Plan: | 'Het Noorderwerk' |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0345.BPHetNoorderwerk-OH01 |
Auto
De bedrijventerreinen grenzen aan de A12. Deze autosnelweg is in 2009 op het traject van Veenendaal-West richting Wageningen voorzien van plusstroken. Deze zijn alleen in de spits te gebruiken. In 2012 is de autosnelweg vanaf afrit Veenendaal west richting Utrecht ook voorzien van plusstroken.
De bedrijventerreinen zijn vanaf de A12 goed bereikbaar. Er zijn twee aansluitingen; een bij de Rondweg-West en één bij de Rondweg-Oost. De Grote Beer, Lorentzstraat en De Schans verbinden de bedrijventerreinen met deze twee op- en afritten. Via deze wegen hebben de terreinen ook goede aansluiting op de rest van Veenendaal.
De interne ontsluitingsstructuur van de bedrijventerreinen bestaat voornamelijk uit lus-vormige structuren. Binnen de bedrijventerreinen is er geen wegenhiërarchie aanwezig. De gelijkwaardigheid van de wegen leidt tot lagere snelheden dan wanneer er voorrangsituaties worden gecreëerd.
Parkeren
In het algemeen zijn er voldoende parkeerplaatsen aanwezig op de bedrijventerreinen. Er zijn enkele locaties waar tijdens werkdagen het parkeren problemen oplevert. Hier wordt, bij gebrek aan parkeerplaatsen op eigen terrein, voor het parkeren uitgeweken naar de openbare weg. Deze is hier echter niet voldoende gedimensioneerd om dit te kunnen opvangen.
Uitgangspunt voor het parkeren is dat bedrijven voorzien in de eigen parkeerbehoefte op het iegen perceel. Parkeren op de openbare weg dient zo veel als mogelijk te worden vermeden. In geval van nieuwe ontwikkelingen in het plangebied is het van groot belang dat de parkeerbehoefte en parkeercapaciteit in evenwicht zijn.
Met het oog op dubbel ruimtegebruik heeft ondergronds parkeren de voorkeur, hoewel van de parkeervoorzieningen, bestemd voor bezoekers, de vindbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid te allen tijden gewaarborgd moet zijn.
Openbaar vervoer
Iets ten noorden van het plangebied ligt het NS-station Veenendaal-De Klomp. Hoewel dit station op relatief korte afstand van de bedrijventerreinen is gelegen, is de afstand te groot om te lopen. Per fiets is deze afstand echter goed te overbruggen.
Er zijn een aantal buslijnen welke door het plangebied rijden. De meeste van deze buslijnen komen vanaf het station De Klomp en rijden vandaar richting het centrum en vice versa. In de ochtend- en avondspits is er een speciale busdienst tussen de bedrijventerreinen en het NS-station Veenendaal-De Klomp. Vanaf de Stationsstraat zijn er, net ten zuiden van de A12, vrijliggende busbanen gerealiseerd naar de bedrijventerreinen De Compagnie en De Compagnie Oost.
De bereikbaarheid met het openbaar vervoer van de bedrijventerreinen De Vendel en De Factorij is niet optimaal. Verbetering hiervan is wenselijk. Een mogelijke verbetering zou kunnen zijn het omleggen van buslijnen. Hiervoor is nader onderzoek naar de vervoerswensen van medewerkers noodzakelijk.
Langzaam verkeer
De Veenendaalse fietsstructuur bestaat uit vrijliggende fietspaden, fietssuggestiestroken en voor fietsers toegankelijke wegen. Langs de Rondweg-West en Grote Beer zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. Langs de Munnikenweg ligt een vrijliggend fietspad dat grenst aan de Grift. Aan de zuidzijde van de A12 ligt, ingepast in het talud, een vrijliggend fietspad, dat de Stationsstraat verbindt met de Rondweg West. Beide fietspaden vormen een belangrijke schakel in het (recreatieve) fietspadennetwerk van Veenendaal. De Stationsstraat en De Schans zijn wegen welke zijn voorzien van fietssuggestiestroken.
In het plangebied zijn meerdere locaties aanwezig waar een niet voor auto's toegankelijke verbinding is gerealiseerd. Dit betreft een verbindingen tussen de Kruisboog en de Munnikenweg en, de Landjuweel en de Rondweg-West en tussen de Einsteinstraat en de Grote Beer. Daarnaast geldt dat de busbanen vanaf de stationsstraat naar de Wiltonstraat en de Einsteinstraat door fietsers mogen worden gebruikt.
Ook zijn er enkele fietsverbindingen tussen de bedrijventerreinen en de woongebieden aan de zuidzijde. Te weten een fietsbrug van de Munnikenweg naar de Beethovenlaan en een fietspad tussen de grote Beer en de Vuurvlinderronde.
Verkeersstructuur zoals opgenomen in de Structuurvisie 2025