Plan: | Nieuw Hoog Catharijne |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPNWHOOGCATHARIJNE-0601 |
Hoog Catharijne (HC) gelegen in de Binnenstad van Utrecht is één van de grootste overdekte winkelcentrumcomplexen van Nederland. Het loopt vanaf het Jaarbeursplein, via het centraal station tot aan het Vredenburg en biedt onderdak aan honderden winkels, zalen, kantoren en woningen. Ook bevat het complex een bioscoop.
Het plangebied bevat de bestaande kwartieren van winkelcentrum Hoog Catharijne: het Gildenkwartier, het Radboudkwartier, het Godebaldkwartier, de Radboudtraverse over de Catharijesingel en het Stationsplein Oost.
Figuur 3.1: Bestaande situatie Hoog Catharijne
De bestaande zones aan de nieuwe Stationsstraat (Gilde-, Radboud-, Godebaldkwartier en Moreelse Park) hebben een gevarieerd gebruiksprogramma. Het is een combinatie van (grootschalige en kleinschalige) winkels, horeca, terrassen, maatschappelijke functies, zalenaccommodaties, entrees tot woningen, kantoren en parkeren. De (winkel)passages zijn hoofdzakelijk verkeersruimten en de pleinen worden als verblijfsruimte gebruikt. De complexen zijn gebouwd eind jaren '60, begin jaren '70 en vertegenwoordigen het tijdsbeeld van de architectuur van die jaren. De gebouwen zijn inmiddels aan een grondige renovatie toe, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant.
Het gebied aan de oostzijde van het plangebied is momenteel in gebruik als openbare weg (Catharijnesingel, Catharijnebaan) en is overbouwd door de Raboudtraverse. De Catharijnesingel en Catharijnebaan hebben een belangrijke functie als doorgaande route door het stadscentrum. Met de gehele ontwikkeling van het stationsgebied wordt ook de infrastructuur in en rond het gebied aangepast. Belangrijk onderdeel daarvan is de herinrichting van de Catharijnesingel. Het aantal rijstroken wordt verminderd naar een tweestrooks weg met links- en rechtsafstroken en ruimte voor langzaam verkeer. Waar nu nog een brede asfaltweg ligt, stroomt over een aantal jaren weer water door de Catharijnesingel. Voor deze herinrichting is op 3 juni 2010 het bestemmingsplan Catharijnesingel vastgesteld.
Het Stationsplein-Oost vormt de oostelijke entree voor de openbaar vevoersterminal (OVT) en tevens de belangrijkste verbinding tussen de OVT en Hoog Catharijne. Dit leidt tot veel bewegingen van reizigers tussen de verschillende vervoersvormen. Er wordt geparkeerd en gestald, gehaald en gebracht, gewacht en in- of uitgestapt. Het is een mix van mensen die snel onderweg zijn en mensen die op een bank of terras zijn neergestreken.
Het gebied Stationsplein Oost wordt momenteel ter hoogte van het Stationsplateau op maaiveldniveau gebruikt als busstation. Ter hoogte van het traverseniveau wordt het plateau gebruikt als taxistandplaats. Aan de zijde van het spoor worden de gronden van het Stationsplein Oost gebruikt voor infrastructurele doeleinden ten behoeve van het trein- en autoverkeer.