direct naar inhoud van 7.6 Effecten van het Steigerplan
Plan: Bestemmingsplan Water
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1103BPSTD-VG01

7.6 Effecten van het Steigerplan

In 2010 is onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het Steigerplan van stadsdeel Centrum op het aantal vaarbewegingen. In dit onderzoek is het vervoer op het water in kaart gebracht, zijn de gevolgen van het steigerplan onderzocht en zijn relevante toekomstige ontwikkelingen op het water en in de toeristische sector van Amsterdam geprognostiseerd. Uit het onderzoek blijkt dat de negatieve effecten van het Steigerplan beperkt zijn. Allereerst is de invloed van het Steigerplan op het totale vervoer (inbegrepen het vervoer over land) in de Amsterdamse binnenstad beperkt. Slechts een klein deel (1%) van het totale vervoer in Amsterdam Centrum vindt plaats op het water. En een klein deel daarvan (circa 2%, 316 vaartuigen) betreft commercieel vervoer, te weten passagiersvaart en goederenvervoer. Het onderzoek is als bijlage 8 bij de toelichting opgenomen.

Het belangrijkste effect van het Steigerplan en nieuwe steigers is volgens reders en beleidsmakers een betere spreiding van de commerciƫle vaart in de Amsterdamse binnenstad. Als gevolg daarvan verwachten zij in het geheel minder drukte en overlast en een verbeterde veiligheid en doorvaart op en rondom het water. Daarnaast betreft een groot deel van de totale rondvaart traditionele rondvaart met vaste 'van A naar A' routes. Het steigerplan zal hierop een zeer beperkte invloed hebben. De hoeveelheid rondvaartexploitatievergunningen zit aan zijn maximum, hetgeen betekent dat er geen extra rondvaartboten meer bijkomen. Op vrijwel alle locaties voor op- en afstapvoorzieningen varen op dit moment al lijndiensten voorbij, die niet aan land kunnen komen omdat er geen op- en afstapvoorzieningen zijn.

Het Steigerplan leidt dus niet zozeer tot meer vaarbewegingen van commerciƫle vaart. Op een aantal nieuwe op- en afstaplocaties kan een toename in vaaractiviteit ontstaan doordat op locaties waar nu geen steiger is in de toekomst gehalteerd kan gaan worden. Welke locaties dat precies zijn en om welke aantallen vaarbewegingen het gaat, is niet op voorhand aan te geven.

Het Steigerplan en de nieuwe steigers kunnen een belangrijke impuls zijn voor de bevordering van goederenvervoer over water. In dat geval nemen vaarbewegingen door goederenschepen toe en is de verwachting dat het goederenvervoer over de weg langs de grachten zal afnemen. Ontwikkelingen op het gebied van schoner varen, zoals de nieuwe uitstootnorm die vanaf 2015 voor nieuwe motoren geldt (stillere en schonere motoren) en stimuleringssubsidies voor nieuwe motoren, zullen geluids- en stankoverlast in de toekomst terugdringen. De toeristische groei in Amsterdam heeft naar verwachting slechts beperkt invloed op de nieuwe steigers.