direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01

4.1 Verkeer en parkeren

Ontsluiting

Gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt in het noorden begrensd door de Brediusweg en de Generaal de la Reijlaan. In het westen vormt de spoorlijn Amsterdam-Hilversum de plangrens. De oostelijke grens wordt gevormd door de Brinklaan, Singel, Laarderweg, Nieuwstraat en Landstraat. Binnen het plangebied zijn de volgende wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h:

  • Brinklaan, tussen de Ceintuurbaan en de Kerkstraat en tussen de Nieuwe Raadhuisstraat en de Brediusweg;
  • Prinsenstraat;
  • Laarderweg;
  • Nieuwstraat;
  • Kerkstraat;
  • Landstraat, tussen de Huizerweg en de Nieuwe Raadhuisstraat;
  • Nieuwe Raadhuisstraat.

Deze wegen vormen de belangrijkste ontsluitingswegen voor het centrumgebied. Vanaf deze gebiedsontsluitingswegen lopen diverse erftoegangswegen naar het centrum en de woongebieden rondom het centrum. De belangrijkste erftoegangsweg binnen het centrum van Bussum is de Brinklaan tussen de Kerkstraat en de Nieuwe Raadhuisstraat. Deze straat mag door gemotoriseerd verkeer alleen in zuidelijke richting bereden worden. Fietsverkeer mag de Brinklaan wel in twee richtingen berijden. De Brinklaan vormt een belangrijke route voor de bereikbaarheid van diverse parkeervoorzieningen. Tevens sluiten diverse erftoegangswegen vanuit delen van het centrum aan op de Brinklaan, zoals de Olmenlaan, Veerstraat, Nassaulaan en Veldstraat. De erftoegangswegen hebben conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ten westen van het plangebied en het spoor ligt de wijk Het Spiegel. Tussen Het Spiegel en het centrumgebied bevinden zich diverse wegen met gelijkvloerse spoorwegkruisingen. De belangrijkste verbindingen tussen Het Spiegel en het centrum zijn de Gooibergstraat, Vlietlaan en de Herenstraat, die op basis van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze wegen zijn al (of worden op korte termijn) als zodanig ingericht. De enige verbindende gebiedsontsluitingsweg is de Generaal de la Reijlaan, die ten noorden van het plangebied ligt.

Verder wordt vanuit het plangebied via de Brinklaan in zuidelijke richting de Ceintuurbaan en de Bussummergrindweg bereikt. Via de Ceintuurbaan wordt het zuidelijk deel van Bussum ontsloten en wordt de Amersfoortsestraatweg bereikt. Via de Amersfoortsestraatweg en de Crailoseweg worden de kernen Huizen, Blaricum en Laren bereikt. De Bussummergrindweg vormt de verbindingsweg met Hilversum en met de N236 (Franse Kampweg) richting 's-Graveland en Kortenhoef.

Een andere belangrijke verbinding vanuit het centrum van Bussum is de Huizerweg. Deze weg vormt de verbinding tussen het plangebied en de autosnelweg A1 en vervult een centrale ontsluitingsrol voor het centrum van Bussum. De A1 vormt een belangrijke verbinding voor de regio. Daarnaast vormt de Brediusweg ten noorden van het plangebied een belangrijke ontsluiting in oostelijke richting. Via de Brediusweg wordt tevens de A1 bereikt alsook de Oud Blaricummerweg, die samen met de Bollelaan en de Nieuwe Bussummerweg een verbinding met Huizen vormt.

In noordelijke richting verbindt de Brinklaan het plangebied via de Lambertus Hortensiuslaan in Naarden met de kern Naarden en de (Oude) Rijksweg. Via de (Oude) Rijksweg wordt tevens de autosnelweg A1 bereikt. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. De Brinklaan in het centrum heeft geen functie voor doorgaand verkeer en kent eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting. De doorgaande noord-zuidverbinding voert vanaf het zuidelijk deel van de Brinklaan via de Kerkstraat of Prinsenstraat/Nieuwstraat en de Landstraat/Nieuwe Raadhuisstraat naar het noordelijk deel van de Brinklaan.

In het GVVP worden doorstromingsproblemen genoemd op de Brinklaan en rond het centrum van Bussum. Verder zijn er doorstromingsproblemen op de Huizerweg. Deze worden mede veroorzaakt door laden en lossen van bevoorradend vrachtverkeer. Verder is onderzoek noodzakelijk naar een aantal knelpunten in de huidige wegenstructuur, waar de fysieke ruimte beperkt is. Aandachtspunten binnen het plangebied zijn met name de spoorwegovergangen ter hoogte van de Meerweg/Vlietlaan en de Herenstraat.

Langzaam verkeer

Fietsers maken gebruik van dezelfde infrastructuur als het autoverkeer. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt gestreefd naar een inrichting van gebiedsontsluitingswegen waar het fietsverkeer gescheiden van het autoverkeer wordt afgewikkeld. Het fietsverkeer beschikt daartoe bij voorkeur over vrijliggende fietspaden of parallelwegen (parallelwegen worden gecategoriseerd als erftoegangswegen). Op erftoegangswegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.

Binnen het plangebied zijn langs de volgende straten vrijliggende fietspaden aanwezig:

  • Brinklaan (tussen de Ceintuurbaan en de Kerkstraat en tussen de Olmenlaan en de Brediusweg);
  • Kerkstraat;
  • Landstraat;
  • Nieuwe Raadhuisstraat.

De Prinsenstraat beschikt over een vrijliggend fietspad aan de noordzijde en een suggestiestrook voor fietsers aan de zuidzijde. Ook langs de Nieuwstraat zijn grotendeels vrijliggende fietspaden aanwezig. De Laarderweg kent geen fietsvoorzieningen. Fietsers worden hier gemengd met gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Vanuit het plangebied lopen de belangrijkste fietsroutes via de Generaal de la Reijlaan, Brediusweg, Huizerweg en Ceintuurbaan. Deze wegen beschikken over vrijliggende fietspaden. Een andere belangrijke fietsroute voert van oost naar west door het plangebied en loopt vanaf Het Spiegel, via de Veerstraat en het Wilhelminaplantsoen naar de Landstraat en verder in oostelijke richting via de Oud Bussummerweg. Deze fietsroute kruist de Brinklaan. De Brinklaan is in het centrum eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen de Brinklaan in beide richtingen berijden.

Wat betreft verkeersveiligheid worden in het GVVP als aandachtspunten de noord-zuidroute via de Brinklaan en de oversteek van de Oud Bussummerweg met de Landstraat aangegeven. De Oud Bussummerweg is een erftoegangsweg. Deze wordt veel gebruikt door scholieren.

Voor voetgangers zijn vrijwel overal in het plangebied trottoirs beschikbaar. Verder zijn er voldoende oversteekvoorzieningen door middel van zebrapaden. Binnen het centrumgebied zijn enkele straten op bepaalde tijden autovrij: de Nassaustraat, de Veerstraat, de Havenstraat (tussen Wilhelminaplantsoen en Brinklaan) en de Nassaulaan (tussen de Brinklaan en de Veldweg). Deze straten zijn autovrij van maandag tot en met zaterdag van 11:00- 18:00 en op koopavond tot 21:00 uur.

Openbaar vervoer

Door het plangebied rijdt één busdienst die halteert op de Brinklaan en de Landstraat.

Het ten noorden van het plangebied gelegen treinstation Naarden-Bussum wordt aangedaan door treinen in de richting Almere, Amsterdam en Schiphol en in de richting Hilversum, Utrecht en Amersfoort. Het station wordt tevens aangedaan door busdiensten naar Hilversum (via Het Spiegel), Weesp en Almere. Deze busdiensten rijden niet door het plangebied.

Ten zuiden van het plangebied ligt het treinstation Bussum Zuid, dat een P+R-functie heeft voor de omgeving. Hier vandaan vertrekken rechtstreekse treinen naar Amsterdam en Schiphol en Utrecht en Amersfoort.

Volgens het ASVV (CROW, 2004) bedraagt de maximaal wenselijke loopafstand tot bushaltes 400 m. Het plangebied ligt grotendeels binnen deze afstand van de bushaltes. Verder zijn er in de nabijheid van het plangebied twee treinstations aanwezig. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve redelijk tot goed.

Parkeren

Het parkeren in het gebied vindt zowel plaats op eigen terrein als op de openbare weg. Problemen ten aanzien van parkeren doen zich in het plangebied voor langs de Huizerweg en de Landstraat, waar parkeerbewegingen en het laden en lossen van vrachtverkeer de doorstroming verstoren. Binnen het centrumgebied is sprake van betaald parkeren. Voor bewoners en bedrijven is er de mogelijkheid een parkeerabonnement aan te vragen, waarmee onbeperkt geparkeerd mag worden.

In het gemeentelijk parkeerbeleid 2013-2020 zijn doelstellingen gesteld ten aanzien van het reguleren en onderhouden van de parkeervoorzieningen. Uit het parkeerbeleid blijkt dat er in het centrum voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn voor de aanwezige functies. Met uitzondering van de piekmomenten is er sprake van een overschot aan parkeerplaatsen. Bij nieuwe ontwikkelingen dient daarom altijd gekeken te worden naar benuttingsmogelijkheden van bestaande parkeerplaatsen. Dit kan door middel van parkeeronderzoek. Wanneer verdere benutting niet of slechts deels mogelijk is, dienen aanvullende parkeervoorzieningen te worden gerealiseerd. Daarbij dient altijd voldaan te worden aan de parkeernormen die de gemeente in het kader van de Parkeernota heeft vastgelegd.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het akoestisch onderzoek zijn weergegeven in bijlage 3. De verkeersintensiteiten zijn hoofdzakelijk gebaseerd op het Regionale Verkeersmodel van Het Gooi, waarin Bussum is opgenomen. Dit verkeersmodel heeft als basisjaar 2006 en als prognosejaar 2020. In dit verkeersmodel zijn voor het prognosejaar diverse nieuwe ontwikkelingen opgenomen, zoals de ontwikkeling Spoorzone-Zuid, Landstraat-Noord en Kolonel Palmkazerne. Hierdoor zijn de verkeerseffecten van deze ontwikkelingen reeds verdisconteerd in de prognosecijfers. De in het verkeersmodel getoonde werkdagintensiteiten zijn met een factor 0,92 omgerekend naar weekdagintensiteiten voor milieuonderzoek. Voor de voertuigverdeling is aangesloten bij het Stratenbestand 2008 (gemeente Bussum, 2008). Voor de etmaalverdeling is tevens aangesloten bij informatie van de gemeente Bussum.

Het verkeersmodel laat voor de Prinsenstraat een te lage verkeersintensiteit zien in vergelijking met verkeerstellingen. Daarom is voor deze straat uitgegaan van verkeerstellingen. De meest recente telgegevens voor het wegvak Brinklaan-Torenlaan zijn uit 1989, 2002 en 2009. Voor het wegvak Torenlaan-Nieuwstraat zijn alleen gegevens beschikbaar uit 1989. De verhouding tussen de intensiteiten op het wegvak Torenlaan-Nieuwstraat en Brinklaan-Torenlaan is toegepast op de intensiteiten uit 2009.

Voor het akoestisch onderzoek zijn verkeersgegevens nodig voor het jaar 2023. Om deze te verkrijgen is uitgegaan van een jaarlijkse autonome groei van 1,5%.

In bijlage 3 zijn de invoergegevens weergegeven van alle op basis van de Wet geluidhinder gezoneerde wegen binnen het plangebied en buiten het plangebied, waarvan de zone wel binnen het plangebied ligt.

Nieuwe ontwikkelingen

Binnen het plangebied wordt de ontwikkeling aan de Torenlaan-Prinsenstraat mogelijk gemaakt. Hiertoe is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld (zie bijlage 14). Voor het overige worden geen concrete nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Wel zijn als gevolg van de gewijzigde bestemmingslegging op meer plaatsen woonfuncties mogelijk. Het betreft dan vooral wonen op de begane grond binnen de bestemming Gemengd. Hier is het tevens mogelijk om bijvoorbeeld een kinderdagverblijf te realiseren. Aangezien hier in de huidige situatie reeds functies aanwezig zijn, leidt het vervangen door de woonfunctie niet tot een wezenlijk andere verkeersgeneratie of parkeerbehoefte. Naar verwachting zullen de effecten hierop nihil zijn.