direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en vervoer
Plan: Landelijk Gebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.09-OH01

4.5 Verkeer en vervoer

Infrastructuur Buitengebied

De ontsluiting van dit gebied wordt aan de oostzijde gevormd door de Amsteldijk Zuid en aan de westzijde door de Bovenkerkerweg/Zijdelweg. De Amsteldijk Zuid heeft een primaire functie ter ontsluiting van de aanliggende percelen en Nes aan de Amstel. De Bovenkerkerweg/Zijdelweg hebben een primaire functie voor (doorgaand) verkeer van en naar Amstelveen. In principe kent een dergelijke weg geen rechtstreekse erfaansluitingen, maar de huidige aanwezige erven kunnen momenteel niet op een andere wijze ontsloten worden. Tussen deze noord-zuid wegen - die rechtstreekse verbindingen naar de gemeente Uithoorn vormen - is nog een aantal oost-westverbindingen met een overwegend landelijk karakter aanwezig. Dat zijn de oude Bovenkerkerweg (een afsplitsing van de eerder genoemde Bovenkerkerweg), de Nesserlaan en Langs de Akker. Deze laatstgenoemde weg sluit aan op de Burgemeester Boersweg, die op haar beurt weer een aansluiting op de rijksweg A9 geeft. Ook de Krijgsman en de Kruitmolen vormen oost-west verbindingen. Zij dienen echter louter ter ontsluiting van de aanliggende bedrijven.

Infrastructuur Nes aan de Amstel

De ontsluitingsstructuur van Nes aan de Amstel is zeer overzichtelijk:

Een gedeelte van de bebouwing is georiënteerd op de historische verbindingsweg langs de Amstel. In het noorden geeft deze verbinding met de kern van Amstelveen en (via Langs de Akker en de Burgemeester Boersweg) de rijksweg A9; in het zuiden met Uithoorn en verder. De kern van Nes aan de Amstel is via één weg - de Kerklaan - aangesloten op de Amsteldijk Zuid.

De Amsteldijk Zuid heeft - naast zijn ontsluitingsfunctie voor de aangelegen bebouwing - ook een toeristisch/recreatieve betekenis, hoewel hij met name buiten Nes aan de Amstel ook vaak als sluiproute door het autoverkeer gekozen wordt dat geen herkomst of bestemming in dit gebied heeft.

Categoriseringsplan

In het Categoriseringsplan van de gemeente Amstelveen zijn de Bovenkerkerweg (de doorgaande weg) en de Zijdelweg als gebiedsontsluitingsweg (wettelijke maximum snelheid van 50 of 70 km/uur binnen de bebouwde kom, wettelijke maximum snelheid van 80 km/uur buiten de bebouwde kom) aangegeven. De Amsteldijk Zuid, alsmede de Bovenkerkerweg (gedeelte in de polder), de Nesserlaan, Langs de Akker en Krijgsman en de Kruitmolen zijn als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom (wettelijke maximum snelheid van 60 km/uur) aangegeven. De wegen in de kern van Nes aan de Amstel zijn aangewezen en ingericht als toegangswegen binnen de bebouwde kom (30 km/h-zone).

In dit bestemmingsplan is een onderscheid gemaakt tussen doorgaande verkeerswegen en ontsluitingswegen.

Parkeren en overige voorzieningen

Het gemeentelijk beleid met betrekking tot parkeren is als volgt vastgelegd in de Parkeernota: in geval van nieuwbouw moet de initiatiefnemer zorgen voor voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein. De parkeervoorzieningen o.a. bij de emergohal en de volkstuinen in het noorden van het plangebied zijn als zodanig bestemd.

Bij de inrichting van de bestemming verkeersdoeleinden dient rekening te worden gehouden met de bereikbaarheid van gebouwen voor minder validen en met de sociale veiligheid van de (woon-)omgeving. Bij publieksaantrekkende functies dient, conform de in de Nota Fiets genoemde richtlijnen, voldoende parkeercapaciteit voor bezoekers aanwezig te zijn.

Openbaar vervoer

Via de Bovenkerkerweg rijden de volgende buslijnen: lijn 170 + 142 (Uithoorn-Amsterdam CS), 146 (Uithoorn-Amstelveen-Amsterdam Bijlmer/ArenA). Lijn 149 rijdt via Nesserlaan - Galjoen (inclusief busdoorsteek ten noorden van de Nesserlaan). Gedurende de dienstregeling 2010 zal lijn 300 (Zuidtangent: Haarlem-Amsterdam-Zuidoost (en IJburg)) via de Burgemeester Boersweg gaan rijden met een halte op die weg.

Momenteel loopt de COVAU studie naar inpassing van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV bus) tussen Uithoorn/Aalsmeer en Amstelveen, waarbij een voorkeursvariant voor de zomer van 2009 aan B en W Amstelveen zal worden aangeboden. Deze variant gaat uit van een route over het voormalige spoortracé door de Legmeerpolder en dan via de Burgemeester Wiegelweg en de Poortwachter naar Amstelveen Busstation

Langzaam verkeer

In het landinrichtingsplan Amstelland is een aantal nieuw aan te leggen fiets- en wandelpaden opgenomen ten behoeve van het recreatief medegebruik van het platteland. Enkele fietspaden hebben bovendien een functie voor utilitair gebruik. In het landinrichtingsplan is aansluiting gezocht bij het Deelplan Recreatieve Routes van het groengebied Amstelland. Alleen daar waar de fietspaden niet in de betreffende bestemming passen zijn deze specifiek op de plankaart aangeduid.

In de gemeentelijke Nota Fiets staan met betrekking tot het Buitengebied de volgende hoofdfietsroutes opgenomen:

  • I. Bovenkerkerweg (doorgaande weg);
  • II. Nesserlaan;
  • III. Middenweg;
  • IV. Langs de Akker;
  • V. Kruitmolen;
  • VI. Amsteldijk Zuid.

Gepland staan hoofdfietsroutes via het voormalige A3-tracé (noord-zuid-verbinding tussen Langs de Akker en de Nesserlaan) en een oost-west-verbinding tussen de wijken Waardhuizen/Groenelaan en de Amstel.

Onderzoek loopt nog naar de haalbaarheid van een oost-west hoofdfietsroute tussen de Middenweg en Nes aan de Amstel.

Verkeer en milieu

De gemeente stuurt via haar verkeers- en vervoers- en milieubeleid (respectievelijk de Amstelveense Verkeers- en Vervoersvisie en het Actieplan Luchtkwaliteit Amstelveen 2007-2015) op een verbetering van de luchtkwaliteit. door het doorgaande (vracht)verkeer zoveel mogelijk te weren en bestemmingsverkeer via de daarvoor meest geschikte routes te leiden worden kwetsbare gebieden (verblijfsgebieden, waaronder het landelijk (buiten)gebied)) ontlast. Dit komt ook ten goede aan de leefbaarheid van die gebieden.