Plan: | Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPFIETSBRUGOOGINAL-0601 |
In dit hoofdstuk wordt beschreven op welke wijze burgers en belanghebbenden bij het plan zijn betrokken en hoe zij hierop hebben kunnen reageren.
Het plan is aan een aantal instanties toegezonden voor reactie als bedoeld in art 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Met betrekking tot het plan is uitsluitend van Rijkswaterstaat een overlegreactie ontvangen. Deze reactie heeft betrekking op een aantal randvoorwaarden die gelden om een goede doorvaart van het Amsterdam Rijnkanaal te waarborgen. De opmerkingen van Rijkswaterstaat zijn verwerkt in het bestemmingsplan.
De bewoners van Oog in Al zijn goed op de hoogte van de ontwikkelingen rond de fietsbrug. In 2009 is een informatieavond geweest voor omwonenden van het Victor Hugoplantsoen.
Zoals reeds is aangegeven is er voor de ontwikkeling een Integraal Programma van Eisen opgesteld. De inhoud van het IPvE is tot stand gekomen in samenspraak met de klankbordgroep en het schoolbestuur van OBS Oog in Al, locatie Montessori (Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPOU)). De deelname en betrokkenheid vanuit de klankbordgroep heeft plaatsgevonden op basis van participatieniveau: raadplegen. De klankbordgroep bestaat uit 28 leden en heeft een gemengde samenstelling, met mensen die op en rond het Victor Hugoplantsoen en mensen die langs de fietsroute door Oog in Al wonen. In totaal hebben 10 er bijeenkomsten plaatsgevonden, waarvan een aantal opgesplitst in werkgroepen (fietsroute en Victor Hugoplantsoen). Met het schoolbestuur is samengewerkt op basis van gelijkwaardigheid. Op basis van de wetgeving is het schoolbestuur bouwheer en daarmee verantwoordelijk voor de nieuwbouw van de school. Vanwege de grote ruimtelijke verwevenheid van de deelplannen fietsbrug en school, wordt er gewerkt aan een overdracht van het bouwheerschap van schoolbestuur aan gemeente, waarbij het schoolbestuur wel mede-sturend blijft op het resultaat voor de school.
Voor het vervolg van de fietsroute door Oog in Al tot en met de Muntbrug is eveneens een Integraal Programma van Eisen-Plus Fietsroute Oog in Al opgesteld. Dit IPvE-Plus heeft tegelijk met het IPvE Fietsbrug van 29 maart t/m 9 mei 2012 ter inzage gelegen.
Het college heeft de eisen aan de fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal aangepast naar aanleiding van de inspraakreacties. Een van de aanpassingen is dat het gemiddelde hellingspercentage is verlaagd van 3,5 % naar 3,1%. Ook komt de brug niet meer recht voor de woningen aan de Johan Wagenaarkade, maar noordelijker. Van het Victor Hugoplantsoen blijft het groene en open karakter behouden en de nieuwe woningen moeten passen in de omgeving. De bereikbaarheid van de school voor fietsers is essentieel en de zoekruimte voor de voetgangerstrap vanaf de brug naar het Victor Hugoplantsoen is verruimd waardoor betere mogelijkheden ontstaan voor een goede inpassing.
Op 4 januari 2011 heeft het College besloten dat de fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal in het Victor Hugoplantsoen zal aanlanden en daarbij in principe gekozen voor het scenario " verplaatsen scholen". Omwonenden en belanghebbenden zijn hierover geïnformeerd met een fietsbrugkrant, de website en een inloopavond. Het Doorstartdocument en de vier inpassingsscenario's zijn vrijgegeven voor inspraak. Er zijn 64 inspraakreacties binnengekomen, deze inspraakreacties zijn in een tweekolommenstuk beantwoord.
Het tweekolommenstuk met de inspraakreacties en de beantwoording is opgenomen als bijlage bij dit bestemmingsplan.
De wijkraden West en Leidsche Rijn hebben hun inspraakreactie op het IPvE via een advies aan het college ingediend.