direct naar inhoud van 9.4 Verantwoording groepsrisico
Plan: Bestemmingsplan Hamerstraatgebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N1002BPSTD-OH01

9.4 Verantwoording groepsrisico

De regionale brandweer is in gelegenheid gesteld om advies uit te brengen. Op 13 december 2011 heeft de brandweer Amsterdam-Amstelland advies uitgebracht (zie bijlage 17 met kenmerk 026ROOPA/2011). In het advies wordt verder verwezen naar een eerder uitgebracht advies van 1 september 2011 met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over het IJ (zie bijlage 18 met kenmerk DIV2011/XXX). In de adviezen worden de mogelijke ongevalscenario's en diens effecten beschreven. Tevens doet de brandweer aanbevelingen voor het treffen van maatregelen ter beperking van de effecten en ter bevordering van de zelfredzaamheid.

Hierbij gaat het om de volgende aanbevelingen:

  • 1. bij de constructies en indelingen van gebouwen rekening houden met de effecten van de ongevalscenario's, zoals:
    • a. gebouwen zodanig uitvoeren dat het ten minste bestand is tegen 12,5 kW/m2;
    • b. vermijden de aanzuiging van de luchtbehandelingsinstallatie aan de zijde van het IJ bevindt;
    • c. snel en centraal uitschakelbaar ventilatie systeem;
  • 2. het beperken / verlagen van de personendichtheden;
  • 3. expliciete communicatie vooraf;
  • 4. waarschuwen en alarmeren;
  • 5. vluchtroutes uit het zicht en van de bron af;
  • 6. vooraf een veilige plek en vluchtrichting aangeven en beschikbaar stellen;
  • 7. daar waar mogelijk BHV organisatie oprichten, instrueren, opleiden en oefenen.

Met betrekking tot de aanbevolen maatregelen wordt het volgende overwogen. Deze maatregelen hebben betrekking op de concrete uitwerking van bouwplannen en op het gebruik van gronden en gebouwen. In het geval van het Hamerstraatgebied, waarbij de gemeente slechts passief grondbeleid voert, heeft de gemeente ervoor gekozen om nieuwe ontwikkelingen slechts op hoofdlijnen te sturen. Bij deze aanpak heeft de gemeente geen rol bij het ontwerpen en exploiteren van gebouwen. De gemeente zal ontwikkelende partijen actief informeren over de externe veiligheidsrisico's, waarbij tevens het advies van de brandweer wordt meegegeven met de aanbeveling om de daarin opgenomen maatregelen uit te voeren. Het is primair de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar om de hierboven genoemde maatregelen uit te voeren.

Specifiek met betrekking tot de overschrijding van de oriëntatiewaarde van het groepsrisico bij het LPG-tankstation wordt het volgende overwogen.

Voorop wordt gesteld dat het huidige juridische-planologische regime ook hogere dichtheden toelaat dan de feitelijke situatie. In deze zin neemt het groepsrisico niet toe. Verder wordt overwogen dat het een tijdelijke overschrijding van het groepsrisico betreft, de verkoop van LPG wordt immers beëindigd uiterlijk per 31 december 2015. Het is niet aannemelijk dat voor het einde van 2015 grootschalige ontwikkelingen zullen plaatsvinden. Het bestemmingsplan wordt pas medio 2013 vigerend en de uitwerking van concrete plannen zal ook enige tijd vergen. Voor de realisatie van woningen is nog nadere procedure nodig (het wijzigen van het bestemmingsplan), waarbij nog beoordeeld dient te worden of woningbouw binnen het invloedsgebied al dan niet mogelijk is. De overschrijding van het groepsrisico zal aldus slechts kortstondig ontstaan. Beperking van de personendichtheden wordt vanuit de transformatie opgave niet opportuun geacht. Zoals hierboven reeds werd aangegeven, zal Projectbureau Noordwaarts geïnteresseerde ontwikkelende partijen informeren over de externe veiligheidsrisico's en over de mogelijke maatregelen omtrent hulpverlening en zelfredzaamheid.

Conclusie groepsrisico
Op basis van de zeer geringe kans op een ongeval, het belang van de ruimtelijke ontwikkeling en in het geval van het LPG-tankstation de tijdelijkheid van de situatie, wordt het groepsrisico acceptabel geacht.