direct naar inhoud van 5.2 Autoverkeer
Plan: Gershwin
Plannummer: W0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.W0902BPGST-OH01

5.2 Autoverkeer

Interne ontsluiting

De interne ontsluiting van Gershwin is georganiseerd via de Gustav Mahlerlaan / George Gershwinlaan en de vijf noord-zuidstraten. Aan deze straten hebben de gebouwen hun adres en worden de (ondergrondse) parkeergarages ontsloten. Gershwin zelf is een autoluw gebied; de George Gershwinlaan is geen doorgaande route, hetzelfde geldt voor de noord-zuidstraten. Het profiel van de wegen is voor motorvoertuigen zeer smal, er zijn geen parkeerplaatsen in de openbare ruimte aanwezig en slechts zeer beperkte mogelijkheden voor laden en lossen. Met deze inrichting is gewaarborgd dat het gebied ook daadwerkelijk autoluw kan blijven. Het laden en lossen ten behoeve van de kantoren en voorzieningen in het gebied geschiedt bij voorkeur inpandig maar in ieder geval niet op de autoluwe straten.

De Gustav Mahlerlaan

Via de Gustav Mahlerlaan is Mahler, Gershwin en de zuidzijde van het station ontsloten op het stedelijk wegennet, met de Beethovenstraat en de Buitenveldertselaan. Met de laatste is tot het moment van het ondergronds brengen van de doorgetrokken Noord-Zuidlijn naar Amstelveen alleen een halve aansluiting mogelijk (rechtsaf vanaf Buitenveldertselaan de Gustav Mahlerlaan in en rechtsaf via Gustav Mahlerlaan de Parnassusweg op). Ondanks het zeer ruime profiel van de Gustav Mahlerlaan is deze weg zelf geen onderdeel van het hoofdwegennet, maar dient het ter ontsluiting van ABN Amro, Mahler en Gershwin. Aan de Gustav Mahlerlaan is beperkt langsparkeren mogelijk. Ook bussen voor het hotel kunnen hier halteren.

Door de Gustav Mahlerlaan loopt, verhoogd, de Minerva-as (over het Gustav Mahlerplein), op deze plek prevaleert de voetganger en de fietser en is de auto te gast.

Buitenveldertselaan / Parnassusweg en Beethovenstraat

Bij de 'stadsstraten' Buitenveldertselaan/ Parnassusweg en de Beethovenstraat heeft de afwikkeling van het autoverkeer prioriteit in het ontwerp, tevens zijn het openbaarvervoercorridors. Beide straten zijn voor Gershwin belangrijke verbindingen met het centrum van Amsterdam, met Buitenveldert en Amstelveen en vooral met de De Boelelaan.

De De Boelelaan

De De Boelelaan is de belangrijkste ontsluitingsweg voor het autoverkeer in de Zuidas. Via deze weg wordt Zuidas ontsloten op de S108 (Amstelveenseweg) en S109 (Europaboulevard) waar Zuidas is aangetakt op de A10.