direct naar inhoud van 5.2 Geluidhinder
Plan: Grauwaart
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPGRAUWAART-0601

5.2 Geluidhinder

Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen in het kader van de ruimtelijke ordening zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object – hiervoor kent de wet "geluidsgevoelige bestemmingen" (o.a. woningen en scholen).

De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan.
De normen uit die wet zijn van toepassing bij:

  • a. bestemmen van gronden voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen;
  • b. bestemmen van gronden voor aanleg van nieuwe (gezoneerde) wegen (niet bij woonerven of wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km/u geldt);
  • c. reconstructie van wegen;
  • d. geluidsgezoneerde industrieterreinen.

De Wet geluidhinder kent voorkeursgrenswaarden waarbinnen een geluidsgevoelige bestemming altijd kan worden gerealiseerd. Onder voorwaarden kan er een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden verleend ('hogere waarde') tot aan een zekere maximale ontheffingswaarde. Bij een geluidsbelasting boven de maximale ontheffingswaarde zijn geluidgevoelige bestemmingen niet toegestaan. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt indien er gebruik wordt gemaakt van 'dove gevels'. De grenswaarden zijn voor wegverkeer 48-63dB, voor spoorweglawaai 55-68dB en voor gezôneerde industrieterreinen 50-55 dB(A).

Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde dient akoestisch onderzoek uitsluitsel te geven over de te verwachten geluidsbelasting en de doeltreffendheid van maatregelen om een overschrijding van grenswaarden te voorkomen. Onder bepaalde voorwaarden, die zijn vastgelegd in de gemeentelijke geluidnota, kan door burgemeester en wethouders een hogere waarde voor de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting worden vastgesteld.

De voorwaarden uit de Geluidnota Utrecht 2007 op basis waarvan een hogere waarde kan worden vastgesteld zijn:

  • a. iedere woning dient te beschikken over een geluidluwe gevel;
  • b. de woning bevat voldoende verblijfsruimten aan de geluidsluwe gevel, te weten 30% van het aantal verblijfsruimten of 30% van de oppervlakte van het verblijfsgebied.

Indien de woning beschikt over een buitenruimte, dan is deze bij voorkeur gelegen aan de geluidsluwe zijnde. het geluidsniveau mag er in ieder geval nier meer dan 5 dB hoger zijn dan de geluidsluwe gevel.

Plansituatie
Het bestemmingsplan Grauwaart is de juridische borging van de ruimtelijke en programmatische structuur van het gebied. Het schept de randvoorwaarden voor de woningbouwontwikkeling en legt de inrichting van de openbare ruimte vast. De ontwikkeling van Grauwaart tot nu toe steunt op diverse documenten zoals de Ontwikkelingsvisie Centrale Zone Leidsche Rijn Utrecht (2005) en het bestemmingsplan Leidsche Rijn Utrecht 1999. Voor de reeds aanwezige of in aanbouw zijnde woningen in dit bestemmingsplan is het aspect geluid al geregeld.

Bij het vaststellen van bestemmingsplan Grauwaart dient voor die delen die nog niet vergund zijn (omgevingsvergunning nog niet afgegeven) opnieuw een toets aan de Wet geluidhinder plaats te vinden.

5.2.1 Wegverkeer- en spooweglawaai

Voor Grauwaart zijn de relevante geluidsbronnen de Rijksweg A2, Vleutensebaan, Centrumboulevard, Grauwaartsingel en de spoor Utrecht-Woerden.

De geluidbron A2 wordt afgeschermd door geluidschermen van 12 meter hoogte en de landtunnel. Langs het spoor zijn eveneens schermen aanwezig: 3 meter hoog aan de noordzijde en tussen de sporen aan de zuidzijde 1,5 meter hoog.

Voor de ontwikkelingen is een geluidsonderzoek verricht voor het peiljaar 2023. Uit dit onderzoek volgt dat de voorkeurswaarde bij de nog te ontwikkelen woningen nergens wordt overschreden.

Het volledige rapport Akoestisch onderzoek Grauwaart is bijgevoegd in de bijlagen bij de toelichting van het bestemmingsplan.

5.2.2 Industrielawaai

Van industrielawaai kan ook hinder worden ondervonden. Het optreden van hinder als gevolg van industrielawaai kan worden voorkomen en beperkt door afstand te bewaren tussen geluidsbron en ontvanger. Bij industrieterreinen met bedrijven die veel geluid produceren zijn geluidszones vanwege de Wet geluidhinder vastgesteld. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting niet hoger zijn dan 50 dB(A). Voor geluidsgevoelige bestemmingen binnen een geluidszone kan ook een hogere waarde worden vastgesteld. De grenswaarde liggen hier op 50 dB(A) respectievelijk 55 dB(A).

Het plangebied ligt niet in de zone van een gezoneerd industrieterrein. Het bedrijventerrein Lage Weide kent een geluidszone maar deze valt niet over het plangebied Grauwaart. Dit betekent dat de geluidsbelasting als gevolg van de bedrijven niet meer zal bedragen dan 50 dB(A).

5.2.3 Conclusie

Vanuit de Wet geluidhinder zijn er geen belemmeringen voor de ontwikkeling van woningbouw in het plangebied Grauwaart.