direct naar inhoud van 4.2 Verkeer, parkeren en openbare ruimte
Plan: Gerrit Rietveld College, Tuindorp
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPGERRITRIETTUINDO-0601

4.2 Verkeer, parkeren en openbare ruimte

4.2.1 Verkeer en parkeren

Verkeer
Het gebied heeft als hoofdontsluiting de Eykmanlaan (het versmallen van de Eykmanlaan is geen onderdeel van dit project). De ontsluiting van het gebied gaat via de bestaande prof. Jordanlaan, de Winklerlaan en via een nieuw aan te leggen parallelweg langs de Eykmanlaan. De parallelweg voorkomt dat de ontsluiting van de woningen en de school direct op de Eykmanlaan is aangetakt. Dit komt de verkeersveiligheid en parkeerruimte ten goede. De parallelweg wordt op twee plaatsen aangesloten op de Eykmanlaan; namelijk via de huidige aansluiting bij de Winklerlaan en door middel van een nieuwe aansluiting voor de bocht van de Eykmanlaan. Ter hoogte van deze plek wordt op de Eykmanlaan een nieuwe oversteek aangelegd.
De radiale straat ten zuiden van de school wordt autovrij. Ook binnen het woongebied wordt conform het SPvE ingezet op een autovrije straat. Om het woongebied goed te kunnen ontsluiten bestaat de mogelijkheid dat er één in/uitrit met maximaal 2 stroken op maaiveldniveau (geen (half)verdiepte in/uitrit) door de groenstrook aan de Winklerlaan moet worden aangelegd (streven is de bomen te behouden).

Voor langzaam verkeer zal aangesloten worden op omliggende woonstraten en fietspaden. De huidige fietsroute tussen de prof. Jordanlaan en Eykmanlaan blijft behouden. Het vrijliggende fietspad ter hoogte van de school en de woningbouw langs de Eykmanlaan wordt veranderd naar twee richtingen en verbreed naar 4 meter.

Omdat de nieuwe wegenstructuur binnen een verblijfsgebied ligt zal binnen het plangebied een 30km/uur regime worden ingesteld. De inrichting van de wegen zal conform de richtlijnen voor dergelijke woonstraten zijn. Een verkeersveilige ontsluiting voor de scholieren (zowel per fiets als te voet) heeft hierbij de aandacht.

Parkeren
Voor parkeren geldt de nota Partiële Herijking Parkeernormen uit 2008. Het parkeren zal binnen het plangebied worden opgelost.

In het plangebied is voor het beoogde programma ruim voldoende plaats om te voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Het parkeren zal deels in het nieuwe openbaar gebied worden opgelost en ten behoeve van de woningen deels op eigen terrein in een gebouwde parkeervoorziening.
Binnen het plangebied zijn in de huidige situatie al een aantal parkeerplaatsen aanwezig. Aan de prof. Reinwardtlaan blijven deze plekken aan de zijde van de woningen behouden. De parkeerplaatsen aan de Winklerlaan en de Jordanlaan worden heringericht en langs de nieuwe parallelweg zullen extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Bij de herinrichting en aanleg van het openbaar gebied ontstaat ruimte voor circa 130 parkeerplaatsen. De overige parkeerplaatsen dienen binnen de bestemming WG te worden opgelost.

Het uiteindelijke bouwprogramma zal moeten uitwijzen hoeveel parkeerplaatsen er volgens de parkeernormen moeten worden gerealiseerd. Ook kan bij de uiteindelijke parkeerbalans eventueel nog rekening worden gehouden met dubbelgebruik. Zo zullen de parkeerplaatsen voor woningen met name 's avonds bezet zijn en zullen de voorzieningen hun piek met name overdag hebben.

In de school zal een voldoende grote fietsenstalling gerealiseerd worden. Ten behoeve van onder andere het avondgebruik van de school zal het fietsparkeren in de openbare ruimte worden opgelost.

4.2.2 Openbare ruimte en groen


Openbaar ruimte
In de nieuwe situatie zijn er verschillende openbare ruimtes te onderscheiden. Het toevoegen van het openbaar gebied in het zuidwesten zorgt voor lucht in het gebied en zorgt dat er een plek ontstaat waaraan het bebouwde programma goed gesitueerd kan worden. Middels deze ruimte wordt het plangebied aangesloten op de omgeving. Deze openbare ruimte zal dan ook worden bestemd voor groen, water en verkeer en verblijf.
Ooit liepen hier twee waterlopen naast elkaar. Tussen de professor Reinwardtlaan en de Professor Jordanlaan liep het Zwarte Water, een veensloot. Aan de oostzijde van de professor Jordanlaan liep een waterloop die onderdeel was van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Op de plek van de oude veensloot zal deze opnieuw worden uitgegraven. Vanuit ruimtelijk, recreatief, cultuurhistorisch en watertechnisch perspectief heeft dat een grote toegevoegde waarde.
De ruimte tussen de watergang en de nieuwe bebouwing van de woningen, voorzieningen en school wordt een verblijfsplek met een parkachtige inrichting.

Een belangrijk uitgangspunt voor de inrichting van de openbare ruimte is het voorkomen van verkeersoverlast als gevolg van de verschillende functies in het plangebied. Een nieuwe parallelweg aan de oostzijde van het plangebied ontsluit de school, de woningen langs de Eykmanlaan en de woningen in het middengebied. Aan deze parallelweg bevindt zich de hoofdentree van de school en op de kop de entree naar de fietsenstalling van de school. Bij de fietsenstalling is een voorpleintje aangebracht zodat hier wat extra ruimte ontstaat voor het bereiken van de fietsenberging. Ook herbergt de parallelweg een groot deel van de openbare parkeerplaatsen. Tussen deze parkeerplaatsen en de Eykmanlaan wordt een groenstrook opgenomen met bomen die de Eykmanlaan zullen begeleiden. Tussen de parallelweg en de Eykmanlaan komt een haag. Deze sluit aan op de bestaande hagenstructuur aan de noord- en zuidzijde van het plangebied.
De nieuwe straten in het woongebied worden zo veel mogelijk als verblijfsgebied voor langzaam verkeer ingericht.
De fietsroute tussen de prof. Jordanlaan en de Eykmanlaan aan de noordzijde van het plangebied zal worden gehandhaafd.

Bomen
Er is een bomeninventarisatie uitgevoerd (zie bijgevoegd SPVE) op en rondom het plangebied. Hier zijn 160 bomen geïnventariseerd. Het merendeel van de bomen is gelegen aan de randen van het plangebied. Door en langs het plangebied lopen verschillende boomstructuren. Belangrijkste zijn de twee bomenrijen aan de prof. Reinwardtlaan en de prof. Jordanlaan. Deze rijen zijn een onderdeel van de stedelijke boomstructuur. Ze hebben grote waarde voor de ruimtelijke, cultuurhistorische en ecologische structuur.
Ook de Eykmanlaan, als belangrijke invalsweg de stad in, is drager van een belangrijke boomstructuur.
De bomenrij aan de zuidrand (aan de noordzijde van de Winklerlaan) zijn Esdoorns. Ze zijn volgroeid en verkeren in goede conditie.

Uitgangspunt is om de bestaande bomenstructuur zoveel mogelijk te handhaven. Zo wordt de school zo gesitueerd dat voldoende afstand gehouden wordt tot de bestaande bomen langs de prof. Jordanlaan en zijn er op meerdere plekken groenbestemmingen opgenomen.
Toch zullen er als gevolg van de planontwikkeling een groot aantal bomen moeten wijken. Hoofdzakelijk staan deze langs de Eykmanlaan en ten noorden van het nieuwe schoolgebouw. Ook ten behoeve van de nieuwe watergang zal een aantal bomen moeten verdwijnen. Een klein aantal te verwijderen bomen staat ten westen van de school onder of vlakbij de bestaande kastanjerij ('onderstandige bomen'). Om zoveel mogelijk deze kastanjerij te benadrukken, te versterken en de kastanjes de ruimte te geven zullen deze 'onderstandige' bomen worden verwijderd.
De planontwikkeling biedt daarnaast ook mogelijkheden om de boomstructuren langs de prof. Reinwardtlaan en de prof. Jordanlaan te versterken, aan te vullen en indien mogelijk de conditie van de bomen die onderdeel zijn van deze structuren te verbeteren. Langs de Eykmanlaan zal een nieuwe rij bomen de weg begeleiden.

Op basis van een voorlopige inrichtingsplan (zie hieronder) ziet het er nu naar uit dat 71 bomen worden verwijderd. Van deze bomen zijn er 29 in een matige of verminderde conditie. De overige hebben een goede tot normale conditie. Alle kastanjes langs de nieuwbouw van de school zijn in de inventarisatie aangemerkt als matig of zelfs slecht. Op dit moment wordt nog onderzoek gedaan naar de toekomstverwachting van deze bomen en de eventuele te nemen maatregelen. Waar nodig zal de kastanjerij in ieder geval worden aangevuld met nieuwe bomen. Voor de nieuwe bomen langs de Eykmanlaan wordt de soort bepaald in de uitwerkingsfase voor het openbaar gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPGERRITRIETTUINDO-0601_0006.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPGERRITRIETTUINDO-0601_0007.png"

Afbeelding: Voorlopig ontwerp bomen