Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Veegplan 9 locaties Nieuwegein
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0356.BPNG2019002-VA03

Toelichting

 
hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Dit veegplan heeft betrekking op een negental locaties in de gemeente Nieuwegein. Een veegplan is een bestemmingsplan waarin de plannen van meerdere initiatiefnemers worden gebundeld. Het omvat correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen.
 
In het voorliggende bestemmingsplan gaat het op enkele locaties om planologische mogelijkheden die per abuis overschreven zijn door een nieuwe juridische planregeling, zonder rekening te houden met de eerder toegekende mogelijkheden. Ook is op bepaalde locaties een ruimtelijke ontwikkeling mogelijk gemaakt met een omgevingsvergunning, welke nog niet verwerkt is in een actuele juridische planregel. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal een bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen.
 
1.2 Ligging plangebied
Het plangebied bestaat uit negen specifieke locaties verspreid over de gemeente Nieuwegein. Het betreft de volgende locaties:
 
 
Overzicht locaties (bron: Startnotitie, 30 september 2019, aangepast Buro SRO, mei 2020))
  1. Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan, Nieuwegein
  2. Jutphasestraatweg 1A, Nieuwegein
  3. Vreeswijksestraatweg 10A, Nieuwegein
  4. Henri Dunantlaan 4, Nieuwegein
  5. Galecopperdijk 11, Nieuwegein
  6. Reinesteijnseweg 8, Nieuwegein
  7. Industrieweg 2A, Nieuwegein
  8. Structuurbaan 11, Nieuwegein
  9. Nedereindseweg 405, Nieuwegein 
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse beheersverordeningen en bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie de geldende beheersverordening of het geldende bestemmingsplan weergegeven.  
 
 
Locatie
Beheersverordening/
bestemmingsplan
Vastgesteld
1.Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan, NieuwegeinHerenstraat-Kruyderlaan5 maart 2018
2.
Jutphasestraatweg 1A, NieuwegeinFokkesteeg-Merwestein5 maart 2018
3.
Vreeswijksestraatweg 10 en 10A, NieuwegeinFokkesteeg-Merwestein5 maart 2018
4.
Henri Dunantlaan 4, Nieuwegein(Hoog)zandveld-Lekboulevard25 januari 2018
5.
Galecopperdijk 11 en 11A, NieuwegeinGalecop25 januari 2018
6.
Reinesteijnseweg 8, NieuwegeinGalecop en Nieuwraven4 juli 1991
7.Industrieweg 2A, NieuwegeinVreeswijk-Noord1 mei 2002
8.Structuurbaan 11, NieuwegeinPlettenburg - De Wiers4 juli 1991
9.Nedereindseweg 405, NieuwegeinBatau24 januari 2019
 
1.4 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 worden de verschillende locaties beschreven. Per locatie worden de voorgeschiedenis en achtergronden geschetst en wordt weergegeven op welke wijze het in het voorliggende bestemmingsplan is meegenomen. Hoofdstuk 3 bevat de juridische planbeschrijving. Tot slot komt in hoofdstuk 4 de uitvoerbaarheid aan bod.
hoofdstuk 2 Planbeschrijving
2.1 Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan
Op 27 juni 2012 is het bestemmingsplan ‘Hildo Kropstraat 35’ vastgesteld. Dit bestemmingsplan maakte de realisatie mogelijk van 23 startersappartementen en een kinderopvang op de locatie Hildo Kropstraat 35. De maximum bouwhoogte is hierbij deels gesteld op 13 m en deels op 4 m. Het noordelijke deel van het bouwvlak heeft de functieaanduiding 'gemengd', op basis waarvan op de begane grond ambachtelijk bedrijven, dienstverlening en bepaalde maatschappelijke voorzieningen zijn toegelaten. Beoogd werd om kinderopvang mogelijk te maken.
 
Huidige situatie Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan
Bestemmingsplan 'Hilde Kropstraat 35', 2012 (Bron: ruimtelijkeplannen.nl)
 
Op 20 december 2012 is een omgevingsvergunning verleend voor een bouwplan voor de 23 startersappartementen. In het aangevraagde en vergunde bouwplan is de kinderopvang komen te vervallen. Dit bouwplan is echter niet gerealiseerd. Vervolgens is op 28 mei 2018 een omgevingsvergunning verleend voor 27 appartementen, inclusief het veranderen van de bestaande in/uitrit op het perceel hoek Hildo Kropstraat met Kruyderlaan. Ook dit initiatief is niet gerealiseerd. Op 15 april 2020 heeft het college ingestemd om een allonge op de anterieure overeenkomst uit 2018 aan te gaan, waarmee een nieuw bouwplan met 24 appartementen mogelijk is. Hiervoor is op 2 juni 2020 door de raad een correctie van de beheersverordening 'Herenstraat-Kruyderlaan' vastgesteld, waarmee feitelijk opnieuw het bestemmingsplan ‘Hildo Kropstraat 35’ uit 2012 van kracht wordt. Afgesproken is dat deze locatie ook wordt meegenomen in het veegplan.
 
Er is een nieuw bouwplan beschikbaar (zie onderstaande afbeelding). Dit vormt de basis voor de verbeelding en regeling van het voorliggende veegplan.
 
Schetsontwerp (Bron 3N30 Architecten, 18 maart 2020)
   
Geldende beheersverordening
Sinds het raadsbesluit van 2 juni 2020 is het bestemmingsplan 'Hildo Kropstraat 35' onderdeel geworden van de beheersverordening 'Herenstraat-Kruyderlaan en daarmee opnieuw van kracht. Verder is aan de noordkant van de locatie een strook grond overschreven door het bestemmingsplan 'Jutphaas - Wijkersloot', dat is vastgesteld op 5 maart 2018.
 
Bijlagen en onderzoeken
Hoewel er op dit moment sprake is van een gewijzigd voorstel dat als basis dient voor het voorliggende veegplan, wordt inhoudelijk verwezen naar het in de bijlagen bij toelichting bijlage 1 opgenomen bestemmingsplan 'Hildo Kropstraat 35'. In dat bestemmingsplan zijn de volgende onderzoeken opgenomen:
  • akoestisch onderzoek;
  • bedrijven en milieuzonering;
  • luchtkwaliteit;
  • verkennend bodemonderzoek (milieu), 2008;
  • eindsituatie-bodemonderzoek (milieu), 2010;
  • verantwoording groepsrisico;
  • verkennend bodemonderzoek (milieu), 2011;
  • historisch bodemonderzoek (milieu), 2011;
  • mobiliteitstoets Nota parkeernormen.
Tevens is in de betreffende bijlage de omgevingsvergunning voor 27 appartementen, verleend op 28 mei 2018, opgenomen, met onder meer een bijlage over parkeren.
 
Stikstofberekening
Aangezien de planlocatie braakliggend is en de mogelijkheid bestond om aanvankelijk in totaal 27 appartementen te realiseren, is voor de planlocatie ten behoeve van de Wet natuurbescherming een stikstofberekening uitgevoerd (15 november 2019, SR190302, Buro SRO), welke te vinden is in de bijlagen bij toelichting bijlage 2. De ontwikkeling gaat gepaard met de uitstoot van stikstof in de gebruiks- en bouwfase waardoor in beeld gebracht moet worden wat de mogelijke effecten van de ontwikkeling zijn op de instandhoudingsdoelstellingen van de Natura 2000-gebieden. Uit de uitgevoerde stikstofberekening kan geconcludeerd worden dat de stikstofdepositie vanwege de beoogde ontwikkeling geen significante gevolgen heeft voor de Natura 2000-gebieden. Daarmee is er geen vergunning nodig in het kader van de Wet natuurbescherming. Met het oog op de Wet natuurbescherming is het plan uitvoerbaar. In het voorliggende bestemmingsplan gaat het nog om maximaal 24 appartementen: daarvoor geldt dezelfde conclusie.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Met onderhavig bestemmingsplan wordt een deel van de inhoud van het bestemmingsplan 'Hildo Kropstraat 35' opnieuw vastgesteld. De voor de eerder beoogde kinderopvang opgenomen functieaanduiding 'gemengd' wordt niet overgenomen. De plangrens aan de noordkant wordt gevormd door de grens van het bestemmingsplan 'Jutphaas - Wijkersloot'.
 
Deze gronden krijgen deels de bestemming 'Wonen', waarbij, zoals gebruikelijk in de gemeente Nieuwegein, ook aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten zijn toegelaten. De hoofdgebouwen dienen geplaatst te worden in het op de verbeelding aangegeven bouwvlak, dat voor 100% mag worden bebouwd. De maximum bouwhoogte is bepaald op 12,5 m en bij de bijbehorende bergingen op 3 m. Verder wordt hier uitgegaan van maximaal 24 wooneenheden.
In navolging van het bestemmingsplan 'Hildo Kropstraat 35' is een deel van de locatie bestemd voor 'Verkeer'. Hiervoor gelden de in de gemeente gebruikelijke bouw- en gebruiksmogelijkheden.
 
Het bestaande transformatorhuisje is, net als in het bestemmingsplan 'Hildo Kropstraat 35' voorzien van een bedrijvenbestemming. In het voorliggende bestemmingsplan is daarbij de aanduiding 'nutsvoorziening' gehanteerd, waarbij bepaald is dat ter plaatse uitsluitend een nutsvoorziening in de vorm van een transformatorhuis is toegelaten.
 
2.2 Jutphasestraatweg 1A
Voor het perceel Jutphasestraatweg 1A is op grond van de kruimelgevallenregeling (artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2° Wabo en artikel 4 van bijlage II Bor) op 23 juli 2013 een omgevingsvergunning verleend voor het uitbreiden van de bestaande woning. Hierbij werd afgeweken van het bestemmingsplan 'Fokkesteeg-Merwestein' (april 2008). De woning is gerealiseerd. 
 
Huidige situatie Jutphasestraatweg 1A
 
Linker- en rechterzijgevel nieuw (Bron: Architectenburo Huub van der Zee, 5 juni 2013)
 
Geldende beheersverordening
Op 5 maart 2018 is de beheersverordening 'Fokkesteeg-Merwestein' vastgesteld, waarbij abusievelijk de hiervoor genoemde omgevingsvergunning voor de uitbreiding van de woning aan de Jutphasestraatweg 1A niet verwerkt is. 
 
Bijlagen en onderzoeken
De omgevingsvergunning 'Jutphasestraatweg 1A', zie bijlagen bij toelichting bijlage 3, bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel:
  • omgevingsvergunning voor het uitbreiden van de woning, verleend op 23 juli 2013, met een bijlage over:
    • verkennend bodemonderzoek (milieu), 2011
  • ruimtelijke onderbouwing bouwplan woning Jutphasestraatweg 1a, 2011, behorend bij het (niet benutte) 'Projectbesluit Jutphasestraatweg 1a, genomen op 24 juli 2012'. 
Vertaling in bestemmingsplan
Het perceel van de Jutphasestraatweg 1A krijgt in het voorliggende bestemmingsplan de de bestemming 'Wonen', waarbij de grenzen zijn afgestemd op de kadastrale situatie. Deze gronden zijn bestemd voor wonen, met mogelijkheden voor aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. Er is een bouwvlak voor het hoofdgebouw opgenomen, overeenkomstig de op basis van de omgevingsvergunning gerealiseerde bebouwing. Hierbij is, conform het voorheen geldende bestemmingsplan 'Fokkesteeg-Merwestein' (2008), een maximale bouwhoogte van 6 m opgenomen.
 
Door het meest oostelijke deel van het perceel loopt een ondergrondse hoofdwatertransportleiding. Dit deel van het perceel heeft in het voorliggende bestemmingsplan de dubbelbestemming 'Leiding - Water' gekregen.
  
2.3 Vreeswijksestraatweg 10 en 10A
Het projectbesluit 'Vreeswijksestraatweg 10', genomen op 23 juli 2010 door het college van B&W, en de tegelijkertijd verleende en bijbehorende bouwvergunning maakt de bouw van een vrijstaande woning op het perceel Vreeswijksestraatweg 10 mogelijk. In dat verband is de volgende belangenafweging gemaakt: "Het bouwplan is gesitueerd op een groot perceel langs de Vreeswijksestraatweg, aan het water. In de bestaande situatie is er sprake van een kleine monumentale boerderij, in gebruik als kantoor aan huis en een schuur, welke momenteel als woonhuis in gebruik is. Het vervangen van de schuur voor een woonhuis langs het water is stedenbouwkundig een wenselijke ontwikkeling. De schuur kan uit maatschappelijke overwegingen tijdelijk worden gebruikt voor mantelzorg, maar dient daarna te worden afgebroken. De dichtstbijzijnde woning staat op ca. 19 meter afstand van de geplande nieuwbouw. De verwachting is dat omwonenden niet onevenredig in hun belangen worden geschaad. Uit de ruimtelijke onderbouwing en de ingewonnen adviezen blijkt dat de realisatie geen onevenredig nadelige effecten heeft op algemene belangen. We kunnen in alle redelijkheid doorslaggevende waarde hechten aan het belang van de aanvrager bij de realisatie van dit bouwplan."
 
Huidige situatie Vreeswijksestraatweg 10 en 10A
  
Luchtfoto (westelijke woning Vreeswijksestraatweg 10, oostelijke woning vreewijksestraatweg 10A)
 
Het bouwplan is gerealiseerd, waarbij de nieuwe vrijstaande woning huisnummer 10A heeft gekregen.
 
Geldende beheersverordening
Op 5 maart 2018 is de beheersverordening 'Fokkesteeg-Merwestein' vastgesteld. In deze beheersverordening is per abuis geen rekening gehouden met het projectbesluit 'Vreeswijksestraatweg 10'.
 
Bijlagen en onderzoeken
Het projectbesluit 'Vreeswijksestraatweg 10', zie bijlagen bij toelichting bijlage 4, bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel:
  • projectbesluit 'Vreeswijksestraatweg 10', genomen op 23 juli 2010, met bijbehorende
  • ruimtelijke onderbouwing 'Vrijstaande woning aan de Vreeswijksestraatweg nr. 10', met de volgende bijlagen:
    • verkennend bodemonderzoek (milieu);
    • nader bodemonderzoek (milieu);
    • akoestisch onderzoek;
    • archeologisch onderzoek;
    • ontwerpbesluit hogere grenswaarden;
    • BUS-melding (bodemsanering).
Vertaling in bestemmingsplan
In de regeling van dit bestemmingsplan is de regeling opgenomen voor de vrijstaande woning die door het projectbesluit 'Vreeswijksestraatweg 10' mogelijk is gemaakt.
 
De percelen Vreeswijksestraatweg 10 en 10A zijn opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan. Het plangebied is voorzien van de bestemming 'Wonen' waarbij ter plaatse van de woningen twee bouwvlakken, waar een maximale bouwhoogte van 6 m geldt, gesitueerd zijn. Op het perceel van Vreeswijksestraatweg 10A bevindt zich de inmiddels nieuw gerealiseerde woning.
 
De voormalige boerderij betreft een gemeentelijk monument. Hiervoor is de 'specifieke bouwaanduiding - gemeentelijk monument' opgenomen. In de Algemene aanduidingsregels is aangegeven dat deze gronden tevens bestemd zijn voor een gemeentelijk monument.
 
Bestaande schuur
Op Vreeswijksestraatweg 10 bevindt zich de voormalige boerderij met schuur, die thans gebruikt wordt als mantelzorgwoning. Deze bestaande schuur krijgt de 'specifieke bouwaanduiding - schuur'. De schuur moet echter worden gesloopt zodra de huisvesting in verband met mantelzorg ter plaatse ten einde is gekomen. In het projectbesluit ‘Vreeswijksestraatweg 10’, genomen op 23 juli 2010, is immers bepaald dat de bestaande schuur op het perceel, inmiddels geheten Vreeswijksestraatweg 10A, op termijn moet worden afgebroken. De schuur mag nog zolang blijven staan als hierin aan familie mantelzorg wordt verleend. Maar zodra deze mantelzorg niet langer wordt verleend, moet de schuur worden afgebroken; de sloop moet zijn voltooid binnen twee maanden na afloop van de mantelzorgsituatie. Deze sloopverplichting komt voort uit een ruimtelijke voorwaarde (opruiming van het voormalige agrarische bijgebouw) waaronder de gemeente destijds haar medewerking heeft willen verlenen aan het realiseren van een nieuwe woning op het perceel Vreeswijksestraatweg 10. In het voorliggende bestemmingsplan is deze regeling verwerkt in artikel 8.2.4 van de regels (“Voorwaardelijke verplichting sloop bestaande schuur”).
 
2.4 Henri Dunantlaan 4
Op 21 juli 2008 is een bouwvergunning voor de realisatie van negen rijwoningen op de beoogde locatie verleend. Daaropvolgend is met het projectbesluit 'Henri Dunantlaan', genomen op 20 april 2010, de realisatie van vier rijwoningen en tien appartementen mogelijk gemaakt.
  
Huidige situatie Henri Dunantlaan 4
  
Gevelbeelden (bron: Ron Schutten, advies- en ontwerpbureau voor bouw en interieur, 12 februari 2010)
 
Geldende beheersverordening
Met het vaststellen van de beheersverordening '(Hoog)zandveld-Lekboulevard' op 25 januari 2018 is geen rekening gehouden met de inhoud van het hiervoor genoemde projectbesluit 'Henri Dunantlaan'. 
 
Bijlagen en onderzoeken
Het projectbesluit 'Henri Dunantlaan 4', zie bijlagen bij toelichting bijlage 5, bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel:
  • bouwvergunning voor het veranderen van 9 (rij)woningen naar 4 (rij)woningen en 10 appartementen, verleend op 20 april 2010; deze vergunning vormt één besluit samen met het:
  • projectbesluit 'Henri Dunantlaan', verleend op 20 april 2010, met de volgende bijlagen:
    • onderzoek luchtkwaliteit;
    • akoestisch onderzoek.
Vertaling in bestemmingsplan
Dit bestemmingsplan voorziet in de regeling voor de bestaande vier rijwoningen en tien appartementen aan de Henri Dunantlaan. Het perceel is voorzien van de bestemming 'Wonen' waarbij een bouwvlak opgenomen is voor de vier rijwoningen en tien appartementen. De woningen en appartementen bestaan uit twee bouwlagen met een teruggelegde halfronde kap. De maximale bouwhoogte binnen het bouwvlak bedraagt 10 m en de maximale goothoogte bedraagt 8 m. De smalle strook in het zuidelijke deel van het projectbesluitvlak heeft de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied'.
 
2.5 Galecopperdijk 11 en 11A
Op 20 augustus 2010 is de realisatie van een woonhuis met garage op Galecopperdijk 11 mogelijk gemaakt door middel van een projectbesluit op grond van artikel 3.23 Wro. Hierbij is op 7 september 2010 de bijbehorende bouwvergunning voor de 1e fase verleend en is op 17 november 2010 de bouwvergunning voor de 2e fase verleend. Het projectbesluit en de bouwvergunningen uit 2010 zijn genomen en vergeven vanwege een perceelsplitsing. Het perceel Galecopperdijk 11 is omstreeks 2010 opgesplitst in twee percelen. Op het noordelijk gelegen deel (Galecopperdijk 11) is de nieuwe woning gerealiseerd. Op het zuidelijk gelegen deel (Galecopperdijk 11A) bestaat de mogelijkheid om ter vervanging van de huidige, uit 1970 stammende woning, een nieuwe woning te realiseren.
 
Huidige situatie Galecopperdijk 11 en 11 A
 
Situatie (bron: Architectenbureau Huub van der Zee, 21 oktober 2008)
 
Geldende beheersverordening
Op 28 januari 2018 is de beheersverordening 'Galecop' vastgesteld, waarbij abusievelijk geen rekening is gehouden met de inhoud van het projectbesluit 'Galecopperdijk 11'.
 
Bijlagen en onderzoeken
Het projectbesluit 'Galecopperdijk 11', zie bijlagen bij toelichting bijlage 6, bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel:
  • projectbesluit 'Galecopperdijk 11', genomen op 20 augustus 2010, met bijbehorende kaart van het projectbesluit;
  • brief over principemedewerking gemeente, 2007;
  • ruimtelijke onderbouwing voor het realiseren van een nieuw te bouwen woning aan de Galecopperdijk 11 te Nieuwegein, met de volgende bijlagen:
    • verkennend bodemonderzoek (milieu);
    • aanvullend grondonderzoek (milieu);
    • archeologisch onderzoek;
    • akoestisch onderzoek;
    • besluit hogere grenswaarden.
Vertaling in bestemmingsplan
De locatie van de woningen wordt voorzien van twee bouwvlakken. Om de open ruimte tussen de woning niet dicht te laten slibben, wat stedenbouwkundig niet wenselijk is, zijn de twee bouwvlakken in dezelfde richting gepositioneerd. In deze situatie bestaat de mogelijkheid om in de toekomst de kappen van beide woningen in de zelfde richting te bouwen, wat stedenbouwkundig wenselijker is. 
 
Binnen het bouwvlak van Galecopperdijk 11 geldt een maximale goothoogte van 3 m en een maximale bouwhoogte van 9 m. Het bouwvlak van de Galecopperdijk 11A is voorzien van een maximale goothoogte van 5 m en een maximale bouwhoogte van 9 m. Op het perceel Galecopperdijk 11A is een ruime hoeveelheid aan bijbehorende bouwwerken aanwezig: dat is toegestaan binnen de regels. Daarnaast is binnen het plangebied sprake van de bestemmingen 'Tuin', 'Verkeer - Verblijfsgebied' en 'Water'.
 
2.6 Reinesteijnseweg 8
Op 25 november 2013 is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van een nieuwe bedrijfsruimte op het perceel Reinesteijnseweg 8.
 
Op 25 januari 2018 is de beheersverordening 'Galecop' vastgesteld waarbij een deel van de locatie Reinesteijnseweg 8 abusievelijk buiten het besluitgebied van de beheersverordening is gevallen. Een groot deel van het perceel Reinesteijnseweg 8 valt wel binnen de beheersverordening.
  
Op het noordoostelijke gedeelte van het perceel Reinesteijnseweg 8 is in 2014-2015 de bedrijfsruimte gerealiseerd: zie onderstaande luchtfoto. 
 
Huidige situatie Reinesteijnseweg 8
Plattegrond bouwplan (bron: BMV)
 
Geldend bestemmingsplan
Ter plaatse van het projectbesluit van 25 november 2013 geldt het bestemmingsplan 'Galecop en Nieuwraven', vastgesteld op 4 juli 1991.
 
Bijlagen en onderzoeken
De omgevingsvergunning 'Reinesteijnseweg 8', zie bijlagen bij toelichting bijlage 7 bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel: 
  • omgevingsvergunning voor het bouwen van een nieuwe bedrijfsruimte, verleend op 25 november 2013, met bijbehorende
  • ruimtelijke onderbouwing 'Nieuw te bouwen bedrijfshal', met de volgende bijlage:
    • archeologisch onderzoek.
Vertaling in bestemmingsplan
De nieuwe bedrijfsruimte is voorzien van de bestemming 'Bedrijf' waarbij een bouwvlak is opgenomen. Hierbij is de regeling inhoudelijk afgestemd op wat toegelaten is binnen het bestemmingsplan 'Galecop'. In algemene zin wordt uitgegaan van bedrijven in de categorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten, maar ter plaatse is een loon- en verhuurbedrijf uit categorie 3.1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegelaten. De goot- en bouwhoogte is afgestemd op het bouwplan, met een maximale goot- en bouwhoogte van resp. 4 en 9 meter.
 
De bebouwing is in de plannen voorzien van een groene buffer (groenzone en een watergang), waarmee de bedrijfsruimte fysiek en landschappelijk gescheiden is van het aangrenzende gebied 'Galecopperzoom'. De groenzone en een klein gedeelte nieuwe sloot zijn gelegen binnen het plangebied, met de bestemmingen 'Groen' en 'Water'.
 
2.7 Industrieweg 2A
De eigenaar van het perceel Industrieweg 2A heeft de gemeente in het kader van het bestemmingsplan 'Vreeswijk-Noord', vastgesteld op 26 juni 2013, verzocht om de aanwezige bedrijfswoning positief te bestemmen. De gemeente besloot destijds om dit verzoek niet in te willigen. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 22 januari 2014 goedkeuring onthouden aan het bestemmingsplan 'Vreeswijk-Noord' waar het gaat om het perceel Industrieweg 2A. De Afdeling geeft aan dat het bekend was bij de gemeente dat op dit perceel, reeds vanaf 1993, gewoond wordt. De betreffende bewoner heeft daarvan veelvuldig melding heeft gemaakt bij verschillende gemeentelijke instanties, waarbij aangegeven is dat naar een oplossing zal worden gezocht voor wat betreft de inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Het wonen viel al onder het overgangsrecht van het vorige bestemmingsplan en kan niet opnieuw onder het overgangsrecht worden gebracht, want er is geen sprake van een gerechtvaardigde verwachting dat het gebruik als woning in de planperiode wordt beëindigd (de voorwaarde voor het opnieuw onder het overgangsrecht brengen). Om die redenen is het beroep gegrond verklaard. De mogelijkheid om te wonen bij het bedrijf op het perceel Industrieweg 2A is tot op heden niet verwerkt in een actueel bestemmingsplan of een actuele beheersverordening.
 
Huidige situatie Industrieweg 2A
 
Geldend bestemmingsplan
Ter plaatse van de Industrieweg 2A geldt nog het bestemmingsplan 'Vreeswijk-Noord', vastgesteld op 1 mei 2002.
 
Bijlagen en onderzoeken
De uitspraak van de 22 januari 20014 van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan 'Vreeswijk Noord' en het bestemmingsplan 'Vreeswijk Noord', vastgesteld op 26 juni 2013, zijn te vinden in de bijlagen bij toelichting bijlage 8.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Op het perceel is een bedrijf van milieucategorie 3.1 toegestaan en geldt een maximale bouwhoogte van 10 m en een maximum bebouwingspercentage van 80%. De volledige locatie is voorzien van de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' met de aanduiding 'specifieke vorm van waarde - 2'.
 
Het perceel is van de aanduiding 'overige zone - afwijkingsbevoegdheid bedrijfswoning' voorzien, waarmee de mogelijkheid wordt gegeven een bedrijfswoning te realiseren.  De realisatie van één bedrijfswoning bij het bedrijf op het perceel Industrieweg 2A is enkel mogelijk wanneer door middel van onderzoek (geur- en geluidsonderzoek) aangetoond kan worden dat er geen milieubelemmeringen bestaan. Daarbij is met name het emissiepunt/de afzuiginstallatie van het bedrijf op perceel Industrieweg 2 van belang.
 
2.8 Structuurbaan 11
Het college van B&W heeft op 21 januari 2011 het projectbesluit 'Structuurbaan 11' genomen. De daarbij behorende omgevingsvergunning op grond van artikel 2.10 Wabo is op 26 september 2012 verleend. Op dit moment is hier Groen Recycling Nieuwegein gevestigd, een composteerbedrijf dat met name gericht is op het innemen en verwerken van groenafval.
  
Huidige situatie Structuurbaan 11
 
Geldend bestemmingsplan
Ter plaatse van het projectbesluit van 21 januari 2011 geldt het bestemmingsplan 'Plettenburg-De Wiers', vastgesteld op 4 juli 1991.
 
Het projectbesluit 'Structuurbaan 11' maakt de uitbreiding van het composteerbedrijf op het perceel Structuurbaan 11 mogelijk. Het omringende bestemmingsplan 'Plettenburg-De Wiers', vastgesteld op 17 januari 2010 heeft het perceel Structuurbaan 11 niet opgenomen.
 
Bijlagen en onderzoeken
Het projectbesluit 'Structuurbaan 11', zie bijlagen bij toelichting bijlage 9, bevat de volgende documenten die relevant zijn voor dit planonderdeel:
  • projectbesluit 'Composteerterrein Structuurbaan 11', genomen op 21 januari 2011, met bijbehorende:
  • ruimtelijke onderbouwing, met de volgende bijlagen:
    • tekening ruimtelijke indeling composteerinrichting;
    • nul- en eindsituatie-bodemonderzoek (milieu);
    • akoestisch onderzoek;
    • aanvullend akoestisch onderzoek;
    • luchtkwaliteitsonderzoek;
    • archeologisch onderzoek;
    • quickscan flora en fauna;
    • advies hoogheemraadschap;
  • regels van het projectbesluit;
  • kaart van het projectbesluit.
Vertaling in bestemmingsplan
Het gehele kadastrale perceel Structuurbaan 11 is voorzien van de bestemming 'Bedrijf'. Hierbij zijn de functieaanduidingen 'bedrijf tot en met categorie 3.1' en 'specifieke vorm van bedrijf - composteerbedrijf' van toepassing.
 
Het perceel is, conform het projectbesluit, voorzien van twee bouwvlakken. In het zuidelijke bouwvlak geldt een maximale bouwhoogte van 10 m met een maximum bebouwingspercentage van 40%. Voor het noordelijke bouwvlak geldt een maximale bouwhoogte van 4 m en een maximum bebouwingspercentage van 100%.
Verder is een regeling opgenomen op basis waarvan ter plaatse buitenopslag mogelijk is, afgestemd op de regeling uit het projectbesluit. Tevens is een specifieke regeling voor de bouwhoogte van erf- en terreinafscheidingen opgenomen.
 
2.9 Nedereindseweg 405
Het perceel aan de Nedereindseweg 405 te Nieuwegein was in het voorheen geldende bestemmingsplan 'Batau Zuid 2007' voorzien van een woonbestemming. Hierbij was een maximale goothoogte van 6 m aangeduid, waarbij in de regels was bepaald dat de bouwhoogte maximaal 4 meter boven de aangegeven goothoogte mag bedragen. Verder was een aan-huis-verbonden beroep toegestaan tot een oppervlakte van 35% van de woonvloeroppervlakte, met een maximum van 75 m².
 
Op het perceel was tot voorkort een huisartsenpraktijk aanwezig die niet meer voldeed aan de maximale oppervlakte. De huisartsenpraktijk is inmiddels verplaatst naar een andere locatie, waardoor enkel nog de woning aanwezig is op het perceel.
 
Op 24 januari 2019 is het bestemmingsplan 'Batau' vastgesteld door de raad van de gemeente Nieuwegein, waarbij het perceel is voorzien van een maatschappelijke bestemming met de aanduiding 'bedrijfswoning' voor de woning. Tevens is het hoofdgebouw voorzien van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - rijksmonument'.
Het huidige gebruik van het perceel is niet in overeenstemming met de maatschappelijke bestemming.
 
Huidige situatie Nedereindseweg 405 
Uitsnede bestemmingsplan 'Batau' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
 
Geldend bestemmingsplan
Ter plaatse van de Nedereindseweg 405 geldt het bestemmingplan 'Batau', vastgesteld op 24 januari 2019.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het perceel aan de Nedereindseweg 405 is voorzien van de bestemming 'Wonen'. Voor de bestaande woning is een bouwvlak met de bouwaanduiding 'specifieke bouwaanduiding - rijksmonument' opgenomen. Tevens zijn de maximale goot- en bouwhoogte en rijksmonument aangeduid, conform de eerder geldende mogelijkheden.
 
Tevens beschikken de gronden over de dubbelbestemmingen 'Waarde - Archeologie' met de daarbij behorende functieaanduidingen 'specifieke vorm van waarde - 2' en 'Waarde - Cultuurhistorie' met de bijbehorende 'specifieke vorm van waarde - 10'. Deze gronden zijn mede bestemd voor de bescherming van archeologische en cultuurhistorische waarden.
 
2.10 Milieueffectrapportage
Een milieueffectrapportage is niet vereist voor dit bestemmingsplan. Deze conclusie volgt hier niet uit een (vormvrije) m.e.r.-beoordeling, want een dergelijke beoordeling is voor dit project niet vereist. Bij woningbouw is een vormvrije m.e.r.-beoordeling slechts vereist als deze woningbouw een ‘stedelijk ontwikkelingsproject’ vertegenwoordigt als bedoeld in categorie 11.2 van onderdeel D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage. Het ruimtelijk plan Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan (het enige onderdeel van dit bestemmingsplan dat zou kunnen vallen onder de werking van onderdeel D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage) behoort niet tot de categorie ‘stedelijk ontwikkelingsproject’, en vereist dus geen vormvrije m.e.r.-beoordeling.
 
Omdat sinds de inwerkingtreding van het gewijzigde Besluit milieueffectrapportage op 7 juli 2017 de vormvrije m.e.r.-beoordeling getrapt plaatsvindt via een aanmeldnotitie en een beoordelingsbesluit, betekent dit concreet het volgende:
  • voor dit bestemmingsplan is geen aanmeldnotitie vormvrije m.e.r.-beoordeling vereist
  • de gemeente neemt geen m.e.r.-beoordelingsbesluit over dit bestemmingsplan.
Argumentatie ‘geen stedelijk ontwikkelingsproject’
Of een project een stedelijk ontwikkelingsproject is, wordt beoordeeld op grond van:
  • het al dan niet passen van het project in de categorie activiteiten die benoemd zijn als ‘stedelijk ontwikkelingsproject’ in onderdeel D van de bijlage bij het Besluit effectrapportage.
Maar het bovenstaande kan slechts het geval zijn op grond van:
  • de beoordeling door de gemeente dat het woningbouwproject een wijziging inhoudt ten opzichte van de stedelijke ontwikkeling ter plaatse. Dat wordt beschouwd als onderscheidend kenmerk van het begrip ‘stedelijk ontwikkelingsproject’. 
Het project Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan past niet in de categorie ‘stedelijk ontwikkelingsproject’. Want door dit project wordt de stedelijke ontwikkeling ter plaatse niet gewijzigd. Het project is conform de stedelijke ontwikkeling: het past in het woningbouwprogramma, in de ruimtelijke structuur ter plaatse en – qua woningtypen – in de ontwikkeling van de woningvoorraad. Dit kan als volgt worden onderbouwd:
  • Woningbouwprogramma: de woningbouwlocatie Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan past in het ‘Woningbouwprogramma 2030’ van Nieuwegein, vastgesteld door de gemeenteraad in mei 2017. Daarin is vastgelegd dat de gehele te realiseren binnenstedelijke woningbouwproductie in Nieuwegein in de periode 2017-2030 een omvang heeft van 5000 woningen. De locatie Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan behoort tot de lijst van 67 in dat programma opgenomen woningbouwlocaties. Het ruimtelijk plan Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan draagt qua aantal woningen normaal (conform het woningbouwprogramma) bij aan de woningbouwproductie in het gebied Rijnhuizen.
  • Ruimtelijke structuur: qua ruimtebeslag en bebouwing past het plan in de bestaande omgeving.
  • Ontwikkeling van de woningvoorraad: qua woningtypen past het plan in de ontwikkeling van de woningvoorraad van Nieuwegein.
Samenvattend: het ruimtelijk plan Hoek Hildo Kropstraat-Kruyderlaan past in het woningbouwprogramma, in de ruimtelijke structuur ter plaatse en qua woningtypen in de ontwikkeling van de woningvoorraad. De stedelijke ontwikkeling ter plaatse wordt dus niet gewijzigd door dit project. Het is dus geen stedelijk ontwikkelingsproject in de zin van het Besluit milieueffectrapportage.
 
hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving
3.1 Algemeen
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).
 
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen, de onderzoeksresultaten en de beleidsuitgangspunten die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.
 
Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.
 
3.2 Toelichting op de planregels
De planregels van het bestemmingsplan bestaan uit vier hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de inleidende regels, de bestemmingsregels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels aan de orde komen. Voor de systematiek is aangesloten op de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de geldende bestemmingsplannen. In onderstaande paragrafen zullen de regels nader worden uiteengezet.
 
3.3 Bestemmingen
De regels van het voorliggende bestemmingsplan zijn afgestemd op de gemeentelijke standaarden en sluiten aan op recente bestemmingsplannen van de gemeente Nieuwegein, met name de bestemmingsplannen 'Vreeswijk' (2019) en 'Batau' (2019). Daarnaast wordt zo veel mogelijk recht gedaan aan de eerder gemaakte afspraken en eerder geldende regelingen. Voorliggend bestemmingsplan bevat de volgende (dubbel-)bestemmingen:
 
Bedrijf
Binnen de bestemming 'Bedrijf' zijn bedrijven t/m categorie 3.1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Daarnaast is op het perceel Structuurbaan 11 een composteerbedrijf toegelaten. Bij dit bedrijf is buitenopslag buiten het bouwvlak toegestaan.
 
Bebouwing ten dienste van de bestemming mag alleen worden gerealiseerd binnen het op de verbeelding aangegeven bouwvlak. Op de verbeelding en in de regels zijn de maximale hoogtematen van de bebouwing en het maximale bebouwingspercentage aangegeven. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in gebouwen en overkappingen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde.
 
In dit bestemmingsplan zijn bedrijfswoningen niet toegelaten. De locatie Industrieweg 2a is voorzien van de aanduiding 'overige zone - afwijkingsbevoegdheid bedrijfswoning', waarmee de mogelijkheid wordt gegeven om ter plaatse één bedrijfswoning te realiseren. Voorwaarde is dat door middel van onderzoek (geur- en geluidsonderzoek) wordt aangetoond dat er geen milieubelemmeringen bestaan.
 
Groen
De groenvoorzieningen met een structurerend karakter zijn ondergebracht in de bestemming 'Groen'. Naast beplantingen en plantsoenen zijn hier onder andere ook voet- en fietspaden, nutsvoorzieningen, bermen en bermsloten et cetera mogelijk. Er mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd.
  
Tuin
De bestemming 'Tuin' is gelegd aan de voorzijde van de woningen met de bestemming 'Wonen'. Op de gronden met deze bestemming zijn in principe geen gebouwen toegestaan, met uitzondering van erkers.
 
Verkeer - Verblijfsgebied
De voor 'Verkeer - Verblijfsgebied' aangewezen gronden zijn bestemd voor verblijfsgebied met een functie voor verblijf, verplaatsing en gebruik ten dienste van de aangrenzende bestemmingen. Tevens vallen hieronder parkeer- en groenvoorzieningen en water. Er mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd.
 
Water
De bestaande watergangen in het plangebied zijn bestemd voor 'Water'. Op de gronden zijn bouwwerken ten behoeve van de bestemming toegestaan, zoals steigers, bruggen en duikers etc.  Er mogen geen gebouwen worden gebouwd.
 
Wonen
De woningen zijn bestemd voor 'Wonen'. Daarnaast zijn de bijbehorende (achter-)erven als zodanig bestemd. Het hoofdgebouw (de woning exclusief bijbehorende bouwwerken) mag uitsluitend binnen het op de verbeelding aangegeven bouwvlak gerealiseerd worden. De breedte en diepte van het bouwvlak wordt in veel gevallen bepaald door de bestaande breedte en diepte van het hoofdgebouw. Tevens is de maximale goot- en/of bouwhoogte van hoofdgebouwen op de verbeelding aangegeven. Alleen voor de locatie Hildo Kropstraat 35 wordt het maximum aantal woningen begrensd; hier is op de verbeelding het 'maximum aantal wooneenheden' aangeduid. Op de overige locaties geldt het bestaande aantal.
Voor wat betreft de bijbehorende bouwwerken wordt aangesloten bij het vergunningvrij bouwen. Tevens zijn de bestaande en beoogde bijbehorende bouwwerken toegestaan.
Er zijn bijzondere regelingen opgenomen in de woonbestemming voor het perceel Vreeswijksestraatweg 10 en 10A. De bestaande schuur die wordt gebruikt voor mantelzorg mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt en dient te worden afgebroken, binnen twee maanden nadat de noodzaak voor mantelzorg is komen te vervallen.
 
Dubbelbestemmingen
Daarnaast gelden in het voorliggende bestemmingsplan de volgende dubbelbestemmingen: 'Leiding - Water', 'Waarde - Archeologie' en 'Waarde - Cultuurhistorie'. Ook hierbij is aangesloten bij de regelingen in recente bestemmingsplannen van de gemeente Nieuwegein.
 
Algemene aanduidingsregels
Voor de aanwezige Rijks- en gemeentelijke monumenten is een bepaling opgenomen bij de Algemene aanduidingsregels.
 
hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid
 
4.1 Economische uitvoerbaarheid
De voorliggende initiatieven betreffen particuliere ontwikkelingen. Doordat de verhaalbare kosten, bedoeld in artikel 6.2.4, onderdelen b tot en met f Bro, uitsluitend de aansluiting van een bouwperceel op de openbare ruimte of de aansluiting op nutsvoorzieningen betreffen, behoeft er op grond van artikel 6.2.1a, onder c Bro in dit geval geen exploitatieplan vastgesteld te worden.
 
De kosten van de gemeente voor het opstellen van het plan worden gedekt door het heffen van leges. De ontwikkeling van de diverse locaties heeft voor de gemeente Nieuwegein geen negatieve financiële consequenties.
 
4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
 
4.2.1 Inspraak en vooroverleg
Het voorontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 1 september tot en met 14 september 2020. Gedurende deze periode kon een ieder een inspraakreactie indienen. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt. Tevens is het voorontwerpbestemmingsplan in het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening toegezonden aan de relevante overlegpartners. In bijlagen bij toelichting bijlage 10 zijn de ingediende inspraak- en vooroverlegreacties weergegeven en van beantwoording voorzien.
4.2.2 Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 10 november 2020 tot en met 21 december 2020 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend.