Plan: | Bestemmingsplan Eenhoorn I |
---|---|
Plannummer: | M1207BPSTD |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.M1207BPSTD-OH01 |
Er is onderzoek gedaan naar het plaatsgebonden risico en het groepsrisico ter hoogte van het Eenhoorngebied in verband met de aanwezigheid van een spoortraject (Zie bijlage 15: Externe veiligheid spoor Amstelstation, AVIV, 9 april 2009 en GR spoor Amstelstation, AVIV, 3 juni 2010) waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Vervoer van gevaarlijke stoffen via de weg en/of via het water is niet aan de orde en is derhalve niet meegenomen in het onderzoek.
Plaatsgebonden risico
Uit het genoemde onderzoek blijkt dat het plaatsgebonden risico lager als gevolg van het vervoer per spoor lager is dan 10-6 per jaar en dus geen beperkingen oplegt aan ruimtelijke ontwikkelingen.
Groepsrisico
In de huidige situatie is het groepsrisico nihil omdat er niet of nauwelijks gevaarlijke stoffen worden vervoerd over het spoortraject langs het Amstelstation. Voor de berekening van het mogelijke groepsrisico in de toekomst is uitgegaan van de meest recente vervoersprognoses van Prorail uit 2007.
In het onderzoek zijn twee scenario's uitgewerkt: een toekomstscenario's met en zonder Basisnet spoor. Begin juli 2010 is het Basisnet spoor vastgesteld. In deze situatie wordt uitgegaan van risicoarm samengestelde treinen, waardoor bij de risicoberekeningen het zogenaamde "warme BLEVE scenario" kan worden uitgesloten. Dit wil niet zeggen dat het scenario zich niet voor kan doen, het wordt alleen niet meegenomen in de berekeningen.
In de toekomstsituatie is een groepsrisico (GR) berekend van 0,16 maal de oriƫntatiewaarde. De bijdrage van de totale toekomstige bebouwing van het Amstelstationgebied en het Eenhoorngebied samen is 0,03. Deze bijdrage is niet het gevolg van de ontwikkeling in het Eenhoorngebied. Het Eenhoorngebied is gelegen op meer dan 100 meter van het spoor. Daarnaast zullen in het Eenhoorngebied binnen 200 meter van het spoor geen nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden. De huidige bebouwing is dus ook de toekomstige bebouwing. Het nieuwe bestemmingsplan voor het Eenhoorngebied maakt wel herontwikkeling mogelijk verder gelegen dan 200 meter van het spoor, maar dit heeft geen invloed op de hoogte van het groepsrisico.
Figuur 1. Globale ligging spoortraject
Effecten
Het groepsrisico gaat uit van de kans dat een incident zich voordoet. Echter, de effecten van ernstige ongevallen kunnen het plangebied en verdere omgeving bereiken. In het geval van een warme of koude BLEVE zijn er tot 600 meter van het plangebied effecten en tot 330 meter is er zelfs sprake van zware schade en secundaire branden. De maatregelen die het gevaar beperken en in overweging genomen kunnen worden, hebben betrekking op voorlichten en tijdig alarmeren van aanwezige personen en op constructieve en installatie technische voorzieningen aan gebouwen.