Plan: | Leidsche Rijn Centrum Kern en Zuid |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPLRCENTRUMKERZUID-0601 |
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke ordening van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object – hiervoor kent de wet "geluidsgevoelige bestemmingen" (o.a. woningen en scholen). De regels en normen van de Wet geluidhinder zijn in de volgende gevallen van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan:
De Wet geluidhinder kent voorkeursgrenswaarden waarbinnen een geluidsgevoelige bestemming altijd kan worden gerealiseerd. Onder voorwaarden kan er een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden verleend ('hogere waarde') tot aan een zekere maximale ontheffingswaarde. Bij een geluidsbelasting boven de maximale ontheffingswaarde zijn geluidsgevoelige bestemmingen niet toegestaan (uitzondering hierop zijn zogeheten "dove gevels"). De genoemde grenswaarden zijn voor wegverkeer 48-63 dB, voor spoorweglawaai 55-68 dB en voor gezoneerde industrieterreinen 50-55 dB(A).
Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde dient akoestisch onderzoek uitsluitsel te geven over de te verwachten geluidsbelasting en de doeltreffendheid van maatregelen om een overschrijding van grenswaarden te voorkomen. Onder bepaalde voorwaarden, die zijn vastgelegd in de gemeentelijke geluidnota, kan door burgemeester en wethouders een hogere waarde voor de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting worden vastgesteld. De voorwaarden uit de Geluidnota Utrecht 2007 zijn:
Het plangebied ligt direct ten zuiden van de spoorlijn Utrecht – Gouda en ten westen van de Rijksweg A2. De A2 is echter ter hoogte van het plangebied overkapt en er zal dus geen geluidsbelasting van komen. Wel moet rekening worden gehouden met het begin van de tunnel, ter plaatse van het spoor en dus aan de rand van het plangebied en de invloed van de het niet overkapte gedeelte van de A2 ten noorden van dit plangebied. De Rijksweg wordt hier wel afgeschermd met een geluidswering van 12,5 meter hoogte. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de invloed van spoor, Terwijde/Grauwaartsingel, Stadsbaan, Vleutensebaan en de HOV over de Centrumboulevard. Hoewel niet verplicht vanuit de Wet geluidhinder is in het kader van een 'goede ruimtelijke ordening' ook gekeken naar de geluidsemissie vanaf de Parijsboulevard. (akoestisch onderzoek Leidsche Rijn Centrum Kern en Zuid; VL11-324 dd 31 augustus 2011)
Uit het onderzoek blijkt dat langs alle genoemde wegen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt overschreden langs de Vleutensebaan en bij de zuidelijke tunnelmond van de Stadsbaan. Bij deze laatste twee locaties kunne dus alleen niet geluidsgevoelige bestemmingen (kantoren) worden gerealiseerd of zullen de woningen met een dove gevel moeten worden uitgevoerd. Alle andere woningen langs de genoemde wegen zullen moeten voldoen aan de geldende voorwaarden voor het verlenen van een hoger waarde (Wet geluidhinder).
Dit is opgenomen in de desbetreffende regels van dit bestemmingsplan.
Het noordelijk gedeelte van het plangebied valt binnen de geluidszone van industrieterrein Lage Weide. Het grootste gedeelte hiervan krijgt een verkeersbestemming, en een klein gedeelte krijgt een centrum- bestemming. Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat op een hoogte van 5 meter de maximale ontheffingswaarde van 50 dB(A) niet wordt overschreden. Op hogere lagen kan de geluidsbelasting echter oplopen tot maximaal 52 dB(A). Wanneer hier geluidsgevoelige bestemmingen zijn voorzien dan dient voor het aspect industrielawaai ook een hoger waarde procedure te worden gevolgd. De voorwaarden hiervoor komen overeen met de voorwaarden voor de hogere waarden rail- en verkeersgeluid.
Met inachtneming van de voorwaarden in de regels zijn er geen beperkingen voor de uitvoering van dit bestemmingsplan vanuit de Wet geluidhinder