Plan: | Alkmaar Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0361.BP00009-0305 |
Het wettelijk kader ten aanzien van geluidhinder is vastgelegd in de Wet geluidhinder, evenals in de Wet ruimtelijke ordening en het Bouwbesluit. In de Wet geluidhinder is vastgesteld welke akoestisch optimale situatie moet worden nagestreefd. Doel van de wet is te voorkomen dat het aantal gehinderden van weg-, spoor-, of industrielawaai toeneemt.
Per 1 juli 2012 zijn er nieuwe regels van kracht wat betreft het Geluid van verkeer op rijks- en spoorwegen. De regels zijn vastgelegd in hoofdstuk 11 de Wet Milieubeheer. Het proces staat bekend onder de werknaam SWUNG (Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid). Deze rijks- en spoorwegen hebben een geluidproductieplafond. Op referentiepunten langs de wegen is vastgelegd wat de maximale geluidsproductie mag zijn. De gegevens hiervoor zijn vastgelegd in openbare geluidregisters. De wegbeheerders Rijkswaterstaat en Prorail leggen jaarlijks vast of zij aan deze maximale geluidsproductie voldoen. Bij wijzigingen van dit soort wegen moet de vastgestelde maximale geluidsproductie in acht worden genomen. Voor de wijziging van de maximale geluidsproductieplafonds is een uitgebreide procedure voorgeschreven met daaraan gekoppelde maatregelen. Bij bouwen langs Rijks- en spoorwegen blijft de Wet Geluidhinder gelden. Bij de berekeningen hiervoor moeten de brongegevens uit de geluidregisters worden gebruikt.
Voor het plangebied Alkmaar Zuid gaat het alleen om geluidhinder van het wegverkeer.
Iedere weg heeft op grond van de Wet geluidhinder een zone. Binnen deze zone moet aandacht worden besteed aan de akoestische belasting op de gevel van geluidgevoelige functies, zoals woningen, scholen en gezondheidsinstellingen. Wegen die zijn ingericht als een woonerf of een 30-km zone, zijn in principe vrij van deze zone.
De geluidhinder van het verkeer op de ring (de Regulierslaan/Heilooƫr tolweg) is een van de provinciale hot-spots wat betreft geluidbelasting. De nieuwe weg is in het verleden vlak langs de woningen gelegd. Door diverse maatregelen zoals het plaatsen van de schermen en een beperking van de maximum snelheid en maatregelen aan de woningen zelf is de geluidbelasting hier tot de verleende grenswaarden beperkt. Wat betreft het plangebied is het van belang zorgvuldig om te gaan met uitbreidingen van woningen in de richting van de weg.
Voor het plangebied betekent dit ook dat de invalswegen, waar een maximum van 50 -km/uur geldt, van Kennemerstraatweg, de Vondelstraat en de Juliana van Stolbergstraat - Willem de Zwijgerlaan een aandachtzone voor het wegverkeerslawaai hebben. Alleen als in deze zones sprake is van nieuwbouw - waar het bestemmingsplan nu niet van uitgaat - zal het geluid van het wegverkeer voor deze nieuwbouw moeten worden verantwoord.