Plan: | Prozeeterrein Hoograven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPPROZEETERREIN-0601 |
De locatie wordt voor autoverkeer ontsloten via het zuidelijk gelegen Befuterrein. Het Prozeeterrein wordt hiermee direct vanaf de Verlengde Hoogravenseweg, ter hoogte van de Liesbosweg ontsloten. Voor de hulpdiensten is de locatie ook toegankelijk via de Verlengde Hoogravenseweg, via de langzaamverkeersroute grenzend aan het Hamersplantsoen.
Aan de noordzijde van het plangebied ligt een interne ontsluitingsweg, grenzend aan het Hamersplantsoen. Deze weg ligt maximaal 7 meter binnen het terrein van het Hamersplantsoen. Deze weg wordt vormgegeven als 'parkweg'.
De woonstraten zijn haaks gepositioneerd op de Vaartsche Rijn. Deze straten worden ingericht als autoluwe, openbare verblijfsgebieden. Per woning moet één parkeerplaats op eigen terrein worden gerealiseerd. De rest van de parkeerbehoefte mag op openbaar terrein worden opgelost, met een maximum van 70 parkeerplaatsen in het openbaar gebied.
Eén van de belangrijkste gevolgen van het bouwplan is dat een groot deel van het terrein openbaar gebied wordt. De woningen in het plangebied en Oud Hoograven worden door een groenzone en de kade verbonden met de Vaartsche Rijn. Hierdoor is het voor bewoners van Oud Hoograven mogelijk de Vaartsche Rijn te beleven.
De kade fungeert als wandelpromenade, die uiteindelijk betekenis moet krijgen voor heel Hoograven. De kade is niet toegankelijk voor auto's indien nodig wel voor hulpdiensten. De kade krijgt een stoere inrichting refererend aan het industriële verleden. De parkeergarage onder de kade is niet zichtbaar vanaf het openbaar gebied.
In de groenzone haaks op de Vaartsche Rijn gelegen aan de zuidzijde van het Prozeeterrein loopt een wandelroute van de Verlengde Hoogravenseweg naar het water. In deze zone bevindt zich een weg, parkeerplaatsen en een doorlopend wandelpad. Het plangebied wordt aan deze zijde begrensd door bomen. In het westen sluit deze groenzone aan op de kade. Op deze kruising is de positie van de te verplaatsen schoorsteen alsmede het paviljoen beoogd.
Ten noorden van het plangebied is voorzien in een bomenlaan. Deze bomenlaan sluit aan op het Hamersplantsoen. De inrichting van dit deel van het plangebied krijgt een logische ruimtelijke aansluiting op het Hamersplantsoen. Aan deze zijde van het plangebied is tevens 'de Parkweg' beoogd. Tussen het Hoogravens deelgebied en het (nu nog) industrieel deelgebied ligt de ontsluitingsweg. Aan de kant van het industriële deelgebied zijn zowel een groenzone als parkeerplaatsen beoogd. Deze zone wordt in aansluiting op de groenzone groen ingericht.
Het openbaar gebied tussen "Neerlandia" en de grondgebonden woningen in het Industrieel deelgebied is als woonstraat ingericht en niet bereikbaar voor autoverkeer. Deze straat is haaks op de Vaartsche Rijn gelegen. Aan de kop van deze straat, aan de zijde van de Vaartsche Rijn eindigt de straat met een deel van de gevel van het fabrieksgebouw. De tweede woonstraat is centraal in het plangebied gelegen en is eveneens niet bereikbaar voor autoverkeer.