direct naar inhoud van 4.4 Verkeer: bereikbaarheid en parkeren
Plan: Groeneweg Midden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPGROENEWEGMIDDEN-0601

4.4 Verkeer: bereikbaarheid en parkeren

Uitgangspunt zijn de parkeernormen van de gemeente Utrecht. In de Parkeernota ( 'Parkeren, een kwestie van kiezen', 2003 en Nota herijking parkeernormen, 2008) worden de kaders van het parkeernormenbeleid van de stad neergelegd. Het uitgangspunt is dat, rekening houdend met de kenmerken van de locatie en functie, het parkeren op eigen terrein opgelost dient te worden. De parkeernormen hebben een bandbreedte, om optimale flexibiliteit en maatwerk te bieden bij het realiseren van bouwplannen.

De parkeernormen gelden als voorwaarde voor het verstrekken van een omgevingsvergunning en geven aan hoeveel parkeerplaatsen gebouwd moeten worden als een gebouw wordt gebouwd, uitgebreid of verbouwd voor een andere functie. Hierin zijn normen opgenomen voor de verschillende functies in het gebied.

De beschreven herontwikkeling vergt een goede oplossing voor het parkeren en de logistiek van de winkels en voorzieningen. Op grond van de gemeentelijke normen is een parkeerbalans opgesteld. Onderstaand zijn de verschillende parkeernormen en het totaal van de benodigde parkeerplaatsen weergegeven:

  Aantal/oppervlakte m²   Norm   Benodigd  
Woningen
Detailhandel
Maatschappelijk  
139 woningen
6.000 m² bvo
850m²  
afh. grootte woning
2.5 per 100 m² bvo
1 per 100 m² bvo  
156
150
8
 
Totaal benodigd       314
 

Figuur 4.1 Parkeerbalans

In het plangebied zijn 307 parkeerplaatsen aanwezig waarvan minimaal 117 en maximaal 128 op het parkeerdek voor de bewoners, 157 parkeerplaatsen op het plein en 22 parkeerplaatsen in de expeditiestraat. Voor de parkeerbehoefte is rekening gehouden met de minimale eis van 117 parkeerplaatsen. Met het totaal aan 296 parkeerplaatsen wordt niet voldaan aan de parkeerbehoefte van 314 (18 parkeerplaatsen tekort) maar gelet op de functies is een dergelijk tekort aan parkeerplaatsen goed op te vangen als gevolg van dubbelgebruik van de parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen kunnen overdag worden gebruikt door het winkelend publiek en 's avonds door de bezoekers van de woningen. Voor het wonen zal een parkeerdek boven de commerciële ruimten aan de zuidzijde worden gerealiseerd. Het expeditieverkeer voor de supermarkten vindt plaats in een semi-overdekte ruimte achter de winkels aan de zuidzijde van het plein. Deze expeditie wordt via de Groeneweg ontsloten.