direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en openbare ruimte
Plan: Wilhelminalaan, Vleuten
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPWILHELMINALAAN-0601

4.2 Verkeer en openbare ruimte

 

4.2.1 Verkeer

Het woningbouwplan Wilhelminalaan wordt voor snel- en langzaamverkeer ontsloten via de bestaande Wilhelminalaan. De Wilhelminalaan kent thans een 50 km/u snelheidsregime. De Wilhelminalaan kan de toename aan autoverkeer door deze ontwikkeling verwerken.
In het plan zelf zal een snelheidsregime gelden van 30 km/u. Snel- en langzaamverkeer worden gemengd. De wijk mag als autoluw worden bestempeld (de wijk zal circa 575 mvt/etm. genereren). De hoofdroute die aansluit op de Wilhelminalaan zal worden voorzien van een trottoir. Dit trottoir verbindt de Wilhelminalaan met het oostelijk van de wijk gelegen Lint. De zijstraten op de hoofdroute zijn zodanig autoluw dat een trottoir in principe niet nodig is. Er kan worden gelopen op de straat.

Voor langzaamverkeer worden twee extra ontsluitingen gerealiseerd. Eèn sluit aan op de Wilhelminalaan aan de noordkant van het gebied, de andere aan de oostzijde op Het Lint.

4.2.2 Openbare ruimte en groen

In het midden van het woongebied ligt een waterpartij. Deze waterpartij blijft behouden bij de inrichting van de openbare ruimte. De waterpartij wordt mogelijk in de toekomst voorzien van steigers met een overkapping.

4.2.3 Parkeren

De parkeernormen die gelden voor dit plan zijn conform de Actualisatie Ontwikkelingsvisie LR 2003. De parkeernormen hebben een bandbreedte, om optimale flexibiliteit en maatwerk te bieden bij het realiseren van bouwplannen. De parkeernormen gelden als voorwaarde voor het verstrekken van een omgevingsvergunning en geven aan hoeveel parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden als een gebouw wordt gebouwd, uitgebreid of verbouwd voor een andere functie. De norm voor 'dure koop' betreft minimaal 1,5 en maximaal 1,75 parkeerplaatsen per woning. Binnen het plangebied is voldoende ruimte aanwezig om aan de normen voor verschillende sectoren ( 'goedkope koop', 'middeldure koop' en 'dure koop') te voldoen. Parkeren wordt opgelost op eigen terrein en op straat.