Plan: | Prozeeterrein Hoograven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPPROZEETERREIN-0601 |
Het plangebied is in de huidige situatie vooral in gebruik als industrieterrein. Dit sluit ook aan op de bedrijvigheid ten zuiden van het plangebied in een strook langs de Vaartsche Rijn, maar ook richting het noorden aan de Jutfaseweg, gelegen tussen de Vaartsche Rijn en het Merwedekanaal. Tevens is de overzijde van de Vaartsche Rijn aan de Zeehaenkade hoofdzakelijk in gebruik als kantoor- en bedrijvenlocatie.
In de zone tussen de Vaartsche Rijn en de Verlengde Hoogravenseweg komen industrie en wonen afwisselend met groen voor. Aan de westzijde van de Vaartsche Rijn, de zijde van het plangebied is de functie wonen de meest voorkomende functie.
Binnen het plangebied zijn in de huidige situatie twee hoofdfuncties te onderscheiden. De industrie en vervallen fabrieksgebouwen zijn midden op het terrein gelegen met daar omheen verharding. Aan de zijde van de Verlengde Hoogravenseweg – buiten het plangebied - is een aantal rijwoningen met tuin gelegen met op de zuidelijke hoek twee twee-onder-éénkap woningen.
Aan de Zeehaenkade liggen een tweetal bedrijven, dit gebied maakt onderdeel uit van het bedrijventerrein Kanaleneiland.
Het Prozeeterrein is in de huidige situatie voor alle verkeerssoorten ontsloten vanaf de Verlengde Hoogravenseweg. De Verlengde Hoogravenseweg maakt onderdeel uit van het wijkdeel Hoograven. Op de Verlengde Hoogravenseweg is vanwege de beperkte wegbreedte éénrichtingsverkeer met uitzondering van (brom)fietsers ingesteld. Alleen het stukje ten zuiden van het Prozeeterrein is tweerichtingsverkeer. De toegelaten rijrichting voor het autoverkeer wisselt ter hoogte van de Karperstraat, waardoor sluipverkeer door dit wijkgedeelte zoveel mogelijk wordt tegengegaan.
Voor alle straten in dit gebied, gelegen tussen de 't Goylaan, de Hooft Graaflandstraat, het bedrijventerrein De Liesbosch (gemeente Nieuwegein) en het Merwedekanaal/de Vaartsche Rijn, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. Deze straten hebben een functie als erftoegangsweg, waarbij het rijverkeer wordt afgewikkeld over dezelfde rijbaan, terwijl voetgangers gebruik maken van verhoogd aangelegde trottoirs. De parkeersituatie in de Verlengde Hoogravenseweg en in de directe omgeving van het Prozeeterrein heeft onder druk gestaan van het bezoek aan het kringloopcentrum. Door aanpassingen in de bedrijfsvoering en de aanleg van parkeerplaatsen op het terrein van dit centrum lijkt er op dit moment geen aanleiding voor aanvullende maatregelen. Het wijkgedeelte waartoe het Prozeeterrein behoort is met het openbaar vervoer ontsloten vanaf de Hooft Graaflandstraat, met haltes op loopafstand ter hoogte van de Liesbosweg en de Karperstraat. Het parkeren ten dienste van de huidige bedrijvigheid op het terrein vindt plaats op eigen terrein.
De locatie Prozee is in de huidige toestand privaat terrein. Het Hamersplantsoen vormt het belangrijkste openbaar gebied in de directe omgeving van het Prozeeterrein. Het is een openbaar park met speelvoorzieningen, gras, bomen en een hondenuitlaatzone. De kade aan het eind van het plantsoen is openbaar, maar oogt privaat, door verbodsborden, geparkeerde auto's en achtertuinen die gericht zijn op het water. De Verlengde Hoogravenseweg is naast de Vaartsche Rijn de belangrijkste openbare structuurlijn grenzend aan het Prozeeterrein. Het is een voor Hoograven kenmerkende lijn met aan weerszijden kleine voortuinen met een veelal groene erfafscheiding, een trottoir en langsparkeren.