe toegangsweg naar de Koekoeklaan en via een nieuwe toegangsweg naar de Amersfoortsestraatweg ontsloten wordt.
In tabel 4.2 en 4.3 zijn de verkeersgegevens van de relevante wegen weergegeven. Aan de verkeersintensiteiten liggen de volgende uitgangspunten ten grondslag:
Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten gemeentelijke wegen
basisjaar | 2023 | toename Kolonel Palmkazerne | 2023 incl. KP-kazerne* | ||||||
Koekoeklaan | |||||||||
Zwaluwlaan - Nachtegaallaan | 2011 | 4.127 | 4.650 | 0 | 4.700 | ||||
Nachtegaallaan - Roodborstlaan | - | 4.650 | 0 | 4.700 | |||||
Roodborstlaan - Amersfoortsestraatweg | - | 4.650 | 525 | 5.200 | |||||
Amersfoortsestraatweg | |||||||||
Ceintuurbaan - Koekoeklaan | 2011 | 13.400 | 15.099 | 1.015 | 16.100 | ||||
Koekoeklaan - ingang KP-kazerne | 2010 | 16.851 | 19.178 | 490 | 19.700 | ||||
ingang KP-kazerne - Crailo | 2010 | 16.851 | 19.178 | 735 | 19.900 | ||||
Anne Franklaan | - | 1.500 | |||||||
Roodborstlaan | - | 200 | |||||||
toegang KP-kazerne naar A'straatweg | - | 1.200 | |||||||
nieuwe ontsluitingsweg | - | 500 |
* afgerond op 100-tallen
Tabel 4.3 Verkeersintensiteiten A1
2023 | |||||
rechterrijlijn* | linkerrijlijn* | totaal weekdag** | |||
A1 zuidbaan | |||||
Bussum - Blaricum | 42.655 | 34.681 | 77.300 | ||
afrit Blaricum | 7.000 | ||||
afrit Blaricum - oprit Blaricum | 38.774 | 31.526 | 70.300 | ||
oprit Blaricum | 7.000 | ||||
Blaricum - Laren | 42.865 | 34.852 | 77.700 | ||
A1 noordbaan | |||||
Laren - Blaricum | 43.870 | 36.863 | 80.700 | ||
afrit Blaricum | 7.900 | ||||
afrit Blaricum - oprit Blaricum | 39.575 | 33.254 | 72.800 | ||
oprit Blaricum | 7.000 | ||||
Blaricum - Bussum | 43.392 | 36.462 | 79.900 |
* conform de Handleiding Akoestisch onderzoek wegverkeer (Rijkswaterstaat 2009) wordt een wegprofiel van 2x3 rijstroken in het akoestisch model gerepresenteerd door twee rijlijnen per rijbaan.
** afgerond op 100-tallen
Tabel 4.4 Voertuig- en etmaalverdelingen
voertuigverdeling [%] | |||||||||||||||||
dag | avond | nacht | |||||||||||||||
lm* | mm* | zm* | lm* | mm* | zm* | lm* | mm* | zm* | |||||||||
standaard voertuigverdeling** | 94,59 | 4,76 | 0,65 | 94,59 | 4,76 | 0,65 | 94,59 | 4,76 | 0,65 | ||||||||
Koekoeklaan | 94,59 | 4,76 | 0,65 | 94,59 | 4,76 | 0,65 | 94,59 | 4,76 | 0,65 | ||||||||
Amersfoortsestraatweg | |||||||||||||||||
Ceintuurbaan - Koekoeklaan | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | ||||||||
Koekoeklaan - toegang Kolonel Palm | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | ||||||||
toegang Kolonel Palm - aansluiting Crailo (west) | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | 95,69 | 2,54 | 1,77 | ||||||||
A1 zuidbaan | 89,68 | 5,16 | 5,16 | 89,71 | 4,24 | 6,05 | 89,74 | 4,28 | 5,98 | ||||||||
A1 noordbaan | 91,32 | 4,68 | 4,00 | 91,36 | 3,88 | 4,77 | 91,32 | 3,81 | 4,89 |
periode-uur [%] | |||||
dag | avond | nacht | |||
standaard verdeling** | 6,54 | 3,76 | 0,81 | ||
Koekoeklaan | 6,60 | 4,00 | 0,60 | ||
Amersfoortsestraatweg | |||||
Ceintuurbaan - Koekoeklaan | 6,70 | 3,50 | 0,70 | ||
Koekoeklaan - toegang Kolonel Palm | 6,70 | 3,50 | 0,70 | ||
toegang Kolonel Palm - aansluiting Crailo (west) | 6,70 | 3,50 | 0,70 | ||
A1 zuidbaan | 6,49 | 3,31 | 1,11 | ||
A1 noordbaan | 6,30 | 3,09 | 1,51 |
* lm = lichte motorvoertuigen, mm = middelzware motorvoertuigen, zm = zware motorvoertuigen
** gebruikt voor Roodborstlaan, Anne Franklaan, nieuwe ontsluitingsweg