Plan: | Nieuw Hoog Catharijne |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPNWHOOGCATHARIJNE-0601 |
Stationsgebied
De aanwezigheid van het openbaar vervoersknooppunt maakt dat het Stationsgebied zeer goed bereikbaar dient te zijn en dat het functioneert als verbindende schakel tussen de verschillende stadsdelen. De bereikbaarheid van het Stationsgebied voor het autoverkeer is complex. Het autoverkeer dat in het gebied zelf moet zijn, is vooral afhankelijk van de beschikbare infrastructuur buiten het Stationsgebied. De uitgangspunten van het stedelijke bereikbaarheidsprogramma en het stedelijk beleid zijn randvoorwaarden voor de bereikbaarheid van het Stationsgebied.
De twee invalswegen vanaf de knooppunten Hooggelegen en Westraven zijn dragers voor de bereikbaarheid van het Stationsgebied. De invalsweg vanuit Hooggelegen (rijksweg A2) loopt via het 24 Oktoberplein naar het Stationsgebied. Vanuit Westraven (rijkswegA12) loopt een invalsweg via het 5 Meiplein en de Van Zijstweg naar het Stationsgebied. Er is voor gekozen de Graadt van Roggenweg primair te gebruiken voor de ontsluiting van het gebied aan de oostzijde van de sporen. De Van Zijstweg wordt gebruikt als hoofdontsluiting van het gebied aan de westzijde van de sporen. Als uitwisseling tussen deze twee routes functioneert de Overste den Oudenlaan. Op het 24 Oktoberplein wordt duidelijk aangegeven dat de automobilist een keuze dient te maken tussen oostzijde (oude stad) of westzijde (station, Stationsentree-West en Jaarbeursterrein). Deze hoofdstructuur impliceert een duidelijke keuze voor de locatie van parkeervoorzieningen.
Het Randstadspoor en de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-banen zijn de dragers van het openbaar vervoer in de stad. Beide systemen kunnen worden gekoppeld aan transferia aan de rand van de stad. De OV-Terminal vormt het knooppunt van het HOV-systeem in het centrum van de stad. De verbinding tussen de nieuwe OV-Terminal en het omliggende gebied wordt overzichtelijker gemaakt en de verschillende functies krijgt een nieuwe herkenbare entree via het Stationsplein Oost.
Nieuw Hoog Catharijne en Stationsplein Oost
Nieuw Hoog Catharijne wordt primair ontsloten via de Catharijnesingel, de Daalsetunnel aansluitend op de Graadt van Roggenweg. Aan de Catharijnesingel liggen de toegangen naar de bestaande parkeervoorzieningen onder Hoog Catharijne en de toekomstige parkeergarage onder de Catharijnesingel/Vredenburg.
De Nieuwe Stationsstraat is in de toekomst alleen nog bereikbaar voor bestemmingsverkeer. De huidige route voor autoverkeer bij het Smakkelaarsveld richting de Leidscheveertunnel komt te vervallen. Ter hoogte van het nieuwe Stationsplein Oost wordt de route voor autoverkeer onderbroken. Aan de zuidkant van de Nieuwe Stationsstraat zal sprake zijn van voorzieningen voor P+R en taxistandplaatsen. Hier landt het verkeer met een relatie in de OVT. De noordkant van de Nieuwe Stationsstraat is toegankelijk voor autoverkeer, en wel voor autoverkeer met een bestemming bij de aan deze zijde van de Nieuwe Statonsstraat gelegen functies, dus slechts voor incidenteel expeditieverkeer, halen en brengen en taxi.
Het expeditieverkeer voor Nieuw Hoog Catharijne en de OV-terminal bereikt de expeditiehof onder Hoog Catharijne via de Spoorstraat en verlaat deze via de uitgang aan de zijde van het Smakkelaarsveld.
De bereikbaarheid van het +1 niveau (OVT, het Stationsplein Oost en westelijk deel van Hoog Catharijne) voor nood- en hulpdiensten is geborgd met een hellingbaan aan de zuidzijde van het plein. Hiermee kunnen politieauto's en ambulances op het verhoogde plein komen en zijn voornoemde delen direct bereikbaar.
Voetgangers
Nieuw Hoog Catharijne ligt tussen de OV-Terminal en het centrum van Utrecht. De voetgangersroutes naar het Vredenburgplein (centrumboulevard) voeren middels een tweetal verbindingen van minimaal 8 meter breed door het winkelcentrum Nieuw Hoog Catharijne. De noordelijke passage van de centrumboulevard blijft 24 uur per dag geopend. In een aantal rapportages is de brandveiligheid beoordeeld en zijn de resultaten opgenomen van de ontruimingssimulatie (Nieuw Hoog Catharijne Beoordeling brandveiligheid, Peutz, 31 maart 2006, Ontruimingsimulatie, Peutz, 14 januari 2008, Ontvluchtingsimulatie Nieuw Hoog Catharijne, SAVE, 11 juli 2011, Notitie ontvluchtingsimulatie Nieuw Hoog Catharijne, SAVE, 10 september 2012). Uit deze rapportages blijkt dat in Nieuw Hoog Catharijne sprake zal zijn van een veilige situatie. Ten overvloede is door Adviesbureau InControl de Simulatiestudie Nieuw Hoog Catharijne uitgevoerd (21 juni 2013). Uit deze studie blijkt dat de afwikkeling van de verwachte bezoekersaantallen binnen Nieuw Hoog Catharijne niet zal leiden tot onaanvaardbare mate van opstoppingen en drukte zodat sprake is van een prettig verblijfsklimaat en de doorstroming gegarandeerd blijft.
Voetgangers welke lopen van de Mariaplaats naar de HOV-brug langs de Catharijnesingel en vice versa, kunnen via de stadskamer en een entree onder het bruggebouw en het poortgebouw de voetgangersroute via Nieuw Hoog Catharijne van OV-Terminal naar het centrum van Utrecht bereiken.
Afbeelding 4.6: Weergave 24-uursontsluiting voetgangers
Bereikbaarheid tijdens bouwfase
Het bestaande complex Hoog Catharijne heeft een belangrijke verbindende functie tussen het centrum van Utrecht en de openbaar vervoer terminal. Het is van groot belang dat de verbinding tussen het centrum van Utrecht en de openbaar vervoer terminal kan blijven functioneren tijdens de werkzaamheden. In het Afstemmingsoverleg Programmering Stationsgebied (APS-overleg) vindt maandelijks afstemming met de partners plaats over de programmering in het Stationsgebied.
Expeditie
De bevoorrading van de bestaande en nieuwe winkels in het Entreegebouw Hoog Catharijne en de traverse zal plaatsvinden vanuit het bestaande expeditiepunt aan de Rijnkade. De hoofdexpeditie Rijnkade zal verbonden worden via de B1 laag in de parkeergarage naar de diverse goederenliften welke de winkels op de begane grond, 1e en 2e verdieping kunnen bevoorraden.
Laden en lossen van de bestaande winkels voor het Radboudkwartier, Gildenkwartier, Godebaldkwartier en Moreelsepark (inclusief Singelborch) zal plaatsvinden vanuit de Stationsdwarsstraat, de bestaande expeditiestraat onder Hoog Catharijne. In de expeditiestraten wordt ruimte gereserveerd voor het opstellen van vuilcontainers. De containers worden verzameld bij een centraal afvoerpunt, vanwaar het afval door een afvalverwerker wordt opgehaald en afgevoerd.
Hulpdiensten
De bereikbaarheid en opstelplaats voor de nooddiensten zijn voor alle bouwdelen van het gehele complex aangegeven in kaart gebracht. Aan drie zijden zijn de gevels vanaf openbaar gebied door de hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) goed bereikbaar.
Met de toekomstige maaiveldinrichting zal hier rekening mee gehouden moeten worden. De opstelplaatsen voor het Entreegebouw Hoog Catharijne bevinden zich aan het Vredenburgplein, aan de Rijnkade en aan de Catharijnebaan.
Voor de uitvoering van de plannen moeten een beperkt aantal bomen verwijderd worden (ca 3 stuks). Bij de uitwerking van de openbare ruimte vormen bomen een belangrijk onderdeel van het plan. In het plan Stationsplein-oost zijn een fors aantal bomen op maaiveld voorzien in de Nieuwe Stationsstraat, aan beide zijde van het verhoogde plein, en ook aan de zijde van het Smakkelaarsveld.
Afbeelding 4.7: Globale weergave boomstructuren in plangebied
Autoparkeren
De parkeergarage onder het bestaande Hoog Catharijne zal ook in de toekomstige situatie als parkeervoorziening blijven functioneren. Een eventuele extra parkeerbehoefte kan in de toekomst in eerste instantie geaccommodeerd worden in de bestaande parkeergarages binnen het plangebied, aangezien er in de huidige situatie sprake is van een zekere restcapaciteit.
Bij vorenstaande dient opgemerkt te worden dat bij het bepalen van de noodzakelijke capaciteit van de (nieuwe) parkeergarage onder het Entreegebouw/ Vredenburgplein rekening is gehouden met de gehele herontwikkeling van Hoog Catharijne. Een eventuele piekbelasting op het gebied van parkeren kan dus tevens opgevangen worden in de parkeergarage onder het Entreegebouw.
Fietsparkeren
Met de ontwikkelaar van Nieuw Hoog Catharijne (inclusief Entreegebouw en gebouw De Vredenburg) zijn afspraken gemaakt dat er 3.000 fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd, waarbij tevens procesafspraken zijn gemaakt over de realisatie van 800 extra fietsparkeerplaatsen wanneer de praktijk uitwijst dat die nodig zijn. Met dat aantal fietsparkeerplaatsen wordt voldaan aan de behoefte aan fietsparkeerplaatsen die volgens de CROW-richtlijn (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) gewenst is op basis van het totale programma van Nieuw Hoog Catharijne.
Het fietsparkeren in het Stationsgebied wordt op gebiedsniveau opgelost. Op basis van het totale programma (bestaand en nieuw) wordt bezien waar het beste gebundelde fietsenstallingen kunnen komen. Zo bevat het Muziekpaleisgeen openbare fietsenstallingen, maar worden juist onder het woon-winkelgebouw De Vredenburg en Nieuw Hoog Catharijne fietsenstallingen geplaatst. Het oplossen van het fietsparkeren op gebiedsniveau heeft diverse redenen, waaronder de volgende:
Fietsparkeren SPO
Aan de oostzijde van het Station moeten 14.000 stationsgerelateerde fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Onder het Stationsplein-oost komen minimaal 12.500 fietsparkeerplekken, met uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast is het Stationsplein-oost direct gekoppeld aan de huidige Noorderstalling. In de gerenoveerde Noorderstalling komen 1.500 fietsparkeerplekken. Hiermee worden aan de oostzijde ten minste 14.000 fietsparkeerplekken gerealiseerd.
afbeelding 4.8 Sfeerimpressie fietsenstalling Stationsplein Oost