direct naar inhoud van 10.2 Helikopterhaven
Plan: Bestemmingsplan VU medisch centrum (en omgeving)
Plannummer: K1002BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01

10.2 Helikopterhaven

In verband met gewijzigde wetgeving zal voor de helikopterhaven van het VUmc het Bignal-besluit (Bignal staat voor Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen) moeten worden omgezet naar een luchthavenbesluit. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. De provincie is aangewezen als bevoegd gezag voor het luchthavenbesluit.

Van een luchthavenbesluit kunnen vanwege externe veiligheid en geluid beperkingen voor de omgeving uitgaan. Deze beperkingen kunnen ertoe leiden dat bestemmingsplannen moeten worden aangepast. Om te voorkomen dat voorliggend bestemmingsplan na vaststelling van het luchthavenbesluit moet worden aangepast, zijn ten aanzien van externe veiligheid en geluid berekeningen uitgevoerd (Externe veiligheidsberekingen en geluidberekeningen t.b.v. het luchthavenbesluit helikopterhaven VUmc, 1 juni 2011, zie bijlagen). Deze berekeningen zijn uiteindelijk bedoeld ten behoeve van het te nemen luchthavensbesluit, maar kunnen vooruitlopend daarop worden gebruikt om in beeld te brengen of er beperkingen binnen het plangebied van dit bestemmingsplan kunnen ontstaan.

Op onderstaande kaart zijn de verschillende relevante contouren aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0019.jpg" Firguur 15: Contourenkaart externe veiligheid en geluid

De 10-6 plaatsgebonden risicocontour (externe veiligheid) en de 56 dB(A) Lden geluidcontour zijn bepalend voor de beperkingengebieden vanwege respectievelijk externe veiligheid en geluid. Beperkingen gelden niet binnen het aan te wijzen luchthavengebied. In de Wet luchtvaart is bepaald dat onder het luchthavengebied dient te worden verstaan het gebied dat bestemd is voor gebruik als luchthaven (art. 1.1).

In hetzelfde artikel wordt aangegeven dat onder luchthaven moet worden verstaan:

  • 1. een terrein geheel of gedeeltelijk bestemd voor het opstijgen en het landen van luchtvaartuigen met inbegrip van:
    de daarmee verband houdende bewegingen van luchtvaartuigen op de grond,
  • 2. de afwikkeling van het in de aanhef en onder 1° bedoelde luchtverkeer, of
  • 3. bedrijfsmatige activiteiten die samenhangen met de afwikkeling van het in de aanhef en onder 1° bedoelde luchtverkeer.


Op grond daarvan is het op onderstaande figuur weergegeven luchthavengebied gedefinieerd. (Toekomstige) activiteiten binnen het VUmc die zijn afgestemd op de daklocatie van de traumahelikopter, en de locatie van die activiteiten, zijn daarbij bepalend. Deze zijn immers onlosmakelijk verbonden met de helikopterluchthaven. Het gaat om spoedeisende hulp, neonatologie, IC-ruimten, OK's, interventie OK's en diagnostiek in relatie met OK's.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0020.jpg"

Figuur 16: Voorgesteld Luchthavengebied voor VUmc (groene stippellijn)

Externe veiligheid

Uit de uitgevoerde berekeningen blijkt dat de bepalende plaatsgebonden risicocontour (PR-contour) van 10-6 per jaar, en de geluidscontour van 56 dB(A) Lden deels buiten het terrein van het VUmc zijn gelegen en dus per definitie deels buiten het te definiëren luchthavengebied vallen.

De PR-contour van 10-5 per jaar valt binnen het luchthavengebied. Het beperkingengebied van externe veiligheid bevat daarmee geen PR-contour van 10-5 per jaar. Dit betekent dat er geen woningen en kwetsbare gebouwen aan hun bestemming behoeven te worden onttrokken.

Op of tussen de PR-contouren van 10-6 en 10-5 per jaar, voor zover behorend tot het beperkingen gebied (dus buiten het luchthavengebied) van externe veiligheid is een zestal woningen gelegen, alsmede (delen van) (beperkt) kwetsbare gebouwen.

Binnen een beperkingengebied voor externe veiligheid geldt als beperking (art. 11 Besluit burgerluchthavens) dat nieuwbouw van een gebouw, niet zijnde een bedrijfswoning, niet is toegestaan, tenzij een verklaring van geen bezwaar wordt afgegeven. Een verklaring van geen bezwaar kan alleen worden afgegeven:

  • bij nieuwbouw op een open plek in de bestaande bebouwing;
  • bij verandering van de bestemming van een gebouw, of;
  • bij verplaatsing van een woning of een kwetsbaar gebouw naar een minder risicodragende locatie binnen het gebied.

Voorliggend bestemmingsplan voorziet ten opzichte van de bestaande situatie niet in toevoeging van bebouwing of verandering van bestemming binnen het beperkingengebied voor externe veiligheid zoals dat naar verwachting middels het te nemen luchthavenbesluit zal worden vastgesteld.

Geluid

Een contour van 70 dB(A) Lden is niet van toepassing. Dit betekent dat er geen woningen of geluidgevoelige gebouwen aan hun functie behoeven te worden onttrokken.

Op of binnen de contour van 56 dB(A) Lden, voor zover behorend tot het beperkingengebied van geluid, zijn geen woningen of delen van geluidgevoelige gebouwen gelegen. Binnen het beperkingengebied van geluid geldt als beperking (art. 12 Besluit burgerluchthavens) dat nieuwbouw van een woning (uitgezonderd een bedrijfswoning) en een geluidsgevoelig gebouw niet is toegestaan, tenzij een verklaring van geen bezwaar wordt afgegeven. Een verklaring van geen bezwaar kan alleen worden afgegeven voor een woning of een geluidsgevoelig gebouw, gelegen op de contour van 56 dB(A) Lden of in het gebied tussen de contour van 56 dB(A) Lden en de contour van 70 dB(A) Lden die:

  • een open plek in de bestaande bebouwing opvult;
  • zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing, of;
  • binnen het desbetreffende gebied wordt verplaatst naar een locatie waar de geluidbelasting ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer minder is.

Voorliggend bestemmingsplan voorziet ten opzichte van de bestaande situatie niet in toevoeging van bebouwing of verandering van bestemming binnen het beperkingengebied voor geluid zoals dat naar verwachting middels het te nemen luchthavenbesluit zal worden vastgesteld.

Hoogtebeperkingen

Vanwege de helikopterhaven gelden er hoogtebeperkingen voor wat betreft bebouwing. Deze hoogtebeperkingen zijn in beeld gebracht in een rapport (Aviation Support, rapportnr. WD20110006, van 30 mei 2011, zie bijlagen).

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0021.jpg"

Figuur 17: Hoogtebeperkingengebied vanwege Helikopterhaven VUmc oostzijde

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0022.jpg"

Figuur 18: Hoogtebeperkingengebied vanwege Helikopterhaven VUmc westzijde

De hoogtebeperkingen zijn deels gelegen binnen het plangebied van voorliggend bestemmingsplan. Met de hoogtebeperkingen is in voorliggend bestemmingsplan rekening gehouden. Een gedeelte van de bebouwing ten zuiden van de De Boelelaan kent een maximale bouwhoogte van 38,5 meter.

Conclusie

Vanwege gewijzigde wetgeving zal het Bignal-besluit voor VUmc worden omgezet in een besluit op grond van het Besluit burgerluchthavens. Naar verwachting zal dit in de tweede helft van 2011 zijn beslag krijgen. Het betreft een omzetting van bestaand recht. Met vaststelling van een luchthavenbesluit zal naar verwachting zowel met betrekking tot externe veiligheid als vanwege geluid een beperkingengebied worden aangewezen. Voorliggend bestemmingsplan voorziet ten opzichte van de bestaande situatie niet in toevoeging van bebouwing of verandering van bestemming binnen deze beperkingsgebieden. Het te nemen luchthavenbesluit zal naar verwachting dan ook geen gevolg hebben voor voorliggend bestemmingsplan.

Vanwege het luchthavenbesluit behoeven naar verwachting binnen of buiten het plangebied geen woningen, geluidgevoelige gebouwen en/of kwetsbare gebouwen aan hun bestemming te worden onttrokken.

Met de hoogtebeperkingen zoals die nu reeds gelden en die naar verwachting in het luchthavenbesluit zullen worden opgenomen is in dit bestemmingsplan rekening gehouden.