direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doelstelling
Plan: Legmeerpolder
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.11-VG02

1.1 Aanleiding en doelstelling

Op 4 februari 2003 heeft het college besloten in te stemmen met het Plan van Aanpak Actualisatie Bestemmingsplannen, met als doel om te komen tot actuele bestemmingsplannen voor het gehele grondgebied van de gemeente Amstelveen.

Bij deze inhaalslag gaat het om het conserveren en beheren van de bestaande situatie en eventueel consolideren van het bestaande juridisch-planologisch kader. Vastgesteld beleid wordt doorvertaald en ontwikkelingen waarvoor de planvorming en besluitvorming zijn afgerond, worden meegenomen. Het gemeentelijk beleid is erop gericht toe te werken naar grotere uniformiteit en daardoor meer rechtsgelijkheid van de bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen dienen goed onderbouwd te zijn op hoofdlijnen van beleid. Tevens dienen zij de nodige flexibiliteit in zich te hebben en de randvoorwaarden voor ontwikkelingen duidelijk aan te geven. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van een zoveel mogelijk uniforme opzet voor toelichting, planregels en verbeelding (digitale plankaart).

Binnen het Plan van Aanpak is dit het elfde plangebied, waarvoor een nieuw bestemmingsplan wordt opgesteld. Binnen het bestemmingsplangebied bevinden zich voornamelijk tuinbouwcomplexen met de daarbij behorende bedrijfswoningen en het oostelijk deel van het plangebied is een relatief open en leeg agrarisch gebied met een beperkt aantal verspreid liggende agrarische complexen.

Voor de Legmeerpolder is een planologische inrichtingsstudie gemaakt. Deze planologische inrichtingsstudie heeft tot doel om met rekenschap van externe factoren, lokale en regionale ambities een ruimtelijk toekomstbeeld voor de Legmeerpolder te geven. Hoewel de ruimtelijke mogelijkheden in hoge mate afhankelijk zijn van de ontwikkeling van mainport Schiphol (20 Ke-beleid), heeft deze studie nadrukkelijk ook tot doel om als gemeente pro-actief een eigen visie voor de toekomst van de polder te ontwikkelen. Temeer Amstelveen actief betrokken is bij onder andere de planontwikkeling van de mainport Schiphol, de greenport Aalsmeer en de corridorstudie Schiphol-Amsterdam-Almere (waaronder de rijksweg A9), kan bij deze ontwikkelingen een eigen wensbeeld van grote invloed zijn. Aangezien de ontwikkeling van de Legmeerpolder afhankelijk is van de ontwikkeling van de mainport Schiphol, is de visie van de Legmeerpolder nog niet voldoende uitgewerkt om mee te kunnen nemen in dit bestemmingsplan.

In het bestemmingsplan Landelijk Gebied (1993) is in de Legmeerpolder een openbaarvervoertracé opgenomen ter verbetering van de verbinding tussen Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn. Dit tracé is tot nu toe nog niet gerealiseerd maar nog steeds actueel. Grootschalige woningbouw in de Legmeerpolder, waarmee het 'afzetgebied' van de OV corridor aanzienlijk vergroot wordt, kan hierin aanvullend zijn. Andersom geldt, dat bij grootschalige woningbouw in de Legmeerpolder een goede OV-ontsluiting en een P&R-voorziening de verkeersdruk op het lokale wegennet aanzienlijk kan verminderen. Momenteel werken de gemeenten Amstelveen en Uithoorn samen met de Provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam aan de planvorming voor een HOV-buslijn tussen Amstelveen en Uithoorn (COVAU). De lijn loopt vanaf Busstation Amstelveen via de Legmeerpolder naar Uithoorn. Als het eindrapport door de provincie Noord-Holland wordt vrijgegeven zal dit ter reactie aangeboden worden aan o.a. B en W Amstelveen. In dit bestemmingsplan is dit openbaar vervoertracé weer opgenomen. Voor een nadere beschrijving van bovenstaande ontwikkelingen wordt verwezen naar § 4.7

Aangezien er in het grootste deel van het plangebied geen ontwikkelingen te verwachten zijn de komende jaren is overwegend gekozen voor de planvorm van een conserverend bestemmingsplan. Onder een conserverend bestemmingsplan wordt verstaan een bestemmingsplan waarin de bestaande toestand wordt vastgelegd.