direct naar inhoud van Toelichting
Plan: 2e herziening Schoorl Kernen en Buurtschappen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0373.BPG04006herz2skb-CO01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Dit bestemmingsplan wordt opgesteld om de planologische regeling van een aantal percelen in het bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen (vastgesteld op 23 juni 2009) te herzien, dan wel te repareren.

Naast dit bestemmingsplan wordt op dit moment ook aan een herziening gewerkt vanwege de uitspraak inzake het bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen. In die herziening zijn de locaties uit dat plan opgenomen die door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zijn vernietigd.

1.2 Locaties waarop deze herziening van toepassing is

Dit plan vervangt voor een aantal locaties het bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen. Het betreft de volgende locaties:

Locatie   Nummer op figuur 1
 
Smeerlaan nr. 7, 7za en perceel tussen 1 en 7   1  
Heereweg 147   1  
Heereweg 147za   1  
Heereweg 127   2  
J.A. Rädeckerweg - tegenover nr. 63   3  
Boschmansweg 8 t/m 14   4  
Omloop 39a   5  

De ligging van de locaties is in figuur 1 weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG04006herz2skb-CO01_0001.png"

Figuur 1. Ligging locaties van het plangebied

1.3 Vormgeving bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan is opgesteld conform de wettelijke digitale standaarden (SVBP2012). Hiertoe is de gemeente verplicht op grond van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

Dit in vergelijking met de herziening die naar aanleiding van de uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State wordt opgesteld. Het Bro voorziet namelijk in enkele gevallen in overgangsrecht ten aanzien van de aan te houden standaarden. Voor de vernietigde plandelen in het bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen betekent dit dat de oude systematiek kan worden aangehouden (1e herziening Schoorl Kernen en Buurtschappen).

1.4 Leeswijzer

Deze toelichting bevat de volgende onderdelen:

  • hoofdstuk 2: beschrijving van de inhoud van de herziening per locatie;
  • hoofdstuk 3: beschrijving van de uitvoerbaarheid van deze herziening (omgevingsaspecten, overleg en zienswijzen).

Hoofdstuk 2 Beschrijving van de locaties

2.1 Inleiding

In de volgende paragrafen wordt per locatie toegelicht wat de inhoud van de herziening behelst en om welke reden de planologische regeling voor de betreffende locatie wordt herzien.

2.2 Smeerlaan

De locatie Smeerlaan valt uiteen in 3 percelen:

  • Smeerlaan 7
  • Smeerlaan 7za
  • Smeerlaan perceel tussen nr. 1 en 7

Ter verduidelijking zijn in figuur 2 de drie percelen weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG04006herz2skb-CO01_0002.png"

Figuur 2. Percelen rondom Smeerlaan 7

Smeerlaan 7 - woning en oppervlak bijgebouwen

Beschrijving situatie op het perceel

Het perceel Smeerlaan 7 bestaat uit een woning, bijgebouwen en erf. Door kadastrale splitsing maakt perceel 7za geen deel meer uit van perceel 7.

Door de eigenaar van het perceel is in 2013 een principeverzoek ingediend voor het plaatsen van een overdekt terras. Naar aanleiding van dit verzoek is de hoeveelheid aanwezige erfbebouwing op het perceel geïnventariseerd :

  • koetshuis: ca. 87m2 (vergund in 1971 als paardenstal/garage van 78 m²; vervanging kap op schuur 81 m² in 2000 vergund)
  • dubbele carport: 39 m²;
  • bouwwerk met kap, achterzijde perceel midden: ca. 19 m²;

Het totale oppervlak aan bijgebouwen bedraagt 145 m². Het vigerende bestemmingsplan staat een maximumoppervlak van 75 m² toe. Alleen voor het koetshuis is een vergunning verleend.

Het uitgangspunt van de gemeente blijft om bij woningen niet meer dan 75 m² erfbebouwing toe te staan. Deze regeling wordt ook voor dit perceel herhaald. Voor zover een groter oppervlak dan 75 m² legaal tot stand is gekomen, wordt deze bebouwing toegestaan via de bestaande maten regeling in dit bestemmingsplan.

Het perceel ten oosten van Smeerlaan 7 is deels in gebruik genomen als tuin en oprijlaan. Dit is in strijd met het bestemmingsplan. Het vigerende bestemmingsplan voor deze gronden betreft Landelijk Gebied Noord en kent de bestemming Agrarisch-Natuurontwikkeling. De inrichting en het gebruik van het perceel is ten behoeve van de woonfunctie en zodoende niet passend binnen de vigerende bestemming. Met de huidige inzichten is het niet wenselijk om dit strijdige gebruik toe te staan. Deze gronden worden zodoende niet in dit bestemmingsplan meegenomen. De huidige agrarische bestemming blijft hier behouden.

Inhoud herziening

In dit bestemmingsplan wordt de huidige bestemmingslegging 1 op 1 overgenomen, met dien verstande dat het perceel 7za buiten de woonbestemming wordt gelaten en dus ook planologisch gezien wordt losgekoppeld van dit perceel. De bestemmingsregeling voor het perceel Smeerlaan 7 komt op het volgende neer:

  • het vigerende bouwvlak (voor het hoofdgebouw/de woning) wordt 1 op 1 overgenomen;
  • de vigerende maximale goot- en bouwhoogte (voor het hoofdgebouw/de woning) wordt 1 op 1 overgenomen; (respectievelijk 4 m en 10 m)
  • de vigerende maximale oppervlakte van het hoofdgebouw wordt 1 op 1 overgenomen
  • de vigerende overige regeling (o.a. erfbebouwing, overige bouwwerken, gebruiksregels) wordt 1 op 1 overgenomen.

Overigens wordt de aanduiding 'recreatiewoning' van dit perceel verwijderd. Aangezien het perceel waarop de recreatiewoning is gerealiseerd is losgekoppeld van het perceel Smeerlaan 7 en voor de recreatiewoning in een aparte bestemming wordt voorzien (zie hierna), is het niet meer logisch deze aanduiding hier te handhaven.

Smeerlaan 7za - recreatiewoning

Voorgeschiedenis

Een aantal jaren terug is het perceel Smeerlaan 7 kadastraal gesplitst in Smeerlaan 7 en Smeerlaan 7za. Voordat dit perceel was gesplitst, is op het perceel (nu Smeerlaan 7za) met een bouwvergunning een garage/berging gebouwd van 32 m² (1970). Nadat perceel Smeerlaan 7za kadastraal van Smeerlaan 7 is afgesplitst, is dit bouwwerk illegaal uitgebouwd/herbouwd tot een recreatiewoning met een omvang van circa 117 m² die illegaal permanent wordt bewoond.

Het gebruik van de voormalige garage/berging als recreatiewoning – dit betreft niet het permanent bewonen - is inmiddels met het bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen gelegaliseerd (23 juni 2009) door toevoeging van de aanduiding (rw) binnen de bestemming Wonen - 2.

In 2009 is de eigenaar van Smeerlaan 7 een handhavingszaak gestart tegen de recreatiewoning (zowel vanwege het illegale gebruik, als vanwege de bouw zonder vergunning). Het verzoek om handhaving is in eerste instantie afgewezen en uiteindelijk is besloten om handhavend op te treden tegen de recreatiewoning, voor zover deze een groter oppervlak heeft dan 50 m². Het college had in de tussentijd voor de permanente bewoning van de recreatiewoning in 2010 een persoonsgebonden gedoogbeschikking afgegeven. Om verschillende redenen was (en is nog steeds) de gemeente van oordeel dat permanente bewoning van de recreatiewoning door de huidige bewoner aanvaardbaar is:

  • de derde-partij heeft sinds de jaren 90 onafgebroken permanent in de recreatiewoning gewoond;
  • de bewoning van de recreatiewoning is niet in strijd met de milieuwetgeving;
  • de recreatiewoning heeft een eigen ontsluiting op de openbare weg;
  • schending van de privacy van de bewoner van Smeerlaan nr. 7 is - voor zover al aanwezig - aanvaardbaar, o.a. vanwege eigen uitrit, hoge schutting en gelet op feit dat bij aankoop van de woning de eigenaar op de hoogte was van het gebruik van/de bewoning van de recreatiewoning.

Gelet op voorgaande is beslist uitsluitend tegen het surplus aan bebouwing (alles boven de 50 m²) handhavend op te treden. De permanente bewoning was immers via het gedoogbesluit gereguleerd.

Zowel het handhavingsbesluit om enkel tegen het oppervlak van recreatiewoning van boven de 50 m² op te treden als de gedoogbeschikking voor de permanente bewoning hebben geen stand gehouden bij de Rechtbank Noord-Holland.

Voor zover het handhavingsbesluit betreft heeft de Rechtbank op 29 april 2014 het college opgedragen om opnieuw op het handhavingsverzoek (als besluit op bezwaar) te beslissen.

Vervolgens heeft de Rechtbank ook op 24 april 2014 de gedoogbeschikking vernietigd en de aanvraag alsnog afgewezen. De Rechtbank was van oordeel dat de gedoogbeschikking niet kon worden afgegeven omdat het gedogen van gebruik in een recreatiewoning waartegen handhavend moest worden opgetreden niet mogelijk is. Het huidige gebruik van de recreatiewoning voor permanente bewoning is zodoende nog steeds illegaal.

Inhoud herziening

De wens bestaat nog steeds om:

  • 1. recreatief gebruik van de recreatiewoning toe te staan;
  • 2. de recreatiewoning ter plaatse te behouden, maar hierbij een handhavingstraject te starten tegen het bouwwerk voor zover deze een groter oppervlak dan 50 m² beslaat;
  • 3. permanente bewoning van de recreatiewoning toe te staan, maar dit alleen voor de huidige bewoner(s) van de recreatiewoning, zodat deze situatie eindig is.

Recreatief gebruik

Het perceel 7za wordt bestemd voor Recreatie. Het perceel maakt immers geen deel meer uit van het woonperceel Smeerlaan 7. Een woonbestemming met aanduiding recreatiewoning - zoals in het vigerende plan - ligt om die reden niet voor de hand. Het wordt toegestaan om de recreatiewoning recreatief te gebruiken, waarbij wordt aangesloten bij de regeling voor Recreatie in het vigerende bestemmingsplan.

Maximum oppervlak 50 m²

In het huidige bestemmingsplan is al bepaald dat het oppervlak van de recreatiewoning maximaal 50 m² mag bedragen. Deze regeling wordt in deze herziening overgenomen.

Gelet op de bestaande omvang van de recreatiewoning betekent dit dat een deel van de recreatiewoning moet worden afgebroken. Vanwege het gemeentelijk beleid omtrent de oppervlakte van recreatiewoningen en om precedentwerking te voorkomen, houdt de gemeente ook voor deze recreatiewoning vast aan maximaal 50 m². Wel wordt het -in aanvulling op deze regeling- toegestaan een schuur op het perceel te hebben van maximaal 14 m². Dit vanwege de in 2012 verleende vergunning voor dit bouwwerk.

Persoonsgebonden overgangsrecht permanent wonen

De permanente bewoning wordt toegestaan door middel van een persoonsgebonden overgangsrecht.1 Dat betekent dat permanente bewoning uitsluitend door de huidige bewoner van de recreatiewoning is toegestaan. Zodra de permanente bewoning door de bewoner wordt beëindigd, is alleen nog recreatief gebruik van de recreatiewoning toegestaan. De gemeente acht het niet wenselijk om in dit geval een uitsterfregeling op te nemen. Daarmee zou immers het risico ontstaan dat de recreatiewoning in de toekomst door andere personen wordt bewoond waarmee onzeker wordt wanneer de situatie zal eindigen. Bovendien is permanente bewoning van recreatiewoningen in strijd met het gemeentelijk beleid en is enkel vanwege de ontstane situatie van de huidige bewoner specifiek een uitzondering op dit beleid gemaakt.

De aanvaardbaarheid van deze keuze is nog steeds gestoeld op de redenen die ook ten grondslag zijn gelegd aan de gedoogbeschikking:

  • de huidige bewoner heeft sinds de jaren 90 onafgebroken permanent in de recreatiewoning gewoond;
  • de bewoning van de recreatiewoning is niet in strijd met de milieuwetgeving;
  • de recreatiewoning heeft een eigen ontsluiting op de openbare weg;
  • schending van de privacy van de bewoner van Smeerlaan nr. 7 is - voor zover al aanwezig - aanvaardbaar, o.a. vanwege eigen uitrit, hoge schutting en gelet op feit dat bij aankoop van de woning de eigenaar op de hoogte was van het gebruik van/de bewoning van de recreatiewoning.

Smeerlaan perceel tussen nr. 1 en 7

Voorgeschiedenis

In het verleden heeft de eigenaar van dit perceel met de gemeente gesproken over woningbouwplannen voor het perceel gelegen tussen Smeerlaan 1 en Smeerlaan 7. Destijds (1994) stond de gemeente hier positief tegenover. In een later stadium is een officiële aanvraag ingediend. Deze aanvraag is in 2012 afgewezen, mede omdat de provincie de voor de woningbouw noodzakelijke medewerking niet wilde verlenen. Het perceel ligt buiten 'Bestaand Bebouwd Gebied' (BBG). De door de gemeente verzochte wijziging van de contour van 'Bestaand Bebouwd Gebied' is door de provincie afgewezen. Ook in de recent gewijzigde provinciale verordening is deze locatie buiten de contouren van BBG gelaten. Dat de provincie ook nu geen medewerking wenst te verlenen aan de wijziging van de contouren is in de 'Nota van Beantwoording' van februari 2014 bevestigd.

Omdat gedurende lange tijd onduidelijk was welke toekomstige planologische situatie aan het perceel zou (kunnen) worden toegekend, is het perceel niet in de actualisatieplannen van de gemeente opgenomen. Gelet op de recente herbevestiging van de provincie om geen medewerking te verlenen aan woningbouw op deze locatie is deze onzekere situatie geëindigd. De bestaande (planologische) situatie zal in dit bestemmingsplan als uitgangspunt worden genomen.

Inhoud reparatie

Voor het perceel Smeerlaan tussen nr. 1 en 7 wordt het thans vigerende regime voortgezet (bestemmingsplan Poldergebied). Dat betekent de bestemming Tuin zonder gebouwen. Gelet op het huidige gebruik van deze gronden is de bestemming Tuin de meest passende bestemming.

Om te voorkomen dat het perceel volledig wordt verhard, is in aanvulling op de regeling een maximum oppervlak aan toegestane verharding bepaald.

2.3 Heereweg 147

Aanleiding en onderbouwing herziening

De bestemming en bijbehorende aanduidingen voor het perceel Heereweg 147 zijn onjuist in het bestemmingsplan opgenomen. In het plan is het perceel (en daarmee de aanduidingen) namelijk beperkt tot vlak achter de stolp, terwijl de gronden die daarachter zijn gelegen ook bij het perceel behoren. In deze herziening wordt dit hersteld.

Inhoud herziening

Voor dit perceel wordt de bestemmingslegging (en bijbehorende aanduidingen) afgestemd op het kadastrale perceel dat bij Heereweg nummer 147 hoort. De regeling blijft inhoudelijk verder ongewijzigd.

Vanwege aangescherpt actueel archeologiebeleid van de gemeente, is de archeologische dubbelbestemming op deze locatie in enige mate gewijzigd ten opzichte van het thans vigerende plan.

2.4 Heereweg 147za

Aanleiding en onderbouwing herziening

Op het perceel Heereweg 147za ligt een recreatiewoning. Deze recreatiewoning is ooit als tuinderschuur vergund (1958) en op een later moment in gebruik genomen als recreatiewoning.

In het verleden is er door de gemeente verwarrende informatie verstrekt over de planologische status van het gebouw. Daarnaast is de bestemmingslegging in het bestemmingsplan Schoorl, kernen en buurtschappen voor het planologische perceel Heereweg 147 niet correct uitgevoerd waardoor er onduidelijkheid is over de status van het gebouw op de achterzijde van het perceel. Het college heeft aangegeven in principe bereid te zijn bij de herziening van het bestemmingsplan Schoorl, Kernen en Buurtschappen een recreatiewoning op te nemen in overeenstemming met de bestaande feitelijke situatie.

Inhoud herziening

Voor dit perceel wordt de bestemming Recreatie opgenomen met de aanduiding recreatiewoning. Voor het gedeelte van het perceel waarop de recreatiewoning is toegestaan is een bouwvlak opgenomen. De recreatiewoning is alleen in het bouwvlak toegestaan.

2.5 Heereweg 127

Aanleiding herziening

De eigenaar van het perceel Heereweg 127 heeft meegwerkt aan het project 'Duinrel herstel Bergen'. Dit project behelst het herstel van verschillende duinrellen in de gemeente Bergen. In dat kader heeft de eigenaar van het perceel Heereweg 127 de gemeente toestemming gegeven om de op zijn perceel aanwezige duinrel te verleggen. Deze verlegging heeft inmiddels plaatsgevonden.

Om het onderhoud van de duinrel op passende wijze te kunnen uitvoeren heeft de eigenaar de gemeente bovendien verzocht om een extra carport te mogen bouwen.

Deze verzoeken passen niet binnen het vigerende bestemmingsplan. Het maximale bebouwingsoppervlak is op zijn perceel grotendeels benut. De duinrel is specifiek bestemd met de bestemming Water en de aanduiding 'duinrel'.

Onderbouwing herziening

Verlegging duinrel

Waterhuishouding binnenduinrand

De waterhuishouding in de binnenduinrand heeft de speciale aandacht van de gemeente. De afgelopen jaren is gewerkt aan herstel van duinrellen. Van meerdere duinrellen in Schoorl, waaronder enkele in het 'groene hart' is het profiel verbreed en zijn obstakels verwijderd, waardoor er een breder en natuurlijker stroombed is ontstaan. Naast verhoging van natuurwaarden hebben de ingrepen tevens een gunstig effect op de mogelijkheden voor waterafvoer en waterberging. Het is positief om te constateren dat in het duinrelherstelproject wordt samengewerkt met particulieren. De bewustwording onder bewoners van de bijzondere waterhuishouding in de binnenduinrand wordt hierdoor vergroot. De komende tijd wordt onderzocht waar meer kansen liggen voor duinrelherstel.

Daarnaast lopen er projecten in Groet en in 'Plan Oost', waarbij riolering en watersysteem van woonwijken toekomstbestendig worden gemaakt. Er vindt afkoppeling plaats, in combinatie met het vergroten van waterberging en het optimaliseren van de waterhuishouding. Hiermee wordt ingespeeld op klachten die er zijn met betrekking tot hoge waterstanden in de binnenduinrand.

Belang beheer duinrel en natuurwaarden

Duinrellen zijn beekjes die het kwelwater uit de duinen afvoeren. Vaak bevatten ze schoon water en zijn ze als leefgebied voor bepaalde dieren van groot belang. Ze zijn ooit gegraven om wateroverlast te voorkomen. In de gemeente Bergen worden ze als belangrijke cultuurhistorische elementen in het landschap gekoesterd.

In de duinzoom achter de duinen zijn door het schone kwelwater, afkomstig uit de duinen, goede mogelijkheden voor ontwikkeling van hoge natuurwaarden. Voor de nog aanwezige duinrellen is het gemeentelijk beleid gericht op behoud en bescherming. Verder is het beleid erop gericht om het terugbrengen van duinrellen (watergangen) mogelijk te maken en te stimuleren. Het belang van het behouden en beheren van de duinrel en de daarbij beoogde natuurontwikkeling is groot.

Met het project 'Duinrel herstel Bergen' is de duinrel op het perceel Heereweg 127 verlegd. Voor dit project is tevens een watervergunning verleend 11 april 2013 door het Hoogheemraadschap. Hiermee is de waterloop hersteld en wordt de ontwikkeling van natuurwaarden gestimuleerd. De oude loop is verhard en er is te weinig ruimte voor herstel en onderhoud.

Toename erfbebouwing tbv onderhoud duinrel

Zoals gezegd heeft de eigenaar van het perceel verzocht om de erfbebouwingsmogelijkheden uit te breiden, waarmee hij het juiste materieel voor het onderhoud van de duinrel kan bergen. Dit omdat de huidige erfbebouwingsmogelijkheden vrijwel volledig zijn benut en hij geen mogelijkheden ziet om deze bestaande bebouwing voor de stalling van dit matrieel aan te wenden.

In eerste instantie stond de gemeente positief tegenover dit verzoek. Immers, het bijhouden van de duinrel treft een maatschappelijk belang. Het toestaan van 15 m² extra erfbebouwing op dit perceel acht de gemeente bovendien – mede gelet op de omvang van het perceel – landschappelijk inpasbaar.

Naar aanleiding van de zienswijzen op het bestemmingsplan en overleg over de voorwaarden voor het beheer van de duinrel en het vestigen van een erfdienstbaarheid, heeft de eigenaar echter aangegeven niet meer de kosten en uitvoering van het jaarlijkse onderhoud van de duinrel voor zijn rekening te willen nemen. Dit betekent dat de grondslag voor zijn verzoek om extra erfbebouwing te vragen weg valt. Hij achtte stallingsruimte voor zijn materieel immers noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor het beheer van de duinrel. Nu er geen sprake is van beheer volgens de beheerverplichting die zou worden aangegaan, is er geen aanleiding meer om de erfbebouwingsregeling voor het perceel Heereweg 127 te herzien. De bestemmingslegging voor de woonbestemming zal om die reden conform het vigerende bestemmingsplan Schoorl, kernen en buurtschappen blijven. De nieuwe loop van de duinrel wordt wel bestemd conform de feitelijke en vergunde situatie. Daarbij wordt ook de oude loop van de duinrel passend bestemd.

Inhoud herziening

Duinrel

De bestaande duinrel die met de bestemming Water en aanduiding 'duinrel' is weergegeven op de plankaart wordt verplaatst en zal aan de west- en noordzijde van het perceel komen te lopen. De oude ligging van de duinrel verkrijgt een passende bestemming (conform de aangrenzende gronden).

Erfbebouwing - carport

Dit plan biedt ten opzichte van het bestemmingsplan Schoorl kernen en buurtschappen geen extra erfbebouwingsmogelijkheden voor het perceel aan de Heereweg 127. Een eventuele te plaatsen carport dient te worden ingepast binnen de huidige bebouwingsmogelijkheden.

2.6 J.A. Rädeckerweg - tegenover nr. 63

Aanleiding en onderbouwing herziening

De eigenaar van het perceel aan de J.A. Rädeckerweg gelegen tegenover nr. 63 heeft de gemeente verzocht om het bouwvlak zowel qua vorm als qua ligging in enige mate aan te passen. De positionering van het bouwvlak wordt voor de aanvrager gunstiger vanwege de bezonning en de achtertuin wordt groter. Zie onderstaand figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG04006herz2skb-CO01_0003.png"

Figuur 3. ligging bouwvlak oud en nieuw

Het gaat hier om de realisatie van een woning in het plan Bregtdorp aan de J.A. Rädeckerweg. Voor Bregtdorp is in het verleden een stedenbouwkundig plan ontwikkeld en het bestemmingsplan Bregtdorp 1992 opgesteld. Dit stedenbouwkundig plan is gedeeltelijk gerealiseerd. Momenteel worden de laatste percelen individueel bebouwd en wordt per vergunningsaanvraag beoordeeld of dit passend is in de omgeving. Er is al vaker afgeweken van het stedenbouwkundig plan dat de verplichting stelde dat woningen in een puntvorm aan de voorzijde moesten worden gebouwd. Deze eis (het bouwen in de voorgevelrooilijn) is vervallen met het bestemmingsplan Schoorl, Kernen en Buurtschappen. Het verder aanpassen van de vorm van het bouwvlak, zoals door aanvrager verzocht, is daarmee verantwoord. Verder wordt het bouwvlak niet groter dan het bestaande bouwvlak (9 m bij 14 m). Het bouwvlak verschuift ten opzichte van het oude bouwvlak 3 m richting de duinrel en 2 m richting de straatzijde. Er blijft voldoende afstand tot de duinrel en de naburige percelen.

Inhoud herziening

Het bouwvlak voor de woning wordt 3 m in noordelijke richting en 2 m in oostelijke richting verplaatst. Daarnaast wordt de vorm van het bouwvlak aan de kopse kanten recht getrokken. De regeling blijft inhoudelijk verder ongewijzigd.

2.7 Boschmansweg 8-14

Aanleiding en onderbouwing herziening

De gronden gelegen achter en aangrenzend aan de woningen aan de Boschmansweg 8-14 zijn bij 4 van de 5 woningen als erf in gebruik genomen. Het gebruik van deze gronden als erf is in het vigerende bestemmingsplan niet toegestaan (bestemming Agrarisch). Dit gebruik wordt echter niet als bezwaarlijk gezien. Daarnaast is ook de kadastrale situatie zo dat alle achterliggende gronden in bezit zijn bij de eigenaren van de percelen aan de Boschmansweg. Dit betekent dat de gronden ook feitelijk gebruikt kunnen worden als erf behorend bij de woning aan de Boschmansweg. Om voorgaande redenen worden de percelen in deze herziening als erf bestemd.

Vanuit ruimtelijk oogpunt wordt het gebruik als erf van de gronden voor alle woningen in dit rijtje toegestaan, zodat op die manier een stedenbouwkundige eenheid kan ontstaan.

Inhoud herziening

Deze herziening omvat de percelen aan de Boschmansweg 8-14 in zijn geheel. Alhoewel deze herziening niet beoogt om de planologische situatie op het gehele perceel te herzien, maar alleen de gronden aan de achterzijde van deze percelen) heeft het vanuit het oogpunt van eenduidigheid en toetsbaarheid de voorkeur om één planologisch regime voor de betreffende percelen vast te stellen.

Hierbij wordt de huidige bestemmingslegging 1 op 1 overgenomen (bestemming Tuin en bestemming Wonen - 2 en bijbehorende aanduidingen) en wordt de bestemming Wonen - 2 tevens in het verlengde van de gronden aan de achterzijde gelegd. Met dien verstande dat vanwege een inmiddels verleende omgevingsvergunning voor de Boschmansweg 12 een aangepaste vorm van het bouwvlak wordt opgenomen.

2.8 Omloop 39a

Aanleiding en onderbouwing herziening

Op het perceel aan de Omloop 39a is in het verleden (1933) een recreatiewoning vergund. Door een omissie is deze recreatiewoning niet in het bestemmingsplan opgenomen. Deze omissie wordt met deze herziening hersteld.

Inhoud herziening

Het perceel Omloop 39a wordt in deze herziening opgenomen waarin de huidige planologische regeling wordt herhaald. In aanvulling daarop wordt aan dit perceel de aanduiding 'recreatiewoning' toegevoegd.

Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid

3.1 Inleiding

De uitvoerbaarheid van een plan bestaat uit de volgende elementen:

  • de maatschappelijke uitvoerbaarheid: is voldoende rekening gehouden met de bij het plan betrokken belangen;
  • de financiële uitvoerbaarheid: te onderscheiden in:
    • 1. voldoende financiële middelen van de private partij om het plan te realiseren;
    • 2. borging van kostenverhaal;
    • 3. afdekking van planschade.

Voordat op bovengenoemde zaken wordt ingegaan, wordt in dit hoofdstuk allereerst kort stil gestaan bij de vraag in hoeverre onderzoek naar omgevingsaspecten in dit plan aan de orde is.

3.2 Omgevingsaspecten

De wijzigingen waarop deze herziening ziet betreffen hoofdzakelijk planologische wijzigingen om de bestaande - veelal legale - situatie op de juiste wijze te bestemmen. In een enkel geval wordt een bouwvlak of een bestemmingsvlak in enige mate gewijzigd en/of uitgebreid.

Met deze wijzigingen zijn geen relevante omgevingsaspecten gemoeid die nader onderzoek vereisen, zodat de uitvoerbaarheid vanuit dat oogpunt is gewaarborgd.

3.3 Maatschappelijke en financiële uitvoerbaarheid

Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De in deze herziening opgenomen locaties kunnen worden opgedeeld in locaties waarvoor ambtshalve een reparatie plaatsvindt (veelal omissies) en locaties waarvoor een wijziging door de eigenaren van de betreffende percelen is verzocht.

Gelet op de inhoud van de herziening en de kleinschaligheid van de wijzigingen, is er niet of nauwelijks sprake van een aantasting van belangen van eigenaren/gebruikers van nabijgelegen percelen.

Financiële uitvoerbaarheid

Voldoende financiële middelen

Van de noodzaak tot een beoordeling van de aanwezigheid van voldoende financiële middelen is alleen sprake bij de verlegging van de duinrel aan de Heereweg 127. Vanuit de eigenaar van het perceel en vanuit het project 'Duinrel herstel Bergen' zijn voldoende middelen beschikbaar gesteld voor de verwezenlijking van deze verlegging, zodat de financiële uitvoerbaarheid van dit project voldoende is verzekerd.

Kostenverhaal

Dit plan voorziet niet in nieuwe bouwplannen zoals bedoeld in artikel 6.12 Wro, zodat er geen verplichting bestaat voor het verhalen van kosten. Er geldt dan ook geen wettelijke plicht om een exploitatieplan op en vast te stellen.

Planschade

De risico's op planschade als gevolg van dit bestemmingsplan worden minimaal geacht. desondanks is met de eigenaar van het perceel aan de Rädeckerweg - tegenover nr 63 - een planschadeovereenkomst gesloten, voor eventuele aanspraken op planschade als gevolg van de verschuiving van het bouwvlak.