Plan: | Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17 |
---|---|
Plannummer: | T0901BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01 |
Waar de overige paragrafen van deze bestemmingsplantoelichting de achtergronden van het bestemmingsplan belichten, geeft deze paragraaf een toelichting op de bestemmingsplanregeling, te weten de bestemmingsplanregels en de plankaart. Uitgelegd wordt wat de bedoeling en strekking is van de verschillende onderdelen van de regels en de plankaart. Daartoe worden in deze paragraaf de regels per artikel toegelicht. Aangezien alle onderdelen van de (digitale) plankaart verbonden zijn met één of meer planregels, wordt daarbij ook de plankaart toegelicht.
Het (juridisch deel van het) bestemmingsplan bestaat uit een plankaart en regels, vergezeld van een toelichting. De plankaart heeft een functie van visualisering van de bestemmingen. De plankaart vormt samen met de regels het voor de burgers juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het reguleren van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken. De regels zijn standaard onderverdeeld in drie hoofdstukken.
De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie bij de weergave en onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van de bestemmingen en de regels.
Op grond van het principe dat het bestemmingsplan geen onnodige beperkingen moet opleggen aan ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied, geldt voor het deel multipurpose gebouw een gemengde bestemming, waarbinnen diverse functies zijn toegestaan. De onderdelen kantoor en hotel hebben een meer specifiek op de functie gerichte hoofdbestemming. Binnen de onder alle drie de gebouwen op te richten plint zijn naast de functies uit de hoofdbestemming ook weer diverse functies toegestaan.
Dit bestemmingsplan is gebaseerd op de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008 (SVBP 2008). De SVBP schrijft uniforme hoofdgroepen van bestemmingen voor.
Binnen dit bestemmingsplan worden vier hoofdbestemmingen onderscheiden "Gemengd", "Horeca", "Kantoor" en "Verkeer". Voor de verdeling van de functies over de bestemmingen Gemengd, Horeca en Kantoor, zijn in de planregels metrages met minima en maxima brutovloeroppervlakte/m2 opgenomen volgens de in onderstaande figuur 3 opgenomen matrix.
Bestemming | Gemengd | Horeca | Kantoor |
Plint (100%) | 2550 | 2250 | 2500 |
Minimum (excl. Plint) | 1900 | 4150 | 4250 |
Maximum (excl. Plint) | 5850 | 9900 | 8500 |
Figuur 3 Metrages per bestemming (brutovloeroppervlakte in m2)
De bestemming "Verkeer" is onderverdeeld in 4 categorieën, waarvan bij elke categorie andere verkeersfuncties zijn toegestaan. Hieronder zullen de bestemmingen kort worden beschreven.
Artikel 1 Begrippen
Artikel 1 geeft, in alfabetische volgorde, een omschrijving van een aantal begrippen dat in de regels wordt gebruikt. Hiermee wordt formeel vastgelegd wat wel en niet onder het betreffende begrip moet worden verstaan. Dit artikel is dus primair bedoeld om begrippen duidelijk te begrenzen en niet om de gedachten achter de gebruikte termen uit te leggen. Daarvoor is juist deze toelichting bedoeld. In deze toelichting worden gehanteerde begrippen waar nodig uitgelegd. De gehanteerde omschrijving van de begrippen komt overeen met de wijze waarop deze in andere actuele Amsterdamse bestemmingsplannen worden omschreven.
Artikel 2 Wijze van meten
Met dit artikel wordt aangegeven op welke wijze moet worden beoordeeld in hoeverre een initiatief past binnen de minima en maxima die door de overige regels worden aangegeven.
Artikel 3 Gemengd
Het bestemmingsvlak (tevens bouwperceel) met de bestemming "Gemengd" is bedoeld voor diverse soorten bedrijvigheid. Het bouwvlak mag 100% worden bebouwd, met uitzondering van de aanduiding onderdoorgang [ond], waar de bebouwing een onderdoorgang een minimale bouwhoogte van 9.80 meter dient te hebben, om voldoende vrije ruimte ten opzichte van het onderliggende wegdek te garanderen.
Met de toelating van diverse functies is de mogelijkheid opengelaten dat als er minder animo is voor leisure of andere bedrijvigheid voor dit gedeelte van het complex, het kantoor of het hotel ook in dit gebouw ruimten voor hun functies kunnen huren cq. verwerven.
Voorts is de ter plaatse van de aanduiding onderdoorgang [ond] tevens aanwezige verkeersfunctie geregeld.
In de plint wordt naast de hoofdfuncties, tevens ruimte geboden voor zakelijke- en consumentenverzorgende dienstverlening, en functies ten behoeve het evenementengebouw en een internetcafé.
De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening, die op basis van het geldende bestemmingsplan onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
Artikel 4 Horeca
Het bestemmingsvlak (tevens bouwperceel) met de bestemming "Horeca" is voornamelijk bedoeld voor een hotel (met uitzondering van een jeugdherberg of een bed & breakfast), horeca en daarnaast de daarbij behorende aan het hotel ondergeschikte voorzieningen, zoals detailhandel, een spa- en fitnessruimte en kantoor.
De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening die op basis van het geldende bestemmingsplan wordt gerealiseerd onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
In de onderliggende plint zijn behalve de hoofdfuncties ten behoeve van het hotel, diverse functies toegestaan, als zakelijke- en consumentenverzorgende dienstverlening, expositieruimte, cultuur en ontspanning.
Artikel 5 Kantoor
Het bestemmingsvlak (tevens bouwperceel) met de bestemming "Kantoor" is voornamelijk bedoeld voor kantoren. Ook hier biedt de plint naast de hoofdfuncties ten behoeve van het kantoor, diverse andere functies in de plint. Zo biedt de plint ruimte aan zakelijke- en consumentenverzorgende dienstverlening, cultuur en ontspanning, horeca, expositieruimte en detailhandel die strikt beperkt is tot detailhandel met een evenementen gerelateerd karakter, zoals ticketverkoop en merchandising ten behoeve van evenementen.
Verder biedt de plint onder het kantoor tevens ruimte voor nutsvoorzieningen, bergingen en andere nevenruimten ten behoeve van het aangrenzende multipurpose gebouw en de daarin ingevolge de bestemming Gemengd toegestane functies.
De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening die op basis van het geldende bestemmingsplan wordt gerealiseerd onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
Artikel 6 Verkeer-1
Er zijn vier typen verkeersgebieden. De verkeersgebieden onderscheiden zich door verschil in bouw- en gebruiksregels.
"Verkeer-1" is bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Daarnaast is de mogelijkheid geboden om boven het wegdek, tussen het multipurpose gebouw in het bestemmingsvlak GD en het bijeenkomstengebouw (de Ziggo Dome) op het naastgelegen en buiten het plangebied gelegen kavel 17A, één of meerdere luchtbruggen te bouwen. Verder voorziet deze bestemming in de mogelijkheid onder het wegdek de entree van het bijeenkomstengebouw op kavel 17A (de Ziggodome) te realiseren. De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening, die op basis van het geldende bestemmingsplan onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
Er zijn vier typen verkeersgebieden. De verkeersgebieden onderscheiden zich door verschil in bouw- en gebruiksregels. "Verkeer-1" is slechts bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, maar biedt daarnaast de mogelijkheid van maximaal 3 luchtbruggen die het multipurpose gebouw kunnen verbinden met het evenementengebouw op de naastgelegen kavel 17A.
Artikel 7 Verkeer-2
De bestemming "Verkeer-2" is gericht op de pleinfunctie. Het plein is voetgangersgebied en is alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer dat buiten de tijden dat evenementen plaatsvinden en op grond van het verkeersregime van het stadsdeel mogelijk zal zijn. Deze beperking geldt alleen voor het plein tussen de drie gebouwen en niet voor het bestemmingsverkeer van en naar de expeditiehof van het hotel en de parkeergarage onder kavel 17.
De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening, die op basis van het geldende bestemmingsplan onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
Op het plein bestaat de mogelijkheid om aan de aan het plein grenzende gevels van de bebouwing, als ook om de oostgevel van het hotel een luifel aan te brengen ter plaatse van de op de plankaart gegeven aanduidingen sba-1, respectievelijk sba-2. Ter plaatse van de op de plankaart gegeven aanduiding (tr) zijn terrassen toegestaan. Er is ruimte voor een trapconstructie ter plaatse van de aanduiding sba-3, om het multipurpose gebouw een directe verbinding naar het plein te geven.
In de gebruiksregel bij dit artikel is een beperking opgelegd gedurende de tijden dat evenementen in het evenementengebouw op kavel 17A plaatsvinden. Het plein moet dan zodanig worden gebruikt dat op het plein een vluchtroute vanuit het evenementengebouw naar De Passage van minimaal 36 meter breed wordt gegarandeerd.
Via een bouwontheffing is de plaatsing van een informatiezuil op het plein toegestaan.
Artikel 8 Verkeer-3
De bestemming Verkeer-3 biedt de mogelijkheid van ontsluiting van de expeditiehof van het hotel met parkeer en manoeuvreerruimte voor auto's en bussen die gasten brengen en halen en het gebouw bevoorraden. V-4 biedt algemene verkeersruimte en de bijbehorende voorzieningen als windschermen, als ook ruimte voor een portiersgebouwtje. De gebruiksregel geeft aan dat tijdens evenementen een vluchtzone vanuit het evenementengebouw naar De Passage van minimaal de door de brandweer geadviseerde breedte wordt vrijgehouden.
Artikel 9 Verkeer-4
De bestemming Verkeer-4 is bedoeld voor straten en wegen en voetpaden. De gebruiksregel geeft aan dat tijdens evenementen een vluchtzone vanuit het evenementengebouw naar De Passage van minimaal van minimaal de door de brandweer geadviseerde breedte wordt vrijgehouden.
Alle bestemmingen geven ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening die op basis van het geldende bestemmingsplan wordt gerealiseerd onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
De bestemming geeft ook een planologische bevestiging van de ondergrondse parkeergarage/parkeervoorziening, die op basis van het geldende bestemmingsplan onder kavel 17 wordt gerealiseerd.
Artikel 10 Anti-dubbeltelregel
Deze bepaling vormt evenals de overgangsbepaling een van de standaardregels, die het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) als verplicht op te nemen bepaling in een bestemmingsplan voorschrijft en komt dus geheel overeen met de tekst uit het Bro. Het moet verhinderen dat bouwpercelen, die slechts voor een bepaald deel mogen worden bebouwd, later alsnog kunnen worden volgebouwd. Nadat een eerste bouwwerk is gerealiseerd, moet deze bepaling voorkomen dat het overgebleven open terrein opnieuw als het totale bouwperceel kan worden beschouwd.
Artikel 11 Algemene bouwregels
Dit artikel maakt bepaalde, kleine overschrijdingen van bestemmingsvlakgrenzen en bebouwingsregels mogelijk zonder een ontheffingsprocedure. In het verleden waren voor zulke geringe overschrijdingen wel ontheffingsprocedures nodig. Maar in de praktijk bleken de in dit artikel opgesomde overschrijdingen altijd een ontheffing te krijgen. Daarom zijn ze in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt "bij wijze van recht". Dat komt de helderheid vooraf ten goede en kan de proceduredruk verminderen.
Artikel 12 Algemene gebruiksregels
In het plangebied zijn bedrijven die voorkomen in artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningenbesluit (grote lawaaimakers, voorheen aangeduid als A-inrichtingen) uitgesloten. Zoals in hoofdstuk 6 reeds vermeld, wordt in dit bestemmingsplan de zone rondom het industrieterrein opgeheven. Om te voorkomen dat in de toekomst weer grote lawaaimakers zich in het gebied gaan vestigen en daarmee weer de verplichting zou ontstaan om van het bedrijventerrein een gezoneerd industrieterrein te maken, wordt de vestiging van deze bedrijven uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 13 Algemene ontheffingsregels
Met het gebruik van dit artikel kan het dagelijks bestuur ontheffing verlenen van onderdelen van bestemmingsregels, mocht dat in die regels zelf niet geregeld zijn. Bedoeld worden ondermeer bepalingen over specifieke doeleinden zoals antennes, liftopbouwen en overschrijding van bouw- of bestemmingsgrenzen. De overschrijdingen gaan in dit geval verder dan eerder in artikel 15 en maken een afwegingsmoment noodzakelijk. Een ontheffing kan echter nooit zover gaan dat de bestemming wordt veranderd.
Artikel 14 Overgangsrecht
Dit artikel regelt dat de bestaande situatie, voor zover legaal, wordt gerespecteerd, voor zover de verschillende bestemmingsregelingen zelf al niet aansluiten bij de bestaande situatie.