Plan: | Bestemmingsplan Kop Zuidas |
---|---|
Plannummer: | W0903BPTGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01 |
Een aantal kavels ligt binnen 200 meter van de rijksweg A10. Omdat verschillende kavels binnen 200 meter van de risicobron liggen, is een stijging van het groepsrisico te verwachten als gevolg van de realisatie van het plan. Voor het plan Kop Zuidas is dan ook de Verantwoordingsplicht Groepsrisico opgesteld.
Er is onderzoek gedaan naar het groepsrisico binnen het plangebied (zie bijlage "Verantwoording Groepsrisico Kop Zuidas", 14 mei 2009).
Voor het plangebied Kop Zuidas zijn twee risicobronnen van toepassing: de rijksweg A10 en een hogedruk aardgasleiding van De Nederlandse Gasunie NV. In 2009 is door het adviesbureau AVIV een risicoanalyse opgesteld van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A10 Zuid ter hoogte van het plangebied. Voor het bepalen van de externe veiligheidsrisico's van het wegvervoer is gebruik gemaakt van dit onderzoek. In de risicoanalyse van AVIV is geen rekening gehouden met de aanleg van het Dok. De verwachting is dat met de overkapping van de A10 en de routering van LPG -transporten naar de Westrandweg, de externe veiligheidsrisico's ter hoogte van Kop Zuidas afnemen.
Daarnaast heeft de Nederlandse Gasunie NV in opdracht van de gemeente Amsterdam, een risicoanalyse uitgevoerd voor een hogedruk aardgasleiding die langs het plangebied loopt. In de beide risicoanalyses is de actuele ruimtelijke invulling van flankproject Kop Zuidas meegenomen.
Conclusies
De plaatsgebonden risicocontour van 10-6 is niet aanwezig langs de rijksweg A10. Meer informatie daarover is terug te vinden in het AVIV-rapport 'Actualisatie externe veiligheid A10-Zuidas' uit 2007 (zie bijlage).
Het groepsrisico van het wegvervoer neemt in de periode tot 2018 toe tot ruim over de oriƫntatiewaarde (in het rapport Actualisatie Externe veiligheid A10 - Zuidas (AVIV, 2007) is voor de situatie in 2015 een groepsrisico berekend van ruim onder de oriƫntatiewaarde. Het verschil in de berekende groepsrisico's is deels terug te leiden tot het gewijzigde rekenmodel van de nieuwste versie van RBMII).
Langs het plangebied ligt de aardgasleiding 'W-534-01-0KR' van de Nederlandse Gasunie. Voor de bepaling van de externe veiligheidsrisico's van hogedruk aardgasleidingen vigeert momenteel de circulaire uit 1984. Op basis van de circulaire en de leidingkenmerken is voor de buisleiding een bebouwingsafstand bepaald van 20 meter. Verder geldt voor de buisleiding een toetsingafstand van 40 meter waarbinnen op basis van de circulaire slechts gebouwd mag worden indien daaraan planologische, economische of technische redenen ten grondslag liggen. Het plankavel I ligt binnen de bebouwingsafstand van 20 meter. De kavels I, K, M en N liggen binnen de toetsingsafstand van 40 meter. Het plan voldoet daarmee niet zonder meer aan de circulaire uit 1984.
Vooruitlopend op de nieuwe AMvB buisleidingen, die na verwachting in 2009 openbaar wordt gemaakt, heeft de gemeente Amsterdam een kwantitatieve risicoanalyse laten uitvoeren voor de aardgasleiding. Deze risicoanalyse is uitgevoerd door de Nederlandse Gasunie en gebaseerd op de actuele faalfrequenties van hoge drukaardgasleidingen.
In de nieuwe AMvB buisleidingen wordt aangesloten bij de landelijke normen voor het plaatsgebonden en groeprisico uit het BEVI. Uit de berekeningen blijkt dat de plaatsgebonden risicocontour van 10-6 niet aanwezig is langs de leiding. Wel moet rekening worden gehouden met een zakelijke rechtafstand van 5 meter aan weerzijden van de buisleiding, waarbinnen bebouwing niet is toegestaan. Deze zone is vrij van (geprojecteerde) bebouwing.
Voor de berekening van het groepsrisico is uitgegaan van het actuele programma Kop Zuidas, zoals is vastgelegd in het Concept Uitvoeringsbesluit Kop Zuidas en staat beschreven in tabel 3.1 van dit rapport. Het groepsrisico ligt op een factor 0,06 ten opzichte van de oriƫntatiewaarde. De berekeningen laten verder zien dat de realisering van het flankproject niet leidt tot een toename van deze waarde. Dit heeft te maken met de grote afstand van de buisleiding tot verschillende plankavels en te ontwikkelen functies. Het plan voldoet hiermee aan de veiligheidsnormen uit de nieuwe AMvB buisleidingen.
Ten aanzien van de constatering dat binnen de toetsingsafstand van 40 met van de buisleiding bebouwing wordt voorzien, kan het volgende worden opgemerkt. In de Visie Zuidas 2007 is door de gemeenteraad vastgelegd dat Zuidas zich zal ontwikkelen tot een duurzaam en succesvolle internationale toplocatie voor wonen en werken in Amsterdam. De ontwikkelingsopgave voor Kop Zuidas zal zijn om aan deze ambitie een wezenlijke bijdrage te leveren. Door de ligging op de Kop van Zuidas zal de uitstraling en het ambitieniveau van Zuidas in dit gebied zichtbaar gemaakt moeten worden en zal daarnaast veel aandacht moeten zijn voor de aanhechting op de omliggende (woon)buurt. Om deze doelstelling te halen en economisch uitvoerbaar te maken zal een hoogstedelijk gebied worden gerealiseerd die gekenmerkt wordt door een hoge dichtheid en een grote mate van functiemenging. Door de ligging van het gebied nabij de A10 is het daarom onvermijdelijk dat er een (beperkte) overschrijding van het groepsrisico plaats zal vinden.
Vanwege de toename van het groepsrisico van het wegvervoer zijn de stappen van de Verantwoordingsplicht doorlopen. In het kader van mogelijke maatregelen is daarbij gekeken naar bron- en effectmaatregelen ter beperking van het groepsrisico en naar zelfredzaamheid.