direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: De Engh-Roodborstlaan 30
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2010B001005-va01

4.1 Verkeer en parkeren

Verkeersontsluiting 

Auto

De locatie ligt in het zuiden van de kern Bussum. De hoofdontsluiting voert via de Koekoeklaan. De Koekoeklaan heeft een verzamelfunctie voor de wijk Oostereng. Recent zijn de Koekoeklaan en omliggende straten heringericht als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Gezien de weginrichting en de functie van de weg is categorisering als erftoegangsweg in lijn met de principes van Duurzaam Veilig. In de wijk Oostereng ontstaat hierdoor een verblijfsgebied, waarbij doorgaand verkeer door de wijk geweerd wordt. In het GVVP (gemeentelijk verkeer en vervoerplan, beleidsnotitie, Bussum, november 2005) is geconstateerd dat veel sluipverkeer via de Koekoeklaan rijdt. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties op het kruispunt Amersfoortsestraatweg/Koekoeklaan. Door de herinrichting zal het sluipverkeer afnemen en de verkeersveiligheid, met name voor langzaam verkeer, verbeteren.

De drie nieuwe woningen worden op de Koekoeklaan aangesloten via een nieuw aan te leggen toegangsweg, die vanaf de Koekoeklaan in zuidoostelijke richting loopt en ten oosten van de woningen wordt gesitueerd. Deze toegangsweg wordt vormgegeven als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze nieuwe weg wordt gerealiseerd met het oog op de ontsluiting van de toekomstige gebiedsontwikkeling op de locatie van de Kolonel Palmkazerne (als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Crailo) en zal ook de ontsluiting van de drie woningen naar de Koekoeklaan faciliteren.

Aan de westzijde van de woningen ligt de Roodborstlaan. De Roodborstlaan is een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie voor de ontsluiting van de aanliggende bestaande woningen. De verkeersintensiteit op de Roodborstlaan zal dan ook niet wijzigen als gevolg van de ontwikkeling. De nieuwe ontwikkeling wordt immers niet via de Roodborstlaan ontsloten.

Via de Koekoeklaan vindt de externe verkeersontsluiting plaats naar de Amersfoortsestraatweg. De Amersfoortsestraatweg ontsluit de locatie in noordwestelijke richting naar het centrum van Bussum en Naarden. In zuidoostelijke richting voert de Amersfoortsestraatweg naar de aansluiting op de A1 (Amsterdam-Amersfoort) en de Crailoseweg richting Huizen, Blaricum en Laren.

De ontsluiting voor autoverkeer is goed, omdat de woningen binnen korte afstand ontsloten worden naar gebiedsontsluitingswegen en naar een autosnelwegaansluiting.

Fiets

Fietsverkeer zal in belangrijke mate op de kern van Bussum georiënteerd zijn. Om het centrum van Bussum te bereiken kan via de Amersfoortsestraatweg gereden worden. De Amersfoortsestraatweg beschikt over vrijliggende fietspaden/parallelwegen. Een andere optie is de route via de Koekoeklaan en H.A. Lorentzweg. Deze route biedt ten opzichte van de Amersfoortsestraatweg een kortere afstand naar het centrum en voert via minder drukke wegen. Fietsverkeer op de Koekoeklaan wordt conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor 30 km/h-wegen gemengd afgewikkeld. De Ceintuurbaan wordt middels een rotonde gekruist en de H.A. Lorentzweg beschikt deels over vrijliggende fietspaden.

In oostelijke richting wordt fietsverkeer ontsloten via de Amersfoortsestraatweg richting de Crailoseweg. Ter hoogte van de Crailoseweg wordt aangesloten op het recreatieve fietsnetwerk en op utilitaire fietsroutes naar Huizen, Blaricum en Laren. De ontsluiting voor fietsverkeer is goed.

Openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde bushalte is gesitueerd binnen 200-250 m loopafstand van de locatie. De halte wordt bediend door een buslijn van Hilversum via treinstation Bussum Zuid naar Huizen en een buslijn van treinstation Naarden-Bussum via Laren en Eemnes naar Hilversum. Beide lijnen hebben een frequentie van 2x per uur per richting. Binnen 15 minuten worden de treinstations Naarden-Bussum en Bussum Zuid bereikt. Op deze stations kan overgestapt worden op het landelijke treinnetwerk met directe verbindingen naar Almere/Amsterdam en Utrecht/Amersfoort. Bovendien geven de buslijnen bij het Tergooiziekenhuis Blaricum aansluiting op snelbussen naar Amsterdam. De ontsluiting per openbaar vervoer is goed.

Parkeren

De gemeente Bussum heeft op basis van cijfers van het CBS een sterke stedelijkheidsgraad. Conform het beleid van de gemeente Bussum wordt voor de parkeernormen aangesloten bij publicatie 182, CROW 2008. Omdat het type woningen in het bestemmingsplan niet vastligt, wordt voor elke woningcategorie in onderstaande tabel de bijbehorende parkeernorm gegeven.

Tabel 4.1 Parkeernormen per woning

  minimaal   maximaal  
woning duur   1,7   2,0  
woning midden   1,6   1,8  
woning goedkoop   1,3   1,6  

Op basis van bovenstaande parkeernormen per woning dient de parkeerbehoefte berekend te worden. De parkeerbehoefte wordt in principe op eigen terrein opgelost. Hiermee dient bij de definitieve inrichting van de percelen rekening te worden gehouden.

Verkeersveiligheid

De wegen rondom het plangebied voldoen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Langs de Amersfoortsestraatweg is een tweerichtingsfietspad aanwezig aan de zijde van de bebouwde kom van Bussum. Hierdoor hoeft fietsverkeer de Amersfoortsestraatweg niet over te steken. De Koekoeklaan is aangemerkt als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h, waar fietsverkeer gemengd met gemotoriseerd verkeer wordt afgewikkeld. In het GVVP wordt de verkeersveiligheid op het kruispunt Koekoeklaan/Amersfoortsestraatweg wel als aandachtspunt genoemd. Gesteld wordt dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is en dat voor dit aspect vanuit het GVVP aandacht is. Mede door herinrichting van de Koekoeklaan als verblijfsgebied is een verbetering van de verkeersveiligheidssituatie gerealiseerd, waardoor de verkeersveiligheid gewaarborgd is.

Verkeersgeneratie

De verkeersgeneratie bedraagt op basis van publicatie 256 (CROW, 2007) 6 tot 7 mvt/etmaal per woning. Uitgaande van 3 woningen bedraagt de totale verkeersgeneratie 18 tot 21 mvt/etmaal. Gezien deze geringe verkeerstoename, zal dit niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan de milieuonderzoeken staan vermeld in tabel 4.2. De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente Bussum en gebaseerd op recente verkeerstellingen. De verkeersgegevens van de A1 zijn verstrekt door Rijkswaterstaat. Verder is rekening gehouden met de verkeersgeneratie van de voorziene gebiedsontwikkeling Crailo. Hoewel de precieze invulling van deze gebiedsontwikkeling nog niet vaststaat, wordt in de milieuonderzoeken voor onderhavige ontwikkeling in het kader van een worstcasebeandering reeds rekening gehouden met deze gebiedsontwikkeling, met name ter plaatse van de nabijgelegen Kolonel Palmkazerne. Vanuit een verkeersstudie van Goudappel Coffeng (maart 2009) wordt voor de Kolonel Palmkazerne uitgegaan van een verkeersgeneratie van circa 1.750 mvt/etmaal. Voorzien is dat de Kolonel Palmkazerne via een nieuwe toegangsweg naar de Koekoeklaan en via een nieuwe toegangsweg naar de Amersfoortsestraatweg ontsloten wordt.

In tabel 4.2 en 4.3 zijn de verkeersgegevens van de relevante wegen weergegeven. Aan de verkeersintensiteiten liggen de volgende uitgangspunten ten grondslag:

  • de verkeersintensiteiten voor de gemiddelde weekdag van de Amersfoortsestraatweg (Koekoeklaan - Crailo) en de Koekoeklaan zijn ontleend aan verkeerstellingen van de gemeente Bussum en doorgerekend met een jaarlijkse autonome groei van 1%;
  • de verkeersintensiteiten voor de gemiddelde weekdag van de Amersfoortsestraatweg (Ceintuurbaan - Koekoeklaan) zijn ontleend aan het akoestisch onderzoek "Reconstructie Amersfoortsestraatweg/Ceintuurbaan", Goudappel Coffeng, 4 april 2011 en doorgerekend met een jaarlijkse autonome groei van 1%;
  • de verkeersintensiteiten voor de gemiddelde weekdag van de Roodborstlaan en Anne Franklaan zijn geschat op basis van de wegcategorie en ontsluitingsfunctie;
  • de verkeersintensiteiten van de A1 zijn voor de gemiddelde werkdag bekend. De verkeersintensiteiten zijn met een door Rijkswaterstaat gehanteerde factor 0,93 omgerekend naar weekdagintensiteiten.
  • de verkeersgeneratie van de Kolonel Palmkazerne is als volgt toegedeeld: verdeling over de ontsluiting naar de Koekoeklaan en de Amersfoortsestraatweg is 30% respectievelijk 70%; het verkeer via de Koekoeklaan ontsluit via de Amersfoortsestraatweg naar Bussum; van het verkeer dat direct naar de Amersfoortsestraatweg rijdt, gaat 40% richting Bussum en 60% richting Crailo.
  • de verkeersgeneratie van de nieuwe woonontwikkeling is zodanig beperkt, dat deze verdisconteerd is in de autonome verkeersgroei;
  • de voertuigverdeling van de Koekoeklaan, de voertuig- en etmaalverdeling van de Roodborstlaan en de toegangsweg zijn gebaseerd op standaard voertuigverdelingen voor dergelijke wegen;
  • de overige voertuig- en etmaalverdelingen zijn ontleend aan informatie van de gemeente Bussum (Stratenbestand 2008 gemeente Bussum).

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten gemeentelijke wegen

  basisjaar   2023   toename Kolonel Palmkazerne   2023 incl. KP-kazerne*  
Koekoeklaan            
Zwaluwlaan - Nachtegaallaan   2011   4.127   4.650   0   4.700  
Nachtegaallaan - Roodborstlaan   -     4.650   0   4.700  
Roodborstlaan - Amersfoortsestraatweg   -     4.650   525   5.200  
Amersfoortsestraatweg            
Ceintuurbaan - Koekoeklaan   2011   13.400   15.099   1.015   16.100  
Koekoeklaan - ingang KP-kazerne   2010   16.851   19.178   490   19.700  
ingang KP-kazerne - Crailo   2010   16.851   19.178   735   19.900  
Anne Franklaan   -         1.500  
Roodborstlaan   -         200  
toegang KP-kazerne naar A'straatweg   -         1.200  
nieuwe ontsluitingsweg   -         500  

* afgerond op 100-tallen

Tabel 4.3 Verkeersintensiteiten A1

    2023  
    rechterrijlijn*   linkerrijlijn*   totaal weekdag**  
A1 zuidbaan    
Bussum - Blaricum   42.655   34.681   77.300  
afrit Blaricum       7.000  
afrit Blaricum - oprit Blaricum   38.774   31.526   70.300  
oprit Blaricum       7.000  
Blaricum - Laren   42.865   34.852   77.700  
A1 noordbaan    
Laren - Blaricum   43.870   36.863   80.700  
afrit Blaricum       7.900  
afrit Blaricum - oprit Blaricum   39.575   33.254   72.800  
oprit Blaricum       7.000  
Blaricum - Bussum   43.392   36.462   79.900  

* conform de Handleiding Akoestisch onderzoek wegverkeer (Rijkswaterstaat 2009) wordt een wegprofiel van 2x3 rijstroken in het akoestisch model gerepresenteerd door twee rijlijnen per rijbaan.

** afgerond op 100-tallen

Tabel 4.4 Voertuig- en etmaalverdelingen

    voertuigverdeling [%]  
  dag   avond   nacht  
  lm*   mm*   zm*   lm*   mm*   zm*   lm*   mm*   zm*  
standaard voertuigverdeling**   94,59   4,76   0,65   94,59   4,76   0,65   94,59   4,76   0,65  
Koekoeklaan   94,59   4,76   0,65   94,59   4,76   0,65   94,59   4,76   0,65  
Amersfoortsestraatweg                    
Ceintuurbaan - Koekoeklaan   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77  
Koekoeklaan - toegang Kolonel Palm   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77  
toegang Kolonel Palm - aansluiting Crailo (west)   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77   95,69   2,54   1,77  
A1 zuidbaan   89,68   5,16   5,16   89,71   4,24   6,05   89,74   4,28   5,98  
A1 noordbaan   91,32   4,68   4,00   91,36   3,88   4,77   91,32   3,81   4,89  

    periode-uur [%]  
    dag   avond   nacht  
standaard verdeling**   6,54   3,76   0,81  
Koekoeklaan   6,60   4,00   0,60  
Amersfoortsestraatweg        
Ceintuurbaan - Koekoeklaan   6,70   3,50   0,70  
Koekoeklaan - toegang Kolonel Palm   6,70   3,50   0,70  
toegang Kolonel Palm - aansluiting Crailo (west)   6,70   3,50   0,70  
A1 zuidbaan   6,49   3,31   1,11  
A1 noordbaan   6,30   3,09   1,51  

* lm = lichte motorvoertuigen, mm = middelzware motorvoertuigen, zm = zware motorvoertuigen

** gebruikt voor Roodborstlaan, Anne Franklaan, nieuwe ontsluitingsweg