Plan: | Kop Weespertrekvaart |
---|---|
Plannummer: | U0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.U0902BPGST-OH01 |
Structuurplan
Het thans vigerende structuurplan is het structuurplan 'Kiezen voor stedelijkheid', dat in 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld. In dit plan worden de ruimtelijke ontwikkelingen tot 2010 beschreven. Het structuurplan dient als beleids- en toetsingskader voor bestemmingsplannen. Het structuurplan heeft de formele status van een streekplanuitwerking. Onder het motto "Kiezen voor stedelijkheid" is in het structuurplan Amsterdam een beeld geschetst van de ruimtelijke ontwikkelingen tot 2010. Als belangrijkste opgaven voor de stad worden gezien:
Figuur 4.1: Structuurplan Kiezen voor Stedelijkheid
Het gebied Overamstel is in het structuurplan in hoofdzaak aangemerkt als grootstedelijk wonen/werken. Een zone langs de Amstel en de Korte Ouderkerkerdijk is aangemerkt als onderdeel van de hoofdgroenstructuur.
Bij grootstedelijk wonen/werken gaat het om multimodaal ontsloten gebieden die bij uitstek geschikt zijn voor de vestiging van stedelijk en regionaal georiënteerde voorzieningen en voor centrumstedelijke voorzieningen. De dichtheden zijn er hoog en er zijn goede kansen voor hoogbouw. Menging (met wonen en ondersteunende voorzieningen) is een wezenlijk kenmerk van deze gebieden.
Ontwerpstructuurvisie Amsterdam 2040 Economisch Sterk en Duurzaam
De centrale ambitie van de structuurvisie is dat Amsterdam zich verder ontwikkelt als kernstad van een internationaal concurrerende, duurzame, Europese metropool. Om economisch sterk en duurzaam te zijn en Amsterdam en de regio verder te kunnen ontwikkelen als internationaal concurrerende, duurzame, Europese metropool wil Amsterdam onder meer een intensiever gebruik bestaande stad en het openhouden van het landschap. Intensivering van het grondgebruik in de stad biedt tal van mensen woon- en werkruimte. Het betekent extra draagvlak voor voorzieningen, extra investeringen in de openbare ruimte, efficiënter omgaan met energie en vervoer en er hoeft minder landschap te worden aangetast. Daarnaast betekent het ook 70.000 woningen en bijbehorende voorzieningen erbij tot 2040, intensiever gebruik van de haven en huidige bedrijventerreinen en ruimte voor waterberging. Omdat tegelijkertijd veel wonen aan de voorraad worden ontrokken, vooral door sloop, moeten 120.000 woningen gebouwd worden om 'netto' 70.000 woningen over te houden. Er zullen dus jaarlijks 4.000 woningen gebouwd moeten worden.
Het bestemmingsplan voorziet in hoofdzaak in woningbouw binnen bestaand stedelijk gebied en past zowel binnen het huidige structuurplan als de ontwerp-structuurvisie.
Sociaal Structuurplan 2004-2015 "Wat Amsterdam Beweegt"
Het Sociaal Structuurplan 2004-2015 "Wat Amsterdam Beweegt" (2005) is het inhoudelijk kader voor de sociale pijler, met als hoofdlijn 'dynamiek' als drijvende kracht en katalysator voor de stad Amsterdam, met drie hoofddoelstellingen:
Hoogbouw, Beleid en Instrument (2005)
De nota Hoogbouw, Beleid en Instrument (2005) is in juni 2005 als aanvullend toetsingskader op het structuurplan "Kiezen voor stedelijkheid" door de gemeenteraad Amsterdam vastgesteld. Het belangrijkste doel van het Amsterdamse hoogbouwbeleid is een zorgvuldige inpassing van hoogbouwinitiatieven in de bestaande structuren van de stad. Daarbij is de landschappelijke inpassing een aspect wat, zodra er sprake is van een zekere impact op het stadslandschap, een stedelijke afweging behoeft. In de Nota wordt aangegeven voor welke hoogbouwplannen dit geldt. Het uitvoeren van een HER wordt in het beleid aanbevolen, maar is niet verplicht. De raadscommissie behoeft te worden geïnformeerd over hoogbouwplannen hoger dan 30 meter binnen de Singelgracht, in stadsdelen hoger dan 60 meter. Voor een viertal grootstedelijke kerngebieden (Zuidas, ArenA-gebied, Overamstel en Teleport) geldt de ondergrens van 90 meter.
Bij het stedenbouwkundig plan is een hoogbouwstudie gedaan. In het bestemmingsplan wordt op een locatie hoogbouw tot maximaal 73 meter mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan past binnen het hoogbouwbeleid
Visie Overamstel
In de Visie Overamstel 2002 is een transformatie van het noordelijk deel van het bedrijvengebied Amstel I en II tot stedelijk, gemengd woon-werkgebied voorgesteld. Deze Visie geeft globaal de ambitie, het programma en de ontwikkelingsrichting van het gebied Overamstel aan. In het structuurplan "Kiezen voor Stedelijkheid" is deze transformatie opgenomen. In 2005 is de Visie uit 2002 geactualiseerd en na advisering door de stadsdeelraad Oost-Watergraafsmeer, in de gemeenteraad vastgesteld. In de Visie 2005 wordt het in het structuurplan gegeven kader verder uitgewerkt. De centrale opgave voor het plangebied Overamstel is het transformeren van een 'traditioneel' werkgebied naar een gemengd woon-werkgebied. Om deze transformatie succesvol te laten verlopen zijn de volgende vier uitgangspunten in de Visie geformuleerd:
Figuur 4.2: Visie Overamstel
Het plangebied Kop Weespertrekvaart ligt in de Visie geheel in de woonzone, dat wil zeggen dat hier voornamelijk wordt ingezet op woningbouw in hoge dichtheden. Het werken is vooral geconcentreerd in plinten. Met het bestemmingsplan wordt uitvoering gegeven aan de Visie.
Stedenbouwkundig plan Kop Weespertrekvaart
De Kop Weespertrekvaart is onderdeel van het gebied Overamstel, waar een transformatieproces is ingezet van werkgebied naar een gemengd woonwerkgebied. De transformatie van de Weespertrekvaart is van essentieel belang voor een goede ruimtelijke en functionele aanhechting van Overamstel aan de rest van Oost-Watergraafsmeer. Het stedenbouwkundig plan beschrijft onder meer de stedenbouwkundige opzet, het programma en de uitwerking van het plan in de bouwenveloppen en de inrichting en beheer van de openbare ruimte en behandelt diverse aspecten, zoals verkeer, milieu, kabels en leidingen, beheer en exploitatie openbare ruimte. Ook worden de vervolgacties op het stedenbouwkundig plan toegelicht in de planning en de ontwikkelingsstrategie.
Het ontwerp stedenbouwkundig plan heeft voor inspraak ter inzage gelegen van 4 december 2008 tot en met 21 januari 2009. Tevens heeft een inspraakavond plaatsgevonden op 12 januari 2009. Het stedenbouwkundig plan is op 11 juni 2009 door de gemeenteraad vastgesteld (zie verder paragraaf. 5.2).