direct naar inhoud van 11.3 Resultaten onderzoeken bestaande en toekomstige situatie
Plan: Kop Weespertrekvaart
Plannummer: U0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.U0902BPGST-OH01

11.3 Resultaten onderzoeken bestaande en toekomstige situatie

Het gebied Kop Weespertrekvaart zal worden getransformeerd tot woonwerkgebied. Daarbij staat de woonfunctie voorop. In het bestemmingsplan worden in het stadsblok in de eerste bouwlaag/plint bedrijvigheid en voorzieningen mogelijk gemaakt. In de omgeving zijn diverse bedrijven en andere geluidveroorzakende factoren aanwezig, zoals de spoorweg Amsterdam Amstel- Utrecht. Gelet hierop wordt het gebied Kop Weespertrekvaart aangemerkt als een gemengd gebied (gebied met functiemenging).

Het gebied ten zuiden van het plangebied is thans geheel een bedrijvengebied. In het gebied zijn diverse bedrijven gevestigd. Ook in de toekomst zullen bedrijven ten zuiden van de Kop Weespertrekvaart gevestigd blijven. Omdat Kop Weespertrekvaart kan worden aangemerkt als een gemengd gebied, is besloten om voor de beoordeling of de voorziene woningbouw in Kop Weespertrekvaart aanvaardbaar is ten opzichte van de bestaande bedrijvigheid de afstandstap met een stap te verlagen.
Er is onderzocht of en in hoeverre de voorziene woningbouw ten opzichte van de bestaande bedrijvigheid ten zuiden van het plangebied mogelijk is. Mede gelet op de afstand tussen de woningen in het plangebied en de bedrijven ten zuiden van het plangebied leveren de aanwezige bedrijven leveren uit milieuoogpunt geen enkele belemmering op en zijn zonder meer verenigbaar met de voorziene woningbouw.

In plangebied zelf bevinden zich thans diverse bedrijven waaronder de reparatie en kleinhandel van auto's, een scheepstimmerwerk, een theatertechnisch lab, een klus- en timmerbedrijf, een autospuiterij, rent a brik, stalling voor boten en de stichting "Hell's Angels. Verder wordt een deel van de gronden is in gebruik als parkeerterrein of voor opslag- en stallingsdoeleinden.

Zoals in paragraaf 5.1 is aangegeven, is in het Structuurplan "Kiezen voor Stedelijkheid" van 2003 Overamstel door de gemeenteraad aangewezen als woonwerkgebied. In de Visie Overamstel, is de Kop van de Weespertrekvaart geheel in de woonzone komen te liggen. In het kader van het stedenbouwkundig plan Kop Weespertrekvaart is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en de bestaande situatie van het gebied en een eventuele terugkeer van bedrijven in het plangebied. Het huidige – veelal extensieve gebruik van de gronden – (bijvoorbeeld opslag en stalling al dan niet in de buitenlucht, autogarages) past niet bij de nieuwe ruimtelijke en stedenbouwkundige invulling van het gebied als woongebied met hoge bebouwingsdichtheid. Verder verdraagt het merendeel van de bedrijvigheid zich uit milieuoogpunt niet met de geplande woningbouw.

Het merendeel van de huidige functies in het plangebied past niet binnen de stedenbouwkundige uitgangspunten van het gebied en kunnen in ieder geval niet in de huidige vorm blijven bestaan.

Losse bedrijven of een afzonderlijk bedrijfsverzamelgebouw doet ernstig afbreuk aan de essentie van de ruimtelijke en stedenbouwkundige invulling van het gebied. In dat verband is van belang dat in het noorden van het plangebied zal worden voorzien in de aanleg van een groengebied ter invulling van de hoofdgroenstructuur en verbetering van het Ecolint. In dat verband is van belang dat in het noorden van het plangebied zal worden voorzien in de aanleg van een park ter invulling van de hoofdgroenstructuur en verbetering van het Ecolint.

Zoals in paragraaf 5.1 is aangegeven wordt voorzien in de mogelijkheid om kleinschalige bedrijvigheid in de plint van het zogenoemde stadsblok te vestigen. Voor zover de zittende bedrijven passen binnen de nieuwe ruimtelijke en stedenbouwkundige opzet van de Kop Weespertrekvaart kunnen zij op zich terugkeren in het plangebied (in de plint van het stadsblok) Daarbij is met name van belang of de bedrijven qua milieubelasting verenigbaar zijn met woningbouw en dat de functies qua schaalgrootte passen in de stedenbouwkundige opzet. Het gaat hier om bedrijven die vallen in categorie 1 en 2 van de Staat van Inrichtingen van het bestemmingsplan.

De gemeente is eigenaar van de gronden. Het merendeel van de bedrijven en gebruikers huurt de gronden. De motorvereniging heeft gronden in gebruik genomen. De gemeente is in overleg met de gebruikers in het gebied over beëindiging van het gebruik van de gronden. De gemeente zal met partijen trachten tot minnelijke overeenstemming te komen. Indien dit echter niet mogelijk blijkt te zijn zal de gemeente zal de gemeente overgaan tot het beëindigen van huur en gebruik van de gronden, zonodig door middel van het opzeggen van huurovereenkomsten dan wel onteigeningsprocedures. Bij de grondexploitatie is rekening gehouden met de verwerving van de gronden en schadeloosstelling.