Plan: | Kolenkitbuurt Middengebied |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.E1201BPSTD-OH01 |
Sprong over de A10
Gelegen tussen de A10 en het Ringspoor vormt de Kolenkitbuurt een schakel tussen Nieuw West en Amsterdam binnen de ring. De grenzen van het centrumstedelijke milieu schuiven steeds verder op van de binnenstad naar de stadsrand. Dit proces zal op termijn waarschijnlijk ook de Kolenkitbuurt bereiken. Na de transformatie en revitalisering krijgt de buurt een bijzondere positie: enerzijds profiteert de buurt van het groen en de ruimte van Nieuw West en anderzijds sluit het aan bij de stedelijkheid van Amsterdam binnen de ring.
Het Middengebied: Stedelijkheid in de luwte.
De verandering van de Bos en Lommerweg, ingezet door het Vernieuwingsplan Kolenkitbuurt, zet zich door in het uitwerkingsplan Middengebied. De straat transformeert tot een stadsstraat met functies aan beide zijden. Vanaf het Ringspoor tot aan de Admiraal de Ruyterweg wordt de Bos en Lommerweg zowel ruimtelijk als functioneel een dynamische stadsstraat.
Achter de drukte van de Bos en Lommerweg liggen rustige woongebieden, waaronder het Middengebied. In deze gebieden ligt de nadruk op het woonprogramma en de buurtondersteunende functies. Met de stedelijkheid van Amsterdam binnen de ring en de open, collectieve opzet van Nieuw West, de drukte van de Bos en Lommerweg en de gemoedelijke woongebieden kan het karakter van de nieuwe buurt het best worden omschreven als 'stedelijkheid in de luwte'. Die term is niet alleen van toepassing op de ligging van de buurt, maar ook op de contrasten binnen de buurt. Juist de combinatie van prettige en rustige woonmilieus met in de nabijheid een drukke, levendige stadsstraat is aantrekkelijk voor de huidige bewoners en voor nieuwe jonge stedelijke gezinnen.
Autovrije gebieden
In het Middengebied komt de nadruk te liggen op aangenaam en kindvriendelijk wonen. Twee autovrije gebieden (samen 1,5 ha ) versterken deze kwaliteit. Op de plek van de voormalige Nannostraat komt het Nannoplein. Dit buurtplein ligt net achter de Bos en Lommerweg en staat in verbinding met het pleintje voor de New Kit.
Aan de andere kant van de Leeuwendalersweg ligt het andere autovrije gebied: het Lidewijpark. Dit driehoekige park is het sluitstuk van het Lidewijpad en zo onderdeel van een langzaam verkeerroute tot aan het Bos en Lommerplein.
Om de autovrije gebieden te kunnen realiseren wordt het overgrote deel van het parkeren opgelost binnen de bouwblokken. Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Niet alleen de woningen in de vrije sector, maar ook de woningen in de sociale sector parkeren binnen het bouwblok. Autoverkeer is alleen toegestaan op de Leeuwendalersweg en in de Akbarstraat. Het aantal oversteekpunten voor kinderen wordt daarmee zo klein mogelijk gehouden.
Scholen in het hart van de Kolenkitbuurt
De Kolenkitbuurt is kinderrijk. De scholen vervullen daarom een belangrijke rol bij de transformatie van de buurt. Ze zijn gekoppeld aan de twee autovrije gebieden. De Paulusschool blijft bestaan op de huidige locatie en wordt onderdeel van het toekomstige Lidewijpark. De Bos en Lommerschool wordt verplaatst naar het bouwblok dat een schakel is tussen de Bos en Lommerweg en het Nannoplein. De vernieuwing van de Kolenkitbuurt krijgt zo een duidelijk gezicht aan de Bos en Lommerweg. De scholen gaan gebruik maken van gezamenlijke voorzieningen. Hierdoor komt er een stroom op gang tussen de twee scholen. De ingang van de scholen ligt aan een veilige autovrije straat of plein. Kinderen kunnen zich via de autovrije straten op een veilige manier van de ene naar de andere de school bewegen. Het Ernest Staesplein in het Zuidelijk Veld is te bereiken via een veilige oversteekplaats bij de Bos en Lommerschool.
Fijnmazig stedelijk weefsel
De bebouwing rondom de autovrije gebieden bestaat uit drie, relatief smalle bouwblokken van 36 meter breed die de bestaande structuur van de buurt volgen. Er ontstaat een fijnmazig stedelijk weefsel van straten, plein- en parkruimtes. Door de straatbreedte van 12 meter doen de straten stedelijk aan. De gesloten bouwblokken definiëren de openbare ruimte op een heldere manier.
Gebouwen ten dienste van de openbare ruimte
Bij de ontwikkeling van de bouwblokken en de woningplattegronden van de woningen wordt specifieke aandacht gegeven aan woningen waar vanuit er vanzelfsprekend en goed zicht is op de straat: Het motto voor deze buurt is niet voor niets: 'ogen op de straat'. Dit verhoogt de sociale veiligheid van de openbare ruimte. Door toepassing van schuine kappen wordt voorzien in een goede lichttoetreding op de terrassen en de begane grond binnen bouwblokken. De bouwblokken kennen geen stukken met dichte gesloten gevels, aan alle zijden bevinden zich woningen en entrees. De thematiek van de encroachmentzone, een zachte overgang van de straat naar de woning, wordt vanuit het Zuidelijk Veld doorgezet in de vorm van plantenbakken, stoeptuintjes en eventueel trappetjes. Zo kan er op verschillende manieren sprake zijn van interactie tussen de bewoners in de gebouwen en de mensen in de openbare ruimte. Dit is een voorwaarde voor een goed functionerende openbare ruimte.
Binnengebieden
In de binnenterreinen wordt op maaiveld geparkeerd. De buitenruimtes van de woningen liggen op een houten dek boven de geparkeerde auto’s en steken zo’n drie meter uit. Zo is er voldoende lichttoetreding op het maaiveld. De erfafscheidingen worden mee ontworpen met de woningen en dragen bij aan de groene en lichte uitsraling. In delen van de bouwblokken is het mogelijk om bomen te planten of tuinen te maken met volle grond. Het streven is om één boom per binnengebied te planten. In de verdere uitwerking wordt onderzocht of het mogelijk is om de thematiek van hagen en plantenbakken ook in de binnengebieden toe te passen.
Kenmerkend voor Nieuw West is dat de openbare ruimte overvloedig en groen is. De gebouwen staan als objecten los in de ruimte. De openbare ruimte vloeit hier tussendoor zonder een duidelijk onderscheid te maken tussen privé en openbaar. Met de transformatie naar een centrumstedelijk woonmilieu wordt de openbare ruimte helder en duidelijk gedefinieerd. De gebouwen gaan de openbare ruimte vormen die daardoor compacter en levendiger wordt. Verschillende contrasten kenmerken het Middengebied. Dynamisch en rustig, rustig, intiem en weids, pleinachtig en parkachtig. Deze afwisseling komt ook tot uitdrukking in de inrichting van de openbare ruimte. Juist een gedifferentieerde openbare ruimte maakt de buurt interessant en herkenbaar. Er zijn vijf belangrijke openbare ruimtes te onderscheiden:
Voor een nadere omschrijving van de openbare ruimte wordt verwezen naar het uitwerkingsplan Middengebied - Kolenkitbuurt - Amsterdam West, dat als bijlage bij dit plan is gevoegd.
Het Uitwerkingplan Middengebied Kolenkitbuurt Amsterdam West geeft ruimte aan een nieuw en gevarieerder woningaanbod, gericht op het verbeteren van de woonsituatie van de huidige bewoners en het aantrekken van nieuwe bewonersgroepen. Met behulp van grootschalige sloopnieuwbouw wordt een kwalitatief hoogwaardig, duurzaam en veilig woonmilieu gecreëerd waar ontmoeting voorop staat en ruimte is voor stedelijke gezinnen.
Het woningbouwprogramma van ca. 480 woningen gaat daarom uit van de volgende uitgangspunten:
Om de gewenste levendigheid te bereiken is het toevoegen van bedrijfsmatige functies essentieel. In de plinten van de gebouwen aan de Bos en Lommerweg komen commerciële, levendige functies. Er is plaats voor hoogwaardige daghoreca en voorzieningen voor flexibel werken. Deze functies presenteren zich maximaal aan de straat. Om de Bos en Lommerweg te profileren moet de branchering afgestemd worden met de zuidzijde, waar het zogenaamde Borstblok nog zo’n 10 jaar wordt gehandhaafd. In de autovrije straten is het mogelijk om op de hoeken van de bouwblokken kleinschalige woon/werkwoningen of buurtondersteunende functies te situeren.
Een sterke brede school en een evenwichtig voorzieningenprogramma zijn noodzakelijk om de Kolenkitbuurt aantrekkelijk te maken. Zowel voor de huidige bewoners die terugkeren in de sociale huurwoningen, als voor de toekomstige bewoners van de vrije sector huur- en
koopwoningen die Eigen Haard ontwikkelt. Bijzondere aandacht gaat uit naar functies die ontmoeting en cohesie faciliteren tussen beide groepen. Er wordt daarom ruimte geboden voor sociaal maatschappelijke functies, waaronder de schoolvoorzieningen met bijbehorend gymlokaal, een kinderdagverblijf en een multifunctionele accommodatie.
De scholen
In het middelste blok (B1) wordt de nieuwe Bos en Lommerschool ontwikkeld. De Paulusschool blijft bestaan in het huidige gebouw op de huidige locatie. De aula en gymzaal van de nieuwe Bos en Lommerschool worden gebruikt door beide scholen.
Kinderdagverblijf
Met de ontwikkeling van een kindvriendelijke wijk en de komst van een brede school is ook een kinderdagverblijf gewenst in dit deel van de buurt. Het is wenselijk om de kinderopvangvoorziening, in verband met de onderlinge samenwerking en het gedeelde ruimtegebruik met buitenschoolse opvang, zo dicht mogelijk bij de school aan het Nannoplein te situeren.
Multifunctionele accommodatie
Rond het Nannoplein komen multifunctionele accommodaties ten behoeve van ontmoeting en participatie/integratie. Uitgegaan wordt van gedeeld gebruik van alle ruimten. Organisaties krijgen geen eigen kantoor en activiteitenruimten.
Ontmoeting vormt het centrale thema voor de openbare ruimte. Hier vindt interactie plaats tussen de bewoners. In het plan worden verschillende plekken gemaakt voor verschillende leeftijdsgroepen. De Kolenkitbuurt is nu een kinderrijke buurt. In de toekomst neemt dit weliswaar iets af, maar de noodzaak voor veel speelmogelijkheden blijft aanwezig.
De kleine kinderen tot 6 jaar spelen voor de woning waar ouders goed toezicht kunnen houden. Kinderen van 6-12 jaar spelen om de hoek op het plein of in het park. Zij kunnen na schooltijd ook de schoolpleinen gebruiken. De oudere kinderen vinden hun plek op het Johan Cruyffcourt en de Bos en lommerweg. Spelen is belangrijk, daarbij is het essentieel juist de ouders te faciliteren; de kinderen volgen de ouders. In het park en op het plein worden daarom plekken gemaakt voor ouderen. Zij houden zo ook toezicht op de aanwezigen in die ruimtes. Er is ook voorzien in een voorziening om toezicht te houden op het speelterrein.
De openbare ruimte is een belangrijk middel dat wordt ingezet voor de vernieuwing van het Middengebied. De autovrije gebieden zijn cruciaal. Ze zorgen voor veilige en prettige straten waar ruimte is voor ontmoeting. De autovrije gebieden hebben samen een omvang van circa 1,5 ha.
Alle straten die toegankelijk zijn voor auto's zijn eenrichtingsverkeer en worden ingericht als 30 km gebied, behalve de Bos en Lommerweg. Vanaf de Leeuwendalersweg en de Akbarstraat zijn de parkeervoorzieningen in de bouwblokken toegankelijk. De maaiveldparkeerplaatsen voor bezoekers en het niet woonprogramma liggen aan deze wegen. De huidige bushalte aan de Wiltzanghlaan blijft vooralsnog bestaan. Voor de Paulusschool en de Bos en Lommerschool komen kiss & ride stroken. In het Middengebied gelden overeenkomstig het parkeerbeleid van Stadsdeel West de volgende parkeernormen:
De kopers en (sociale) huurders parkeren de auto in de bouwblokken achter de woning. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het autovrij maken van een groot deel van de buurt. Op maaiveld parkeren alleen de bezoekers en het niet-woon programma.
Voor een uitgebreide beschrijving van de toekomstige situatie wordt verwezen naar het Uitwerkingsplan Middengebied - Kolenkitbuurt - Amsterdam West, dat als bijlage 1 bij dit plan is gevoegd.