direct naar inhoud van 3.4 Stadsdeelbeleid
Plan: Kolenkitbuurt Middengebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.E1201BPSTD-OH01

3.4 Stadsdeelbeleid

Het stadsdeel heeft meedere beleidsvisies in voorbereiding. Het is aannemelijk dat dit beleid gedurende het planproces van onderhavig bestemmingsplan wordt vastgesteld. In deze paragraaf is voor de volledigheid dit beleid al beschreven.

Woonbeleid

Huizen in West, woonvisie voor stadsdeel West 2012-2016

Het stadsdeel heeft 22 mei 2012 de Woonvisie 2012-2016 vastgesteld. Deze woonvisie vervangt de woonvisies van de vier voormalige stadsdelen en biedt een overzicht van ambities, inzet en resultaatdoelstellingen van stadsdeel West voor wat betreft wonen. Stadsdeel West vindt het belangrijk dat mensen met verschillende achtergronden, inkomens en gezinssamenstellingen naar tevredenheid kunnen wonen, werken, leren en verblijven. Het stadsdeel stelt daarom de volgende prioriteiten in de woonvisie:

  • a. voldoende woningen voor lage en middeninkomens;
  • b. kwalitatief goede en duurzame woningen;
  • c. diversiteit aan woningen op wijkniveau.

Economisch beleid

Detailhandelsvisie 2011-2015

De Detailhandelsvisie is vastgesteld op 24 januari 2012.

Winkels buiten de winkelstraten
In een aantal gebieden is gelet op de leegstand en toekomstige ontwikkelingen in de
detailhandel sprake van (risico op) overbewinkeling. Daarnaast heeft een te grote versnippering van winkels een negatief effect op het functioneren van de detailhandel. Het streven is daarom om de winkels zoveel mogelijk te concentreren in de winkelgebieden. Dat betekent niet dat alle winkels buiten de winkelgebieden moeten sluiten. Wel dat vestiging van detailhandel buiten de winkelgebieden niet gestimuleerd wordt en bij het verdwijnen van winkelfuncties in deze gebieden vestiging van andere functies mogelijk is. Het gaat dan om andere functies als persoonlijke verzorging, consumentendienstverlening, kantoor e.d. die zich kunnen blijven vestigen in deze gebieden. In sommige gebieden is omzetting in een woonfunctie ook een optie.
Bij nieuwbouw en transformatiegebieden is maatwerk noodzakelijk. Maar ook hier is het
uitgangspunt concentratie van winkels in bestaande winkelgebieden. Voor de Kolenkitbuurt betekent dit dat naast consumentgerichte bedrijvigheid en dienstverlening (incl. horeca)
buurtgerichte detailhandel mogelijk blijft aan dit deel van de Bos en Lommerweg (noord- en zuidzijde). De Bos en Lommerweg krijgt daarmee het karakter van een stadsstraat en aanloopgebied naar het Bos en Lommerplein.

Horecanota stadsdeel West 2011

De Horecanota stadsdeel West 2011 is vastgesteld op 5 juli 2011. Het stadsdeel wil voor bewoners en bezoekers van West een divers, aantrekkelijk en eigentijds horeca-aanbod realiseren, waarmee de leefbaarheid en attractiviteit van het wonen, werken en verblijven in West wordt versterkt. Stadsdeel West heeft zich tot doel gesteld het meest creatieve en ondernemende stadsdeel van Amsterdam te worden. Een bloeiende horecasector met levendige terrassen is een belangrijke pijler hiervan. Twee basisuitgangspunten liggen aan het horecabeleid ten grondslag:

  • a. horeca biedt kansen, waarop het stadsdeel wil inspelen;
  • b. er is hierbij nadrukkelijk oog voor het woon- en leefklimaat.

De Kolenkitbuurt is een gebied met overwegend een woonfunctie waar horeca beperkt en niet geconcentreerd aanwezig is. De Bos en Lommerweg is aanloopgebied voor het winkelgebied Bos en Lommerplein. Deze straat wordt gekenmerkt doordoor een concentratie van een mix aan voorzieningen, waaronder winkels en horeca.

Groen- en waterbeleid

Nota Groen en Blauw 2005-2015

In deze nota wordt invulling gegeven aan het groen- en waterbeleid in Bos en Lommer. Dit beleid is na de fusie van de stadsdelen in 2010 overgenomen door stadsdeel West. De groene lijn langs de Leeuwendalersweg (in oost-westrichting) en de oever van de Ringspoorzone maken onderdeel uit van de groenblauwe structuur van Bos en Lommer. Het is van belang dat deze groene en blauwe routes behouden blijven en kwalitatief worden versterkt. Een beleidsuitgangspunt is dat als ergens groen verloren gaat of water verdwijnt, dit dient te worden gecompenseerd.

Parkeerbeleid

Nota Parkeren (2012)

Het parkeerbeleid van Stadsdeel West is 5 juni 2012 vastgesteld in de Parkeernota stadsdeel West 2012-2020. De uitgangspunten met betrekking tot parkeernormen bij nieuwbouw of vervangende bouw zijn:

  • a. een nieuw bouwinitiatief mag geen significant extra parkeerclaim op de openbare ruimte tot gevolg hebben;
  • b. indien er sprake is van een significante extra parkeerclaim dient deze opgevangen te worden in een parkeervoorziening;
  • c. een bewoner die beschikt of kan beschikken over een parkeerplaats komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning, ongeacht de woning een corporatiewoning is (al dan niet sociale huur), een private huurwoning of een koopwoning (conform de parkeerverordening). Voor de appartementscomplexen waar hiervan is afgeweken geldt een uitsterfbeleid;
  • d. om een hoge kwaliteit van de openbare ruimte te verwezenlijken moet gestreefd worden naar zo min mogelijk parkeerplaatsen in de openbare ruimte;
  • e. bij de planvorming dient rekening gehouden te worden met voldoende ruimte ten behoeve van deelauto's, laad- en losvoorzieningen en gehandicaptenparkeerplaatsen;
  • f. indien geen garageplekken beschikbaar zijn onder het appartementencomplex wordt voor bewoners die een garageplek wensen, tot het moment dat een garageplek vrijkomt, de mogelijkheid gegeven om in een ringparkeervoorziening te parkeren (zodra gerealiseerd);
  • g. de parkeernormen voor koop- of vrijesectorhuurwoningen zijn minimaal 0,6 en maximaal 0,9 parkeerplaatsen per woning. Voor sociale huurwoningen geldt een minimale norm van 0,4 en maximale norm 0,6 parkeerplaatsen per woning.

Voor het plan voor het Middengebied Kolenkitbuurt geldt, dat specifieke maatwerkafspraken zijn gemaakt over parkeren. Ten tijde van de voorbereiding en de besluitvorming over het Uitwerkingsplan (17 april 2012 definitief besluit) was namelijk het oude parkeerbeleid nog van toepassing.

  • voor de marktwoningen geldt een parkeernorm van 1,0 parkeerplek per woning;
  • voor de sociale huurwoningen geldt een parkeernorm van 0,5 parkeerplek per woning;
  • voor bezoekers geldt een parkeernorm van 0,2 parkeerplek per woning;

Het vastgestelde Uitwerkingsplan is daarmee niet gebaseerd op de recent vastgestelde "Parkeernota West", maar wel conform de gemaakte afspraken tussen Stadsdeel West en Eigen Haard.

Conclusie

Het plan past binnen het stadsdeelbeleid en de gemaakte afspraken inzake parkeren.