Plan: | Bestemmingsplan Kop Zuidas |
---|---|
Plannummer: | W0903BPTGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01 |
Kop Zuidas wordt ontsloten via de Europaboulevard, zodat het plangebied direct aan de hoofdinfrastructuur wordt gekoppeld. De ontsluiting van Kop Zuidas wordt gescheiden van de ontsluiting van de Veluwebuurt om sluipverkeer van President Kennedylaan naar theater of Europaboulevard te vermijden. Een ander voordeel is de directe oriëntatie van de automobilist op zijn doel. De 'knip' tussen het verkeerssysteem van Kop Zuidas en de Veluwebuurt wordt gevormd door de Zuidelijke Wandelweg die autovrij wordt gemaakt. De Jacob Soetendorpstraat tussen de Zuidelijke Wandelweg en Betuwestraat wordt eveneens autovrij. Ze kunnen wel gebruikt worden door motorvoertuigen van nood- en hulpdiensten en bij evacuaties in noodgevallen.
Figuur 7: Ontsluitingstructuur
Er is ruimte voor één compleet kruispunt tussen de afrit van de A10 en de kruising Europaboulevard - President Kennedylaan. Zowel Kop Zuidas als de RAI moeten gebruik maken van deze kruising. De berekeningen tonen aan dat dit kruispunt ook het toekomstige verkeer kan verwerken. Bepalend in deze berekeningen is de avondspits.
De interne ontsluiting van het plangebied bestaat uit een kleine 'rondweg' om kavel K van waaruit de verschillende blokken worden ontsloten. De ontsluiting is altijd minstens één bouwblok verwijderd van de bestaande woonbuurt, zodat geluid- en verkeersoverlast voor de bestaande buurt worden beperkt. De 'rondweg' is een eenvoudige weg met maximale gebruiksmogelijkheden: twee richtingen, geen parkeerverbod en toegankelijk voor alle verkeerssoorten. Het is belangrijk dat het verkeer voor het theater goed geregeld wordt. Een inpandige laad- en losruimte voor minstens twee lange vrachtauto's is nodig om de openbare weg vrij te houden. Het is dan ook niet nodig om een keervoorziening voor vrachtauto's op de openbare weg aan te leggen.