direct naar inhoud van 5.1 Akoestiek
Plan: Stationskwartier, deelgebied C Industrielaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.StationskwCNoord-OH01

5.1 Akoestiek

Op basis van artikel 77 van de Wet geluidhinder dient bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd, indien dat plan mogelijkheden biedt voor:

  • de nieuwbouw van woningen of ander geluidsgevoelige functies;
  • de aanleg van een nieuwe weg en/ of een reconstructie van een bestaande weg;
  • functiewijzigingen van een niet-geluidsgevoelige functie in een geluidsgevoelige functie (bijvoorbeeld via een ontheffingsbevoegdheid).

In het kader van de bestemmingsplanherziening heeft Aveco de Bondt een onderzoek uitgevoerd naar het wegverkeers- en spoorweglawaai voor de realisatie van de toekomstige woningen gelegen in het plangebied. Dit onderzoek is opgenomen in bijlage 1.

5.1.1 Geluidszones

De toekomstige woningen zijn gesitueerd binnen de geluidzones van de Industrielaan en de Kerkewijk. Op de Ambachtsstraat, de Pelikaanstraat, de Zuivelstraat en de Parallelweg is een maximale snelheid toegestaan van 30 km/uur. Volgens de Wet geluidhinder heeft een 30 kilometerweg geen zone en behoeft de geluidbelasting van deze weg niet getoetst te worden. Omdat deze weg echter wel een bijdrage zal levert aan de akoestische kwaliteit van de gebouwde omgeving, is deze weg wel in het onderzoek meegenomen. Dit is in overeenstemming met het gemeentelijke geluidbeleid.

Naast het wegverkeerslawaai ondervinden de toekomstige woningen een geluidbelasting ten gevolge van het spoorweglawaai. Het plan is gesitueerd binnen de geluidzone van het traject Rhenen – Veenendaal West (trajecten 344 en 354).

De overdrachtsberekeningen voor de verschillende wegen zijn uitgevoerd overeenkomstig Standaard Rekenmethode 2 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn verricht met het softwareprogramma Geomilieu V1.4. Tevens zijn deze resultaten getoetst aan de beleidsregels geluid van de gemeente Veenendaal. Vastgesteld in de notities: beleidsregels hogere waarden Wgh, d.d. 28 september 2008 en de geluidnota van de gemeente Veenendaal 25 september 2008.

5.1.2 Wegverkeerslawaai

De gehanteerde verkeersgegevens voor de berekening van de geluidbelastingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai zijn door de Milieudienst Zuidoost-Utrecht aangeleverd. De aangeleverde verkeersgevens van de Industrielaan, de Kerkewijk, de Ambachtsstraat, de Pelikaanstraat, de Zuivelstraat en de Parallelweg hebben betrekking op het peiljaar 2020.Op basis van een autonome groei van 1% per jaar zijn de verkeersintensiteiten voor het maatgevende peiljaar 2022 bepaald. Navolgend is een korte samenvatting van dit onderzoek ten aanzien van het aspect geluid opgenomen.

Industrielaan

Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van de Industrielaan de geluidbelasting op de gevels van de toekomstige appartementen en woningen ten hoogste 59 dB (inclusief aftrek van 5 dB ex artikel 110g Wgh) bedraagt. De geluidbelastingen zijn hiermee hoger dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB), er wordt wel voldaan aan de maximaal te ontheffen waarde van 63 dB (Wgh). Echter de gemeente Veenendaal verleent voor binnenstedelijke situaties geen hogere waarden hoger dan de voorkeursgrenswaarde plus 10 dB, te weten 58 dB voor wegverkeerslawaai.

Kerkewijk

Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van de Kerkewijk de geluidbelastingen op de gevels van de woningen en appartementen van het plan ruim onder de voorkeursgrenswaarde liggen. De geluidbelasting van de Kerkewijk is niet beperkend voor de planontwikkeling.

Overige wegen

Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van de Ambachtsstraat (30 km/u) de geluidbelasting ten hoogste 54 dB (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) bedraagt. De geluidbelasting is hiermee hoger dan de voorkeursgrenswaarde. De geluidbelasting vanwege de Pelikaanstraat, de Zuivelstraat en de Parallelweg (30 km/u) voldoen aan de voorkeursgrenswaarde.

5.1.3 Conclusie

Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat:

  • de geluidbelasting vanwege de Industrielaan ten hoogste 59 dB (incl. aftrek 5 dB artikel 110g Wgh) bedraagt ter plaatse van de noordgevel van blok 1 en 3. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. De maximaal te ontheffen waarde conform de Wet geluidhinder wordt niet overschreden;
  • vanwege de Industrielaan hogere waarden verleend dienen te worden om het bouwplan mogelijk te kunnen maken. Voorzieningen aan de bron en in de overdracht stuiten op stedenbouwkundige, landschappelijke en financiële bezwaren. Tijdens de tervisielegging van onderhavig bestemmingsplan wordt een procedure voor aanvraag hogere waarde gevolgd;
  • de geluidbelasting vanwege de Kerkewijk ten hoogste 35 dB (incl. aftrek 5 dB artikel 110g Wgh) bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde;
  • de geluidbelastingen vanwege de Ambachtsstraat, de Pelikaanstraat, de Zuivelstraat en de Parallelweg (alle 30 km/uur) ten hoogste respectievelijk 54, 28, 29 en 26 dB (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) bedragen;
  • de geluidbelastingen afkomstig van de Kerkewijk, de Pelikaanstraat, de Zuivelstraat en de Parallelweg niet beperkend zijn voor de ontwikkeling van het plan;
  • de geluidbelastingen ter plaatse van de noordgevels van de haaks op de Industrielaan geprojecteerde bouwvlakken de maximaal te ontheffen gemeentelijke waarde van 58 dB overschrijden. Om het beoogde bouwplan mogelijk te maken dienen deze gevels doof uitgevoerd te worden;
  • voor de haaks op de Industrielaan geprojecteerde bouwvlakken, in de verdere bouwkundige uitwerking, voorzieningen uitgewerkt dienen te worden zodat in het bouwplan geluidluwe gevels gegarandeerd worden. Garantie vindt ondermeer plaats door in de regels op te nemen dat uitvoering van dove gevels verplicht is.