direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Wilhelminalaan, Vleuten
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPWILHELMINALAAN-0601

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

I&M-inspectie 
Het plan is getoetst aan de vraag of er met dit plan aspecten aan de orde zijn die relevant zijn voor de nationale belangen die de I&M-inspectie behartigt. Daarbij is de brief van de minster van VROM van 26 mei 2009 van belang. Met dit plan zijn geen van de genoemde nationale belangen in het geding, in die zin dat geen van de nationale belangen aan de orde zijn. Er is daarom geen aanleiding om afzonderlijk vooroverleg te voeren.

Provincie Utrecht
Het plan is daarnaast getoetst aan de provinciale beleidslijn "Uitvoering beleidslijn nieuwe Wro" (vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 11 november 2008). Op grond van de overleglijst van deze beleidslijn is geen vooroverleg met de provincie nodig.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is ingelicht over dit bouwplan. In overleg is de watertoets opgesteld en akkoord bevonden.

Veiligheidsregio Utrecht
De VRU heeft gebruik gemaakt van de gelegenheid om een advies uit te brengen in het kader van het vooroverleg. Zij merkte op dat een nadere toelichting over het tijdelijke groepsrisico wenselijk is. Gemeenten zijn verplicht bij de beoordeling van bouwplannen op externe veiligheid voor de toekomstige situatie te rekenen met de vervoerscijfers vastgelegd in de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRnvgs). Voor het betreffende baanvak Utrecht-Woerden zijn deze cijfers nul. Het advies om het groepsrsico van de toekomstige, dan wel tijdelijke situatie in beeld te brengen, wordt dan ook niet opgevolgd. Indien het vervoer over dit baanvak niet op afzienbare termijn zou afnemen, zal de minister daarover in de Kamer verantwoording moeten afleggen.

Gasunie
De Gasunie heeft ook haar bevindingen kenbaar gemaakt. De Gasunie gaf aan dat er tenonrechte één in plaats van twee gasleidingen waren ingetekend op de plankaart. Dit is aangepast. De opmerkingen zijn verwerkt in paragraaf 5.11 Kabels en leidingen, Artikel 9 en op de plankaart.

Daarnaast gaf de Gasunie aan dat het benoemen van de druk en diameter van de leiding niet de voorkeur van de Gasunie geniet. Dit advies is niet overgenomen. De leidingen zijn ontworpen op een maximale druk van 40 bar, waardoor de druk niet zomaar kan worden ophoogd. Overigens wordt in het "Handboek buisleidingen in bestemmingsplannen" (ministerie van I&M; 26 oktober 2010) aanbevolen om druk en diameter vast te leggen in het bestemmingsplan."

De Gasunie heeft verzocht om de afwijkingsmogelijkheid van de bouwregels aan te passen. Dit is gewijzigd opgenomen in artikel 9.3 Afwijken van de bouwregels conform het advies.

Tevens hebben zij verzocht om naast het planten van diepwortelende beplanting ook het rooien van hoogopgaande en diepwortelende beplanting en bomen omgevingsvergunningplichtig te stellen. Dit is verwerkt in 9.4 Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden

De gewenste opname van een voorrangregeling voor de dubbelbestemming is niet overgenomen. Wij achtten de regel op zichzelf helder genoeg, de bescherming volgt reeds uit de systematiek en de toelichting in paragraaf 7.3.2 Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden

6.2.2 Advies wijkraad

Gelet op de ligging van het plangebied zou het bestemmingsplan voorgelegd moeten worden aan de wijkraad Vleuten de Meern. Op het moment van de start van het vooroverleg was er geen wijkraad voor dit deel van de stad actief. Het was in dit geval dan ook niet mogelijkheid om een formeel wijkraadadvies in te winnen.