direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Herziening van het uitwerkingsplan Ugd-4
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1005BPSTD-VG01

4.2 Verkeer

Het plangebied is goed bereikbaar voor verschillende vormen van vervoer (auto, fiets en openbaar vervoer). Ten noordwesten van de locatie is op een afstand van 100 meter de Metrohalte Wibautstraat gelegen. Het Amstelstation is op een afstand van 750 meter gelegen. De Wibautstraat zorgt voor een snelle verbinding naar de binnenstad en de ring A10.

Het plangebied maakt deel uit van het projectgebied “Wibaut aan de Amstel”. Wibaut aan de Amstel is een veelomvattend project. Het bestaat uit meerdere deelprojecten die allemaal aan elkaar verbonden zijn door de Wibautas. Om de verkeerskundige consequenties van het toevoegen van programma aan een stedelijk gebied in beeld te krijgen is recent een (nieuw) verkeersonderzoek verricht (verkeersonderzoek Wibaut aan de Amstel, fase II, Divv, augustus 2010). Daarbij zijn o.a. verkeersprognoses opgesteld, analyses van de kruispunten verricht en is de verkeersproductie van de ontwikkelingen in het gebied Wibaut aan de Amstel in 2015 en 2022 onderzocht. Daarnaast is het gehele verkeersnetwerk van het projectgebied op kruispunten geanalyseerd. Deze analyse laat zien waar toekomstige knelpunten en mogelijkheden om deze op te lossen, in het netwerk zitten. Verder is in verband met de corridorfunctie Wibautstraat onder meer bezien welke verkeerseffecten de projecten binnen Wibaut aan de Amstel op het hoofdnet auto hebben, mede in relatie tot de corridorfunctie van de Wibautas.

Ten aanzien van de corridor Wibautstraat blijkt uit het verkeersonderzoek het volgende. In het lokale model (WADA model) is tussen de autonome situatie en de plansituatie 2022 respectievelijk een groei van 16%, 42% en 31% voor auto, OV en fiets te zien. Kijkend naar de 2008 situatie groeit de totale mobiliteit van en naar het studiegebied met 24%, maar neemt het autoverkeer met 4% af als gevolg van de modalsplit-verschuiving richting het openbaar vervoer. Daarnaast is tevens gerekend met het generieke model, waarin de robuustheid van de corridor nog een keer gecheckt is. De intensiteiten op de gehele Wibautstraat dalen in 2015 en 2022 ten opzichte van 2008. Dit is niet het geval voor een aantal aantakkende wegen, maar de kruispunten op het netwerk zijn regelbaar en ook de groene golf op de Wibautstraat kan behouden blijven. Tenminste tot 2015 is er nog een 2x2 opstelcapaciteit op het Weesperplein / Rhijnspoorplein nodig om het vastlopen van verkeer op de kruisende corridors Wibautstraat/Weesperstraat -Mauritskade te voorkomen. In 2015 moet de situatie opnieuw bekeken worden om een inschatting te maken van de effecten van een versmalling. Het belang van de oostelijke corridor van de stad is te groot om deze te versmallen als de capaciteit van de weg niet voldoende is.

Belangrijkste conclusie voor wat betreft de corridorfunctie op de Wibautstraat is dat de groene golf gehandhaafd kan blijven en de doorstroming – bij voldoende opstelcapaciteit op kruispunten niet onder druk komt te staan.

Parkeren
Het bouwplan voorziet in een parkeerkelder van twee verdiepingen. In deze kelder worden circa 85 parkeerplaatsen gerealiseerd. Hierbij is er voor de woningen gerekend met een norm van 1,0 voor dure woningen, 0,5 voor goedkope woningen en 1 plek per 250 m2 bvo. Hiermee wordt ruim voldaan aan de minimum vereisten zoals opgenomen in het ASVV 2004. De overmaat, die daar door ontstaat, komt ten goede aan de buurt. Deze extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd om hiermee de parkeerdruk in de Weesperzijdestrook te verminderen. Het begin van de Marcusstraat tot aan de in- en uitrit van de parkeergarage wordt in de nieuwe situatie tweerichting verkeer. Hiervoor wordt de openbare ruimte heringericht.