direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en openbare ruimte
Plan: Heukelomlob, Zuilen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHEUKELOMLOB-0601

4.2 Verkeer en openbare ruimte

4.2.1 Verkeer

De doorgaande wegen en belangrijkste ontsluitingen van het gebied zijn de Amsterdamsestraatweg, de Burgemeester Norbruislaan (wegen uit de hoofdstructuur van Zuilen, zowel ruimtelijk als verkeerstechnisch) en de Lieven de Keylaan. Deze blijven in de huidige vorm bestaan. De Burgemeester Norbruislaan maakt onderdeel uit onder het project De As van Berlage: een visie om deze trotse ruggengraat van Zuilen in de oude staat te herstellen door eenheid terug te brengen. Een deel van de visie is inmiddels uitgevoerd. De aanpak van de Burgemeester Norbruislaan in dit kader is voorlopig uitgesteld. De Lieven de Keylaan wordt voor autoverkeer afgesloten ter hoogte van de Van Heukelomlob. Dit is gedaan om de continuïteit van het park te waarborgen. Het aantal doorsnijdingen van de parkstrook wordt hiermee beperkt tot de Norbruislaan en de Amsterdamsestraatweg. Daarnaast heeft in dit gebied het langzame verkeer prioriteit. Daarom wordt een goede fietsroute naar en door de Van Heukelomlob gemaakt.

De ontsluiting van het nieuwe bouwblok aan de Lieven de Key-locatie vindt plaats via de Lieven de Keylaan. Het bouwblok van de Parklocatie wordt ontsloten via de W.J. Bossenbroekstraat. Voor de Vechtlocatie worden ontsluitingswegen aangelegd op de Boelesteinlaan, de Goudesteinlaan of de Burgemeester Norbruislaan.

4.2.2 Openbare ruimte en groen

De Van Heukelomlob is een belangrijk stuk openbaar gebied voor de omwonenden, maar ook voor de inwoners van Zuilen in het algemeen. De openbare ruimte vormt een eenheid. Dit komt tot uitdrukking in de fysieke inrichting en door de zichtlijnen. Twee unieke kenmerken van het Heukelomplantsoen zijn ten eerste de verbinding tussen het Amsterdam Rijnkanaal en de Vecht en ten tweede de aanwezigheid van de Springertuin. Nu komen deze kwaliteiten nog niet goed tot hun recht, maar dit wordt bij de herinrichting van de lob aangepast. De aan te leggen recreatieve verbinding tussen het Amsterdam Rijnkanaal en de Vecht dient niet alleen fysiek maar ook visueel aanwezig te zijn in de lob, zodat hun aanwezigheid over de hele lengte van de lob voelbaar is. De route sluit aan op het bestaande recreatieve netwerk van de stad. Voor de verbinding is een goede oversteek bij de Burgemeester Norbruislaan nodig. Het te realiseren plein tussen de Lieven de Key-locatie en de Parklocatie wordt een parkeerterrein met een groen karakter.

De groene uitstraling van het park biedt de bestaande en nieuwe woningen die er op uitkijken veel woongenot. Huize Daelwijck en de moskee zijn aanleiding om bijzondere plekken in het park te realiseren of er mee te verbinden. Doel is aangename overgang tussen interieur van de woningen en openbare parkstrook, zodat optimale uitwisseling tussen binnen en buiten ontstaat. Dit levert een meerwaarde voor het park op qua sociale veiligheid en voor de woningen (uitzicht en gebruik van het park).

De lob heeft ook nog een andere functie, namelijk gebruik ten behoeve van wijkgerichte evenementen en Zuilenaren bezoeken voor ontspanning de Vechtstrook en de Springertuin. In de lob komt een multifunctionele ruimte voor onder meer de kermis en worden in samenwerking met bewoners sport- en spelvoorzieningen gerealiseerd. Bij de inpassing hiervan moet de groene kwaliteit gewaarborgd zijn.

Bestaande bomen in het gebied blijven waar mogelijk behouden. De toegang bij de Amsterdamsestraatweg wordt meer open en duidelijk, omdat deze nu erg smal is.

4.2.3 Parkeren

Voor parkeren geldt de Nota Parkeren en de Herijking Parkeernormen uit 2008. Deels wordt het parkeren op eigen terrein opgelost en de overige benodigde parkeerplaatsen worden in de openbare ruimte aangelegd. Het totale plan dient te voldoen aan de normen.
Op eigen terrein wordt daarbij gestreefd naar het realiseren van minimaal één parkeerplaats per woning. Op het plein bij de parklocatie komen parkeerplaatsen ten behoeve van de nieuwbouw. Aan de Boelesteinlaan, Bossenbroekstraat, Goudesteinlaan, Burgemeester Norbruislaan en Nieuwkerkstraat is haaks- of langsparkeren mogelijk voor bewoners en bezoekers. Hierbij moet rekening worden gehouden met de breedte van de weg, afstanden tot gevels van gebouwen, bestaande bomen, aanwezige inritten en bushalten. Voor de horecafunctie bij de Vechtlocatie worden extra parkeerplaatsen aan de parallelweg van de Burgemeester Norbruislaan ter hoogte van de Springertuin aangelegd. Fietsparkeren vindt plaats op eigen terrein.