Plan: | Bestemmingsplan Kop Zuidas |
---|---|
Plannummer: | W0903BPTGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01 |
De zuidelijke randen van de kavels C, J en L vallen onder het groentype 'groene corridors, zoals aangegeven in het Aanvullend toetsingskader Hoofdgroenstructuur (2002). binnen de hoofd groenstructuur. De Technische Advies Commissie Groen (TAC) is om die reden gevraagd om een advies.
Het advies is gegeven op basis van een concept uitvoeringsbesluit. Dit concept is vertaald naar voorliggend bestemmingsplan Kop Zuidas.
De TAC geeft aan dat met het vaststellen van de Visie Zuidas 2007 niet langer het Aanvullend toetsingskader Hoofdgroenstructuur als toetsingskader moet worden gehanteerd, maar de betreffende visie. In de visie wordt nergens gerefereerd aan de Hoofdgroenstructuur. Om die reden is het hoofdstuk 4 van de visie als uitgangspunt voor het advies gehanteerd.
De toevoeging van bebouwing in de Hoofdgroenstructuur, waarin de plannen voorzien, en wat een inkrimping betekent van de Hoofdgroenstructuur met 1700 m2, is niet conform de beleidsregels van het Aanvullend toetsingskader Hoofdgroenstructuur. Aangezien echter de Visie Zuidas 2007 als toetsingskader moet worden beschouwd, en de plannen daarmee in overeenstemming zijn, adviseert de TAC positief.
Wel betreurt het TAC dat er geen mogelijkheden tot compensatie van deze smalle en kwetsbare corridor in het gebied zijn gevonden. De groencompensatie aan de oostzijde wordt gewaardeerd.
Met betrekking tot het advies moet worden gesteld dat het aangepaste plan is meer nadruk gekomen op de ligging aan de A10 en daarmee de rol die het plangebied kan vervullen als Kop van de Zuidas. Dit heeft geresulteerd in een toename van het programma m.n. langs de A10. Vooral het driehoekige kavel (Kavel L) ligt over een gedeelte aan of in de hoofdgroenstructuur. Uit diverse voorbeeldverkavelingen is gebleken dat de maat van het kavel door de driehoekige vorm inefficiënt te gebruiken is. Bij een verkaveling met 2 of 3 torens langs de A10 zal altijd een deel van een gebouw (één punt van vierkant of rechthoek) in die groenstrook steken. Daarom is er voor gekozen om het kavel voor een deel over de groenstrook te tekenen maar aan de andere kant langs de oostzijde wel degelijk meer ruimte voor groen mogelijk te maken.