Plan: | Kop Weespertrekvaart |
---|---|
Plannummer: | U0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.U0902BPGST-OH01 |
Het beleidskader fietsparkeren (Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer Amsterdam, 2007) biedt het kader waarbinnen de gemeente Amsterdam fietsparkeervoorzieningen realiseert en maatregelen neemt om het gebruik van stallingen te bevorderen. De gemeente Amsterdam geeft een hoge prioriteit aan de fiets als vervoersalternatief.
In het structuurplan is een hoofdnet fiets vastgelegd. Het plangebied heeft geen fietspaden die deel van het hoofdnet fiets uitmaken. In het plangebied zijn de fiets- en voetverbindingen fijnmaziger dan die van de auto, met als doel om het fietsen en lopen voor de korte afstanden te stimuleren.
De rondweg van de buitenplaats vormt een belangrijke schakel in het voet- en fietspadennetwerk tussen Watergraafsmeer en Overamstel. Op de kop van Overamstel, waar de Weespertrekvaart afbuigt naar de Amstel, komen belangrijke fietsroutes bij elkaar, namelijk de verbinding naar de binnenstad langs de Weesperzijde, de verbinding naar de Amstelscheg via de Korte Ouderkerkerdijk, de route langs de Weespertrekvaart richting de Diemerscheg, de verbinding via de Kruislaan naar Nieuwe Diep en tenslotte de verbinding via de Wenckebachweg naar Duivendrecht.
Met een nieuwe fietsbrug over de Weespertrekvaart worden bovenstaande routes op een logische manier aan elkaar gekoppeld. Voor de voetgangers dient het netwerk iets fijnmaziger te zijn, zodat een extra voetbrug over de Weespertrekvaart wordt gemaakt.
Met deze twee bruggen is de Weespertrekvaart geen barrière meer tussen Overamstel en Watergraafsmeer. Bovendien vormen de twee bruggen een directe verbinding naar het metrostation Spaklerweg voor de bewoners van Amsteldorp.