Plan: | Osdorperweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.Q0906BPSTD-VG02 |
Het plangebied is aan de westzijde van Amsterdam gelegen tussen de Amsterdamse stadsdelen Osdorp en Geuzenveld-Slotermeer en de bebouwing van Zwanenburg en Halfweg.
Het plangebied wordt begrensd door de Wijsentkade, de Ringvaart, de gemeentegrenzen van Haarlemmerliede en Spaarnwoude, de bovensloot langs de Osdorperweg, de sloot ten oosten van het volkstuinpark "De Eendracht", het Ma Braunpad en de Ookmeerweg. De Ringvaart is tevens de gemeentegrens.
Rijkswaterstaat heeft voor de Westrandweg een tracé ontwikkeld dat gedeeltelijk door het plangebied loopt. Het tracé van de beoogde Westrandweg maakt geen deel uit van het plangebied. Op 13 maart 2008 hebben de Minister van VenW en de Minister van VROM het Tracébesluit Westrandweg vastgesteld. Tegen dit besluit heeft rechtsbescherming open gestaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Op 29 juli 2009 is het Tracébesluit onherroepelijk geworden. Het tracé dient binnen één jaar te worden ingepast in het bestemmingsplan. Tegen deze inpassing kan dan niet opnieuw worden opgekomen. Inspraak en rechtsbescherming hebben immers reeds open gestaan bij het Tracébesluit.
In deze toelichting wordt onder meer aandacht besteed aan de bebouwing, de landschapstypen en de vegetatie en fauna die in het plangebied voorkomen. Voor de gegevens in deze toelichting is mede gebruik gemaakt van het Programma van Eisen Tuinen van West.
Het plangebied bestaat uit de Osdorper Bovenpolder (ten zuiden van de Osdorperweg) en de Osdorper Binnenpolder Zuid (ten noorden van de Osdorperweg).
De grens van de Osdorper Bovenpolder ligt even ten noorden van de Osdorperweg (tevens stadsdeelgrens). Daarachter ligt (hoger) de Osdorper Binnenpolder.
De Osdorperweg, waaraan ook de oude dorpskern Osdorp (van oorsprong Oostdorp) ligt, is de belangrijkste weg in het gebied. De overige wegen liggen vrijwel steeds haaks op de Osdorperweg. Historische wegen zijn de Lutkemeerweg en Raasdorperweg, beide aan de zuidkant. Van oorsprong was dit deel van de Osdorperweg verbonden met Sloten.
De Osdorper Bovenpolder
De Osdorper Bovenpolder is een gedeeltelijk uitgeveende polder en wordt gekenmerkt door een open weidelandschap met een strokenverkaveling.
Het middendeel (tussen Slibveldenweg en Lutkemeerweg) is overwegend in gebruik als weidegebied.
Uitbreiding van de bebouwing langs de Osdorperweg heeft er toe geleid dat op diverse plaatsen bedrijfsterreinen en kassen prominent de polder in steken. Het gebied heeft bijzondere natuurwaarden (weidevogels, rugstreeppad). De twee 'punten' van de polder worden voornamelijk als kassengebied gebruikt (agrarische en niet-agrarische doeleinden).
De Osdorper Binnenpolder Zuid
De Osdorper Binnenpolder Zuid is een niet uitgeveende veenpolder en als zodanig het grootste veenweiderelict aan de westelijke stadsgrenzen van Amsterdam. Het gebied heeft zowel een bijzondere cultuurhistorische als natuurwaarde (weidevogels, trekvogels). De polder wordt gebruikt voor extensieve veehouderij. De laatste decennia heeft zich een uitbreiding van de bebouwing langs de Osdorperweg, de polder inwaarts, voorgedaan. Daar heeft het open karakter van de polder onder te lijden.
Het bebouwingsbeeld van de huidige Osdorperweg is uitermate divers. Wel is de weg duidelijk herkenbaar als een historisch lint, waaraan ooit alleen boerderijen, arbeiders- en middenstandswoningen moeten hebben gestaan. Die panden stonden vrij ver uiteen, elk op een eigen kavel. Ook het dorpje Oud-Osdorp, gelegen aan de knik van de weg, is als dorpskern duidelijk herkenbaar omdat de panden daar direct aan de weg en veel dichter op elkaar staan. Hier staan ook vrij veel woonhuizen. Daarbuiten ligt de bebouwing verder naar achteren, achter een wegsloot en voorerf of tuin.
Oud-Osdorp, bebouwing direct aan de weg
Inmiddels is veel historische bebouwing verdwenen of onherkenbaar verbouwd, en er is veel nieuwbouw tussen verschenen. Er is niet alleen allerlei bedrijvigheid te vinden als autosloperijen en auto- en caravanhandels, hoveniersbedrijven, een benzinepomp en een tuincentrum, maar ook nieuwgebouwde villa's met sierhekken, rotstuinen en fonteinen, kleine complexen vrijstaande woningen, 'informele' woonbebouwing, een woonwagenkamp en heel veel nieuwe bijgebouwen. Samengevat: de Osdorperweg kan worden gekarakteriseerd als een rafelrand van de stad, die in hoog tempo verandert.
Het bebouwde oppervlak heeft zich daardoor aanzienlijk uitgebreid. Op diverse plaatsen steekt de bebouwing en niet-agrarische bedrijvigheid diep de Osdorper Bovenpolder en de Osdorper Binnenpolder Zuid in.
Stadse bebouwing is in opmars;
Bedrijvigheid aan en bij de Osdorperweg