Plan: | Science Park Amsterdam |
---|---|
Plannummer: | U1002BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.U1002BPGST-OH01 |
Er is onderzocht of en in hoeverre de woningbouw ten opzichte van de bestaande bedrijvigheid in de rest van het Science Park Amsterdam inpasbaar is.
Overzicht bedrijven Science Park Amsterdam
Alleen het te ontwikkelen perceel Spoorkavel ligt in de nabijheid van bedrijven die milieuhinder kunnen veroorzaken. Het gaat daarbij om Nikhef en AMOLF, beide categorie 3.2 bedrijven volgens de VNG- bedrijvenlijst. De richtafstanden behorende bij deze bedrijven is 50 meter. De afstand gemeten vanuit de rand van het Spoorkavel tot het dichtstbijzijnde bedrijf (het nieuwe Amolfgebouw) bedraagt ongeveer 130 m, waar 50 meter aanvaardbaar is. De conclusie is dat vanuit milieuoogpunt de woningbouw voor het Spoorkavel geen belemmeringen oplevert in relatie tot deze bedrijven.
Daarnaast ligt Spoorkavel in de nabijheid van het spoorwegemplacement Watergraafsmeer, dat een inrichting is in het kader van de Wet milieubeheer. Volgens de VNG- bedrijvenlijst is dit een categorie 4.2 bedrijf, waarvoor in dit geval een indicatieve afstand van 200 meter geldt. Aan deze indicatieve afstand kan niet worden voldaan. Uit de bijbehorende kolom in de VNG- bedrijvenlijst blijkt dat de indicatieve afstand tot stand is gekomen voor de indices geluid en gevaar. In de kolom met de richtafstand voor geluid is daarbij de letter C van continue opgenomen. In de kolom met de richtafstand voor gevaar is de letter R opgenomen, voor activiteiten die mogelijk onder de werking van het Bevi vallen of gaan vallen.
Gezien de relatief korte afstand tussen het emplacement en de te realiseren woningen enerzijds en de indicatieve afstand uit de VNG –lijst zal enige vorm van afscherming gerealiseerd dienen te worden om te voorkomen dat de woningen het huidige en toekomstige gebruik van het spoorwegemplacement zal beperken. Deze afscherming wordt gerealiseerd door het oprichten van dubbele gevels (zie paragraaf 7.3.1.2). Deze afscherming resulteert erin dat op de gevels van de woningen een geluidsbelasting rust die niet beperkend is voor de huidige vergunde geluidsruimte van het spoorwegemplacement, waarmee voor het aspect geluid wordt voldaan aan een aanvaardbare situatie.