Plan: | Nieuw Hoog Catharijne |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPNWHOOGCATHARIJNE-0601 |
In 1962 vroeg de gemeenteraad advies over een mogelijke parkeergarage, grofweg op de plaats van het huidige busstation. Het resultaat was een groot plan voor de bouw van een nieuw winkelcentrum met kantoren, woningen en parkeergarages. Het plan werd later bekend onder de naam Hoog Catharijne. Meest kenmerkend aan het plan was de 5,5 meter hoog gelegen winkelpassage die het station met de binnenstad zou verbinden. Het geheel was een ontwerp van drie architecten: G.J. van Grinten, Bart van Kasteel en K.F.G. Spruit die allen onder supervisie stonden van Alexander Bodon.
De Jaarbeurs kondigde vervolgens aan te willen verhuizen van het Vredenburgplein naar de westzijde van het station. Dit maakte de weg vrij voor ontwikkeling van het Vredenburgcomplex. In 1963 nam de gemeenteraad het plan aan. In 1966 werd ook overeenstemming bereikt met de Nederlandse Spoorwegen. Voor het nieuwe winkelcentrum werd de gehele stationswijk, de negentiende-eeuwse wijk gelegen tussen de Catharijnesingel en het station, gesloopt, evenals het Centraal Station zelf. Tot slot werd de Van Seypesteijnkazerne gesloopt en het noordwestelijke deel van de Stadsbuitengracht gedempt. Deze laatste om plaats te maken voor een autoweg, de Catharijnebaan.
In 1969 werden de eerste kantoren opgeleverd, in 1970 was de traverse tussen het station en de Jaarbeurs gereed. Op 24 september 1973 werd Hoog Catharijne officieel geopend door prinses Beatrix. Vlak na de bouw was Hoog Catharijne het grootste overdekte winkelcentrum van Europa.