Plan: | Uem en Wennekes |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0352.bplbruemenwennekes-va01 |
Nederland heeft de Europese regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer. De in deze wet gehanteerde normen gelden overal, met uitzondering van een arbeidsplaats (hierop is de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing).
Op 15 november 2007 is het onderdeel luchtkwaliteit van de Wet milieubeheer in werking getreden. Kern van de wet is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierin staat wanneer en hoe overschrijdingen van de luchtkwaliteit moeten worden aangepakt. Het programma houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals bouwprojecten of de aanleg van infrastructuur. Projecten die passen in dit programma, hoeven niet meer te worden getoetst aan de normen (grenswaarden) voor luchtkwaliteit. Het NSL is op 1 augustus 2009 in werking getreden.
Ook projecten die 'niet in betekenende mate' (nibm) van invloed zijn op de luchtkwaliteit hoeven niet meer te worden getoetst aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. De criteria om te kunnen beoordelen of er voor een project sprake is van nibm, zijn vastgelegd in de AMvB-nibm.
In de AMvB-nibm is vastgelegd dat na vaststelling van het NSL of een regionaal programma een grens van 3% verslechtering van de luchtkwaliteit (een toename van maximaal 1,2 µg/m3 NO2 of PM10) als 'niet in betekenende mate' wordt beschouwd.
Berekeningsresultaten (IntROnet Advies, 2009)
De inputgegevens zijn gebaseerd op gegevens aangeleverd door Provincie Utrecht (verkeersgegevens), de feitelijke situatie (bomenfactor) en een worst case inschatting (parkeerbewegingen langs de openbare weg).
Tabel Overzicht luchtkwaliteitsnormen
In tabel 1 is een overzicht van de normen en de berekeningsresultaten op 10 meter uit de rand van de weg weergegeven. Uit het onderzoek blijkt dat de grenswaarden volgens het onderdeel luchtkwaliteit van de Wet milieubeheer niet worden overschreden. De luchtkwaliteitseisen vormen derhalve geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling omdat er geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde. Tevens komen de waarden niet boven het 'niet in betekenende mate', in verband met het beperkte aantal woningen. Nader onderzoek naar de luchtkwaliteit kan derhalve achterwege blijven.