Plan: | Heukelomlob, Zuilen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPHEUKELOMLOB-0601 |
Wet luchtkwaliteit
De Wet luchtkwaliteit stelt de verplichting om de invloed van het plan op de luchtkwaliteit te beoordelen. Hiertoe dient beoordeeld te worden of een project al dan niet in betekende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit als gevolg van een substantiële toename van het aantal verkeersbewegingen. Als het project 'Niet in betekende mate' (NIBM) is, vormen luchtkwaliteitseisen geen belemmering voor de doorgang van het project. Sinds de inwerkingtreding van de Implementatiewet is het begrip "niet in betekende mate" gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. Dit komt neer op een maximale toename van
1,2 µg/m3.
Voor het programma zoals opgenomen in het stedenbouwkundig plan wordt een verkeersaantrekkende werking voorzien van afgerond 1300 motorvoertuigen per etmaal. Uit de berekening voor 2010 blijkt dat de jaargemiddelde concentraties voor stikstofdioxide hierdoor ten hoogste 0,6 µg/m3 toenemen en voor fijn stof ten hoogste 0,2 µg/m3. De voorgenomen ontwikkeling bij de Van Heukelomlob is daarmee een 'Niet in betekende mate'-project. Op het maatgevende wegvak op de Burgemeester Norbruislaan is in de plansituatie ook geen sprake van overschrijding van de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Er is geen sprake van cumulatie met andere plannen of projecten die in hoofdzaak gebruik maken van eenzelfde infra-ontsluitingsstructuur.
Besluit gevoelige bestemmingen
Op 16 januari 2009 is het Besluit gevoelige bestemmingen in werking getreden gebaseerd op art. 5.16a van de Wet milieubeheer. Het Besluit is gericht op bescherming van mensen met een verhoogde gevoeligheid voor fijn stof en stikstofdioxide (met name kinderen, ouderen en zieken) en beoogt de realisering van gevoelige bestemmingen in de nabijheid van drukke provinciale en rijkswegen tegen te gaan, als op de locatie in kwestie sprake is van een overschrijding of dreigende overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit. Kinderdagverblijven en verzorgings-, verpleeg- en bejaardentehuizen vallen onder de werkingssfeer van dit Besluit. Omdat het Besluit gevoelige bestemmingen geen betrekking heeft op gemeentelijke wegen vormt dit Besluit geen beletsel voor de ontwikkeling van een gevoelige bestemming op de Lieven de Keylocatie.
Naast het wettelijk kader van de Wet Milieubeheer schrijft de Wet Ruimtelijke Ordening voor dat plannen moeten voldoen aan een goede ruimtelijke ordening. Bij luchtkwaliteit gaat het om situaties die vanuit het oogpunt van gezondheidsrisico's onwenselijk zijn. Hoewel de AmvB gevoelige bestemmingen dus niet van toepassing is op gemeentelijke wegen, achten we een advies van de GG&GD voor functies voor kwetsbare groepen (zoals kinderen en bejaarden) in dit kader wel van belang.
De GG&GD adviseert om bij gevoelige bestemmingen (kinderdagverblijf, woonzorgcomplex inclusief de buitenruimten) een richtafstand van 50 meter van de rand van wegen te hanteren wanneer de weg een verkeersintensiteit heeft van meer dan 10.000 motorvoertuigen per dag (Amsterdamsestraatweg). In een situatie van een aanwezige of te realiseren aaneengesloten bebouwing langs de weg kan op kleinere afstand achter deze bebouwing een gevoelige bestemming worden gerealiseerd.
Als de richtafstand niet inpasbaar is, adviseert de GG&GD bij het ontwerp en de situering van de binnenruimtes maatregelen te treffen zodat de blootstelling aan luchtverontreiniging zoveel mogelijk wordt verminderd. Daarbij kan gedacht worden aan het actief ventileren van de verblijfruimtes voor gevoelige groepen, aan de zijde van de Amsterdamsestraatweg, waarbij de inlaatopening voor verse lucht zo wordt gekozen dat deze niet direct wordt beïnvloed door het wegverkeer van de Amsterdamsestraatweg en/of de verblijfsruimten niet aan de straatkant van het gebouw te situeren.
Bij voorliggend stedenbouwkundig ontwerp voor de Lieven de Keylocatie ligt de gevel van het gebouw binnen een afstand van 50 m tot de rand van de Amsterdamsestraatweg. Door het toepassen van bovenstaande maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, kan hier worden voldaan aan het advies van de GG&GD. De buitenruimte voor zowel het kinderdagverblijf als de bejaardenwoningen, zijn gesitueerd buiten deze 50 m grens en zijn hiermee conform het advies van de GG&GD.