direct naar inhoud van 7.5 Vaarbewegingen Prinsengracht
Plan: Bestemmingsplan Water
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1103BPSTD-VG01

7.5 Vaarbewegingen Prinsengracht

In het najaar 2009, voorjaar 2010 en zomer 2010 zijn op drie locaties in het plangebied tellingen uitgevoerd. De tellingen geven inzicht in het aantal boten dat op iedere locatie langs vaart, op welke tijden er meer en minder boten op het water zijn en wat voor boten er op het water varen. De resultaten van deze meting zijn vergeleken met soortgelijk onderzoek dat in 2003 en 2004 voor de dienst Binnenwaterbeheer is uitgevoerd. Destijds is gemeten op respectievelijk 10 en 15 locaties, waaronder de drie locaties op de Prinsengracht. Het onderzoek dat hiernaar is verricht is als bijlage 7 bij de toelichting opgenomen.

Een vergelijking tussen de drie tellocaties van 2003, 2004 en 2009/2010 laat zien dat het in het voorjaar van 2010 en het najaar van 2009 rustiger was op het water van de Prinsengracht dan in 2004 en 2003. De zomerperiode van 2010 is qua drukte vergelijkbaar met 2003 en 2004. Voor de telling in 2010 geldt verder dat, evenals in 2003 en 2004, de zomer de drukste periode op het water is, gevolgd door het voorjaar. Het najaar is het minst druk. Geconcludeerd is dat er qua drukte op de Prinsengracht in de zomer nauwelijks verschil is met de tellingen in 2003 en 2004. In het voorjaar is het iets rustiger dan tijdens voorgaande tellingen en in het najaar is het ook iets rustiger dan in 2003 en 2004, maar zijn de verschillen tussen de jaren gering. Kortom, het is in vergelijking met zes à zeven jaar geleden net zo druk of iets rustiger op het water van de Prinsengracht.

De meest voorkomende type boten zijn rondvaartboten, sloepen en motorboten. Voor alle seizoenen geldt dat er een gering aantal waterfietsen en overige beroepsvaartuigen vaart. Bij de Prinsengracht/Anne Frank en Prinsengracht/Leidsegracht worden vaker waterfietsen gezien dan bij de Brouwersgracht. Uit meldingen bij het Meldpunt Overlast te water van Waternet blijkt dat bijna driekwart van de meldingen van overlast betrekking heeft op pleziervaartuigen en een kwart op klachten over rondvaartboten.