Plan: | Thorbeckepark |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPTHORBECKEPARK-0601 |
De gemeente Utrecht heeft gekeken naar de verkeersgeneratie door de ontwikkeling van plan Thorbeckepark (Gemeente Utrecht, Afdeling Verkeer & Vervoer, 21 mei 2008). De verkeersgeneratie is te definiëren als het aantal motorvoertuigen (personenauto's en vrachtauto's) dat per jaargemiddelde weekdagsituatie op de locatie aankomt danwel vertrekt en die zijn gerelateerd aan de netto toevoeging van de bouwplanmetrages. Hierbij is gebruik gemaakt van de in tabel 4.2 weergegeven uitgangspunten.
Tabel 4.2 Berekening verkeersgeneratie project Thorbeckepark
Metrages | Ritcoëfficiënt | 2010 (mvt/etm) | 2020 (mvt/etm) |
Parkeer- plaatsen |
|||||
Woningen | 88 stuks | 4,6 | 405 | 405 | 119 | ||||
Sportvelden | 26.500 m2 | 200 | 200 | 35 | |||||
Fitness | 2.600 m2 | 0,20 | 520 | 520 | 52 | ||||
Sportzaal | 1050 m2 | 0,02 | 21 | 23 | 11 | ||||
Wijkcentrum | 900 m2 | 0,05 | 45 | 43 | 6 | ||||
Kinderopvang | 200 m2 | 0,20 | 40 | 41 | 1 | ||||
Totaal autoritten | 1231 | 1231 |
Bij deze aanpak is er een stukje dubbeltelling voor het verkeer van en naar de sportvelden. Voor de nieuwe sportvelden zijn circa 200 autoritten berekend. In de huidige situatie is er ook verkeer dat direct is verbonden aan de sportvelden. Daarvan zijn echter geen gegevens bekend voor een jaargemiddelde weekdagsituatie. Veiligheidshalve is de dubbeltelling meegenomen in de prognose. De totale intensiteit wordt geraamd op circa 1231 autoritten (aankomsten en vertrekken).
Met behulp van een verkeersmodel (VRU 20 Utr) is berekend welke route bestuurders zullen kiezen. In tabel 4.3 is aangegeven hoe deze intensiteiten verdeeld zullen zijn over de omliggende wegen. Gezien deze intensiteiten leidt het plan Thorbeckepark niet tot extra knelpunten op het omliggende wegennet.
Tabel 4.3 Intensiteiten autoverkeer op egen rond plan Thorbeckepark voor de situatie inclusief het plan in 2020 (inclusief bussen)
Weg | Wegvak tussen: | Prognose 2020 etmaalintensiteit inclusief aandeel plan (mvt/etmaal) | Aandeel plan Thorbeckepark | ||
Marnixlaan (1) | Amsterdamsestraatweg - Royaards vd Hamkade | 27.470 | 470 | ||
Marnixlaan (2) | Royaards vd Hamkade - Laan van Chartroise | 21.840 | 590 | ||
Marnixlaan (3) | Laan van Chartroise - Nieuwlichtstraat | 25.180 | 590 | ||
Royaards vd Hamkade (1) | Marnixlaan - Ontsluitingsweg | 7.490 | 1.150 | ||
Royaards vd Hamkade (2) | Ontsluitingsweg-Thorbeckelaan | 6.440 | 100 | ||
Royaards vd Hamkade (3) | Thorbeckelaan - Ondiep zuidzijde | 5.580 | 60 | ||
Laan van Chartroise (1) | Marnixlaan - Thorbeckelaan | 2.740 | 0 | ||
Laan van Chartroise (2) | Thorbeckelaan-Ondiep | 2.093 | 13 | ||
Thorbeckelaan (1) | Royaards vd Hamkade - Boerhaavelaan | 850 | 0 | ||
Thorbeckelaan (2) | Boerhaavelaan - Laan van Chartroise | 710 | 10 | ||
Ontsluitingsweg | Royaards vd Hamkade - voorzieningengebouw | 1.230 | 1.230 |
In de huidige situatie is er in het Thorbeckepark slechts een beperkte parkeergelegenheid met als gevolg een parkeerdruk op de omliggende woonstraten in Ondiep. Veel bezoekers van het Thorbeckepark parkeren nu langs de Thorbeckelaan. Voor het nieuwe Thorbeckepark wordt gestreefd naar maximale parkeergelegenheid binnen het plangebied. Uitgangspunt hierbij is een gebouwde parkeervoorziening voor de bewoners van de woningen; voor de bezoekers van de woningen en de sport- en welzijnsvoorzieningen wordt in de Centrale As in het parkeren voorzien.
Op basis van parkeernormen van de gemeente en aanwezigheidspercentages is in het kader van het vastgestelde SPVE berekend hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn in de Centrale As. Hierbij is gebruik gemaakt van de parkeernormen zoals in tabel 4.4 weergegeven.
Tabel 4.4 Parkeernormen
Functie | Norm | Eenheid | Metrages | Parkeerplaatsen | |||
Woning | 1,35 | woning | 88 stuks | 119 (waarvan 88 exclusief en 31 openbaar) | |||
Sportzaal | 1,1 | 100 m2 bvo | 1050 m2 | 11 | |||
Fitness | 2 | 100 m2 bvo | 2.600 m2 | 52 | |||
Wijkcentrum | 0,6 | 100 m2 bvo | 900 m2 | 5 | |||
Kinderopvang | 0,5 | lokaal | 200 m2
(2 lokalen) |
1 | |||
Sportvelden | 13 | Ha. | 26.500 m2 | 35 |
Bij het opstellen van de parkeerbalans is ervan uitgegaan dat de 88 woningen exclusieve parkeergelegenheid krijgen, namelijk één parkeerplaats per woning. De overige 31 parkeervoorzieningen zijn openbaar. Op basis van de parkeernormen is berekend dat de in het Thorbeckepark te ontwikkelen functies er toe leiden dat er 136 keer per dag gebruik gemaakt wordt van een parkeerplaats. Om de totale parkeerdruk te bepalen is een parkeerbalans opgesteld. In deze parkeerbalans wordt voor een aantal momenten in de week de totale vraag naar parkeerplaatsen berekend, rekening houdend met dubbelgebruik door verschillende gebruikers van parkeervoorzieningen. Om dit dubbelgebruik te berekenen is gebruik gemaakt van landelijke kentallen voor aanwezigheidspercentages. Voor de functies in het gebied zijn de in tabel 4.5 opgenomen aanwezigheidspercentages gehanteerd.
Tabel 4.5 Aanwezigheidspercentages
Functie | Aanwezigheidspercentage | ||||||||||
Werkdag | Weekenddag | ||||||||||
ochtend | middag | avond | ochtend | middag | avond | ||||||
Woning | 50 | 60 | 100 | 50 | 60 | 60 | |||||
Sportzaal | 0 | 0 | 50 | 100 | 100 | 0 | |||||
Fitness | 30 | 50 | 100 | 50 | 75 | 0 | |||||
Wijkcentrum | 10 | 40 | 100 | 60 | 90 | 0 | |||||
Kinderopvang | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Sportvelden | 0 | 0 | 50 | 100 | 100 | 0 |
In tabel 4.6 is op basis van de aanwezigheidspercentages en de parkeernormen de parkeerbalans voor het Thorbeckepark opgenomen.
Tabel 4.6 Parkeerbalans Thorbeckepark
Functie | Werkdag | Weekenddag | |||||||||
ochtend | middag | avond | ochtend | middag | avond | ||||||
Woning | 15 | 19 | 31 | 15 | 19 | 31 | |||||
Sportzaal | 0 | 0 | 6 | 11 | 11 | 0 | |||||
Fitness | 16 | 26 | 52 | 26 | 39 | 0 | |||||
Wijkcentrum | 1 | 2 | 6 | 4 | 5 | 0 | |||||
Kinderopvang | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Sportvelden | 0 | 0 | 17 | 35 | 35 | 0 | |||||
Totaal | 33 | 48 | 112 | 91 | 109 | 31 |
In het plan Thorbeckepark is rekening gehouden met 98 parkeerplaatsen. Dit betekent dat op een weekdag in de avond een tekort van ongeveer 13 parkeerplaatsen kan ontstaan en op een weekenddag een tekort van circa 11 parkeerplaatsen. Dit zijn de momenten waarop de sportvoorzieningen de meeste bezoekers trekken (trainings- en wedstrijddagen). Om dit tekort op te vangen kunnen, net als in de huidige situatie, ook in de toekomst de parkeervoorzieningen aan de Thorbeckelaan gebruikt worden. Dat dit mogelijk is wordt in tabel 4.7 getoond.
Tabel 4.7 Benodigde parkeerplaatsen Thorbeckelaan
Functie | Norm | Bestaande woningen Thorbeckelaan | Parkeerplaatsen benodigd | ||||
Exclusief | Openbaar | ||||||
Woning | 1,35/woning | 48 | 0 | 65 | |||
beschikbare parkeercapaciteit Thorbeckelaan | |||||||
0 | 106 (huizenkant 52, parkeerkant 54) |
Op de Thorbeckelaan is sprake van langsparkeren aan de huizenkant en de parkkant. Om de mogelijkheden voor dubbelgebruik in de Thorbeckelaan te bepalen is de parkeerbalans voor de Thorbeckelaan bepaald (zie tabel 4.8).
Tabel 4.8 Parkeerbalans Thorbeckelaan
Functie | Werkdag | Weekenddag | |||||||||
ochtend | middag | avond | ochtend | middag | avond | ||||||
Woning | 32 | 39 | 65 | 32 | 39 | 65 | |||||
Overloop park | 0 | 0 | 13 | 0 | 11 | 0 | |||||
Totaal | 32 | 39 | 78 | 32 | 50 | 65 |
Op de Thorbeckelaan is sprake van 106 parkeerplaatsen. Er is ruim voldoende parkeercapaciteit om het tekort van 13 parkeerplaatsen tijdens avonden op een weekdag en de 11 parkeerplaatsen tijdens de middag in het weekend op te kunnen vangen.