Plan: | Kolenkitbuurt Middengebied |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.E1201BPSTD-OH01 |
Ten behoeve van het bestemmingsplan heeft Ingenieursbureau Oranjewoud B.V. akoestisch onderzoek uitgevoerd om vast te stellen wat de geluidsbelasting bedraagt vanwege ingevolge de Wet geluidhinder gezoneerde geluidsbronnen, te weten omliggende (spoor)wegen en het industrieterrein Westpoort. Tegelijk is bepaald of wordt voldaan aan de grenswaarden ingevolge de Wet geluidhinder en het geluidbeleid van de gemeente Amsterdam. De resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd in het rapport 'Akoestisch onderzoek in het kader van bestemmingsplan Kolenkitbuurt Middengebied te Amsterdam, projectnr. 245758, revisie 03, 6 september 2012) dat als bijlage 6 is bijgevoegd.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt voor dit bestemmingsplan het volgende:
Zoals uit het akoestisch onderzoek volgt dienen hogere waarden te worden vastgesteld. In deze paragraaf wordt gemotiveerd dat dit mogelijk is.
1. Motivering ontheffing geluidbelasting vanwege de A10
Hogere waarden
De A10 draagt bij aan de geluidsbelasting op de geprojecteerde woningen in het plangebied. In het verleden is een aantal maatregelen getroffen om de geluidsbelasting op de omgeving vanwege de A10 terug te brengen. De A10 is uitgevoerd met dubbellaags ZOAB op de aardenbaan in combinatie met ZOAB op de kunstwerken. Daarnaast is langs de A10 een geluidsscherm gerealiseerd. De bestaande langsbebouwing tussen het plangebied en de A10 geeft een belangrijke afscherming van de direct daarachter overwegend parallel gelegen geprojecteerde nieuwbouwblokken. Ondanks de getroffen bronmaatregelen, de geluidsschermen en de keuze om uit te gaan van de bestaande parallelle bebouwing en de daarbij behorende afschermende bouwblokken langs de A10 kan niet worden voorkomen dat het geluid van de A10 het gebied binnendringt.
Met het realiseren van het onderhavige plan zijn hoge kosten gemoeid om te kunnen voldoen aan de landelijke regelgeving. Aanvullende maatregelen (bijvoorbeeld vervangen van het bestaande geluidsscherm door een hoger geluidsscherm of het (tijdelijk) verlengen ervan of het verder verlagen van de rijsnelheid) om de geluidsbelasting verder terug te brengen zullen, naar verwachting, ten aanzien van de kosten ervan niet in verhouding staan tot het effect wat ermee wordt bereikt en/ of stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige of landschappelijke aard.
Geluidluwe zijde
Het plan betreft een herontwikkeling van een bestaande woonbuurt, waarbij zoveel mogelijk aangesloten is bij de bestaande stedenbouwkundige uitgangspunten (Algemeen Uitbreidingsplan (AUP) van Cornelis van Eesteren). Het plan van Van Eesteren, met bebouwing die bestaat uit open en halfopen bouwblokken met groene binnentuinen, heeft de kenmerken van het Nieuwe Bouwen: brede straten, open bouwblokken, portieketagewoningen op een plint van bergingen en collectieve binnentuinen. Deze uitgangspunten zijn binnen het ruimtelijk en programmatisch kader in het onderhavige plan zoveel mogelijk gerespecteerd. Daarbij is gestreefd naar een inrichting van de openbare ruimte die helemaal ten dienste staat aan de ontmoeting tussen de buurtbewoners, met daarbij bijzondere aandacht voor veiligheid op straat voor spelende kinderen. Dit heeft geleid tot het geprojecteerde stedenbouwkundig ontwerp met bouwblokken die de buurt omkaderen, met als gevolg voor het aspect geluid dat hiermee een woonwijk ontworpen is met bouwblokken parallel aan de belangrijkste geluidbronnen en met in alle gevallen een geluidluwe zijde aan de binnenzijde van de bouwblokken. Deze bouw geeft in belangrijke mate afscherming.
Conclusie A10
De mogelijke maatregelen aan de bron zijn in het verleden getroffen om de geluidbelasting vanwege de A10 terug te dringen. Ook is gekozen voor een stedenbouwkundige opzet die zoveel als mogelijk het geluid buiten het plangebied houdt. Desondanks kan niet worden voorkomen dat de geluidbelasting het gebied binnendringt. Nu belangrijke maatregelen zijn getroffen om de geluidbelasting zoveel mogelijk te beperken, en gezien ook het belang van de woningbouw en de maatschappelijke voorzieningen, waaronder de onderwijsvoorzieningen, zowel voor het stadsdeel als gemeentebreed, is het stadsdeelbestuur van oordeel dat ontheffing gerechtvaardigd.
2. Motivering ontheffing geluidbelasting Ringspoor
Hogere waarden
Het ringspoor is op een talud van circa 6 meter hoogte gelegen. De bestaande schermen van het ringspoor, destijds geplaatst voor de bestaande woningbouw in het gebied, bieden
afscherming ook voor de lagere bouwlagen van de bebouwing in de Ringspoorzone. Het vervangen van deze schermen door hogere geluidsschermen zal, gezien de hoogte van de bebouwing in de ringspoorzone weinig effect sorteren. Het zou leiden tot aanzienlijke kosten, die niet kunnen worden gerealiseerd binnen de gestelde financiële kaders. Nu daarenboven het merendeel van de woningen in het plangebied geen hinder ondervindt van de geluidbelasting van het railverkeer wordt afgezien van verdergaande geluidsbeperkende maatregelen.
Geluidsluwe zijde
Slechts een beperkt deel van de woningen in het plangebied kent een dubbelzijdige belasting waar het railverkeer een rol in heeft. Dit geldt alleen voor de woningen aan de Ringspoorzijde (Blok 5). Deze woningen liggen buiten dit bestemmingsplan.
Conclusie ringspoor:
Het treffen van (aanvullende) geluidsbeperkende maatregelen op de bestaande maatregelen is kostbaar. Het effect daarvan zal gering zijn vanwege de hoogte van de geprojecteerde bebouwing. Op een aantal woningen wordt de voorkeurgrenswaarde overschreden. De geluidsbelasting blijft overal beneden de maximaal toegestane ontheffingswaarde van 68 dB. Het gaat vrijwel alleen om de woningen in het Ringspoorgebied. Het merendeel van de woningen in het plangebied ondervindt geen belasting van het ringspoorgeluid. Op grond hiervan is het stadsdeelbestuur van oordeel, dat het legitiem is, dat geen aanvullende maatregelen worden getroffen.
3. Motivering ontheffing geluidbelasting binnenstedelijk verkeer
Hogere waarden
De Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan geven in het plangebied een beperkt hogere geluidbelasting. Bronmaatregelen aan deze wegen zijn slechts ten dele mogelijk. De aanleg van geluidsreducerend asfalt wordt uitsluitend aangebracht bij groot onderhoud. Dit in verband met de kosten. Dit onderhoud is niet op korte termijn gepland. Plaatsing van geluidsschermen is ongewenst langs de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan. Beperking van het autoverkeer maakt al onderdeel uit van het Amsterdamse geluidbeleid.Het handhaven van de bestaande stedenbouwkundige structuur is mede gekozen om de geluidbelasting van de verschillende geluidbronnen zoveel mogelijk te beperken binnen het plangebied. Deze verkaveling parallel aan de twee grootste geluidbronnen, heeft tot gevolg dat de bouwblokken haaks op de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan staan. Het geluid van het verkeer hier kan daardoor relatief gemakkelijk via de straten tussen de bouwblokken in het woongebied binnendringen. Ten noorden van de Bos en Lommerweg is dit altijd zo geweest. Het stadsdeelbestuur vindt de hogere geluidbelasting vanwege de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan acceptabel gegeven de complexe geluidsituatie in dit gebied, en de wens en de noodzaak om dit gebied te behouden en te versterken als woon- en verblijfgebied.
Het plan is erop gericht zoveel mogelijk woningen met een geluidsluwe zijde mogelijk te maken. Dit is een lastige opgave in een gebied dat door drie geluidsbronnen vanuit even zoveel zijden wordt belast. Mede omdat dit aansluit op de bestaande stedelijke structuur is er voor gekozen parallel te bouwen aan de meest dominante geluidsbronnen: A10 en spoor. Daarmee wordt zo veel als mogelijk het geluid van de twee grootste geluidsbronnen (A10 en Ringspoor) buiten het plangebied gehouden. De noodzakelijke toegang tot de bouwblokken maakt het in die situatie onmogelijk om het geluid van de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan geheel buiten de woonwijk te sluiten: een woonwijk kan niet buiten ontsluitingsstraten. De keuze voor de minst geluidbelastende structuur voor het gebied in totaliteit heeft tot gevolg dat het geluid van de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan via de ontsluitingsstraten de woonwijk kan binnendringen. Dit is een beperkt deel van het plangebied. Het leidt daar tot een hogere geluidbelasting, niet tot een te hoge geluidbelasting.
Geluidluwe zijde
Het plan betreft een herontwikkeling van een bestaande woonbuurt, waarbij aangesloten is bij de bestaande stedenbouwkundige uitgangspunten. Daarbij is gestreefd naar een inrichting van de openbare ruimte die helemaal ten dienste staat aan de ontmoeting tussen de buurtbewoners, met daarbij bijzondere aandacht voor veiligheid op straat voor spelende kinderen. Dit heeft geleid tot het geprojecteerde stedenbouwkundig ontwerp met bouwblokken die de buurt omkaderen, met als gevolg voor het aspect geluid dat hiermee een woonwijk is ontworpen met bouwblokken parallel aan de belangrijkste geluidbronnen en met in alle gevallen een geluidluwe zijde aan de binnenzijde van de bouwblokken. Deze bouw geeft in belangrijke mate afscherming.
Conclusie binnenstedelijke wegen
Verhoogde geluidsbelasting is naar het oordeel van het stadsdeelbestuur acceptabel. Temeer daar met gekozen stedenbouwkundige opzet overal sprake is van een geluidluwe zijde. Hierbij wordt mede overwogen, dat het geluid van de Bos en Lommerweg en Wiltzanghlaan slechts op een deel van het plangebied effect heeft en dat maatregelen om de geluidbelasting terug te brengen (ZOAB, geluidsschermen of anderszins), naar verwachting, ten aanzien van de kosten ervan niet in verhouding staan tot het effect wat ermee wordt bereikt en/ of stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige of landschappelijke aard. Het stadsdeelbestuur overweegt daarbij mede, dat het grotendeels gaat om vervangende nieuwbouw. In de bestaande situatie zijn ook reeds dubbelzijdig belaste woningen aan de Bos en Lommerweg.
4. Motivering ontheffing geluidsbelasting vanwege het industriegeluid
Hogere waarden
Het industrieterrein Westpoort is op grote afstand gelegen van het plangebied Kolenkit en bestaat uit een groot aantal geluidsbronnen. Dit maakt het akoestisch/financieel niet doelmatig om (bron)maatregelen te treffen. Ontheffing voor de hogere geluidsbelasting is naar het oordeel van het stadsdeelbestuur hier aanvaardbaar. Het gaat om een beperkt aantal panden met een beperkte overschrijding (tot maximaal 52 dB(A)), de geluidsbelasting vanwege andere geluidsbronnen op die panden is bovendien al hoger dan die vanwege Westpoort en het grootste deel van die belaste panden (in de Ringspoorzone) zorgen bovendien voor afscherming van het achterliggende deel van het plangebied.
Geluidsluwe zijde
Omdat de geluidsbelasting vanwege andere bronnen hier hoger is, zal de geluidsbelasting vanwege Westpoort om die reden geen bijdrage leveren aan het aantal dubbelzijdig belaste woningen.
Conclusie industriegeluid
Op een beperkt aantal panden geeft Westpoort een enigszins hogere geluidsbelasting. Omdat deze panden al door een andere geluidsbron hoger worden belast, en maatregelen aan de bron hier feitelijk ondoelmatig zijn, is het stadsdeelbestuur van oordeel dat het verantwoord is ontheffing voor het industriegeluid aan te vragen.
De hogere waarden dienen via een separaat besluit te worden verleend, voordat het bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Het geluidsrapport en de benodigde hogere waarden zijn 23 mei 2012 besproken met het Technisch Ambtelijk Vooroverleg Geluidhinder Amsterdam TAVGA. Het advies van TAVGA luidt als volgt: