direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Villa de Haaf
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding voor het bestemmingsplan

Voorliggend bestemmingsplan biedt een actueel planologisch kader voor de herontwikkeling van 'Villa de Haaf', welke is gevestigd op het landgoed De Haaf. Het doel is de gronden behorende bij Villa de Haaf te herontwikkelen tot woningen, waarbij een deel van de huidige villa in stand wordt gehouden. De voorgenomen ontwikkeling is in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Met voorliggend bestemmingsplan wordt een nieuw ruimtelijk plan van kracht, waarmee de drie woningen planologisch mogelijk worden gemaakt.

1.2 Leeswijzer

Dit bestemmingsplan is als volgt opgebouwd:

  • 1. Hoofdstuk 1 is de inleiding waarin kort aangegeven is wat de aanleiding is voor dit plan;
  • 2. vervolgens wordt in hoofdstuk Hoofdstuk 2 nader ingegaan op het plangebied en wordt het initiatief omschreven, waarmee inzicht verkregen wordt in de doelstelling van dit plan;
  • 3. het relevante beleid wordt in Hoofdstuk 3 beschreven;
  • 4. Hoofdstuk 4 behandelt de omgevingsaspecten, bestaande uit de ruimtelijke- en milieutechnische aspecten, waar het plan aan is getoetst;
  • 5. in Hoofdstuk 5 is de juridische planbeschrijving opgenomen, waarin uiteen is gezet op welke wijze de uitgangspunten vertaald zijn naar de juridische regeling die gevormd wordt door de regels en verbeelding;
  • 6. in Hoofdstuk 6 is de uitvoerbaarheid van het plan beschreven, waarbij wordt ingegaan op zowel de economische als de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Ligging plangebied

Het plangebied is gelegen op Landgoed De Haaf, wat in de kern van Bergen is gelegen. Globaal gezien ligt het plangebied ten westen van de Bergerweg en wordt in het noorden begrensd door de Koninginneweg. De zuidelijke grens bestaat uit de Natteweg en de oostelijke begrenzing wordt gevormd door de Waldeck Pyrmontlaan en de Marijkelaan.

Meer specifiek wordt het plangebied begrensd door de appartementengebouwen op Landgoed De Haaf aan de west- en noordzijde, de Natteweg aan de zuidzijde en woningen (gelegen aan de Natteweg) aan de oostzijde.

Een en ander is weergegeven op onderstaand figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0001.png" figuur 2.1 uitsnede plangebied (bron: QGIS, eigen bewerking)

Het plangebied is daarnaast gelegen in de kadastrale gemeente Bergen Noord-Holland en bevat de percelen C 4377 (ca. 3.780 m2) en C 4378 (ca. 100 m2). Op onderstaand figuur zijn de kadastrale percelen weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0002.png"

figuur 2.2 kadastrale ligging plangebied (bron: QGIS, eigen bewerking)

2.2 Vigerend bestemmingsplan

2.2.1 Landgoed De Haaf

Het vigerende bestemmingsplan ter plaatse van het plangebied is het bestemmingsplan "Landgoed De Haaf", welke is vastgesteld door de raad van gemeente Bergen op 26 juni 2015. De projectlocatie heeft de enkelbestemming 'Dienstverlening' en de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 3'. Binnen de enkelbestemming 'Dienstverlening' is een bouwvlak opgenomen, waarbinnen een maximum bebouwingspercentage van 55% geldt en gebouwd mag worden tot een maximum bouwhoogte van 10 meter en een maximum goothoogte van 4 meter. Daarnaast is een klein deel van de planlocatie bestemd tot 'Groen'.

Op onderstaande afbeelding is een uitsnede van het vigerende bestemmingsplan weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0003.png"

Figuur 2.3 uitsnede vigerend bestemmingsplan (bron: QGIS, eigen bewerking)

De voor 'Dienstverlening' aangewezen gronden zijn bestemd voor dienstverlening in de vorm van congres- en conferentiecentra, culturele doeleinden en onderwijsvoorzieningen, horecavoorzieningen uit ten hoogste categorie 1c van de Staat van Horeca-activiteiten en de bij deze doeleinden behorende voorzieningen. De voor 'Groen' aangewezen gronden zijn bestemd voor groenvoorzieningen, ontsluitingswegen, water, in- en uitritten, speelvoorzieningen, fiets- en voetpaden, ondergrondse vuilcontainers en nutsvoorzieningen.

Relatie tot het plan

Binnen beide bestemmingen is de woonfunctie dan wel zijn woningen niet toegestaan. Derhalve is de voorgenomen ontwikkeling in strijd met het vigerende bestemmingsplan. Onderhavig plan voorziet in een nieuw planologisch kader om de voorgenomen ontwikkeling mogelijk te maken.

Volledigheidshalve wordt hier nog opgemerkt dat met onderhavig bestemmingsplan niet wordt afgeweken van hetgeen in het geldend bestemmingsplan over 'Villa de Haaf' gesteld wordt. Hierin is opgenomen dat "Gebouw De Oude Haaf in de oorspronkelijke vorm blijft gehandhaafd." De voorgenomen ontwikkeling voorziet hierin, door de oorspronkelijke hoofdmassa van Villa de Haaf te behouden. Enkel de later bijgebouwde westvleugel wordt ingekort tot een erker van één laag met rieten zadeldak, zodat de bestaande gevel- en dakaansluitingen gehandhaafd blijven. De Villa wijzigt daarnaast wel van functie door de voorgenomen ontwikkeling.

2.2.2 Parkeren

Naast het bestemmingsplan "Landgoed De Haaf" is het facetbestemmingsplan "Parkeren" eveneens vigerend op de planlocatie. Dit facetbestemmingsplan is op 31 mei 2018 door de raad van gemeente Bergen vastgesteld.

Met het verdwijnen van de grondslag voor het toetsen aan stedenbouwkundige aspecten in de gemeentelijke bouwverordeningen, is het wenselijk op een andere wijze te voorzien in een toetsingskader voor parkeren. Met het facetbestemmingsplan wordt voor het gehele gemeentelijke grondgebied voorzien in een kader waaraan ontwikkelingen kunnen worden getoetst op parkeeraspecten. Het plan legt de koppeling met de gemeentelijke “Notitie Ruimtelijk Parkeerbeleid 2009” en eventuele herzieningen van deze nota gedurende planperiode. In 2020 is hier een herziening op gekomen voor wat betreft de parkeernormen.

Het parkeeraspect kan in het bestemmingsplan worden geregeld door vast te leggen dat bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor bouwen of wijzigen van een functie, of bij het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid, er voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. "Voldoende" betekent dat wordt voldaan aan de normen zoals die zijn vastgelegd in het hiervoor genoemde gemeentelijk parkeerbeleid.

Relatie tot het plan

De voorgenomen ontwikkeling wordt getoetst aan het vigerende beleid ten aanzien van parkeren. Dit betreft de 'Nota Parkeernormen 2020 Gemeente Bergen' In paragraaf 4.2 van deze toelichting wordt hier nader op ingegaan.

2.3 Plan

In de huidige situatie maakt het plangebied deel uit van Landgoed De Haaf. Landgoed De Haaf is, met uitzondering van het plangebied, in 2015 ontwikkeld tot een woonpark met drie woongebouwen. In het plangebied is een villa aanwezig. In deze villa is een kookschool gevestigd en worden congressen en trainingen gegeven.

Het doel is het plangebied van functie te wijzigen en woningen te realiseren. Ook de 'Villa De Haaf', waarin een kookschool is gevestigd, wordt van functie gewijzigd naar wonen. De huidige functie van de villa staat op weerstand in de buurt vanwege geluids- en parkeeroverlast. In overleg met omwonenden is derhalve besloten in het plangebied de oorspronkelijke woonbestemming terug te brengen.

Het plangebied wordt opgedeeld in drie kavels, waarop vrijstaande woningen worden gerealiseerd. De huidige villa blijft grotendeels behouden, enkel de huidige 'staart' wordt ingekort In het plangebied is derhalve ruimte voor drie woningen. Het oorspronkelijke plan behelste de realisatie van vier woningen in het plangebied. Mede na overleg met omwonenden, is dit standpunt verlaten. Met de realisatie van drie woningen blijven doorzichten behouden en wordt voldoende afstand behouden tot omliggende kavels.

De nokhoogte van de twee nieuw te bouwen woningen bedraagt maximaal 9 meter. Daarnaast geldt een goothoogte van maximaal 4,5 meter. De voorziene goot- en nokhoogte wijkt af van de 'standaardmaat' die is gehanteerd voor omliggende bebouwing, te weten een goot- en nokhoogte van respectievelijk 4 en 10 meter. Voor deze afwijking is bewust gekozen. Met omwonenden van het plan is immers overeengekomen dat in verband met het waarborgen van de privacy van de omliggende bestaande woningen, in de nieuwe woningen in het plangebied geen derde woonlaag mogelijk mag zijn. Derhalve zijn de voorziene nieuwbouwwoningen in het plangebied ontworpen met een goothoogte van 4,5 meter, een nokhoogte van 9 meter en een zadeldak. Hierdoor is het mogelijk een volwaardige verdieping te maken in de nieuwe woningen, zonder dat een derde woonlaag wordt gerealiseerd. Daarnaast wordt hiermee aangesloten bij de stedenbouwkundige wens dat de nokhoogte van de twee nieuwbouwwoningen in het plangebied duidelijk lager blijft dan de nokhoogte van de bestaande Villa de Haaf. De huidige villa blijft zijn bestaande bouwhoogte behouden, te weten 10 meter.

Op onderstaande figuur is een impressie van de voorgenomen ontwikkeling weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0004.png"

figuur 2.4 vogelvluchtperspectief vanaf zuidoost met op de voorgrond de Natteweg (bron: BREIN Architecten)

Ten behoeve van de voorgenomen ontwikkeling is een beeldkwaliteitsplan opgesteld, welke onderdeel uitmaakt van de Regels van dit bestemmingsplan. In het beeldkwaliteitsplan zijn de criteria voor beeldkwaliteit opgenomen, welke toezien op de ligging in de omgeving, de massa van de nieuwe bebouwing, de bouwkaders, de te realiseren bijgebouwen en de detaillering. Daarnaast voorziet het beeldkwaliteitsplan in een groene inrichting van de verschillende kavels.

Tot slot dient hierbij opgemerkt te worden dat, gelet op de stedenbouwkundige structuur van het plangebied en de omgeving en de criteria voor beeldkwaliteit uit beeldkwaliteitsplan, het ongewenst is dat voor de nieuw te realiseren woningen mogelijkheden bestaan om aan de zijkanten van de woningen vergunningvrij aan- of uit te bouwen. Om die reden is tussen de kavels voorzien in een smalle strook met de bestemming 'Tuin'. In de bouwregels behorende bij de bestemming 'Tuin' is opgenomen dat deze gronden niet beschouwd mogen worden als 'erf' in de zin van artikel 1 van bijlage II behorende bij het Besluit omgevingsrecht. Vergunningsvrij bouwen aan weerszijden van de toekomstige woningen is derhalve niet mogelijk.

Hoofdstuk 3 Ruimtelijk beleid

3.1 Rijksbeleid

3.1.1 Nationale Omgevingsvisie (NOVI)

Per 11 september 2020 is de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) vastgesteld. Hierin zijn de kaders van het nieuwe rijksbeleid opgenomen. In het kader van de nahangprocedure kunnen in de Nationale omgevingsvisie nog opmerkingen en wensen van de Tweede Kamer worden verwerkt. Deze Omgevingsvisie vervangt de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012).

De NOVI is een instrument van de nieuwe Omgevingswet en loopt vooruit op de inwerkingtreding van die wet. Vanwege het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt de NOVI als structuurvisie uit onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Zodra de Omgevingswet in werking is getreden, zal deze structuurvisie gelden als de Nationale Omgevingsvisie, zoals in de nieuwe wet bedoeld.

In de NOVI wordt door het Rijk een langetermijnvisie gegeven op de toekomstige ontwikkeling van de leefomgeving in Nederland. De NOVI bestaat uit een visie, toelichting en uitvoeringsagenda. De combinatie van deze drie documenten zorgt voor een toetsing die leidt tot nationale strategische keuzes en gebiedsgericht maatwerk.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0005.png"

Figuur 3.1 Afwegen met de NOVI (bron: Nationale Omgevingsvisie)

De NOVI beschrijft een toekomstperspectief met de ambities: wat willen we bereiken? Vervolgens worden de 21 nationale belangen in de fysieke leefomgeving en de daaruit voortkomende opgaven beschreven. Die opgaven zijn in feite het verschil tussen de ambitie en de huidige situatie en verwachte ontwikkelingen.

Relatie tot ontwikkeling

Geen van de in de NOVI benoemde nationale belangen worden geraakt met voorliggend project. Beleid voor deze specifieke locatie dan wel ontwikkeling wordt daarom gevormd door de provincie en de gemeente.

3.1.2 Besluit algemene regels ruimtelijke ordening

Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) geeft de juridische kaders die nodig zijn om het vigerend ruimtelijk rijksbeleid te borgen en legt daarmee nationale ruimtelijke belangen vast. De ruimtelijke onderwerpen van nationaal belang zijn daardoor beperkt. Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken. In hoofdstuk 2 van het Barro is, om de nationale belangen te beschermen per onderwerp (één onderwerp per titel) aangegeven welke beperkingen er per welk (ruimtelijk) gebied gelden.

Relatie tot het plan

Het Barro legt geen restricties op voor de locatie waarde ontwikkeling wordt voorzien.

3.1.3 Besluit ruimtelijke ordening

Het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) stelt vanuit de Rijksverantwoordelijkheid voor een goed systeem van ruimtelijke ordening juridische kaders aan de processen van ruimtelijke belangenafweging en besluitvorming bij de verschillende overheden. Onderwerpen zoals Ladder voor duurzame verstedelijking en de proceseisen voor goed ontwerp, aandacht voor de waterhuishouding (watertoets), het milieu en het cultureel erfgoed zijn allen geborgd in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

Relatie tot het plan

De relevante onderwerpen voor onderhavig project worden behandeld in hoofdstuk 4, waarin de ruimtelijke en milieutechnische aspecten worden behandeld.

3.2 Provinciaal beleid

3.2.1 Omgevingsvisie NH2050

De Omgevingsvisie NH2050 is vastgesteld door de Provinciale Staten van Noord-Holland op 19 november 2018. De leidende hoofdambitie in de Omgevingsvisie NH2050 is de balans tussen economische groei en leefbaarheid. De Omgevingsvisie richt zich op lange termijn ambities en –doelen, met oog voor kwaliteiten die de provincie langjarig wil koesteren en die proberen in te spelen op veranderingen en transities die tijd nodig hebben. De visie spreekt zich dus uit over het 'waarom' en ten dele over het 'wat'. Onder de hoofdambitie, 'balans tussen economische groei en leefbaarheid', zijn samenhangende ambities geformuleerd. De ambities zijn uitgewerkt in zogenaamde samenhangende bewegingen naar de toekomst. In die bewegingen worden meerdere ontwikkelprincipes gehanteerd. Alle ontwikkelprincipes hangen met elkaar samen.

De omgevingsvisie laat in algemene zin zien wat de ontwikkelprincipes zijn voor de hele provincie om een hoge leefomgevingskwaliteit te bieden. Deze principes zijn overkoepelend: ze gelden voor de hele provincie. Hierbij komen de thema's gezondheid, veiligheid, klimaatadaptatie en landschap aan bod, alsook een aantal generieke principes voor het gebruik van de fysieke leefomgeving. Daarnaast schetst de provincie vijf samenhangende bewegingen, die laten zien hoe wordt omgegaan met opgaven die op de samenleving afkomen en die de provincie wil faciliteren. Deze bewegingen zijn niet overkoepelend en zijn locatie- of onderwerp specifiek. Het gaat om de onderwerpen: Dynamisch Schiereiland, Metropool in ontwikkeling, Sterke kernen, sterke regio's, Nieuwe energie en Natuurlijk en Vitaal landelijke omgeving.

Relatie tot het plan

In de eerste fase van de omgevingsvisie, zijn verkenningen uitgevoerd. Deze verkenningen maken nu onderdeel uit van de omgevingsvisie. In de Verkenningen NH2050 zijn acht hoofdthema's van trends en ontwikkelingen, met hun kernopgaven, geformuleerd. Een van deze acht hoofdthema's is verstedelijking. Hierin wordt aangegeven dat de woningbehoefte voor Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid in de toekomst nog steeds toeneemt. De prognoses laten ook in lage scenario's nog groei zien in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Ook in Noord-Holland Noord is er een groei vergelijkbaar met het Nederlands gemiddelde, waarbij een deel van Noord-Holland Noord langzamerhand meer in beeld komt bij woningzoekenden in het zuidelijk deel van de provincie. Migratie, vooral van expats, heeft in toenemende mate invloed op de woningbehoefte. Tegelijkertijd is er steeds meer structureel leegstaand vastgoed en kunnen er leefbaarheidsproblemen in verouderde nieuwbouwwijken ontstaan. De woningbehoefte op de korte termijn is groot, op de lange termijn neemt deze volgens de huidige inzichten af.

De ambitie ten aanzien van woningbouw is dat vraag en aanbod van woon- en werklocatie, zowel kwantitatief als kwalitatief, beter met elkaar in overeenstemming zijn. De woningbouw wordt vooral in en aansluitend op de bestaande verstedelijkte gebieden gepland, in overeenstemming met de kwalitatieve behoeftes en trends. Duurzaamheid van de totale voorraad is uitgangspunt.

Conclusie

De voorgenomen ontwikkeling is in lijn met de voornoemde ambitie van de provincie om woningbouw vooral in en aansluitend op de bestaande verstedelijkte gebieden in te plannen. Het plangebied is gelegen binnen bestaand stedelijk gebied en er wordt voorzien in zowel een kwalitatieve als kwantitatieve behoefte, zoals ook zal blijken uit de beleidstoets in de navolgende paragrafen.

3.2.2 Omgevingsverordening NH2020

Op 22 oktober is de Omgevingsverordening NH2020 vastgesteld door Provinciale Staten van Noord-Holland (PS). De omgevingsverordening is op 17 november 2020 in werking getreden. De omgevingsverordening vervangt alle bestaande verordeningen die betrekking hebben op de leefomgeving zoals de Provinciale Ruimtelijke Verordening, de Provinciale Milieuverordening, de Waterverordening en de Wegenverordening.

Relatie tot het plan

Het plangebied is niet in een van de specifieke werkingsgebieden van de omgevingsverordening gelegen. Derhalve gelden enkel de regels die van toepassing zijn op het gehele grondgebied van de provincie Noord-Holland. Artikel 6.1 van de omgevingsverordening bepaalt dat paragraaf 6.1.1 van de omgevingsverordening van toepassing is op nieuwe stedelijke ontwikkelingen voor het gehele provinciale grondgebied. De regels in deze paragraaf zijn onder andere opgesteld met het oog op het actief stimuleren van regionale afstemming, duurzaam ruimtegebruik en het voorkomen van overprogrammering. Op grond van artikel 6.3 van de omgevingsverordening kan een ruimtelijk plan uitsluitend voorzien in een nieuwe stedelijke ontwikkeling als de ontwikkeling in overeenstemming is met de binnen de regio gemaakte afspraken. Gedeputeerde Staten stellen nadere regels aan deze afspraken. Artikel 6.3 sluit aan op de wettelijk verplichte toepassing van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking, zoals vastgelegd in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening. Het accent van dit artikel ligt op datgene wat niet in de wet is vastgelegd. Dat zijn de regionale afspraken.

De voorgenomen ontwikkeling voorziet in de realisatie van totaal drie woningen. Dit betreft geen nieuwe stedelijke ontwikkeling in de zin van het Besluit ruimtelijke ordening (en daarmee de Ladder voor duurzame verstedelijking). Desalniettemin is voor de voorgenomen ontwikkeling wel gekeken naar de regionale en lokale behoefte aan woningen. Hier wordt in paragraaf 3.3.1 van deze toelichting nader ingegaan. Kortheidshalve wordt hier vermeld dat de ontwikkeling past binnen de regionale en gemeentelijek afspraken ten aanzien van woningbouw.

Conclusie

Aan de regels zoals opgenomen in de Omgevingsverordening NH2020 wordt voldaan.

3.2.3 Provinciale Woonvisie 2010 - 2020

Het provinciale beleid inzake woningbouw is vastgelegd in de Provinciale Woonvisie 2010-2020. Deze woonvisie sluit aan op de structuurvisie en schetst de kaders voor regionaal woonbeleid. Vooral het kwalitatieve aspect van wonen komt in deze visie aan de orde.

De speerpunten van dit beleid zijn:

  • 1. Verbeteren van de afstemming tussen vraag en aanbod voor alle consumenten, en specifiek voor doelgroepen die minder kansen hebben op het vinden van een geschikte woning.
  • 2. Verbeteren van de mate waarin voorzieningen in de woonomgeving aansluiten bij de vraag van bewoners.
  • 3. Verbeteren van de duurzaamheid van het woningaanbod en de woonomgeving.


Relatie tot het plan

De voorgenomen ontwikkeling maakt de realisatie van drie (nieuwe) vrijstaande woningen mogelijk op de planlocatie, welke worden ingepast in de omgeving. De woningen sluiten goed aan op de woningtypes in de directe omgeving van het plan en de vraag naar dit type woningen in Bergen (zie ook paragraaf 3.3). Daarnaast zijn de woningen op korte afstand van het dorpscentrum van Bergen gelegen, waar de nodige voorzieningen voor de toekomstige bewoners zijn gevestigd. Tot slot zullen de woningen moeten voldoen aan de BENG-eisen die vanaf 1 juli 2020 gelden.

De voorgenomen ontwikkeling is in lijn met de speerpunten uit de Provinciale Woonvisie.

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Woonvisie gemeente Bergen NH 2015 - 2020

De gemeente Bergen heeft de volgende visie: de gemeente Bergen streeft naar een kwalitatief goed en gedifferentieerd woningaanbod dat aansluit op de vraag van haar huidige en toekomstige inwoners. De gemeente streeft er naar dat verschillende doelgroepen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en een wooncarrière kunnen maken binnen de gemeente. Hierbij zijn de demografische ontwikkelingen een gegeven.

De gemeente heeft voor de periode tot 2020 de onderstaande beleidsdoelen geformuleerd:

  • het zorgen voor een kwalitatief goed woningaanbod (geschiktheid, kwaliteit en duurzaamheid);
  • het realiseren van een gedifferentieerd woningaanbod;
  • het huisvesten van de huidige en toekomstige inwoners (doelgroepen);
  • flexibiliteit en maatwerk.

Lokaal woonbehoefteonderzoek

Eind 2014 is een lokaal woonwensenonderzoek uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zijn van belang voor de woningbouwplannen binnen de gemeente, ondanks het feit dat een onderzoek een momentopname is. De belangrijkste uitkomsten van het woonwensenonderzoek zijn onder andere:

  • Jongere huishoudens (tot 35 jaar) willen een grotere woning en oudere huishoudens een kleinere woning.
  • Van de inwoners met verhuisplannen wil het grootste deel in de eigen gemeente blijven en ook nog vaak in de huidige woonkern; in Bergen (74%) en Egmond aan Zee (62%) bestaat de grootste oriëntatie op de huidige woonplaats.
  • De trek is naar de grotere kernen (van Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef naar Egmond aan Zee, van Groet naar Schoorl en van Schoorl naar Bergen).
  • Dit betekent dat vooral in Bergen, Egmond aan Zee en Schoorl een woningbehoefte bestaat.
  • Bijna de helft van de huishoudens met verhuisplannen heeft een voorkeur voor een koopwoning en een iets kleiner deel heeft een voorkeur voor een (sociale) huurwoning.
  • Wat betreft voorkeur voor type woning springt er niet één woningtype uit; voorkeur is verdeeld over een vrijstaande koopwoning (15%), een koopappartement of een gelijkvloerse huurwoning (12%).
  • Inwoners van Bergen die bij voorkeur een huis willen kopen, zoeken deze in de prijsklassen van € 225.000 tot € 325.000 (categorie 3) en voor een belangrijk deel (31%) ook daarboven.


Kansen woonmilieus benutten

In de provinciale nota vraag gestuurd bouwen is onderzocht in welke ‘woonmilieus’ de vraag aansluit op het aanbod. De uitkomst is dat in de regio Alkmaar op zowel korte (tot 2020) als lange (tot 2040) termijn een tekort is aan woningbouwplannen in de woonmilieus ‘dorps’ en ‘landelijk bereikbaar’ en een (kleiner) tekort aan ‘centrum-dorpse’ woningbouwplannen. Dat biedt kansen voor nieuwbouw voor alle kernen in de gemeente Bergen, omdat de gemeente Bergen bestaat uit centrum-dorpse, dorpse en landelijk bereikbare woonmilieus. In de woningbouwprogrammering regio Alkmaar d.d. maart 2020 wordt dit bevestigd. Dit is weergegeven op onderstaand figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0006.png"

Figuur 3.1 grafiek realisatiecapaciteit naar woonmilieu Centrum dorps (BUCH) (bron: woningbouwprogrammering regio Alkmaar maart 2020)

Regionaal Actie Programma 2016 t/m 2020

Het Regionaal Actie Programma 2016 t/m 2020 (RAP) is een document dat de belangrijkste ambities en afspraken op het gebied van wonen weer geeft. In de regio Alkmaar is er veel aandacht om te komen tot een gezamenlijke programmering, die recht doet aan de ambitie van de regio en de huishoudensbehoefte en aan de situatie dat de regiogemeenten ook vanuit het verleden samen met de provincie en de marktpartijen zijn gekomen tot afspraken over woningbouwproductie.

De regio Alkmaar zet in op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag. De nieuwbouwprogrammering is flexibel om zo jaarlijks goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de vraag.

Woningcategorieën

De verdeling over woningbouwcategorieën wordt toegepast vanaf een toevoeging van meer dan vijf woningen aan de woningvoorraad op één locatie.

Relatie tot het plan

De voorgenomen ontwikkeling voorziet in de realisatie van drie (nieuwe) vrijstaande woningen. Uit de gemeentelijke woonvisie blijkt dat behoefte is aan woningen in het 'centrum dorps' milieu. Met de voorgenomen ontwikkeling is daar sprake van. Gelet op de omvang van de ontwikkeling, is het niet realistisch (en financieel niet uitvoerbaar) om woningen te realiseren voor de lagere inkomens. De voorgenomen ontwikkeling sluit goed aan op de woningtypes in de directe omgeving van het plan én de behoefte naar vrijstaande (koop)woningen. De voorgenomen ontwikkeling levert met de realisatie van drie vrijstaande woningen een bijdrage aan de hiervoor genoemde behoefte.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

4.1 Motivering behoefte

4.1.1 Algemeen

De Ladder voor duurzame verstedelijking is voor het eerst geïntroduceerd in de SVIR en is als motiveringseis verankerd in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Het doel van de Ladder voor duurzame verstedelijking is een goede ruimtelijke ordening in de vorm van een optimale benutting van de ruimte in stedelijke gebieden. Met de Ladder wordt een zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke en infrastructurele besluiten nagestreefd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0007.png"

4.1.2 Relatie tot het plan

De planlocatie maakt onderdeel uit van het bestaand stedelijk gebied. De ontwikkeling omvat echter de realisatie van vier (nieuwe) woningen. Gelet op de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State d.d. 28 juni 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:1724) is pas sprake van een stedelijke ontwikkeling in de zin van het Bor indien een ontwikkeling de realisatie van elf woningen of meer omvat. De voorgenomen ontwikkeling is derhalve niet aan te merken als een stedelijke ontwikkeling in de zin van het Bor.

Op grond van een goede ruimtelijke ordening dient echter wel de nut en noodzaak van de voorgenomen ontwikkeling aangetoond te worden. Uit paragraaf 3.3 blijkt de vraag naar woningen in gemeente Bergen. Er is in de kern Bergen met name vraag naar vrijstaande (koop)woningen in de hogere prijsklassen. De voorgenomen ontwikkeling voorziet hierin.

4.1.3 Conclusie

De Ladder voor duurzame verstedelijking hoeft niet doorlopen te worden. Het plan geeft echter wel invulling aan het doel van de Ladder voor duurzame verstedelijking, te weten zorgvuldig ruimtegebruik. Met dit plan wordt immers binnen bestaand stedelijk gebied voorzien in de vraag naar vrijstaande (koop)woningen in de hogere prijsklassen.

4.2 Verkeer- en parkeeraspecten

4.2.1 Algemeen

Bij ruimtelijke ontwikkelingen dienen verkeer- en parkeeraspecten in kaart te worden gebracht. Daarbij is de parkeerbehoefte, verkeersgeneratie en de ontsluiting van belang. Hierdoor kan de realisatie van voldoende parkeerplaatsen worden gewaarborgd en worden ongewenste of onveilige verkeerssituaties tegengegaan. De genoemde verkeersaspecten worden hierna achtereenvolgens behandeld.

4.2.2 Relatie tot het plan

Parkeren

De gemeente Bergen heeft op 31 mei 2018 het paraplubestemmingsplan "Parkeren" vastgesteld. Met het verdwijnen van de grondslag voor het toetsen aan stedenbouwkundige aspecten in de gemeentelijke bouwverordeningen, is het wenselijk op een andere wijze te voorzien in een toetsingskader voor parkeren. Met het parapluplan wordt voor het gehele gemeentelijke grondgebied voorzien in een kader waaraan ontwikkelingen kunnen worden getoetst op parkeeraspecten. Dit paraplubestemmingsplan verwijst naar de 'Notitie Ruimtelijk Parkeerbeleid 2009' en eventuele wijzigingen van deze nota gedurende de planperiode. De vigerende parkeernota betreft inmiddels de Nota Parkeernormen 2020. Of er sprake is van voldoende parkeergelegenheid, wordt bepaald aan de hand van deze nota en de normen die daarin zijn opgenomen. Uitgangspunt is dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Soms legt de parkeernota op zijn beurt weer de koppeling met de meest recente kencijfers CROW. Hiervoor is nu publicatie 381 beschikbaar.

Het plangebied is aan te merken als weinig stedelijk gebied en ligt in de rest bebouwde kom. Op basis van de Nota Parkeernormen 2020 betekent dit dat er per (dure) woning 2,2 parkeerplaatsen per woning gerealiseerd moeten worden, waarvan 0,3 ten behoeve van de bezoekers is.

In voorliggend plan worden drie vrije kavels gerealiseerd die allen voldoende ruim opgezet zijn en daarbij minimaal 3 parkeerplaatsen per kavel kunnen herbergen. De ontsluitingsweg (Natteweg) is zeer smal en hier bevinden zich geen openbare parkeerplaatsen voor de reeds aanwezige vrijstaande woningen langs deze straat. Hierdoor is het niet mogelijk om bezoekersparkeerplaatsen in de openbare ruimte te realiseren. Het bezoek van de individuele woningen kan in voorliggend geval gebruik maken van de parkeermogelijkheden op eigen terrein.

Verkeersgeneratie en ontsluiting

Voor het berekenen van de verkeersgeneratie is de CROW-rekentool / publicatie 381 geraadpleegd. Hierbij hebben de volgende invoergegevens als uitgangspunt gediend: hoofdgroep wonen - rest bebouwde kom, Bergen (weinig stedelijk).

  • 3 x koop, vrijstaand: 8,6 verkeersbewegingen x 3 = 25,8 verkeersbewegingen per etmaal.


De drie kavels krijgen elk hun eigen in- en uitrit, welke aansluit op de Natteweg. De Natteweg sluit op zijn beurt aan op de Koninginneweg, die fungeert als gebiedsontsluitingsweg. De geringen aantal extra verkeersbewegingen van circa 26 per etmaal kunnen goed opgevangen worden op de Koninginneweg.

Voor de nieuw te realiseren uitritten dient een uitritvergunning aangevraagd te worden, waarbij aangetoond zal worden dat de uitritten verkeersveilig zijn vormgegeven. Vooralsnog is er geen reden om aan de verkeersveiligheid van de nieuwe uitritten te twijfelen.

Op onderstaande afbeelding is de verkaveling met daarop de nieuwe in- en uitritten weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0008.png"

Figuur 4.1 verkaveling met nieuwe in- en uitritten (bron: BREIN Architecten)

4.2.3 Conclusie

Op eigen terrein wordt voorzien in voldoende parkeerplaatsen. Daarnaast kan de ontsluiting van het plan de geringe toename in het aantal verkeersbewegingen goed opvangen. Derhalve vormen de verkeer- en parkeeraspecten geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.

4.3 Water

4.3.1 Algemeen

Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening is het doorlopen van de watertoets verplicht voor alle ruimtelijke plannen en besluiten. Het doel van de watertoets is, om in overleg tussen de initiatiefnemer en de waterbeheerder aandacht te besteden aan de waterhuishoudkundige aspecten, zodat de waterhuishoudkundige doelstellingen worden gewaarborgd. De uitgangspunten voor het watersysteem dienen op een juiste wijze in het plan te worden verwerkt.

4.3.2 Relatie tot het plan

De projectlocatie is gelegen binnen het beheergebied van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ten behoeve van deze ontwikkeling is op 24 januari 2020 de digitale watertoets doorlopen. Op basis van de gegeven antwoorden concludeert het waterschap dat zij een beperkt belang heeft bij de plannen. Het advies is verwerkt in onderhavige waterparagraaf. Waar nodig is het advies meegenomen in de ontwikkeling. Het advies is tevens opgenomen in bijlage 1 van deze toelichting.


Beleid Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft samen met haar partners haar waterbeleid op lange termijn (Deltavisie) en op middellange termijn (Waterprogramma 2016-2021) opgesteld. In het Waterprogramma 2016-2021 (voorheen waterbeheersplan) zijn de programma's en beheerstaken van het hoogheemraadschap opgenomen met de programmering en uitvoering van het waterbeheer. Het programma is nodig om het beheersgebied klimaatbestendig te maken, toegespitst op de thema’s waterveiligheid, wateroverlast, watertekort, schoon en gezond water en crisisbeheersing. Door het veranderende klimaat wordt het waterbeheer steeds complexer. Alleen door slim samen te werken is integraal en doelmatig waterbeheer mogelijk. Bij de ontwikkeling van het Waterprogramma is hieraan invulling gegeven door middel van een partnerproces en de ontwikkeling van gezamenlijke bouwstenen.


Daarnaast beschikt het Hoogheemraadschap over een verordening: de Keur 2016. Hierin staan de geboden en verboden die betrekking hebben op watergangen en waterkeringen. Voor het uitvoeren van werkzaamheden kan een vergunning nodig zijn.


Verharding en compenserende maatregelen
Ten opzichte van de huidige planologische situatie is sprake van een geringe toename aan verharding. Omdat dit een dermate klein gevolg heeft voor de waterhuishoudkundige situatie hoeven er geen compenserende maatregelen uitgevoerd te worden.


Waterkwaliteit en riolering

Er is binnen het plan geen sprake van activiteiten die als gevolg kunnen hebben dat vervuild hemelwater naar het oppervlaktewater afstroomt. Het hemelwater kan dus als schoon worden beschouwd. Het is daarom niet doelmatig om het af te voeren naar de rioolwaterzuiveringsinrichting (RWZI). Dit betekent dat het hoogheemraadschap voor de nieuwe ontwikkeling adviseren om een gescheiden stelsel aan te leggen. Gelet op de zandige ondergrond van het plangebied, kan het hemelwater worden geïnfriltreerd in de bodem.

Met het oog op de waterkwaliteit wordt geadviseerd het gebruik van uitloogbare materialen zoals koper, lood en zink zoveel mogelijk te voorkomen.

Beschermde gebieden

De locatie ligt niet binnen een beschermingszone van een waterkering of watergang

4.3.3 Conclusie

De ontwikkeling heeft geen (significant) negatieve invloed op de waterhuishoudkundige situatie ter plaatse. Het wateraspect vormt daarmee geen belemmering voor de beoogde ontwikkeling.

4.4 Archeologie en cultuurhistorie

4.4.1 Algemeen

Erfgoedwet 

De Erfgoedwet bevat de geldende wet- en regelgeving voor behoud en beheer van het cultureel erfgoed in Nederland. De wet regelt tevens de bescherming van archeologisch erfgoed in de bodem. De uitvoering van de Erfgoedwet en de integratie van archeologie en ruimtelijke ordening is primair een gemeentelijke opgave. De gemeente is verplicht om in nieuwe bestemmingsplannen rekening te houden met de in het gebied aanwezige cultuurhistorische waarden (gebouwd erfgoed, archeologie en cultuurlandschap). Hierbij gaat het om zowel beschermde als niet formeel beschermde objecten en structuren. Dit volgt uit een wijziging van het Besluit ruimtelijke ordening en maakt onderdeel uit van de modernisering van de monumentenzorg. De Omgevingswet vervangt op termijn (voorzien in 2022) bepalingen uit de Erfgoedwet die betrekking hebben op de omgang met de fysieke leefomgeving.

Nota Belvedère (1999)
Vanuit een ontwikkelingsgerichte visie op de omgang met cultuurhistorie worden in de Nota Belvedère beleidsmaatregelen voorgesteld die tot een kwaliteitsimpuls bij de toekomstige inrichting van Nederland zouden moeten leiden. Doelstelling van de nota is om de alom aanwezige cultuurhistorische waarden sterker richtinggevend te laten zijn bij de inrichting van Nederland. Dit met als doel het aanzien van Nederland aan kwaliteit te laten winnen en tegelijkertijd de onderlinge samenhang van cultuurhistorische waarden op het terrein van de archeologie, gebouwde monumenten en historische cultuurlandschap te versterken.

4.4.2 Archeologie in relatie tot ontwikkeling

Door Transect is een archeologisch bureau- en veldonderzoek uitgevoerd in het plangebied. Het volledige onderzoek is opgenomen in bijlage 2 van deze toelichting. De resultaten uit dit onderzoek worden hieronder weergegeven.

Op basis van dit onderzoek heeft het plangebied een hoge verwachting op het aantreffen van intacte archeologische resten. Het plangebied bevindt zich op een strandwal, waarop een laag duinzand is afgezet. Gedurende de late Vroege Middeleeuwen is het duin onder invloed van een kreek ten noorden van het plangebied afgedekt met een pakket mariene kleiafzettingen. Op basis van historische kaarten en onderzoek uitgevoerd grenzend aan het plangebied, valt het plangebied binnen de contouren van het inmiddels verdwenen landgoed uit de Midden Nieuwe tijd. Het landgoed heeft mogelijk een oorsprong in de Late Middeleeuwen. De archeologische resten uit deze periode zijn aangetroffen in de kleiafzettingen, vanaf een diepte van 50 cm -Mv. Ook zijn grenzend aan het plangebied reeds grondsporen aangetroffen samenhangend met/ bewoning vanaf de Bronstijd, in de vorm van paalkuilen en hoefafdrukken. Deze bevinden zich in de top van het duin- of strandzand.

De beide archeologisch relevante niveaus voor deze periodes zijn ook aangetroffen in het plangebied. Het kleipakket waarin zich sporen van het landgoed kunnen bevinden is aangetroffen vanaf een diepte van 25-80 cm -Mv (-0,29 tot +0,25 m NAP). Het kleipakket vertoont een geleidelijk afdekking van het oorspronkelijke duinzandpakket, dat is aangetroffen vanaf een diepte van 120-150 cm -Mv (0,67-0,99 m -NAP). De top van het duinzand is beperkt humeus, indicatief voor de aanwezigheid van een intact archeologisch relevant niveau voor de periode Bronstijd tot en met de Vroege Middeleeuwen. Daarom behoud het plangebied een hoge verwachting op het aantreffen van archeologische resten uit alle periodes vanaf de Bronstijd tot en met de Nieuwe tijd.

Vanwege de hoge verwachting op het aantreffen van archeologische resten is in de regels van dit bestemmingsplan een dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 2" (categorie 2, 50 m2) opgenomen.

4.4.3 Cultuurhistorie in relatie tot ontwikkeling

Villa de Haaf is in 1913/1914 gebouwd in de Gooise landhuisstijl, naar ontwerp van architect K.P.C. de Bazel. De villa heeft enige cultuurhistorische waarden, dit betreffen hoge architectuurhistorische waarden. De architectuurhistorische waarden zijn bijvoorbeeld terug te vinden in de roedeverdeling op een deel van de villa. Het gaat hier enkel om de verdeling en niet om de vensters die aanwezig zijn. De vensters zijn in het verleden reeds vernieuwd. De vensters kunnen dus vervangen worden en voorzien worden van dubbel glas. De roedeverdeling blijft gehandhaaft / keert terug zonder dat hier nadere uitvoeringseisen aan worden gesteld.

De villa heeft beperkte gaafheid o.a. als gevolg van brand in 1996 waarna de kap vernieuwd is. Van bouwhistorische waarden is derhalve geen sprake. De bebouwing is daarom niet aangewezen als (gemeentelijk) monument.

Na overleg tussen gemeente, ontwikkelaar, en na participatie met omwonenden en Stichting Behoud Bouwkunst Bergen, is overeengekomen dat de villa in beknotte vorm (omvang tijdens bouw 1913) behouden blijft. Hierin is voorzien door de specifieke bouwaanduiding 'karakteristiek' op te nemen op - een deel van - de bestaande villa.

4.4.4 Conclusie

Voor het aspect archeologie dient voorafgaand aan de aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen een proefsleuvenonderzoek te worden uitgevoerd. Om de eventueel aanwezige archeologische waarden in het gebied te beschermen, is in de regels van dit bestemmingsplan een dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie" opgenomen. Aan het aspect cultuurhistorie is voldaan door de specifieke bouwaanduiding 'karakteristiek' op een deel van Villa de Haaf, waaraan regels voor slopen en bouwen verbonden zijn.

4.5 Bedrijven en milieuzonering

4.5.1 Algemeen

Milieuzonering is een instrument dat helpt bij het afwegen en verantwoorden van keuzes aangaande nieuwe woningbouw- en bedrijvenlocaties en beperkt zich tot milieuaspecten met een ruimtelijke dimensie. Het gaat hierbij om de milieuaspecten: geluid, geur, stof en gevaar, waarbij de belasting afneemt naarmate de afstand tot de bron toeneemt. Om ervoor te zorgen dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven gesitueerd worden en dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen, is de handreiking 'Bedrijven en milieuzonering' opgesteld. Door toepassing te geven aan deze handreiking wordt zoveel mogelijk voorkomen dat woningen hinder en gevaar ondervinden van bedrijven en dat die bedrijven in hun milieugebruiksruimte worden beperkt.


In de handreiking zijn richtafstanden opgenomen voor een scala aan milieubelastende activiteiten, opslagen en installaties. De richtafstand geldt vanaf de grens van de inrichting tot de bestemmingsgrens van omliggende woningen en betreft nadrukkelijk een leidraad en geen norm. Indien goed gemotiveerd en onderbouwd door middel van relevant milieutechnisch onderzoek, kan ervoor worden gekozen van de richtafstand af te wijken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0009.png"

Figuur 4.1 richtafstanden bedrijven en milieuzonering

De richtafstanden zijn afgestemd op het omgevingstype rustige woonwijk en rustig buitengebied. Zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat kan de richtafstand met één stap worden verlaagd indien sprake is van een omgevingstype gemengd gebied. In gemengd gebied komen direct naast woningen bijvoorbeeld winkels, horeca en kleine bedrijven voor.

4.5.2 Relatie tot het plan

De projectlocatie kent de bestemming 'Dienstverlening', welke met voorliggend bestemmingsplan gewijzigd wordt in 'Wonen'. Omliggende bestemmingen betreffen eveneens 'Wonen'. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat sprake is van de ligging in het omgevingstype 'rustige woonwijk'.

Woningen leveren geen (milieu)hinder op voor andere woningen. In de nabijheid van de planlocatie zijn geen (richtafstanden van) bedrijven gelegen.

4.5.3 Conclusie

Het aspect bedrijven en milieuzonering vorrmt geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.

4.6 Externe veiligheid

4.6.1 Algemeen

Externe veiligheid gaat over de risico's voor mens en milieu bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook de risico's die luchthavens geven vallen onder externe veiligheid. De aan deze activiteiten verbonden risico's moeten tot een aanvaardbaar niveau beperkt blijven.


Het wettelijk kader voor risicobedrijven is vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Normen voor ondergrondse buisleidingen zijn vastgelegd in het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Bij de beoordeling van de externe veiligheidssituatie zijn twee begrippen van belang:

  • Plaatsgebonden risico (PR): Inwoners van een bepaald gebied kunnen te maken krijgen met plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar dat één persoon overlijdt door een ongeluk met een gevaarlijke stof. In theorie zou die persoon zich onafgebroken en onbeschermd op één bepaalde plaats moeten bevinden. Deze kans mag niet groter zijn dan 1 op de miljoen. Het PR wordt 'vertaald' als een risicocontour rondom een risicovolle activiteit, waarbinnen geen kwetsbare objecten (bijvoorbeeld woningen) mogen liggen.
  • Groepsrisico (GR): Het groepsrisico legt een relatie tussen de kans op een ramp en het aantal mogelijke slachtoffers en is een maatstaf voor de verwachte omvang van een ramp. Rondom een risicobron wordt een invloedsgebied gedefinieerd, waarbinnen grenzen worden gesteld aan het maximaal aanvaardbaar aantal personen, de zogenaamde oriëntatiewaarde (OW). Dit is een richtwaarde, waarvan het bevoegd gezag, mits afdoende gemotiveerd door middel van een gedegen verantwoording, kan afwijken. Dit betreft de zogeheten verantwoordingsplicht. De verantwoordingsplicht geldt voor elke toename van het GR.

Het Ipo (Interprovinciaal overleg) heeft een risicokaart ontwikkeld waarop verschillende risicobronnen inclusief bijbehorende relevante gegevens zijn weergegeven. De risicokaart vormt een hulpmiddel bij het beoordelen van het aspect externe veiligheid bij ruimtelijke ontwikkelingen. Daarnaast kan ook het risicoregister worden geraadpleegd.

4.6.2 Relatie tot het plan

Op de risicokaart is te zien dat

  • Het projectgebied niet ligt binnen het invloedsgebied van een Bevi-inrichting;
  • Het projectgebied niet ligt binnen de veiligheidsafstanden van andere stationaire risicobronnen;
  • Het projectgebied niet ligt binnen het invloedsgebied van een nabij gelegen transportroute;
  • Het projectgebied niet ligt binnen het invloedsgebied van een buisleiding voor het transport van gevaarlijke stoffen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0010.png"

Figuur 4.2 risicokaart met indicatieve aanduiding planlocatie (bron: nederland.risicokaart.nl)

De voorgenomen ontwikkeling zelf is tevens geen risicovolle activiteit.

4.6.3 Conclusie

Het aspect externe veiligheid vormt geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.

4.7 Bodem

4.7.1 Algemeen

Voor bodem en bodemverontreiniging is de Wet bodembescherming (Wbb) inclusief de aanvullende besluiten leidend. In de Wbb wordt een algemeen beschermingsniveau ingesteld voor de bodem ten aanzien van het voorkomen van nieuwe verontreiniging van de bodem.

De Wbb geeft regels voor bodemverontreiniging, waarvan sprake is als het gehalte van een stof in de grond of in het grondwater de voor die stof geldende streefwaarde overschrijdt. Of een verontreiniging acceptabel is, hangt af van de aard van de verontreiniging en van de bestemming van de gronden.

4.7.2 Relatie tot ontwikkeling

De ontwikkeling omvat de realisatie van woningen. Woningen betreffen gevoelige functies in het kader van de Wbb, waarvan de gebruikers beschermd dienen te worden tegen onacceptabele verontreinigen in de bodem waarmee zij in aanraking kunnen komen. Ten behoeve van de planrealisatie is derhalve een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Kwinfra. De rapportage d.d. 12 februari 2020 is opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting.

Voorafgaand aan het onderzoek was de hypothese onverdacht aangenomen. Uit het onderzoek blijkt dat op basis van de aangetoonde verontreinigingen, de hypothese onverdacht niet wordt bevestigd. Ter plaatse van boring 03 zijn sterke verontreinigingen met zink en PAK in de grond aangetroffen. Om die reden is een nader bodemonderzoek overeenkomstig de NTA5755 benodigd. Middels een nader bodemonderzoek kan bepaald worden of op de projectlocatie sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging waarbij meer dan 25 m3 grond boven de interventiewaarde verontreinigd is.

Door Kwinfra is tevens een nader onderzoek uitgevoerd. De rapportage d.d. 18 maart 2020 is opgenomen in bijlage 4 van deze toelichting. Uit dit onderzoek blijkt dat de in het verkennend bodemonderzoek aangetoonde sterke verontreinigingen met zink en PAK in de ondergrond zowel verticaal als horizontaal in voldoende mate zijn afgeperkt.

Derhalve zijn voor eventuele (graaf)werkzaamheden in deze sterk verontreinigde grond geen Wbb meldingen benodigd naar het bevoegd gezag.

4.7.3 Conclusie

Het aspect bodem vormt geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.

4.8 Geluid

4.8.1 Algemeen

In het kader van de Wet geluidhinder moeten geluidsgevoelige objecten voldoen aan de wettelijk bepaalde normering als het gaat om de maximale geluidsbelasting op de gevels. De limitatieve lijst geluidsgevoelige gebouwen bestaat uit:

  • woningen;
  • onderwijsgebouwen;
  • ziekenhuizen;
  • verpleeghuizen;
  • verzorgingstehuizen;
  • psychiatrische inrichtingen;
  • kinderdagverblijven.

Relevante geluidbronnen in het kader van de Wet geluidhinder zijn wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Op het moment dat een van bovenstaande functies ontwikkeld wordt in de nabijheid van voornoemde geluidbronnen of binnen de zones daarvan, zal middels een geluidsonderzoek aangetoond moeten worden of er voldaan wordt aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde. Daarnaast kan het als het gaat om bijvoorbeeld logiesruimtes (hotelkamers, recreatieve verblijven) wenselijk zijn om een goed en aangenaam binnenklimaat te kunnen waarborgen.

4.8.2 Relatie tot het plan

De ontwikkeling omvat de realisatie van woningen. Woningen betreffen gevoelige functies in het kader van de Wet geluidhinder. Ten behoeve van de planrealisatie is derhalve een akoestisch onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau M+P Raadgevende ingenieurs BV. De rapportage d.d. 13 januari 2020 is opgenomen in de bijlage 5 van deze toelichting. De resultaten worden hieronder samenvattend besproken.

De locatie is gelegen binnen de zone van de Bergerweg, de Koninginneweg en de Dreef. Voor deze wegen is de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer bepaald. De geluidsbelasting is berekend en getoetst aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder. Vanwege de Bergerweg, de Koninginneweg en de Dreef geen sprake van een overschrijding. Er gelden geen beperkingen met betrekking tot wegverkeerslawaai. De Natteweg is een 30 km/u weg. Deze weg is beschouwd in het kader van een goede ruimtelijke ordening. Er is vanwege het wegverkeer over de Natteweg ook geen sprake van een verhoogde geluidsbelasting.

Volledigheidshalve wordt hier opgemerkt dat het akoestisch onderzoek zich heeft gericht op de realisatie van vier woningen in het plangebied. Dit aantal is inmiddels verlaten. De resultaten van dit onderzoek blijven echter ongewijzigd.

4.8.3 Conclusie

Het aspect geluid vormt geen belemmmering voor de voorgenomen ontwikkeling.

4.9 Luchtkwaliteit

4.9.1 Algemeen

In bijlage 2 van de Wet milieubeheer zijn de luchtkwaliteitseisen opgenomen. Daarnaast zijn er luchtkwaliteitseisen opgenomen in het Besluit niet in betekende mate bijdragen (Besluit NIBM) en de bijbehorende ministeriële Regeling niet in betekende mate bijdragen (Regeling NIBM).


In het Besluit NIBM en de Regeling NIBM zijn de uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Ook als het bevoegd gezag op een andere wijze, bijvoorbeeld door berekeningen, aannemelijk kan maken dat het geplande project niet in betekenende mate bijdraagt, kan toetsing van de luchtkwaliteit achterwege blijven.


De definitie van 'niet in betekenende mate' is 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. De 3% komt overeen met 1,2 microgram/m3 (µg/m3). Als een project voor één stof de 3%-grens overschrijdt, dan verslechtert het project 'in betekenende mate' de luchtkwaliteit. De 3%-norm is in de Regeling NIBM uitgewerkt in concrete voorbeelden, waaronder:

  • woningbouw: 1.500 woningen netto bij één ontsluitende weg en 3.000 woningen bij twee ontsluitende wegen;
  • kantoorlocaties: 100.000 m2 brutovloeroppervlak bij één ontsluitende weg en 200.000 m2 brutovloeroppervlak bij twee ontsluitende wegen.
4.9.2 Relatie tot het plan

In onderhavig geval is sprake van de realisatie van drie vrijstaande woningen. Op basis van bovenstaande voorbeelden mag geconcludeerd worden dat de ontwikkeling niet in betekenende mate bijdraagt.

Goed woon- en leefklimaat

In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient een goed woon- en leefklimaat te worden gewaarborgd. Op basis van de kaarten van Atlas Leefomgeving kan worden beoordeeld wat de huidige grootschalige achtergrondconcentraties voor een bepaald jaar zijn ter plaatse van een projectgebied. Aan de hand daarvan kan worden beoordeeld of sprake is van een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van een planlocatie.

De kaarten van Atlas Leefomgeving (geraadpleegd d.d. 23 januari 2020) laten zien dat ter plaatse van de projectlocatie de grootschalige achtergrondconcentraties in 2017 van stikstofdioxide NO2 13,1 µg/m3, van fijnstof PM10 16,9 µg/m3 en van fijnstof PM2,5 9,4 µg/m3 zijn. De grenswaarde voor toetsing van de jaargemiddelde concentratie voor stikstofdioxide NO2 is 40 µg/m3, voor fijnstof PM10 is 40 µg/m3 en voor fijnstof PM2,5 is 25 µg/m3. De maximale bijdrage van het extra verkeer is niet van zodanige omvang dat de concentraties van zowel fijnstof als stikstofdioxide de grenswaarden overschrijden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0373.BPG01015natteweg9-C001_0011.png"

tabel 4.1 achtergrondconcentraties stikstofdioxide en fijnstof

4.9.3 Conclusie

Het milieuaspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling van het plangebied.

4.10 Natuur

4.10.1 Algemeen

Sinds 1 januari 2017 is één wet van toepassing die de natuurwetgeving in Nederland regelt: de Wet natuurbescherming. De wet ligt in de lijn van Europese wetgeving, zoals de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn. De Wet natuurbescherming vervangt de Boswet, de Flora- en Faunawet en de Natuurbeschermingswet 1998

Wet natuurbescherming
Via de Wet natuurbescherming wordt de soortenbescherming en gebiedsbescherming geregeld. De soortenbescherming heeft betrekking op alle, in Nederland in het wild voorkomende zoogdieren, (trek)vogels, reptielen en amfibieën, op een aantal vissen, libellen en vlinders, op enkele bijzondere en min of meer zeldzame ongewervelde diersoorten en op een honderdtal vaatplanten. Gebiedsbescherming wordt geregeld middels de Natura 2000-gebieden. Daarnaast kan de provincie ervoor kiezen om een gebied aan te wijzen als bijzonder nationaal natuurgebied- of landschap of als Natuurnetwerk Nederland (NNN). Welke soorten planten en dieren wettelijke bescherming genieten, is vastgelegd in de bijlage van de Wet natuurbescherming. Dat houdt in dat, bij planvorming, uitdrukkelijk rekening gehouden moet worden met gevolgen, die ruimtelijke ingrepen hebben, voor instandhouding van de beschermde soort.

Natuurnetwerk Nederland
Het natuurnetwerk Nederland (NNN) is een netwerk van gebieden in Nederland waar de natuur voorrang heeft. Het netwerk helpt voorkomen dat planten en dieren in geïsoleerde gebieden uitsterven en dat natuurgebieden hun waarde verliezen. Het NNN kan worden gezien als de ruggengraat van de Nederlandse natuur. NNN is tevens opgenomen in het streekplan van de provincie. Indien het projectgebied in het NNN gelegen is, verlangt de provincie een 'nee-tenzij-toets'. Afhankelijk van de provincie kan dit ook gelden voor projectgebieden in de nabijheid van het NNN.

4.10.2 Relatie tot het plan

Ten behoeve van de ontwikkeling is door Van der Goes & Groot op 9 januari 2020 een quickscan uitgevoerd naar de effecten op beschermde soorten en gebieden. De rapportage is bijgevoegd in de bijlage 6 van deze toelichting. Naar aanleiding van de ecologische quickscan is een nader onderzoek uitgevoerd naar de ransuil, sperwer, eekhoorn, boommarter en vleermuizen in het plangebied. Dit onderzoek is als bijlage 7 van deze toelichting bijgevoegd. Daarnaast is een Aeriusberekening uitgevoerd om het effect van de voorgenomen ontwikkeling te bepalen op de in de nabijheid gelegen Natura 2000-gebieden. Deze rapportage is eveneens opgenomen in de bijlagen van deze toelichting (bijlage 8). De resultaten worden in deze paragraaf per onderdeel beschreven.

Soortenbescherming

Quickscan

De quickscan heeft ten aanzien van de soortenbescherming geleid tot de volgende conclusies:

  • Het onderzoeksgebied is in potentie geschikt voor beschermde soorten amfibieën, vogels, grondgebonden zoogdieren en vleermuizen.
  • Gezien de uitgevoerde toetsing, kunnen van de amfibieën alleen ‘vrijgestelde’ soorten aanwezig zijn. Voor deze aangetroffen of verwachte ‘vrijgestelde’ soorten hoeft geen ontheffing te worden aangevraagd als werkzaamheden worden verricht in het kader van ruimtelijke ontwikkeling en inrichting, zoals het besproken plan.
  • In het plangebied kunnen broedvogels met niet-jaarrond beschermde nesten voorkomen. Voor de verwachte aanwezige broedvogels dienen werkzaamheden waarbij nesten vernield of verstoord kunnen worden, buiten het broedseizoen plaats te vinden. Een ontheffing is voor broedvogels dan niet nodig. Het broedseizoen loopt ruwweg van half maart tot half juli.
  • In het plangebied kunnen jaarrond beschermde verblijfplaatsen van vogels voorkomen, namelijk die van in bomen broedende soorten roofvogels en uilen. Omdat negatieve effecten door de werkzaamheden niet uitgesloten zijn, is onderzoek naar voortplantingsplaatsen of rustplaatsen van deze vogelsoort(en) noodzakelijk. Worden tijdens vervolgonderzoek volgens geldende richtlijnen dergelijke verblijfplaatsen gevonden, dan dient een ontheffingsaanvraag te worden ingediend, waarin passende mitigerende en compenserende maatregelen worden beschreven.
  • In het onderzoeksgebied kunnen beschermde zoogdieren voorkomen die zijn beschermd onder de Habitatrichtlijn of als ‘andere soort’. Het betreft Eekhoorn en Boommarter. Omdat negatieve effecten door de werkzaamheden niet uitgesloten zijn, is onderzoek naar voortplantingsplaatsen of rustplaatsen van deze soorten noodzakelijk. Worden tijdens de veldinventarisatie volgens landelijk geldende richtlijnen, protocollen, soortstandaarden en/of kennisdocumenten één of meer van deze soorten aangetroffen, dan dient een ontheffingsaanvraag te worden ingediend, waarin passende mitigerende en compenserende maatregelen worden beschreven.
  • In het plangebied kunnen verblijvende vleermuizen voorkomen. Omdat negatieve effecten door de werkzaamheden niet uitgesloten zijn, is vervolgonderzoek naar voortplantingsplaatsen en rustplaatsen van vleermuizen noodzakelijk. Worden tijdens de veldinventarisatie volgens landelijk geldende richtlijnen, protocollen, soortstandaarden en/of Kennisdocumenten één of meer soorten vleermuizen met verblijfplaatsen aangetroffen, dan dient een ontheffingsaanvraag te worden ingediend, waarin passende mitigerende en compenserende maatregelen worden beschreven.
  • Voor de mogelijk aanwezige foeragerende vleermuizen in het plangebied wordt geen negatief effect verwacht van de ingreep omdat het plangebied slechts een klein deel uitmaakt van een veel groter foerageergebied en in de naaste omgeving veel vergelijkbaar of beter biotoop aanwezig is. De vleermuizen kunnen derhalve gemakkelijk uitwijken.
  • Voor incidenteel aanwezige kleine marterachtigen wordt geen belangrijk negatief effect verwacht vanwege de grootte van het plangebied en de ruime aanwezigheid vergelijkbaar en beter biotoop in de naaste omgeving. De dieren kunnen derhalve gemakkelijk uitwijken.

Nader onderzoek

Uit het nader onderzoek volgen de volgende conclusies:

  • In het plangebied komen geen jaarrond beschermde verblijfplaatsen van vogels voor. In het plangebied kunnen wel broedvogels met niet-jaarrond beschermde nesten voorkomen. Voor de verwachte aanwezige broedvogels dienen werkzaamheden waarbij nesten vernield of verstoord kunnen worden, buiten het broedseizoen plaats te vinden. Een ontheffing is voor broedvogels dan niet nodig. Het broedseizoen duurt ruwweg van half maart tot half juli.
  • In het plangebied zijn verblijvende vleermuizen aangetroffen. Het gaat om een paarverblijf en een zomerverblijf van de Gewone Dwergvleermuis. De werkzaamheden zullen een negatief effect hebben op de verblijfplaatsen van de aangetroffen vleermuizen en er dient een plan van aanpak gemaakt te worden waarin mitigerende en compenserende maatregelen worden beschreven om negatieve effecten die optreden teniet te doen. Dit plan dient te worden in ingediend in het kader van een ontheffingsaanvraag Wet natuurbescherming. Wanneer voldoende compenserende en/of mitigerende maatregelen worden getroffen wordt door de provincie een ontheffing afgegeven.
  • Het foerageergebied voor vleermuizen binnen het plangebied maakt slechts een klein deel uit van een veel groter foerageergebied en is geen 'essentieel' deel van het leefgebied. De vleermuizen kunnen derhalve uitwijken.
  • Er zijn geen verblijvende beschermde zoogdieren waargenomen in of bij de bebouwing van het plangebied. Vanwege het ontbreken van verblijven wordt geen negatieve gevolgen verwacht.

Voor de verblijvende vleeruizen in het plangebied wordt een ontheffing aangevraagd. Er is geen reden om aan verlening van de ontheffing te twijfelen. Derhalve staat de vereiste ontheffing voor het plan de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan niet in de weg.

Gebiedsbescherming

In de uitgevoerde Aeriusberekening zijn twee fases te onderscheiden, de aanlegfase (bouw) en de gebruikfase (gebruik ontwikkelde gebied na afloop van de aanlegfase inclusief aantrekking verkeer e.d.). De situatie met de grootste stikstofemissie/depositie is uiteindelijk bepalend voor de gevolgen voor de Natura 2000-gebieden. Aanleg en gebruik komen niet naast elkaar voor. De situatie met de hoogste projectbijdrage is bepalend voor de te verwachten gevolgen op Natura 2000-gebieden.

Voor de berekening zijn de effecten ingeschat op de meest dichtbij zijnde stikstofgevoelige habitattypen. Het betreft diverse aangewezen (en in rekentool Aerius aangegeven) habitattypen in het "Noordhollands Duinreservaat".

De stikstofemissies tijdens de aanlegfase zijn toe te wijzen aan twee bronnen. Het betreft verkeersaantrekkende werking en het gebruik van mobiele werktuigen op de bouwsite. De aanlegfase zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Omdat de precieze uitvoer van de plannen niet bekend is, is gedeeltelijk gerekend met zogenaamde ‘worst-case’ aannames. Hierbij is wel uitgegaan van de inzet van materieel van stageklasse IV/V of nieuwer.

Bij de berekening met betrekking tot geruik is uitgegaan van vier vrijstaande woningen, welke gasloos en zonder andere stookinstallaties zijn aangelegd. Van emmissie is hierdoor geen sprake en alleen de bijdrage van de verkeersaantrekkende werking is derhalve berekend.

De conclusies uit de effectbeoordeling stikstof luiden als volgt:

  • De maximale projectbijdrage van de aanleg en het gebruik van de woningen is 0,00 mol/ha/jaar op de meest dichtbijgelegen stikstofgevoelige habitattypen. De stikstofdepositie die uitvoering van de plannen zal veroorzaken vormt een zodanig gering percentage van de kritische depositiewaarde van de meest kritische ter plaatse voorkomende stikstofgevoelige habitattypen, dat er ecologisch gezien geen zichtbare of meetbare effecten zullen optreden en er zeker geen sprake is van significante gevolgen waardoor de instandhoudingsdoelstellingen van de betrokken Natura 2000-gebieden in gevaar zouden kunnen komen.
  • De hoogste bijdrage van het project betreft de tijdelijke inzet en het tijdelijke effect van mobiele werktuigen. Deze tijdelijke effecten zijn vaak gemakkelijker op te vangen door de natuurlijke fluctuaties binnen het natuurgebied of eventueel herstelbeheer, dan effecten van permanente activiteiten.
  • In de gerealiseerde bebouwing wordt door het afzien van stookinstallaties in de bebouwing (vrijwel) geen stikstof meer geëmitteerd. De transitie van oude bebouwing met zekere uitstoot van stikstof naar de beoogde bebouwing in dit project draagt daarmee bij aan de gewenste permanente daling van stikstof op kwetsbare natuurgebieden.

Volledigheidshalve wordt hierbij opgemerkt dat het stikstofdepositieonderzoek als uitgangspunt de realisatie van maximaal 4 woningen had. Inmiddels is dit aantal verlaten en worden maximaal 3 woningen gerealiseerd. Dit heeft echter geen invloed op de conclusies uit het onderzoek.

4.10.3 Conclusie

Het aspect ecologie staat de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan niet in de weg.

4.11 Duurzaamheid

4.11.1 Algemeen

De gemeente Bergen verstaat het volgende onder duurzaamheid: een wijze van plannen, bestemmen, ontwerpen, bouwen, inrichten en beheren van projecten die is gericht op het bevorderen van een aantrekkelijke en leefbare omgeving om in te wonen, werken en recreëren voor nu en in de toekomst. De voorgenomen ontwikkeling geeft invulling aan deze definitie. Duurzaamheid is in het kader van de ontwikkeling een ambitie op zowel gebiedsniveau als gebouwniveau. Bij de uitwerking van het plan is het beheersbaar houden van de energielasten voor de gebruiker een belangrijk onderdeel.

4.11.2 Relatie tot ontwikkeling

Duurzaamheidsbeleid en EPC-norm

Nieuwbouw biedt kansen voor de reductie van de CO2-uitstoot, het opwekken van duurzame energie en het slim omgaan met water. Om maatregelen ten behoeve van duurzaamheid te bevorderen kunnen alle inwoners en initiatiefnemers in de regio Noord-Holland Noord voor informatie over maatregelen terecht bij het Duurzaam Bouwloket. Het Bouwbesluit stelt ook eisen aan energiezuinigheid van nieuwe woningen. De maat voor energiezuinigheid heet Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC). Met de voorgenomen woningbouw wordt voldaan aan de geldende EPC-norm. Tevens worden de woningen gasloos gebouwd.


Omgaan met hemelwater

In de planontwikkeling wordt rekening gehouden met het infiltreren en afkoppelen van hemelwater. Er wordt geen hemelwater afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie.

4.11.3 Conclusie

De definitie van duurzaamheid blijft altijd uitgangspunt bij het implementeren van ambities in het project. Het doel is daarbij niet een woning met een zo laag mogelijk EPC-norm. De ambitie is het flexibele woongenot in het gebied en de woning tegen zo beheersbaar mogelijk lasten voor de huidige en toekomstige gebruikers en bewoners.

4.12 (vormvrije) M.e.r.-beoordeling

4.12.1 Algemeen

De centrale doelstelling van het instrument milieueffectrapportage is het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming over activiteiten met mogelijke belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu.

De basis van de milieueffectrapportage wordt gevormd door de EU-richtlijn m.e.r. Deze richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet milieubeheer en het Besluit m.e.r. In het Besluit m.e.r. bestaat een belangrijk onderscheid tussen bijlage C en bijlage D. Voor activiteiten die voldoen aan de diverse criteria uit bijlage C geldt een m.e.r.-plicht. In bijlage D staan de activiteiten benoemd waarvoor een m.e.r.-beoordelingsplicht geldt: er moet beoordeeld worden of sprake is van (mogelijke) belangrijke nadelige milieugevolgen. Als deze niet uitgesloten kunnen worden, geldt alsnog een m.e.r.-plicht.

In bijlage D worden in kolom 2 drempelwaarden gegeven. Indien een ontwikkeling boven de drempelwaarden uitkomt, geldt een m.e.r.-beoordelingsplicht. Op het moment dat een ontwikkeling genoemd staat in bijlage D, maar onder de drempelwaarden valt, dient te worden beoordeeld of sprake kan zijn van mogelijke belangrijke nadelige milieugevolgen. Deze beoordeling vindt plaats middels de zogeheten 'vormvrije m.e.r.-beoordeling'. Sinds 16 mei 2017 dient het bevoegd gezag een m.e.r.-beoordelingsbesluit te nemen teneinde vast te stellen of voor een ruimtelijke ontwikkeling kan worden volstaan met een vormvrije m.e.r.-beoordeling. Hiertoe dient een aanmeldnotitie te worden opgesteld door de initiatiefnemer. Dit volgt uit de implementatie van artikel 1, vierde lid, onder a en b, van Richtlijn 2014/52/EU.

4.12.2 Relatie tot het plan

De ontwikkeling omvat de realisatie van drie woningen in plaats van één gebouw met een maatschappelijke bestemming. Een dergelijke ontwikkeling kan worden getypeerd als stedelijk ontwikkelingsproject in de zin van het Besluit m.e.r. Een stedelijk ontwikkelingsproject staat genoemd in bijlage D, onderdeel D11.2 en is m.e.r.-beoordelingsplichtig wanneer het betrekking heeft op een oppervlakte van 100 hectare of meer, een aaneengesloten gebied en 2000 of meer woningen omvat, of een bedrijfsvloeroppervlakte van 200.000 m² of meer. Onderhavige ontwikkeling valt daarmee ruim onder de drempelwaarden. Er geldt geen directe m.e.r.-beoordelingsplicht, een vormvrije m.e.r.-beoordeling is wel noodzakelijk. Indien hieruit blijkt dat belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu niet kunnen worden uitgesloten, geldt alsnog een m.e.r.-beoordelingsplicht.

Aanmeldnotitie en m.e.r.-beoordelingsbesluit
Op 18 maart 2020 is een aanmeldnotitie vormvrije m.e.r.-beoordeling opgesteld. Deze is aanmeldnotitie is op 21 januari 2021 ingediend ten behoeve van de beoogde ontwikkeling. Het bevoegd gezag heeft op XXX bepaald dat een milieueffectrapportage gelet op de aard en omvang van het project en de daarmee gepaard gaande milieugevolgen niet nodig is en dat kan worden volstaan met een vormvrije m.e.r.-beoordeling. De aanmeldnotitie mer daarin opgenomen de vormvrije m.e.r.-beoordeling van 18 maart 2020 is opgenomen in bijlagen bij 9 van deze toelichting.

Hoofdstuk 5 Juridische aspecten

5.1 Inleiding

De regels en de verbeelding vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. De toelichting is niet juridisch bindend, maar bevat een uitleg van de aan het bestemmingsplan ten grondslag liggende gedachten en onderzoeken die hebben geleid tot de gewenste ontwikkeling binnen het plangebied.

5.2 Planopzet

Het bestemmingsplan bestaat uit de verbeelding en uit de regels. Deze elementen zijn direct bindend en vormen o.a. de toetsingsgrond voor een aanvraag om omgevingsvergunning. Het bestemmingsplan gaat vergezeld van de onderhavige toelichting, die niet bindend is.

Bij het opstellen van de regels is rekening gehouden met de Wet ruimtelijke ordening. Om te voorkomen dat de planregels niet mogelijk maken wat achteraf gezien toch eigenlijk wel aanvaardbaar is bevat het bestemmingsplan de nodige flexibiliteit, zoals deze binnen de gemeente Bergen gehanteerd wordt. Denk hierbij aan de mogelijkheid voor het college van burgemeester en wethouders om 10% af te wijken van genoemde hoogtematen. Het bestemmingsplan is opgesteld volgens de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 en de Praktijkrichtlijn Bestemmingsplannen 2012.

Leeswijzer bestemmingsregels

De bestemmingsregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken.

In de inleidende regels zijn in artikel 1 de definities van de verschillende in het bestemmingsplan gebruikte begrippen opgenomen en in artikel 2 de wijze van meten. De wijze van meten geeft aan hoe de oppervlakte, inhoud, bouwhoogte e.d. van een bouwwerk moet worden bepaald. Deze regels zijn noodzakelijk voor een juiste interpretatie van de bestemmingsregels.

Het tweede hoofdstuk bevat de bestemmingsregels voor 'Groen', 'Tuin' en Wonen-2' . In deze regels zijn het toelaatbare gebruik van gronden en bouwwerken aangegeven (doeleindenomschrijving) en zijn diverse bepalingen inzake het bouwen opgenomen. Middels een bouwvlak wordt aangegeven waar de hoofdbebouwing zich mag bevinden. Er zijn diverse specifieke aanduidingen opgenomen voor de bestemmingen.

Artikel 3 Groen
De in het plan opgenomen groenstroken, met bomen, hebben de bestemming Groen gekregen. Op deze gronden zijn geen gebouwen toegestaan. Daarnaast zijn aan de weerszijden van de woningen groenbestemmingen opgenomen om de doorzichten naar het achterliggende landgoed te behouden.

Artikel 4 Tuin
Binnen de bestemming 'Tuin' zijn alleen erf- en perceelafscheidingen en andere bouwwerken, geen gebouwen zijnde, tot een hoogte van 1 m zijn toegestaan. De gronden met de bestemming Tuin mogen niet gebruikt worden voor paardenbakken, mestopslag en zwembaden.

Gelet op de stedenbouwkundige structuur van het plangebied en de omgeving en de criteria voor beeldkwaliteit uit beeldkwaliteitsplan, is het ongewenst dat voor de nieuw te realiseren woningen mogelijkheden bestaan om aan de zijkanten van de woningen vergunningvrij aan- of uit te bouwen. Om die reden is tussen de kavels voorzien in een smalle strook met de bestemming 'Tuin'. In de bouwregels is opgenomen dat deze gronden niet beschouwd mogen worden als 'erf' in de zin van artikel 1 van bijlage II behorende bij het Besluit omgevingsrecht. Vergunningsvrij bouwen aan weerszijden van de toekomstige woningen is derhalve niet mogelijk.


Artikel 5 Wonen-2 (W-2)

Op de bouwvlakken is een maximale bouwhoogte aangegeven, (maximale bouwhoogte (m)) voor het bestaande pand in het plangebied. De maximale nok- en goothoogte van de nieuw te bouwen woningen is eveneens op de verbeelding opgenomen. Daarnaast geldt voor de woningen dat deze voorzien moeten worden van een zadeldak, waarbij een verplichte dakhelling geldt. De bebouwing in het plangebied dient te allen tijde te voldoen aan de beeldkwaliteitscriteria uit het beeldkwaliteitsplan. Het voldoen aan deze criteria is als bouwregel opgenomen.

Tot slot zijn in artikel 5.4 specifieke gebruiksregels opgenomen.

Artikel 6 Waarde - Archeologie 3

De dubbelbestemming Waarde - Archeologie - 3 waardevol gebied is gehanteerd voor het gehele plangebied dat een hoge tot zeer hoge archeologische verwachtingswaarde heeft. In dit archeologisch regime dient bij grondroerende werkzaamheden dieper dan 40 cm en met een omvang van 500 m² of groter met de aanwezigheid van archeologische waarden rekening gehouden te worden. Bouwen op deze gronden is verboden voor bouwwerken groter dan 500 m². Hiervan kan worden afgeweken indien door middel van een archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor een aantal werken en werkzaamheden. Verder geldt een omgevingsvergunning plicht indien grondroerende werkzaamheden op een bepaalde diepte worden uitgevoerd


Overige regels
Het derde hoofdstuk bevat algemene regels die gelden voor alle in het plangebied voorkomende bestemmingen. De antidubbeltelregel (artikel 7) is opgenomen conform artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening. In artikel 8 zijn de voor het plan geldende algemene bouwregels en gebruiksregels opgenomen. Deze bepalingen gelden voor alle in het plan opgenomen bestemmingen. De artikelen 9 en 10 bevatten algemene afwijkings- respectievelijk algemene wijzigingsregels.

In het vierde hoofdstuk zijn de overgangs- en slotregels opgenomen. In dit hoofdstuk is onder andere bepaald hoe om te gaan met het gebruik en het bouwen voor thans nog aanwezige functies die niet in overeenstemming zijn met het plan. Deze regels volgen uit de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening. In de slotbepaling is aangegeven onder welke benaming de regels kunnen worden aangehaald: het bestemmingsplan 'Villa de Haaf te Bergen'.

Hoofdstuk 6 Economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een nieuwe ruimtelijk project dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro onderzoek plaats te vinden naar de uitvoerbaarheid van het plan. Onderdeel daarvan is een onderzoek naar de financiële haalbaarheid van het plan. Een tweede bepaling omtrent het financiële aspect is het eventueel verhalen van plankosten. In principe dient bij vaststelling van het ruimtelijke besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van afdeling '6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan besloten worden geen exploitatieplan vast te stellen indien:

  • 1. het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • 2. het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is, en het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.

In voorliggend plan wordt/is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar van de gronden, waardoor de grondexploitatiekosten anderszins verzekerd is.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Voorbereidingsfase (participatie)

Door de initiatiefnemers van de voorgenomen ontwikkeling is een uitgebreid participatieproces met de omgeving van het plan doorlopen. Dit participatieproces heeft plaatsgevonden in vier bijeenkomsten in de periode maart 2018 t/m oktober 2019.

Uitkomsten participatie maart 2018 t/m oktober 2019

Als gevolg van het participatieproces is besloten om de huidige aanwezige villa op het perceel grotendeels te behouden en drie nieuwe kavels toe te voegen. Hierbij is ervoor gekozen om twee kavels aan de westkant van de huidige te behouden villa te realiseren en een kavel aan de oostkant, zodat meer afstand tot de naastgelegen stolpboerderij behouden kan worden.

Daarnaast is met de omwonenden uitvoerig gesproken over de goot- en nokhoogte van de nieuwe woningen evenals de massa en vormgeving van de nieuwe woningen. Dit heeft een plaats gekregen in het beeldkwaliteitsplan dat voor onderhavige ontwikkeling is opgesteld en wat onderdeel uitmaakt van de (bouw)regels van dit bestemmingsplan.

Aanvullende participatie 2020

In 2020 heeft een laatste sessie plaatsgevonden, waaruit is voortgevloeid dat in plaats van vier, drie woningen in totaal worden gerealiseerd (functiewijziging Oude Haaf naar woning en de realisatie van twee nieuwe woningen). Hierdoor wordt meer ruimte en afstand tussen de woningen binnen en rondom het plangebied gerealiseerd.

Het uitgebreide verslag van het participatieproces is opgenomen in bijlage 10 van deze toelichting.

6.2.2 Ontwerpfase

Het ontwerpbestemmingsplan doorloopt de in de Wro opgenomen formele bestemmingsplanprocedure. Dit betekent dat het ontwerpbestemmingsplan gedurende zes weken ter inzage wordt gelegd. Gedurende deze periode heeft eenieder de mogelijkheid een zienswijze in te dienen.

6.2.3 Vaststellingsfase

PM