Plan: | Lekboulevard - Hoog Zandveld Centrum |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0356.BPLC2010001-OH04 |
Structuurvisie Nieuwegein Verbindt 2030 (2010)
In de Structuurvisie Nieuwegein Verbindt 2030 geeft de gemeente Nieuwegein aan hoe ze inspeelt op ruimtelijke ontwikkelingen die op de stad afkomen. Het plangebied is hierin aangeduid als ontwikkelings-/onderzoeksgebied gemengd. In het gebied rondom het wijkwinkelcentrum Hoog-Zandveld, de school en 't Veerhuis is een nieuwe ontwikkeling voorzien. Een van de opgaven is het realiseren van een grotere differentiatie van woonmilieus. In nieuwe en lopende projecten voor woningbouw zal meer aandacht besteed worden aan bijzondere woningtypen en woonmilieus.
Het ontwikkelingsbeeld van de structuurvisie omvat vijf ontwikkelassen of -zones. Binnen deze zones wordt de realisatie van de opgaven in samenhang bezien. Doel is het beter herkenbaar maken van de ruimtelijke structuur uitgaande van de bestaande kwaliteiten. Een van de ontwikkelassen is de stadsas, die door het plangebied loopt. De belangrijkste functie van deze as is de bereikbaarheid van de woongebieden. Aandacht is nodig voor herkenbaarheid, oversteekbaarheid en presentatie van de 'stadsparels' aan de stadsas.
Woonvisie (2005)
De woonvisie 2005 is een middellange termijnvisie op het wonen in Nieuwegein en geeft aan hoe attractief Nieuwegein als woongemeente is en hoe deze attractiviteit behouden kan blijven en waar mogelijk verbeterd kan worden. De woonvisie wordt als input gebruikt vanuit het Wonen bij meer integrale beleidsafweging. Op basis van de woonvisie zijn de volgende beleidsuitgangspunten vanuit het Wonen geformuleerd.
Bij nieuwbouw wordt dus ingezet op het vergroten van de differentiatie aan woningen en woonmilieus. Naast nieuwbouw is het realiseren van meer diversiteit ook mogelijk door in een bestemmingsplan een hoge mate van flexibiliteit toe te laten; dus om een woning uit te bouwen of bijgebouwen te plaatsen. Deze uit- en bijbouwmogelijkheden moeten zo maximaal mogelijk zijn. Differentiatie en flexibiliteit moeten ook in het gebruik van de woonruimte terugkomen. Dit houdt in dat een gedeelte van de woning voor andere functies ingezet moet kunnen worden, mits de woonfunctie de hoofdbestemming blijft.
In dit verband wordt aangesloten op de Nota aan huis verbonden werkactiviteiten (2005).
Nota Nieuwegein bouwt aanpasbaar (1992)
Ingegeven door de toenemende vergrijzing, bevordert aanpasbaar bouwen, behalve voor gehandicapten en ouderen, de toegankelijkheid en de bruikbaarheid van woningen en woongebouwen voor iedereen. Veel eisen uit het basispakket in de nota zijn inmiddels overgenomen in het Bouwbesluit. De nota is echter nog steeds actueel omdat hierin extra eisen zijn opgenomen.
Detailhandelsvisie Nieuwegein (2010)
Een goed en breed winkelaanbod, ook in de toekomst rendabel én voor bewoners op acceptabele afstand. Dat is het doel van de detailhandelsvisie, die de gemeente Nieuwegein heeft opgesteld. Om dit te bereiken wordt de Binnenstad als hoofdwinkelcentrum verder ontwikkeld, mogen de wijkwinkelcentra Muntplein en Hoog Zandveld worden versterkt en de uitbreidingsmogelijkheden van diverse buurtwinkelcentra beperkt. Voor Hoog Zandveld wordt ingezet op een vergroot aanbod van dagelijkse goederen. Een tweede supermarkt is hierbij gewenst.
Nota aan huis verbonden werkactiviteiten (2005)
Deze notitie bevat het kader, waar binnen beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten in woningen en bijgebouwen mogen plaatsvinden. Doel van de nota is om een heldere, duidelijke regeling te krijgen voor mensen die een klein gedeelte van hun huis willen inrichten om van daaruit werkactiviteiten te ontplooien. De regeling maakt het voor bewoners mogelijk om binnen de juridische mogelijkheden werkactiviteiten te ontplooien, echter zonder dat dit voor de buurt tot onredelijke overlast gaat leiden. Een aan-huis-verbonden werkactiviteit wordt gedefinieerd als het beroepsmatig verlenen van diensten of het uitoefenen van ambachtelijke bedrijvigheid op kleine schaal in een woning, waarbij de woning in overwegende mate haar woonfunctie behoudt en de desbetreffende beroepsuitoefening een ruimtelijk en visuele uitstraling heeft die in overeenstemming is met de woonfunctie ter plaatse. Maximaal mag een oppervlakte van 35% van het brutovloeroppervlak van de woning en bijgebouwen tot een maximum van 75 m² worden gebruikt voor de aan-huis-verbonden werkactiviteit.
Conclusie
Het projectgebied is beleidsmatig aangeduid als stedelijk gebied en als ontwikkelingsgebied voor gemengde functies.
De ontwikkelingsmogelijkheden uit het bestemmingsplan passen binnen de beleidskeuzes en de leidende principes uit de diverse beleidsnota's van de gemeente en andere overheden.
Fietsnota Nieuwegein (2004)
Naar aanleiding van de in 2002 verschenen 'Fietsbalans' van de Fietsersbond is deze nota opgesteld. In de nota zijn de sterktes en zwaktes van het fietsnetwerk van Nieuwegein beschreven en er is aangegeven wat nodig zal zijn om het fietsnetwerk van Nieuwegein te verbeteren.
Nota parkeernormen (2011)
De Nota parkeernormen 2011-2015 maakt onderdeel uit van het verkeersbeleid voor de gemeente Nieuwegein. De parkeernormen in deze nota vervangen de parkeernormen die zijn opgenomen in de Nota Parkeren van 1999. Het doel van de Nota parkeernormen is het vaststellen van parkeernormen voor nieuwe ruimtelijke plannen en projecten om in de toekomst in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien.
Waterplan Nieuwegein (2007)
De gemeente Nieuwegein heeft samen met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de Watermaatschappij Vitens een nota Watervisie opgesteld. De visie geeft een integrale beleidsvisie over de wijze waarop zij het waterbeheer in de meest brede zin wil vormgeven.
De nota is in 2004 vastgesteld en is in 2007 gevolgd door de nota Waterplan. Hierin is het ingezette beleid uit de Watervisie uitgewerkt naar concrete voorstellen op het gebied van de waterkwaliteit en het waterbeheer. De Nota Watervisie en het maatregelenprogramma vormen samen het Waterplan Nieuwegein.
Sein op Groen (1997)
In de nota Sein op groen wordt de gemeentelijke visie op natuurontwikkeling verwoord. Doelstellingen van het natuurbeleid in het stedelijk gebied zijn:
Om een stabiele en duurzame structuur te ontwikkelingen zijn drie factoren van belang:
Het Lotusplantsoen heeft als hoofdfunctie recreatie en beleving en als nevenfunctie natuurontwikkeling.
Archeologiebeleid (2011)
Om de gemeentelijke rol als beslissend bestuursorgaan adequaat te kunnen vervullen, wordt een gemeentelijk archeologiebeleid met een eigen (inhoudelijk en bestuurlijk) afwegingskader opgesteld.
De bij het beleid horende archeologische verwachtingskaart geeft op perceelsniveau inzicht in het voorkomen van bekende en te verwachten archeologische waarden. Daarnaast bevat de kaart een informatielaag met mogelijke diepteligging van de te verwachten archeologie en bodemverstoring. De archeologische verwachtingskaart vormt de basis voor een archeologische beleidsadvieskaart: aan de verwachtingen worden voorschriften gekoppeld die inzichtelijk maken waar geen onderzoek nodig is, waar wel, en zo ja, wat voor onderzoek.
Deze beleidsadvieskaart vormt op zijn beurt de basis voor het aanpassen van bestemmingsplannen en bij de verlening van bouw- en aanlegvergunningen.
Geluid (2009)
In het Beleid hogere waarden Wet geluidhinder van de gemeente Nieuwegein (15 april 2009) zijn voorwaarden en criteria voor het vaststellen van hogere waarden vastgelegd.
Het beleid moet een bijdrage leveren aan een goed akoestisch klimaat in de gemeente en dient geluidshinder zoveel mogelijk te voorkomen.
Het gemeentelijk beleid voor het vaststellen van hogere grenswaarden steunt op twee pijlers:
In het beleid is beschreven dat het niet realistisch, noodzakelijk en gewenst is voor elke situatie met beide pijlers van het beleid om te gaan.
Externe veiligheid (2007)
In de beleidsvisie Externe veiligheid heeft de gemeente Nieuwegein veiligheidsambities geformuleerd naast de risiconormen vanuit de rijksoverheid. In deze visie is aangegeven op welke bedrijventerreinen in Nieuwegein zich risicovolle bedrijven mogen vestigen.
Luchtkwaliteit (2008)
De gemeente Nieuwegein heeft in het Luchtkwaliteitsplan beleid opgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo wil de gemeente de doorstroming op de wegen in haar grondgebied verbeteren, de verkeersintensiteit beperken, het gebruik van schone voertuigen stimuleren en voldoende afstand creëren tussen wegen en gevoelige bestemmingen.
Duurzaam bouwen (2007)
In de nota 'Bouwen voor de toekomst; duurzaam bouwen beleid gemeente Nieuwegein' is vastgelegd dat de gemeente Nieuwegein bij nieuwbouw/renovatie streeft naar het realiseren van een milieuprestatie van 15% of hoger ten opzichte van de op dat moment geldende gebruikelijke bouwstandaard in Nederland. Daarnaast heeft de gemeenteraad heeft in de nota de volgende basismaatregelen vastgesteld:
De milieuprestatie wordt (bij grote bouwinitiatieven) gemeten met het duurzaam bouwen instrument GreenCalc+-score en weergegeven met een MIG-score (Milieu Index Gebouw). De milieuprestatie kan bij kleinere bouwinitiatieven worden gemeten met het duurzaam bouwen instrument GPR-gebouw. In dit instrument worden de prestaties op de duurzaamheidsthema's energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde beoordeeld en gewogen. GPR-gebouw geeft per thema een waardering op een schaal van 1 tot 10, waarbij een 6,0 staat voor de huidige bouwstandaard. Een GPR-score van 6,9 staat voor 'mainstream duurzaam' en komt overeen met de in Nieuwegein gewenste milieuprestatieverbetering van 15% of hoger.
Energie (2009)
Door het college is het gemeentelijke Klimaatprogramma 2009-2013 vastgesteld. Hierin is het streven geformuleerd om bij nieuwbouwprojecten de energieprestatiecoëfficiënt (EPC) minimaal 10% aan te scherpen ten opzichte van het Bouwbesluit. Daarnaast geldt een streven naar 10% duurzame energie evenals het streven naar aansluiten op en uitbreiden van het stadsverwarmingsnet (indien relevant, zoals in dit gebied). Bij grootschalige ontwikkelingen (> 200 woningen of het equivalent daarvan) wordt op gebiedsniveau gestreefd naar een EnergiePrestatie op Locatie (EPL) van 7,0 tot 8,0.
In het Collegeprogramma 2010-2014 is aangegeven dat Nieuwegein streeft naar een klimaatneutrale duurzame stad in 2040.
Kansen om deze ambities te halen zijn er ook: bijvoorbeeld door woningen en gebouwen minimaal 70% zongericht te bouwen en deze in het gebied aan te sluiten op de stadsverwarming (ter hoogte van de Nijemonde loopt een hoofdtransportleiding van Eneco warmte) en via toepassing van thermische zonne-energie, warmte/koude-opslag in de bodem in combinatie met warmtepompen en PV-zon.
Geadviseerd wordt om voor het gebied een integrale studie te doen naar de haalbaarheid van duurzame energieconcepten, waarbij met name de uitbreiding van het bestaande stadsverwarmingssyteem wordt onderzocht, aangezien het hier restwarmte betreft van de elektriciteitscentrales op Lage Weide in Utrecht die anders geloosd moet worden.