Plan: | Wilhelminalaan, Vleuten |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPWILHELMINALAAN-0601 |
Kader
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen in het kader van de ruimtelijke ordening zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object – hiervoor kent de wet "geluidsgevoelige bestemmingen" zoals woningen en scholen.
De regels en normen van de Wet geluidhinder zijn in de volgende gevallen van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan:
De Wet geluidhinder kent voorkeursgrenswaarden waarbinnen een geluidsgevoelige bestemming altijd kan worden gerealiseerd. Onder voorwaarden kan er een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden verleend ('hogere waarde') tot aan een zekere maximale ontheffingswaarde. Bij een geluidsbelasting boven de maximale ontheffingswaarde zijn geluidsgevoelige bestemmingen niet toegestaan. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt indien er gebruik wordt gemaakt van 'dove gevels'. De grenswaarden zijn voor wegverkeer 48-63 dB, voor spoorweglawaai 55-68 dB en voor gezoneerde industrieterreinen 50-55 dB(A).
Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde dient akoestisch onderzoek uitsluitsel te geven over de te verwachten geluidsbelasting en de doeltreffendheid van maatregelen om een overschrijding van grenswaarden te voorkomen. Onder bepaalde voorwaarden, die zijn vastgelegd in de gemeentelijke geluidnota, kan door burgemeester en wethouders een hogere waarde voor de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting worden vastgesteld. De voorwaarden uit de Geluidnota Utrecht 2007 op basis waarvan een hogere waarde kan worden vastgesteld, zijn:
Indien de woning beschikt over een buitenruimte, dan is deze bij voorkeur gelegen aan de geluidsluwe zijde. Het geluidsniveau mag er in ieder geval niet meer dan 5 dB hoger zijn dan op de geluidsluwe gevel.
Plansituatie
Het plangebied ligt in de invloedszone van het spoor Utrecht-Gouda en van de wegen: Wilhelminalaan, stroomrugbaan/Huis te Vleutenbaan en de Haarrrijnse Rading. Voor deze wegen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Akoestisch onderzoek Wilhelminalaan. Kenmerk: VL11-335. d.d.: 16 december 2011, gewijzigd 13 juni 2013).
Conclusie hieruit is dat ten gevolgen van Huis te Vleutenbaan en de Wilhelminalaan voorkeursgrenswaarde van 48 dB op een aantal woningen wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting van 63 dB wordt nergens overschreden. Ook ten gevolge van het spoor wordt de voorkeursgrenswaarde van 55 dB overschreden maar niet de maximale ontheffingswaarde van 68 dB.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de gecumuleerde geluidsbelasting vanwege alle wegen (dus nog exclusief railverkeer) maximaal 66 dB bedraagt vlak naast de Wilhelminalaan. Deze waarden zijn exclusief de aftrek zoals genoemd in artikel 110g Wgh. De hoogst gecumuleerde waarde samen met de bijdrage van het spoorverkeer is op dezelfde locatie te vinden en bedraagt 67 dB. Resumerend kan gesteld worden dat cumulatie van het geluid van weg- en railverkeer niet leidt tot een onaanvaardbaar niveau temeer als in acht wordt genomen dat de maximale ontheffingswaarde van de Wet geluidhinder voor nieuwbouw per bron (te weten 63 dB zonder aftrek van 5 dB = 68 dB) niet wordt overschreden.
Voor de woningen waar de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden zal een procedure hogere grenswaarde worden doorlopen.
Conclusie
Met inachtneming van de voorwaarden die zijn op genomen in Artikel 16 Overige regels zijn er geen beperkingen voor de uitvoering van dit bestemmingsplan vanuit de Wet geluidhinder.