Plan: | Overstad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0361.BP00017-0305 |
In het geval van een bestemmingsplan waarin nieuwe woningen of andere geluidgevoelige objecten mogelijk worden gemaakt binnen de onderzoekszone van een (spoor)weg of waarin sprake is van de aanleg of reconstructie van een weg, is het ingevolge de Wet geluidhinder (Wgh) noodzakelijk om aandacht te besteden aan de akoestische situatie.Ten behoeve van voorliggend bestemmingsplan is daarom een akoestisch onderzoek verricht (akoestisch onderzoek bestemmingsplan Overstad te Alkmaar, M+P raadgevende ingenieurs, 23 november 2012 ) (zie bijlage).
Er is onderzoek gedaan naar de geluidbelasting vanwege weg- en railverkeer op de gevels van nieuwe woningen binnen de bestemming 'Gemengd - 2' (de kavels 'Vegro' en 'P-Arcade Mobi Karwei') Daarnaast is de toename van de geluidbelasting op de bestaande woningen aan de Noorderkade en de Oosterweezenstraat onderzocht ten gevolge van de groei van het wegverkeer over de Oosterweezenstraat en de Kwakelkade (reconstructieonderzoek). Hierbij is ook een aantal woonboten in de Hoornsevaart en een aantal woningen aan de overzijde van de Hoornsevaart, aan de Friese Poort en de Hamei, meegenomen. Dit reconstructieonderzoek is niet verplicht in het kader van de Wgh, aangezien er geen fysieke ingrepen plaatsvinden aan de genoemde wegen. Vanwege recente wijzigingen aan omliggende wegen, is echter te verwachten dat de geluidbelasting op de bestaande woningen toeneemt. Daarom is in het kader van een goede ruimtelijke ordening onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het wegverkeerslawaai.
Uit het onderzoek naar de geluidbelasting van de nieuwe woningen blijkt dat de zowel op de kavel 'Vegro' als op de kavel 'P-Arcade Mobi Karwei' sprake is van een relevante geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai. Op twee punten is sprake van een overschrijding van de maximale ontheffingswaarde voor wegverkeerslawaai met 1 dB. Vanwege railverkeerslawaai is op de kavel 'Vegro' sprake van een relevante geluidbelasting. De geluidbelasting bedraagt maximaal 57 dB, waarmee de voorkeursgrenswaarde met 2 dB wordt overschreden.
Uit het reconstructieonderzoek blijkt dat, uitgaande van de groei van het wegverkeer conform verkeersmodel A van de gemeente, sprake is van een relevante toename van het geluid bij de woningen en woonboten rond de Kwakelkade en Oosterweezenstraat. Voor de woningen Noorderkade en Hamei, waar in het verleden al een hogere waarde is vastgesteld, levert dit geen bezwaren op aangezien de geluidbelasting nog altijd lager is dan de voorheen vastgestelde hogere waarde voor deze woningen. De woningen aan de Oosterweezenstraat hebben een dove gevel en hoeven daarom niet te worden getoetst aan het regime van de Wgh. Ook de woonboot aan de Kwakelkade 1 valt buiten het regime van de Wgh aangezien deze bestemming niet is vastgelegd. Voor de overige woonboten en voor de woningen aan de Friese Poort zou, na het afwegen van maatregelen bij de bron of in het overdrachtsgebied, een hogere waarde kunnen worden verleend. Indien in de toekomst de Kanaalkade wordt opengesteld voor tweerichtingsverkeer (verkeersmodel B), is nauwelijks sprake van een groei van het wegverkeer en neemt de geluidbelasting met minder dan 1 dB toe, wat in het kader van de Wgh niet wordt gezien als een relevante toename.
Conclusie
Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat op twee locaties in Overstad waar nieuwe woningen kunnen worden gebouwd, niet kan worden voldaan aan de maximale ontheffingswaarde voor wegverkeerslawaai. Als op deze locaties nieuwe woningen worden gerealiseerd, dienen deze van een dove gevel te worden voorzien. Op de betreffende locaties is de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - dove gevel 1' respectievelijk 'specifieke bouwaanduiding - dove gevel 2' opgenomen. Voor de overige woningen wordt door het college van burgemeester en wethouders een hogere waarde verleend.