Plan: | Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPFIETSBRUGOOGINAL-0601 |
Sinds 1995 is er in diverse besluit- en beleidsdocumenten sprake van deze fietsbrug, bijvoorbeeld in het Masterplan Leidsche Rijn (1995) en het Actieplan Luchtkwaliteit (2009). Er is veel onderzoek verricht naar de fietsbrug, waarbij vooral de inpassing in Oog in Al ter hoogte van het Victor Hugoplantsoen een ruimtelijke uitdaging is gebleken. Door de gemeente en externe bureaus zijn allerlei studies verricht. In 2009 en 2010 is er in de wijk Oog in Al met de klankbordgroep en bij informatieavonden uitvoerig gediscussieerd over de gewenste inpassing, de consequenties voor de vervolgroute en een eventueel andere locatie bij de Cervanteslaan. Ook het comité "Pas Op Fietsbrug", de Fietsersbond en de wijkraden West en Leidsche Rijn volgden alles op de voet, hetgeen heeft geleid tot een aantal adviezen. De inhoud van deze adviezen varieert van verzoek tot vlotte realisatie van de brug, tot verzoek om een integrale afweging tussen locaties van aanlanding en wijze van inpassing.
Gezien de ambitie van dit College om de brug deze periode (2014) te realiseren en gezien de adviezen (en de variëteit daarin) zoals hierboven genoemd, was het nodig om de uitgangspunten voor de realisatie van de fietsbrug voor iedereen (opnieuw) helder vast te stellen. Dit was nodig, om de volgende fase, namelijk het opstellen van een Integraal Programma van Eisen (IPvE) en een ontwikkelingsstrategie, in te kunnen gaan.
In 2011 is de planontwikkeling van de fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal ter hoogte van het Victor Hugoplantsoen uitgewerkt in het Doorstartdocument Fietsbrug Amsterdam Rijnkanaal. In dit doorstartdocument - dat als bijlage is toegevoegd bij dit bestemmingsplan - wordt uitvoerig ingegaan op de nut en de noodzaak van de fietsverbinding, is een alternatieve locatie onderzocht en zijn inpassingsscenario's met elkaar vergeleken. Voor achtergrondinformatie wordt verwezen naar dit document dat is opgenomen als bijlage 1 bij dit bestemmingsplan. In dit hoofdstuk worden de belangrijkste ruimtelijke en beleidsmatige argumenten voor deze fietsverbinding samengevat en zal worden ingegaan op de vertaling daarvan in dit bestemmingsplan. Daarbij zal eerst worden ingegaan op de betekenis van de brug op het niveau van de stad en daarna zal worden ingezoomd op het plangebied en dan met name op de aanlanding in het Victor Hugoplantsoen in Oog in Al omdat deze aanlanding de grootste ruimtelijke gevolgen heeft.
Begin 2010 heeft het college van burgemeester en wethouders op basis van dit doorstartdocument een besloten dat dit college de fietsbrug wil realiseren, dat deze aan zal landen in het Victor Hugoplantsoen en dat in principe gekozen wordt voor het scenario waarbij de scholen worden verplaatst. Dit besluit heeft ter inzage gelegen, zodat alle betrokkenen, bewoners en belanghebbenden hun reactie konden geven. Deze reacties hebben geleid tot een tweekolommenstuk (bijlage 2) met enkele aanpassingen in het doorstartdocument (mei 2011) en een raadsvoorstel. Op 28 juni 2011 heeft de gemeenteraad ingestemd met dit raadsvoorstel. Voor wat betreft de aanlanding aan de zijde van oog in Al is gekozen voor het scenario 'verplaatsing scholen'. In het raadsbesluit is dit als volgt omschreven:
In het scenario 'verplaatsing scholen' kunnen fietsers ononderbroken (zonder afstappen) gebruik maken van de fietsverbinding. Het comfort van de brug kan worden geoptimaliseerd, doordat er via de lus maximaal gebruik kan worden gemaakt van extra lengte om het hellingspercentage zo laag mogelijk te maken. De meerwaarde voor de wijk in dit scenario zit met name in stedenbouwkundige en verkeerskundige aspecten. Er wordt letterlijk en figuurlijk ruimte gemaakt voor een goede en veilige inpassing van aanlanding van de brug mogelijk te maken, wat de wijk ten goede komt.
Daarnaast is aan de raad toegezegd dat de fietsbrug niet toegankelijk wordt voor brommers en snorfietsen.